teste forbindelse til remote mysql server
Fra : Michael Andreasen

Dato : 12-01-03 14:31

Hej, jeg er lidt af en php begynder

Hvordan kan man teste om der forbindelse til en remote mysql server, og kun
udføre scriptet hvis der er, ellers skal den exit;

Nogen der kan hjælpe mig?

Mvh
Michael

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 12-01-03 15:10

Michael Andreasen wrote:
> Hej, jeg er lidt af en php begynder
>
> Hvordan kan man teste om der forbindelse til en remote mysql server, og kun
> udføre scriptet hvis der er, ellers skal den exit;
>
> Nogen der kan hjælpe mig?

Skal da prøve :)

Nedenstående funktion tjekker om jeg har hul til Stofas dns-servere. Slå
evt. fsockopen op i manualen på http://dk.php.net

function sConStat()
{
   $fp = fsockopen ("212.10.24.252", 53, $errno, $errstr, 5);
   if (!$fp) {
      $fp = fsockopen ("212.10.10.4", 53, $errno, $errstr, 5);
      if (!$fp) {
         $fp = fsockopen ("212.10.10.5", 53, $errno, $errstr, 5);
         if (!$fp) {
            $eval = FALSE;
         }
         else {
            $eval = TRUE;
            fclose($fp);
         }
      }
      else{
         $eval = TRUE;
         fclose($fp);
      }
   }
   else {
      $eval = TRUE;
      fclose($fp);
   }
return $eval;
}

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Michael Andreasen

Dato : 12-01-03 17:27

"Tonni Aagesen" <use.my@signature.please> wrote in message

> [...]
> if (!$fp) {
> $fp = fsockopen ("212.10.10.4", 53, $errno, $errstr, 5);

Ok jeg vil prøve at kigge på php.net under fsockopen I dit aktuelle
eksempel, kan man bare tilføje

echo $eval; for at få udskrivet TRUE/FALSE ?`

Mvh
Michaek

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 12-01-03 17:54

Michael Andreasen wrote:

> Ok jeg vil prøve at kigge på php.net under fsockopen I dit aktuelle
> eksempel, kan man bare tilføje
>
> echo $eval; for at få udskrivet TRUE/FALSE ?`

Mnjar... echo $eval; vil udskrive "0" for falsk og "1" for sandt.. brug
he hellere funktionen således:

<?php

function sConStat()
{
$fp = fsockopen ("sql_server", 3306, $errno, $errstr, 5);
if (!$fp) {
   $eval = FALSE;
}
else {
$eval = TRUE;
fclose($fp);
}
return $eval;
}

/**
*
* Hvis udtrykket i "if (udtryk)" evaulere sandt udføres den første
* echo, ellers udføres den sidste echo
*
*/

if (sConStat()) {
echo "Jubii, der hul i gennem";
} else {
echo "Æv, ingen forbindelse";
}

?>

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Michael Andreasen

Dato : 12-01-03 18:37

> Mnjar... echo $eval; vil udskrive "0" for falsk og "1" for sandt.. brug
> he hellere funktionen således:
>
> <?php
>
> function sConStat()
> {

[/cut]

Fantastisk lille fed ting.. Har siddet og leget med det, og det kan jo
bruges til mange ting. bl.a. at lave en lille oversigt side over sine
webhoteller, servere o.s.v.

Meget brugbart.. Jeg har læst lidt på fsockopen på phpnet, jeg indrømmer
blank jeg ikke forstår det hele, men nu forstår jeg 'lidt' mere.. tak for
hjælpen

Mvh
Michael

Fra : Michael Andreasen

Dato : 12-01-03 19:46

> [...]
> {
> $fp = fsockopen ("sql_server", 3306, $errno, $errstr, 5);
> if (!$fp) {
> $eval = FALSE;
> }
> else {
> $eval = TRUE;
> fclose($fp);
> }
> return $eval;
> }
>
> /**
> *
> * Hvis udtrykket i "if (udtryk)" evaulere sandt udføres den første

