Strejfende kat - langt
Fra : Kitty Leopold

Dato : 08-03-01 23:14

Kære alle.

Jeg har to katte som jeg tidligere har skrevet om. Det er to små brødre på
3/4 år, Felix of Mischa. De er begge blevet kastreret da de var 6 måneder.
Jeg har altid troet at når katte blev kastreret forsvandt bl.a.også deres
lyst til at strejfe. Det passer også fint på Mischa. De elsker begge at få
lov til at komme ud at se sig lidt omkring, morgen og aften. Mischa tager et
par runder i haven, og kommer så og sidder uden for mit køkkenvindue og vil
gerne ind.

Men Felix derimod kan snildt finde på at løbe omkring i timevis, han besøger
alle på vejen, og da han er en fin lille rusian blue lignende kan, men med
gule øjne, meget charmerende er da også fint, bortset fra at jeg ind imellem
bliver meget urolig for ham når han har været ude i tre - til 4 timer.

Men nu har jeg fået et (lille) problem i den anledning. I nærheden af hvor
jeg bor, er der nogle der holder duer, og den have er et yndet tilholdssted
både for Felix og andre af kvarterets katte, og de har bedt om vi ikke kan
holde katte inde da de netop nu har fået (hedder det unger) ,og det er jo i
sagen natur lidt svært.

Jeg blev lidt "træt" da jeg hørte om dette - selvom jeg da godt forstår dem,
men jeg har nemlig tidligere har haft en gravhund, som nogle i kvarteret
ikke kunne lide, den måtte næsten ikke være der. Jeg er lidt træt af at
andre skal sætte grænser for andre. Duerne flyver jo heller ikke kun over
vedkommendes have. Der er ca. 40-50 stykker som hver dag flyver hen over
haverne, hvilket jo heller ikke kan undgås at sætte sine spor, men jeg kunne
da aldrig drømme om at beklage mig af den grund.

Jeg mener tidligere her på siden at have læst op til flere indlæg om en
anden kat der måtte kastreres flere gange før man havde fået bugt med alle
hormonerne, og har da spekuleret på om det samme kunne være tilfældet med
Felix, da hans strejferi lang overgår Mischas.

Hvis nogen kunne gi et råd ville jeg være glad.

hilsen kitty

Fra : Mette Lauritsen

Dato : 09-03-01 00:14

Hej Kitty

Jeg mener, at man bør respektere, hvis der er nogle, der ikke vil have ens
husdyr i deres have. Mange folk er irriterede over katte, der går på bilerne
eller besørger i børnenes sandkasser - eller hopper ind ad vinduerne. Og
værre er det med hunde, som der er nogle mennesker (især børn) der kan være
bange for.

Efter min mening er den bedste løsning at holde kattene indendørs eller at
lave en løbegård til dem. Jeg kan ikke se andre måder, du skal kunne holde
kattene ude af andres haver på.

Jeg har læst, at fritgående kate i gennemsnit lever 3 år, mens en indekat
lever ca. 12 år, så der er altså også andre fordele ved at holde kattene
hjemme end at naboerne bliver mere venligt stemt. Kattene kommer ikke i
slagsmål og slæber ikke lopper og sygdomme med sig hjem.

Med venlig hilsen
Mette BjM

Fra : Kirstine

Dato : 09-03-01 06:40

In article <NSTp6.5014$A35.250735@news000.worldonline.dk>,
kittyNoSpanSletMig@leopold.dk says...

> [...]

> hormonerne, og har da spekuleret på om det samme kunne være tilfældet med
> Felix, da hans strejferi lang overgår Mischas.

Det er min Tabasco, du kan huske at have læst om. Nu er begge mine katte
indedyr, så jeg ved ikke så meget om strejfetrangen. Men hvis Felix har
ekstra testikelvæv siddende efter kastrationen, så vil der måske være
flere tegn på intakt hankatteadfærd : kraftigt lugtende urin, strinteri,
parringer osv. Var han chryptochid? Du kan eventuelt få hans
testosterontal tjekket via en blæodprøve for at være sikker.

