Pulver som bliver synligt i UV-lys
Fra : Lars

Dato : 12-01-03 01:02

Jeg skal lave et "hygiejne-forsøg", hvor vi skal teste, hvor grundigt folk
vasker deres hænder.

Jeg forestiller mig, at vi lader testpersonen gnide sine hænder grundigt ind
i tørt, fint pulver, som kan ses med en UV-lampe og herefter vasker hun sine
hænder, så grundigt hun kan.

Ved at lyse på hænderne efterfølgende med en UV-lampe kan man se de
pulverrester, som sidder tilbage i sprækker mv. på de nyvaskede hænder.

Hvor findes sådan noget pulver, hvad hedder det, og er det ufarligt at
anvende?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-01-03 02:56

Lars <Lars@spamfri.dk> skrev i en
> [...]
> pulverrester, som sidder tilbage i sprækker mv. på de nyvaskede hænder.
>
> Hvor findes sådan noget pulver, hvad hedder det, og er det ufarligt at

Vaskepulver indeholder optisk hvidt, men jeg tvivler på det dur til
ovennævnte eksperiment.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jensus

Dato : 12-01-03 08:42

"Lars" <Lars@spamfri.dk> wrote in message news:<3e20b03a$0$156$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> [...]
> pulverrester, som sidder tilbage i sprækker mv. på de nyvaskede hænder.
>
> Hvor findes sådan noget pulver, hvad hedder det, og er det ufarligt at

Jeg mener at have hørt at planten Paganum Hermala's frø reagerer på UV
lys.....frøene kan blandt andet købes hos www.ethnoplanet.dk.....

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 12-01-03 18:29

Lars wrote:

> Hvor findes sådan noget pulver, hvad hedder det, og er det ufarligt at
> anvende?

Fænomenet at ting lyser (med synligt lys) når de rammes af UV, kaldes
fluorescens. Så det du søger, er et fluorescerende pulver. De andre
af dine spørgsmål kan jeg ikke lige besvare.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 14-01-03 18:10

On Sun, 12 Jan 2003 18:29:29 +0100, Jeppe Stig Nielsen
<mail@jeppesn.dk> wrote:

>Fænomenet at ting lyser (med synligt lys) når de rammes af UV, kaldes
>fluorescens. Så det du søger, er et fluorescerende pulver. De andre

Bare for lige at præcisere så betyder flouriscens at noget lyser
tilbage med en anden bølgelængde end den, det er belyst med. Altså
ikke nødvendigvis belyst med UV og under udsendelse af VIS lys.

Angående eksperimentet, så er det jo ikke sikkert, at det stof der
bliver ledt efter, kommer lige så let/svært af i vask som bakterier.

Jeg syntes eksperimentet kunne være sjovere hvis man efter håndvask
trykker et par fingre ned i et dyrkningsmedie og dernæst stiller det i
et varmeskab, men det tager selvfølgelig længere tid.

Et stof der flouriscere (ved belysning af UV og udsender VIS lys), er
det fra de stempelpuder man bruger på mange diskoteker, de burde da
ikke være farlige.

Er man til det hjemmelavet så find nogle Pseudomonas Fluorescens (led
efter dem på fisk eller prøv at filtre noget søvand). Dyrk bakterierne
(husk Mg-ioner) og oprens på søjle det flouriscerende stof. Jeg husker
farven som blå ved belysning med UV, men er ikke helt sikker, og jeg
aner IKKE om stoffet skulle være farligt !

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 15-01-03 14:16

Mikkel Mikkelsen wrote:

> [...]
> Et stof der flouriscere (ved belysning af UV og udsender VIS lys), er
> det fra de stempelpuder man bruger på mange diskoteker, de burde da

Ja, og så vidt jeg husker er de fluorescerende stempler man får på
hånden på diskoteker, heller ikke helt lette at vaske af igen.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Ivan Højlund

Dato : 17-01-03 10:07

Forsøg vedr. dyrkning efter håndvask...

Alt efter hvor sikkert et resultat man vil opnå er der forskellige grader af
forholdsregler der skal foretages.

Hvis man udelukkende følger idéen med at vaske hænder og måske oven i købet
gør det med fast sæbe, vil mange sikkert få et for "almindelige" mennesker
overraskende resultat. Prøvede det en gang på 3. sem. biokem AAU. Det meget
simple forsøg vi foretog påviste faktisk flere bakterier efter vask end før
vask (vel vidende at vi ikke undersøgte for alle bakterier, ikke undersøgte
vandet, ikke undersøgte sæbeoverfladen osv.)

Men alt i alt kan det blive et interessant forsøg (kunne være sjovt at høre
hvorledes jeres forsøg forløber!)

mvh
Ivan
----- Original

Fra : Bjarke Freund-Hansen

Dato : 18-01-03 01:10

On Sun, 12 Jan 2003 01:02:03 +0100, Lars wrote:

> [...]

> i tørt, fint pulver, som kan ses med en UV-lampe og herefter vasker hun sine

Jeg ved ikke om det kan bruges, men et trik jeg har lavet for at få mine
hænder til at lyse i UV lys er, at overmale sine hænder med gul
overstregningstusch, lade det sidde 10-30 min hvorefter man vasker det af,
så det ikke er synligt i normalt lys. Hvis man så putter sine hænder under
UV lys vil de lyse op. Jeg sørger selvfølig for kun lige at vaske det
synlige af, så de lyser mest mulig op. Men det ville da kunne bruges til
at vise hvor en person måske ikke kommer helt ind.

> Hvor findes sådan noget pulver, hvad hedder det, og er det ufarligt at
> anvende?

Anmindelig gul overstregningstusch, aner ikke hvor skadelige det er. ;)
Måske nogle andre herinde kan svare på det. Men hvis det har tørret i
mindre end 10 min er det rimlig nemt at vaske af med sæbe.

Fra : Rømer

Dato : 18-01-03 16:09

Firmaer der ekselerer i midler til brug indenfor sundhedsvæsnet har systemer
til demonstration af plejepersonalets manglende omhu med håndvask. Funger på
samme måde som ovenfor beskrevet, men en væske i stedet for pulver. Ved
belysning kan man efterfølgende se, at der er område man sjældent eller
aldrig får vasket "godt nok" ved almindelig håndvask - indersiden af
fingrene, neglekanterne etc.

Af firmaer i københavnsområdet kan jeg lige komme i tanke om Kirudan i
Rødovre - i Jylland ligger Seelen i Holstebro og Mærsk-Andersen i Randers.

Leo