MS Windows
briani 27239
operativsystem, slette..
Fra : snegomnesha

Dato : 12-01-03 14:21

Hej
Jeg har dualboot, d.v.s. windows2000 og windows ME.
Jeg ønsker nu at afinstallere windows2000, da det blot er en betaversion
af noget ældre dato..
Problemet er at de ligger på samme drev(c:), så jeg kan ikke bare slette
partitionen, eller...???

http://www.kandu.dk/

Fra : BOH

Dato : 12-01-03 17:00

snegomnesha wrote:
> [...]
> betaversion af noget ældre dato..
> Problemet er at de ligger på samme drev(c:), så jeg kan ikke bare

Det nemmeste er nok at beholde din nuværende master boot record, selvom den
er lavet af windows 2000.
Dvs. du skal editere din "boot.ini"-fil

Hvis du laver fejl i boot.ini filen kan du risikere at dit system ikke kan
starte. Du skal derfor sørge for at du har en boot-diskette/CD som virker.

Først skal du slå skrivebeskyttelse af boot.ini-filen fra.

Åbn den i notepad
----
boot.ini:
----
[boot loader]
timeout=7
default=C:\="Microsoft Windows ME"
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINNT="Microsoft Windows 2000
Professional" /fastdetect
C:\="Microsoft Windows ME"
----

Sæt default til at pege på din WinME (kopier linien som "peger" på WinME
under operating systems og sæt den efter default=) se eks. herover. Slet
linien "multi(0)..." gem og luk.

Check at maskinen kan genstarte, og at du ikke bliver spurgt hvilket system
du vil starte fra (starter automatisk op i WinME)

Herefter kan du slette Windows 2000s system mappe "C:\WINNT" og evt.
pagefile.sys i roden af drevet.

Der kan også være noget oprydning i C:\programmer eller C:\program files,
men her skal du være forsigtig, da begge systemer installerer programmer
her.

--
Mvh Morten

Fra : snegomnesha

Dato : 12-01-03 22:54

Hej Morten...
Tak for hjælpen; min boot.ini ser nu sårn ud:
[Boot Loader]
timeout=30
Default=C:\"Microsoft Windows Millennium Edition"

[Operating Systems]
C:\="Microsoft Windows Millennium Edition"

Jeg får dog stadig valgmuligheder; men nu står ME før Windows2000 og
hvis jeg vælger sidstnævnte får jeg at vide,
at win2000 ikke er konfigureret...
Ved valg af ME kommer jeg fint ind der...; men skal jeg redigere mere i
boot.ini, f.eks. er der jo ingen grund til at
have en defaultværdi, da jeg kun har eet OS, eller skal jeg slette
linien under [Operating Systems] ???

http://www.kandu.dk/

Fra : Edmund

Dato : 13-01-03 21:50

snegomnesha wrote:
> [...]
> i boot.ini, f.eks. er der jo ingen grund til at
> have en defaultværdi, da jeg kun har eet OS, eller skal jeg slette

Kan du ikke bare sætte timeout=0

Min boot.ini med Win98 står der ikke noget efter Default=c:\ , jeg ved
ikke om det virker bedre

[Boot Loader]
timeout=0
Default=C:\

[Operating Systems]
C:\="Microsoft Windows Millennium Edition"

Lyder underligt at du stadig får Win2000 muligheden, du har vel ikke
taget fejl af boot.ini og boot.bak filen

--
Mvh Edmund