neutraliseret hankat
Fra : JørgenE

Dato : 11-01-03 15:29

Vi har netop købt en smuk hankat fra Ingers Kattehjem i Glostrup.

De sagde han var blevet neutraliseret, og vi troede det var det samme som
katrering, men hans tekstikler ses tydeligt.

Er der noget der ved, om det så blot er sædstrengen der er skåret over eller
hvad?

Vil han strinte og slås som en hankat der ikke er neutraliseret?

Mvh. JørgenE

Fra : Pia J

Dato : 11-01-03 15:41

"JørgenE" <elsted@image.dk> wrote in message
> Vi har netop købt en smuk hankat fra Ingers Kattehjem i Glostrup.
>
> De sagde han var blevet neutraliseret, og vi troede det var det samme som
> katrering, men hans tekstikler ses tydeligt.

Jeg har lige fået kastreret 2 ungkatte for knap en uge siden. De har stadig
en "rund" pung, bare halvt så stor som før, så det ser egentlig ud som om de
stadig har noget. Jeg troede også den ville forsvinde eller være slap.

Måske er det bare derfor?

Hvis de kun er ærtestørrelse, så er han nok kastreret. <G>

:Pia

Fra : JørgenE

Dato : 11-01-03 15:58

> Hvis de kun er ærtestørrelse, så er han nok kastreret. <G>
>
> :Pia

De er en del større end ærter

Mvh. JørgenE

Fra : Pia J

Dato : 11-01-03 16:09

Det lyder lidt mystisk, hvis de skulle nøjes med at klippe sædstrengene,
eftersom fuld kastration er så simpelt et indgreb.

Mine havde vel nærmest to kirsebær hver inden operationen, og de er ikke
fuldvoksne. Men jeg har ladet mig fortælle at en god operation stort set
ikke kan ses bagefter?

:Pia

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 11-01-03 16:43

-- > > Hvis de kun er ærtestørrelse, så er han nok kastreret. <G>

> De er en del større end ærter

Mærk efter om "poserne" er tomme...

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Pia J

Dato : 11-01-03 16:38

"Nina, Tender Tribes" <NOSPAMnina@knus.dk> wrote in message

> Mærk efter om "poserne" er tomme...

Ja, det tænkte jeg ikke engang på, jeg kan jo af gode grunde ikke befamle
mine i øjeblikket!

:Pia

Fra : Nina El Falaki

Dato : 11-01-03 16:55

Neutralisere er det samme som at kastrere. Er katten 6 mdr. eller mere, så
er alle katte fra Inges kastrerede/neutraliserede

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 13-01-03 09:20

Hej Nina
Øh, hva'be'har? Betyder neutralisere og kastrere samme? Ikke i følge min ordbog
i hvert fald, men den er heller ikke medicinsk. Vil du forklare forskellen?
Kim

Fra : Helle Andersen

Dato : 13-01-03 09:37

"Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> wrote in message

> Øh, hva'be'har? Betyder neutralisere og kastrere samme? Ikke i følge min
ordbog
> i hvert fald, men den er heller ikke medicinsk. Vil du forklare
forskellen?

Neutralisere er blot et "pop-udtryk" for en kastrering. Det
er ikke et medicinsk udtryk og i dyrlægetermer findes
ordet faktisk ikke. Ikke desto mindre er det dét ord
mange dyrlæger og andre bruger i praksis, fordi det er
rimeligt dækkende.

--
Helle
http://kattenet.dk

Fra : Niels Peter

Dato : 13-01-03 09:46

"Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
min ordbog
> i hvert fald, men den er heller ikke medicinsk. Vil du forklare

Den sprogbrug er også lidt forvirrende.
Egentlig ville det være nemmest, hvis alle ville vænne sig til at sige
kastrere, også om hunnerne. Kastration betyder jo at fjerne de kirtler,
der producerer kønshormon, og det er, hvad man gør hos både han- og
hunkatte.
Men de fleste danskere mener åbenbart, at kastrere er noget, man gør ved
hanner, og derfor har man fra gammel tid brugt betegnelsen "sterilisere"
om hunnerne. Det er imidlertid en uheldig betegnelse, fordi det egentlig
blot betyder at underbinde æggestokkene, så der stadig produceres
kønshormoner, men ikke kan laves afkom.
Derfor har man på et tidspunkt opfundet fællesbetegnelsen neutralisere,
som altså betyder kastrere .....
Selv synes jeg "neutralisere" er et dumt, lidt jomfrunalsk udtryk og
foretrækker at sige "kastrere" om begge køn.

