Robert-nomineringer 2003
Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 11-01-03 18:51

Robert-nomineringerne 2003 med nogle kommentarer og
sammenligninger med de allerede sendte Bodil-nomineringer.
Robert er Danmarks akademifilmpris. Prisfesten afholdes
den 2. februar.

Bedste film:
Jeg er Dina
Okay
Elsker dig for evigt
At kende sandheden
Wilbur begår selvmord

Små ulykker er udskiftet med Jeg er Dina i forhold til Bodil. Jeg
har ikke set Dina og At kende sandheden; blandt de tre andre blev
jeg forelsket i Wilbur begår selvmord, men vil nok betragte Elsker
dig for evigt som den mest sandsynlige vinder.

Bedste børne- og familiefilm:
Klatretøsen
Kald mig bare Aksel
Min søsters børn i sneen

Bedste instruktør:
Helle Ryslinge (Halalabad Blues)
Jesper W. Nielsen (Okay)
Susanne Bier (Elsker dig for evigt)
Nils Malmros (At kende sandheden)
Lone Scherfig (Wilbur begår selvmord)

Kategorien giver - også i forhold til Bodil - en mulighed for at
nuancere billedet lidt og give en personlig ros til en instruktør.
Nils Malmros vinder.

Bedste mandlige hovedrolle:
Jørgen Kiil (Små ulykker)
Troels Lyby (Okay)
Kim Bodnia (Gamle mænd i nye biler)
Mads Mikkelsen (Elsker dig for evigt)
Jens Albinus (At kende sandheden)

Bedste mandlige birolle:
Henrik Prip (Små ulykker)
Jesper Christensen (Små ulykker)
Ole Ernst (Okay)
Nikolaj Lie Kaas (Elsker dig for evigt)
Adrian Rawlins (Wilbur begår selvmord)

Rawlins var Harbour i Wilbur, og han gjorde det virkelig godt og
nuanceret. Hans rolle er den for mig mest mindeværdige af de fem.

Bedste kvindelige hovedrolle:
Trine Dyrholm (P.O.V - Point of View)
Maria Bonnevie (Jeg er Dina)
Anne-Grethe Bjarup Riis (Halalabad Blues)
Sonja Richter (Elsker dig for evigt)
Paprika Steen (Okay)

At se bort fra Würgler Rich til fordel for Bjarup Riis' præstation
i en film kritiseret for sit skuespil virker umiddelbart
mærkværdigt.

Bedste kvindelige birolle:
Karen-Lise Mynster (Små ulykker)
Charlotte Munksgaard (Halalabad Blues)
Hella Joof (Humørkortstativsælgerens søn)
Paprika Steen (Elsker dig for evigt)
Birthe Neumann (Elsker dig for evigt)

Bedste manuskript:
Kim Fupz Aakeson (Okay)
Yüksel Isik (Omfavn mig måne)
Anders Thomas Jensen (Gamle mænd i nye biler)
Nils Malmros & John Mogensen (At kende sandheden)
Nicolaj Arcel (Klatretøsen)

Bedste fotograf:
Dan Laustsen (Jeg er Dina)
Eigil Bryld (Charlie Butterfly)
Hans Welin (Omfavn mig måne)
Jan Weincke (At kende sandheden)
Jørgen Johansson (Wilbur begår selvmord)

Bedste scenografi:
Peter Grant (Klatretøsen)
Steffen Aarfing & Marie I´Dali (Jeg er Dina)
Peter de Neergaard (Halalabad Blues)
Torben Stig Nielsen (Charlie Butterfly)
Jette Lehmann (Wilbur begår selvmord)

Bedste kostumer:
Dominique Borg (Jeg er Dina)
Jane Haagesen (Halalabad Blues)
Susie Bjørnvad (Charlie Butterfly)
Louize Nissen (Ulvepigen Tinke)
Francoise Nicolet (Wilbur begår selvmord)

Bedste sminke:
June Paalgaard & Elisabeth Bukkehave (Jeg er Dina)
Marianne Færch (Halalabad Blues)
Lis Louis-Jensen (Charlie Butterfly)
Kim Olsson (Ulvepigen Tinke)
Tine Buch (Wilbur begår selvmord)

Bedste special effects:
Thomas Borch Nielsen (Jeg er Dina)
Steen Lüders, Søren Buus, Lasse Spang Olsen & Steen Herdel (Gamle
mænd i nye biler)
Lars K. Andersen (Min søsters børn i sneen)
Jonas Wagner, Morten Lynge, Niels Valentin Dal & Hummer Højmark
(Klatretøsen)
Drengene fra Sonne (P.O.V - Point of View)

Bedste lyd/sounddesign:
Bjørn Vidø (Klatretøsen)
Michela Dela & Nino Jacobsen (Jeg er Dina)
Kim Dalum (Okay)
Rune Palving (Charlie Butterfly)
Michela Dela (At kende sandheden)

Bedste klip:
Tómas Gislason, Anders Refn & Jacob Thuesen (P.O.V - Point of
View)
Miriam Nørgaard (Klatretøsen)
Mogens Hagedorn Christiansen (Halalabad Blues)
Mikkel E.G. Nielsen (Gamle mænd i nye biler)
Pernille Bech Christiansen & Thomas Krag (Elsker dig for evigt)

Bedste musik:
Magnus Dahlberg (Klatretøsen)
Joachim Holbek (Halalabad Blues)
Halfdan E. (Okay)
Carsten Dahl (Charlie Butterfly)
Mazlum Cimen (Omfavn mig måne)

Bedste originale sang:
Freya (P.O.V - Point of View)
Nikolaj Steen (Okay)
Carsten Dahl (Charlie Butterfly)
Anggun (Elsker dig for evigt)
James Sampson (Min søsters børn i sneen)

Bedste udenlandske film:
Den fabelagtige Amelie fra Montmartre
Lilja 4-ever
Tal til hende
Manden uden fortid
Pianisten

Bedste amerikanske film:
The Man Who Wasn't There
Ringenes Herre: De to tårne
Gosford Park
Insomnia
One Hour Photo

De to tårne og Amélie med her, hvilket er godt.

Som helhed er Roberts mange specialkategorier sværere for den
almindelige filmseer at forholde sig til, men de er også en
behørig ærelse af de folk, som arbejder i dansk film uden for
mediernes rampelys.

http://www.filmakademiet.dk/.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 12-01-03 18:56

Peter Brandt Nielsen skrev:

> Robert er Danmarks akademifilmpris. Prisfesten afholdes
> den 2. februar.

Bliver Robert- eller Bodil-uddelingen sendt i tv?

--
Mvh. Peter
"I hope you're all happy. You've succeeded in convincing me that life

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 13-01-03 01:09

Peter Bjerre Rosa skrev:

> Bliver Robert- eller Bodil-uddelingen sendt i tv?

Bodil plejer at blive sendt på DR2. Robert har ikke tidligere
været vist på tv.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk