"Pakkekollisioner" med hub og router
Fra : Lars Stokholm

Dato : 11-01-03 18:31

Jeg har et lille netværk med 2-3 computer, via en router og en lille
5-portshub. Jeg er klar over at en switch måske er bedre end en hub,
men jeg spørger nu alligevel.

Alle computere på netværket kører Windows XP. Problemet er, at
kollisionslampen på hub'en lyser komstant, når jeg overfører filer fra
en computer til en anden. Det har vel en effekt på hastigheden - går
jeg ud fra? Er der noget at gøre ved det?

Jeg ved ikke om det har noget med sagen at gøre, men QoS Packet
Scheduler er slået til på alle maskiner.

--
Lars Stokholm

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 11-01-03 19:03

Lars Stokholm <stokholm@diku.dk> writes:

> Jeg har et lille netværk med 2-3 computer, via en router og en lille
> 5-portshub. Jeg er klar over at en switch måske er bedre end en hub,
> men jeg spørger nu alligevel.

Med en switch ville du kunne køre full duplex, og dermed helt undgå
kollisionerne.

> [...]
> en computer til en anden. Det har vel en effekt på hastigheden - går
> jeg ud fra? Er der noget at gøre ved det?

Nej, der er ikke noget at gøre. Det er simpelthen sådan ethernet på et
delt medie fungerer. Læs mere på:

<http://net-faq.dk/faq.pl?get=hub>
<http://net-faq.dk/faq.pl?get=switch>
<http://net-faq.dk/faq.pl?get=switchhub>

--
Jacob - www.bunk.cc
Excellent time to become a missing person.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 11-01-03 19:34

In dk.edb.netvaerk, Jacob Bunk Nielsen wrote:

>Nej, der er ikke noget at gøre. Det er simpelthen sådan ethernet på et
>delt medie fungerer.

Nå, ok... Tak alligevel.

--
Lars Stokholm

Fra : Sune Storgaard

Dato : 11-01-03 20:32

Lars Stokholm 's insignificant opinion was stated in:

> Nå, ok... Tak alligevel.

Klart at en switch kan gøre det mere effektivt med Fduplex, men det er ikke
ens betydning med at man ikke kan have en fornuftig "statistik" på en hub.
Man skal selvfølgelig ikke lægge for stor værdi i selve dioden, den kan jo
give udslag i 1 sekund for hver pakke, eller et split sekunds udslag for
hver 5000 pakker der kolliderer..
Jeg ville skille netværket lidt ad og se om det er en bestemt port/NIC eller
forbindelsen mellem 2 bestemte pc'ere den er specielt galt med. Er det så
slemt at det kan mærkes på båndbredden ved en stresstest ?

/Sune

Fra : Lars Stokholm

Dato : 11-01-03 20:49

In dk.edb.netvaerk, Sune Storgaard wrote:

> [...]
>give udslag i 1 sekund for hver pakke, eller et split sekunds udslag for

Det er vel sandt nok.

>Jeg ville skille netværket lidt ad og se om det er en bestemt port/NIC eller
>forbindelsen mellem 2 bestemte pc'ere den er specielt galt med.

Det er ret generelt. Den ene pc er en bærbar, så den er sjældent
tilsluttet netværket, men når den er, blinker hub'en også for den.

>Er det så slemt at det kan mærkes på båndbredden ved en stresstest?

Jeg har ikke prøvet, for jeg ved ikke hvor stort et tab jeg kan
tillægge Windows selv (det er vist noget med 20% for Windows XP,
ikke?) og hvor meget der skyldes hub'en.

--
Lars Stokholm

Fra : Sune Storgaard

Dato : 11-01-03 20:32

Fra : Arne

Dato : 11-01-03 21:00

Med en HUB vil man altid se kollisioner når der flyttes store datamængder,
så det du ser er helt normalt.

Eivind

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-01-03 22:02

On Sat, 11 Jan 2003 18:30:34 +0100, Lars Stokholm
<stokholm@diku.dk> wrote:

> Alle computere på netværket kører Windows XP. Problemet er, at
> kollisionslampen på hub'en lyser komstant, når jeg overfører filer fra
> en computer til en anden.

Du skal ikke bekymre dig så meget om det, for det er simpelthen
sådan en hub virker. Hvis du vil være fri for kollissioner, skal
du købe en switch.

> Det har vel en effekt på hastigheden - går jeg ud fra?

Ja, men ikke så meget, som man måske kunne tro. Hvis der er meget
få maskiner, og det er almindelig kontor- og Internet-brug er der
ikke den store fordel ved at skifte til en switch.

Men hvis de ofte er aktive flere samtidig (fx. fordi to gange to
maskiner kopierer filer til hinanden), så vil må opnå noget bedre
performance med en switch.

En lille switch koster næsten igenting. Skift.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Lars Stokholm

Dato : 11-01-03 22:38

In dk.edb.netvaerk, Asbjorn Hojmark wrote:

>En lille switch koster næsten igenting.

Nja, mere end det koster at beholde min hub ;)

>Skift.

Så vigtig er hastigheden heller ikke. Det er alligevel forholdsvis
sjældent at jeg kopierer filer over netværket.

Tak til jer alle fire.

--
Lars Stokholm