Niels Peter
--
www.bluewhite.dk
Cats Are People, Too!

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 13-01-03 10:33

Kære Gruppe

Men så er der jo ingen mulighed for at udtrykke de andre måder at forhindre
killinger på, er der? Fjernelse af kønskirtler er vel kun en af
mulighederne? (Her har jeg ingen funktionelle, etiske eller helbredsmæssige
overvejelser - kun teoretisk forekommende muligheder.)

Mvh
Kim

Fra : Niels Peter

Dato : 13-01-03 14:12

> [...]
forhindre
> killinger på, er der? Fjernelse af kønskirtler er vel kun en af

I almindelig, daglig praksis er der ikke andre (anvendte) muligheder end
at fjerne hannens testikler/hunnens æggestokke.
Det, man hos mennesker kalder sterilisation, og som efterlader en
produktion af kønshormoner men forhindrer drægtighed, anvendes mig
bekendt ikke overfor katte. Det ville ikke fjerne løbetiderne, som jo
netop udløses af hormoncyklus, katten ville altså konstant komme i
løbetid stadigvæk, hvilket hverken ville være sundt for kattens fysik og
psyke eller for ejerens nerver.

Niels Peter
--
www.bluewhite.dk
Cats Are People, Too!

Fra : Katrine Nederby

Dato : 11-01-03 20:03

> [...]
eller
> hvad?
>
> Vil han strinte og slås som en hankat der ikke er neutraliseret?

Hej Jørgen.

Vær opmærksom på, om der kan være gået infektion i snittene, så
"testiklerne" i virkeligheden skyldes hævelse/betændelse.
Så vidt jeg husker var min egen hankats pung ret indskrumpet umiddelbart
efter indgrebet.

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : JørgenE

Dato : 11-01-03 20:27

Tak for hjælpen allesammen. Jeg har mærket efter nu, og posen er tom selvom
det ser ud som om den er fyldt.

Mvh. Jørgen

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 12-01-03 00:12

> Tak for hjælpen allesammen. Jeg har mærket efter nu, og posen er tom
selvom
> det ser ud som om den er fyldt.

Det er nok ikke så længe siden han er kastreret. Med tiden vil de nok trække
sig sammen.

Hilsen
Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Kate

Dato : 12-01-03 14:35

> Det er nok ikke så længe siden han er kastreret. Med tiden vil de
> nok trække sig sammen.

Johan, som blev kastreret for 12 år siden har slet ikke nogle poser,
men Mowgli, som blev kastreret for 2 mdr. siden har stadig sine poser
omend jeg synes de er blevet mindre, så der går nok lidt tid inden de
skrumper helt ind.

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar
REMOVE nothing on answer

Fra : slambert

Dato : 13-01-03 00:37

"JørgenE" skrev d. 11-01-03 20:27 dette indlæg :
> Tak for hjælpen allesammen. Jeg har mærket efter nu, og posen er tom
selvom
> det ser ud som om den er fyldt.
>
> Mvh. Jørgen

Begge mine hankatte er kastreret og man kan stadig tydeligt se pungen.
Mht. dit tidligere spørgsmål, om du kan risikere, at den vil
strinte/slås, så bør du ikke være nervøs for strinteri, men en kastreret
hankat kan sagtens stadig ende i slagsmål. Min tidligere kat prøvede det
adskillige gange - det fjerner ikke nødvendigvis deres territorieadfærd.

http://www.kandu.dk/