Skærme
Fijala 3554
Reparation af defekt skærm
Fra : Flemming Joensson

Dato : 11-01-03 16:57

Jeg har fået en defekt skærm foræret.

Defekten bestod i første omgang i at der intet billede kom.

Efter jeg har haft den skilt helt ad og tjekket lodningerne på
D-sub-stikket skærmen, fandt jeg 4 lodninger der ikke så gode ud og
loddede dem. Nu har jeg signal, men det er kun den røde farve der
virker :-/ (har prøvet at fjerne loddetin og lodde grøn og blå igen -
uden success)

Det er en ret gammel 17" fra Samsung, da den står i mit grupperum på
universitetet kan jeg ikke lige se modelnummeret her. Men er der nogen
der ved om der er steder på nettet med diagrammer over ældre skærme,
eller deciderede råd angående reparation af en sådan skærm?

Jeg har prøvet at fejlfinde lidt "ad hoc" på den.
Hvis jeg trykker på menuknappen på skærmen popper der en OSD menu op,
og den er i alle tre farver (altså både rød, grøn og blå). Det må jo
betyde at problemet må ligge i selve signalet eller på det print som
modtager signalet fra kablet - ikke?

Kablet (og grafikkortet) er testet med en anden skærm, og der virkede
det, og skærmen er også rød når den er tilsluttet på en anden PC
(grafikkort og kabel).

Kan jeg ikke godt ud fra ovenstående konkludere at fejlen må være på
det print der er forbundet med D-sub stikket? Eller kan det være
længere inde i systemet at der går noget galt (når nu at OSD menuen
fint får rød, grøn og blå)?

Der er ikke garanti på skærmen, men det kunne være fedt at få den
repareret, selv i rød alene leverer den et mere læsbart billede end min
MEGET gamle 15" :)

På forhånd tak for hjælpen
Flemming

--
Hvis du vil svare per e-mail skal "fjerndette." fjernes fra
mailadressen.

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 14-01-03 22:39

"Flemming Joensson" <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> wrote in message
> [...]
> loddede dem. Nu har jeg signal, men det er kun den røde farve der
> virker :-/ (har prøvet at fjerne loddetin og lodde grøn og blå igen -

Kig efter dårlige lodninger på crt print.

> [...]
> der ved om der er steder på nettet med diagrammer over ældre skærme,
> eller deciderede råd angående reparation af en sådan skærm?

Er ikke nødvendigt med diagram til den fejl..

> [...]
> og den er i alle tre farver (altså både rød, grøn og blå). Det må jo
> betyde at problemet må ligge i selve signalet eller på det print som

Jo eller i kablet (interne kabel)

> [...]
> det print der er forbundet med D-sub stikket? Eller kan det være
> længere inde i systemet at der går noget galt (når nu at OSD menuen

Jo umiddelbart er fejlen på det print (hvilket sikkert er det der sidder på
billedrøret)

Det var så lidt :)

--
MVH. / Regards