Sjældent et spørgsmål uden der kommer 2 nye

Er der nogen der kan hjælpe mig med at vise mig hvordan jeg skal gøre hvis
jeg skal kalde denne funktion i f.eks. en løkke der tester en ny ip+port
hver gang? Jeg henter disse data fra en mysql og har dem i $ip og $port

Mvh
Michael

Fra : Michael Andreasen

Dato : 12-01-03 19:59

"Michael Andreasen" <maskinen2000@hotmail.com> wrote in message

Jeg prøver således

function sConStat()
{
$fp = fsockopen ("$ip", $port, $errno, $errstr, 5);

if (!$fp) {
$eval = FALSE;
}
else {
$eval = TRUE;
fclose($fp);
}
return $eval;
}

Men hvis jeg udskifter med en ipadresse og en absolut tal i port så virker
det.. men ikke med variabler...

Nogen der ved hvorfor?

Mvh
Michael

Fra : Michael Andreasen

Dato : 12-01-03 20:59

> Men hvis jeg udskifter med en ipadresse og en absolut tal i port så virker
> det.. men ikke med variabler...
> Nogen der ved hvorfor?

Virker nu.. skulle have variabler ind i () i kaldet

Tak.

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-03 18:13

On Sun, 12 Jan 2003 14:31:01 +0100, "Michael Andreasen"
> [...]

>Hvordan kan man teste om der forbindelse til en remote mysql server, og kun
>udføre scriptet hvis der er, ellers skal den exit;

Jeg ville nok bruge den "nye" funktion mysql_ping(), dog kun hvis
PHP >= 4.3.0

http://www.php.net/manual/en/function.mysql-ping.php

<?php
$connect=mysql_connect($db_host, $db_user, $db_password);
$db=mysql_select_db($db_name);
if(mysql_ping($connect)){
echo "your database is online",
} else {
echo "your database is offline",
}
mysql_close($connect);
?>

Fra : Michael Andreasen

Dato : 12-01-03 19:16

"-Martin-" <martin_aarhof(AT)hotmail.com> wrote in message > Jeg ville nok
> [...]
>
> <?php
> $connect=mysql_connect($db_host, $db_user, $db_password);

Den er også smart, men jeg kører Debian stable på mine servere = php 4.1.2

Mvh
Michael

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-03 19:50

On Sun, 12 Jan 2003 19:15:44 +0100, "Michael Andreasen"
> [...]

>bruge den "nye" funktion mysql_ping(), dog kun hvis

>Den er også smart, men jeg kører Debian stable på mine servere = php 4.1.2

Er det så ikk på tide at opgradere? - Ja okei jeg ved intet til
Debians versioner

Min server klarer det fint med Win2000

Fra : Michael Andreasen

Dato : 12-01-03 19:57

> Er det så ikk på tide at opgradere? - Ja okei jeg ved intet til
> Debians versioner

Tjaaee.. joee. hvorfor?

Mvh
Michael

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-03 01:10

On Sun, 12 Jan 2003 19:56:57 +0100, "Michael Andreasen"
<maskinen2000@hotmail.com> wrote:

>"-Martin-" <martin_aarhof(AT)hotmail.com> wrote in message

>Tjaaee.. joee. hvorfor?

Der er da en del sikkerhedshuller der er blevet fjernet osv.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 15-01-03 01:21

On Wed, 15 Jan 2003 01:10:09 +0100, -Martin-
<martin_aarhof(AT)hotmail.com> wrote:

>Der er da en del sikkerhedshuller der er blevet fjernet osv.

Stable-udgaver i debian kører typisk på en bestemt version, men
patcher stadigvæk relevante sikkerhedshuller.
--
- Peter Brodersen

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-03 18:02

On Wed, 15 Jan 2003 01:21:02 +0100, Peter Brodersen <usenet@ter.dk>
wrote:

>Stable-udgaver i debian kører typisk på en bestemt version, men
>patcher stadigvæk relevante sikkerhedshuller.

Okei - Ja jeg ved ikk så meget om de stable versioner :)