Katte er jo forskellige af sind, så det kan lige så vel være, at Felix
blot har lidt mere eventyrlyst end Mischa

En løbegård - som en anden også foreslår - vil nok være den bedste
løsning for alle parter. Dig, fordi du ikke længere behøver at bekymre
dig for, hvad Felix kommer ud for, mens han er ude. Felix, fordi han
undgår risikoen for at blive kørt ned og komme i slagsmål med andre
katte. Og din nabo med duerne, fordi kattene så ikke længere ville besøge
hans have.

Kirstine
--
*trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : DK True Trust

Dato : 09-03-01 10:09

Hej Kitty
Hvad med om du fik indhegnet haven, så dine katte blev i din egen have ?
Jeg kender selv til hvor iriterrende det er, at have løsgående katte/vilde
katte rendende omkring i vores have.
Vi har lavet overdækkende løbegårde til vore egne katte, det sikre jo mod
mange ting.
Forkerte parringer, skader på kattene efter en hankattekamp, ræve, sygdomme
og for ikke at tale om biler.
Der er ikke noget, der er mere træls end når man en varm sommerdag, hænger
tøj i haven til tørring og når man henter det ind igen, kan starte med at
vaske det forfra, pga. strintning fra andres katte.
Eller vil nyde solen i sommerstolene, og opdager at sæderne er blevet brugt
til strintning eller som toilet.
Vi vælger jo alle selv, om vi har lyst til at have kæledyr, og må så også
tage det fulde ansvar for dem, og tænke på vores medmennesker.

Mange miauuer fra Birgitte

--
Breed of Maine Coon and
Norwegian Forest Cat

Fra : Gidde

Dato : 09-03-01 12:19

Hej Kitty

Kitty Leopold wrote:

> [...]
> haverne, hvilket jo heller ikke kan undgås at sætte sine spor, men jeg kunne
> da aldrig drømme om at beklage mig af den grund.

Prøv at overveje, hvor trætte allergikere, folk der holder af en lortefri
sandkasse til børnene og bilfanatikere er af katte, der strejfer frit omkring.
Ifølge loven har du ansvaret for at holde dine dyr på dit eget matrikelnummer.
Måske slipper en due en bæ over din have af og til, men at sammenligne kat og
hund med fugl i den her sammenhæng er lidt uholdbart. Du har ansvaret for, at
dine katte ikke generer naboerne - jo flere der tager dette alvorligt, jo færre
problemer ville der være med folk som mishandler katte, katte som bliver kørt
ned og folk, som af mange forskellige årsager opbygger et regulært had til
katte. Fritløbende katte kombineret med trafik eller kattehadere kan altså også
blive årsag til, at børn og andre får ret traumatiske oplevelser. Min
lillesøster, på dengang 13 år, fandt fx en overkørt kat, hvor hele bagparten
var rent ud sagt...smadret..og katten levede endnu. Den havde slæbt sig ind på
en mark. Hun stod langt ude på landet og kunne ikke i sin panik finde ud af,
hvad hun skulle gøre med det stakkels dyr, så hun vred nakken om på den. Hun er
voksen nu, men ærlig talt....hun har det stadig ad h... til med det, der skete
(og med fritløbende katte og bilister, som bare kører videre).
Byg en løbegård, så risikerer du ikke at den slags overgår dine katte og du
slipper samtidig for at blive årsag til en evt. nabostrid.

> [...]
> hormonerne, og har da spekuleret på om det samme kunne være tilfældet med
> Felix, da hans strejferi lang overgår Mischas.

Din kat strejfer helt naturligt omkring - og den ville nok strejfe endnu længere
omkring, hvis den var fertil. Det er næppe det samme der gør sig gældende i
Felix tilfælde. Katte bevæger sig langt omkring, til tider helt ind i andre
folks lejligheder (hvis man ikke holder dem hjemme).

> Hvis nogen kunne gi et råd ville jeg være glad.

Byg en løbegård, hvis du er så heldig at have en have til det.
Mvh. Gitte

Fra : Nina El Falaki

Dato : 09-03-01 16:08

Hej Kitty

Jeg forstår din træthed. Men det er faktisk ulovligt at lade katten strejfe
som den vil, så jeg vil også foreslå dig at lave en løbegård eller indhegne
hele haven.

Ikke alle kastrater holder sig hjemme, det er meget individuelt.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats