DDD.DDA er utrolig sløv :-((
Fra : erik

Dato : 11-01-03 14:24

Hvad er der i vejen med den server ??

Erik R.N.

Fra : Inger Buchard

Dato : 11-01-03 14:34

"erik" <fox44REMOVETHIS@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3e201ae4$0$83836$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hvad er der i vejen med den server ??

Man siger, at den er overbelastet i de perioder, hvor USA er vågen.

Inger

Fra : Kjeld Jakobsen

Dato : 11-01-03 14:36

Man siger "søndag i kirketiden" - på dansk - det er absolut nemmest at
komme ind på serveren tidligt om morgenen!
Der må være for mange interesserede i forhold til kapaciteten

Kjeld Jakobsen

"Inger Buchard" <ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> skrev i en
meddelelse news:3e201c8d$0$71623$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : erik

Dato : 11-01-03 14:37

OK så er de vågne altid; men det er vel også sandt

Fra : Kurt Hansen

Dato : 11-01-03 14:40

Sat, 11 Jan 2003 14:33:35 +0100, skrev Inger Buchard:

>"erik" <fox44REMOVETHIS@mail.dk> skrev i en meddelelse
>
>Man siger, at den er overbelastet i de perioder, hvor USA er vågen.

Ja, "man" har mange undskyldninger. Jeg gad nu godt vide hvor mange
hits der kommer fra USA. Nogle få tusinde dagligt, burde ikke lægge en
anstændigt konfigureret server ned.

Det er nok "ressourceproblemer"

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 11-01-03 17:06

On Sat, 11 Jan 2003 14:39:54 +0100, Kurt Hansen <kurt@towle.dk> wrote:

>Ja, "man" har mange undskyldninger. Jeg gad nu godt vide hvor mange
>hits der kommer fra USA. Nogle få tusinde dagligt, burde ikke lægge en
>anstændigt konfigureret server ned.

Ca. halvdelen af brugerne.

>Det er nok "ressourceproblemer"

Helt bestemt, og det kan løses enten ved at staten bevilger det
nødvendige beløb (størrelsesorden 4-5 millioner) eller at der indføres
brugerbetaling (f.eks. 20 kr./søgning). Hvilken løsning mener du, vi
skal arbejde hen imod?
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Kurt Hansen

Dato : 11-01-03 17:28

Sat, 11 Jan 2003 17:05:34 +0100, skrev Lars Jørgen Helbo:

>Ca. halvdelen af brugerne.

Det bestrider jeg ikke, men hvor *mange* drejer det sig om? Ikke at
jeg har forstand på serverkapacitet, men "halvdelen" siger jo ikke
noget om hvor stor belastningen er.

Jeg ved heller ikke noget om serverkonfigurationen, så om maskineriet
er for lille og/eller forældet, kan jeg ikke udtale mig om. Det jeg
der imod kan udtale mig om, er den enorme mængde af redundante data
(berørt i adskillige tråde og løsninger er påvist) og at der
sandsynligvist kan optimeres en hel del.

Iøvrigt må det være noget af et mareridt for udlændinge at søge på
DDD, når vi danskere - der er fortrolige med sproget og
finurlighederne med stavevarianter - har så stort besvær med at få et
brugbart søgeresultet.

> [...]
>nødvendige beløb (størrelsesorden 4-5 millioner) eller at der indføres
>brugerbetaling (f.eks. 20 kr./søgning). Hvilken løsning mener du, vi

Tag imod den hjælp der adskillige gange er tilbudt her igennem
nyhedsgruppen. Serverens liv kan måske forlænges et år eller to.

Og så stiller jeg mig totalt uforstående over for påstanden om, at en
ny server skulle koste 4-5 millioner. Andre kan klare sig en en krafig
maskine til en snes tusinde + masser af gratis serversoftware (Linux).

Påfaldende iøvrigt at du vælger at svare på dette indlæg, når du er
helt tavs omkring mine generelle kommentarer til online-søgningen i et
andet indlæg. Det indeholder endda konkrete forslag og jeg er pæn og
høflig i tonen.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 11-01-03 17:46

On Sat, 11 Jan 2003 17:28:20 +0100, Kurt Hansen <kurt@towle.dk> wrote:

>Tag imod den hjælp der adskillige gange er tilbudt her igennem
>nyhedsgruppen. Serverens liv kan måske forlænges et år eller to.

Hvilken hjælp? Det har jeg ikke hørt om. Jeg har hørt flere hævde, at
"der bestemt ville være frivillige med forstand på den slags, som
gerne ville hjælpe"; men indtil dato har jeg ikke hørt om konkrete
tilbud om hjælp.

Jeg ville ellers meget gerne høre om det. F.eks. ville vi meget gerne
på DIS-Forum have lavet mulighed for at indlægge scannede tekster. Men
det kræver noget php-programmering, og ingen af dem, der p.t. arbejder
med sagen tør binde an med det. Så hvis der virkelig er nogen, som
seriøst _selv_ vil hjælpe, så kom endelig frem.

>Og så stiller jeg mig totalt uforstående over for påstanden om, at en
>ny server skulle koste 4-5 millioner. Andre kan klare sig en en krafig
>maskine til en snes tusinde + masser af gratis serversoftware (Linux).

LOL!!

Nu taler vi altså her om en lidt anden klasse, og dertil kommer at den
største omkostning formentlig hverken er hard- eller software; men
derimod løn til de folk, der skal lave det.

Bortset fra det, så er det egentlig flintrende ligegyldigt, om
regningen lyder på 1, 4 eller 10 millioner, for der er ingen penge på
kontoen, og i en tid hvor statens arkiver fyrer 20% af alle ansatte og
lukker om mandagen, fordi der skal spares, så er der altså ikke noget
at hente.

> [...]
>helt tavs omkring mine generelle kommentarer til online-søgningen i et
>andet indlæg. Det indeholder endda konkrete forslag og jeg er pæn og

Det har jeg ikke set. Har du en message-ID?

Fra : Kurt Hansen

Dato : 11-01-03 18:12

Sat, 11 Jan 2003 17:46:05 +0100, skrev Lars Jørgen Helbo:

> [...]
>"der bestemt ville være frivillige med forstand på den slags, som
>gerne ville hjælpe"; men indtil dato har jeg ikke hørt om konkrete

Så bed om den, for pokker!!! Tilbudene har været der flere gange, men
du forventer tilsyneladende at de generøse skal indsende en ansøgning
i tre eksemplarer til DDA for at kunne få lov til at hjælpe?

> [...]
>med sagen tør binde an med det. Så hvis der virkelig er nogen, som
>seriøst _selv_ vil hjælpe, så kom endelig frem.

Det var da et konkret ønske om hjælp - så må vi håber der er nogen
php-folk der lytter med.

>LOL!!
>
>Nu taler vi altså her om en lidt anden klasse, og dertil kommer at den
>største omkostning formentlig hverken er hard- eller software; men
>derimod løn til de folk, der skal lave det.

Ganske anden klasse end hvad? Hvem skal lave det, hvor lang tid regner
de med at være om det og hvad er deres timeløn? Vi er nødt til at have
nogle facts at tage stilling til. Store armbevægelser og luftige
påstande om, at "det her er kæmpe-enormt", kan vi ikke gennemskue.

> [...]
>kontoen, og i en tid hvor statens arkiver fyrer 20% af alle ansatte og
>lukker om mandagen, fordi der skal spares, så er der altså ikke noget

Beløbet er kun ligegyldigt, hvis det er uopnåeligt langt væk fra det
som det rent faktisk vil koste. Lad os få en *realistisk"
specifikation af kravene og lad os så se om ikke de samme mennesker
der i sin tid var på banen, kommer igen med et tilbud om hjælp.

<uurs1vo2hks475ec25n8o9cjlvnrpn9pml@4ax.com>
og
<qrot1v067ai23chrahuthvh5jjg2snn147@4ax.com>

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 11-01-03 18:41

On Sat, 11 Jan 2003 18:12:18 +0100, Kurt Hansen <kurt@towle.dk> wrote:

>Det var da et konkret ønske om hjælp - så må vi håber der er nogen
>php-folk der lytter med.

Ja, og da det er i DIS-regi er det også muligt, at tage imod et tilbud
om hjælp, hvis det skulle komme.

> [...]
>specifikation af kravene og lad os så se om ikke de samme mennesker
>der i sin tid var på banen, kommer igen med et tilbud om hjælp.

Som jeg sagde har Statens Arkiver netop fyret 20% af personalet. Man
har fjernet ca. 80 åbningsdage om året. Man har NEDLAGT den afdeling,
som indtil nu har haft ansvaret for konservering af gamle arkivalier.

I den situation er ETHVERT beløb uopnåeligt.

Hvad angår de frivillige, som du mener vil melde sig, så løser det
desværre heller ikke problemet. Der er masser af opgaver, i
forbindelse med DIS-Danmarks hjemmeside, som vi meget gerne ville tage
fat på, hvis der var folk, som ville hjælpe med det.

Men en opgave, som skal løses bagved Statens Arkivers firewall, den
får man altså aldrig nogensinde lov til at løse med frivillig
arbejdskraft.

><uurs1vo2hks475ec25n8o9cjlvnrpn9pml@4ax.com>
>og
><qrot1v067ai23chrahuthvh5jjg2snn147@4ax.com>

Nå, det der. Jamen du ved jo åbenbart meget bedre end jeg, hvordan den
slags skal laves, og derfor så jeg ikke noget formål i en længere
diskussion.

Fra : Robert Piil

Dato : 11-01-03 18:21

On Sat, 11 Jan 2003 17:46:05 +0100, Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
wrote:

> [...]
>med sagen tør binde an med det. Så hvis der virkelig er nogen, som
>seriøst _selv_ vil hjælpe, så kom endelig frem.

Kan du være lidt mere konkret omkring hvad der er brug for?

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 11-01-03 19:32

On Sat, 11 Jan 2003 18:20:59 +0100, Robert Piil <piil@nospam.dk>
wrote:

>Kan du være lidt mere konkret omkring hvad der er brug for?

Nej, for det har jeg ikke noget videre forstand på; men snak med vores
web-master Hanne Rud <hanne_rud@dis-danmark.dk>, for der er sådan set
ideer nok, hvis blot der er nogen, som vil hjælpe med udførelsen.

Fra : Robert Piil

Dato : 11-01-03 21:35

On Sat, 11 Jan 2003 19:32:11 +0100, Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
wrote:

>Nej, for det har jeg ikke noget videre forstand på; men snak med vores
>web-master Hanne Rud <hanne_rud@dis-danmark.dk>, for der er sådan set
>ideer nok, hvis blot der er nogen, som vil hjælpe med udførelsen.

Ok, jeg har - med alle mulige forbehold - sendt hende en mail.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Kurt Hansen

Dato : 12-01-03 08:51

Sat, 11 Jan 2003 19:32:11 +0100, skrev Lars Jørgen Helbo:

>Nej, for det har jeg ikke noget videre forstand på;

Ikke desto mindre fastslår du uden videre, at en ny server til DDA vil
koste 4-5 millioner kroner. Du er en useriøs sut, Lars Jørgen!

Kurt Hansen

Fra : Robert Piil

Dato : 12-01-03 10:29

On Sun, 12 Jan 2003 08:51:05 +0100, Kurt Hansen <kurt@towle.dk> wrote:

>Ikke desto mindre fastslår du uden videre, at en ny server til DDA vil
>koste 4-5 millioner kroner. Du er en useriøs sut, Lars Jørgen!

Det er en useriøs diskussion. Så længe vi ikke ved, hvor stor
belastningen er, har vi ingen chance for at vurdere, hvad der skal til
for at drifte en ny server. Det er ikke en gang sikkert, at en ny
server kan gøre det, muligvis er der ikke båndbredde nok, og muligvis,
kan det fysiske netværk hos DDA ikke følge med, eller deres Firewall
kan have for travlt.

Alt imellem een bambus PC, og en løsning med flere seriøse servere
(der nemt kan koste 100.000 stk.) samt større linier og
netværksudvidelser, kan være det der skal til, for at søgemuligheden
kommer til at fungere tilfredsstillende. Det ville derfor klæde
diskussionen at få nogle faktuelle oplysninger på bordet, i stedet for
dette evindelige gætteri fra begge sider.

Det korte af det lange er dog, at DDA ikke ser ud til at være reelt
interesseret i at gøre disse oplysninger frit og nemt tilgængelige,
muligvis fordi de ser oplysningerne som en mulig indtægtskilde.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Arne Feldborg

Dato : 11-01-03 17:34

Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org> skrev Sat, 11 Jan 2003 17:05:34 +0100

> [...]
>nødvendige beløb (størrelsesorden 4-5 millioner) eller at der indføres
>brugerbetaling (f.eks. 20 kr./søgning). Hvilken løsning mener du, vi

De kan også løses ved at fjerne den tåbelige begrænsning på 100 Hit, som
tvinger folk til at søge igen og igen og igen på noget som de burde
kunne få i eet hug.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Familien Kristensen

Dato : 11-01-03 18:27

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
> Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org> skrev Sat, 11 Jan 2003 17:05:34 +0100

KLIP
> De kan også løses ved at fjerne den tåbelige begrænsning på 100 Hit, som
> tvinger folk til at søge igen og igen og igen på noget som de burde
> kunne få i eet hug.

Hørt!!
Jeg er en af den der hele tiden trykker på tilbage-knapper, derefter på
"søg".

Det hjælper at have 10 browser-vinduer åbne og igang på een gang.
Hilsen Jeannie Kristensen

Fra : John Thomsen

Dato : 05-03-03 11:06

> [...]
>"søg".
>
>Det hjælper at have 10 browser-vinduer åbne og igang på een gang.

Hvis man nu er på en fast bredbåndtilslutning, er det så ikke muligt
at have flere (alle sine gamle) computere tilsluttet samtidig, og
således søgende...?

Skidt så med at nogle kører med et gammelt 28k eller 14k modem

Venligst
John

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 11-01-03 19:33

On Sat, 11 Jan 2003 17:34:26 +0100, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

>De kan også løses ved at fjerne den tåbelige begrænsning på 100 Hit, som
>tvinger folk til at søge igen og igen og igen på noget som de burde
>kunne få i eet hug.

Det er noget vrøvl. Belastningen på serveren faldt mærkbart, da den
begrænsning blev indført.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 11-01-03 19:52

Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org> skrev Sat, 11 Jan 2003 19:33:08 +0100

>Det er noget vrøvl. Belastningen på serveren faldt mærkbart, da den
>begrænsning blev indført.

Og det kan du naturligvis dokumentere.?

Fakta er ihvertfald at antallet af Time-outs og manglende svar er steget
drastisk siden den begrænsning blev gennemført - alt andet ville da også
være ulogisk.

Alle der har prøvet søge kan vel også bekræfte, at de nu skal søge flere
gange end de skulle før. Og det i sig selv må nødvendigvis belaste
serveren mere.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 11-01-03 20:01

On Sat, 11 Jan 2003 19:51:37 +0100, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

>Fakta er ihvertfald at antallet af Time-outs og manglende svar er steget
>drastisk siden den begrænsning blev gennemført - alt andet ville da også
>være ulogisk.

Men logfilerne på serveren sagde altså det modsatte.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 11-01-03 20:40

Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org> skrev Sat, 11 Jan 2003 20:00:34 +0100

>Men logfilerne på serveren sagde altså det modsatte.

Da du næppe har daglig adgang til DDA's logfiler kan det vel kun
opfattes som en 'oplysning' i stil med prisen på en ny server og det
antal mandeår det skulle tage at sætte den igang.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Kurt Hansen

Dato : 12-01-03 08:52

Sat, 11 Jan 2003 20:00:34 +0100, skrev Lars Jørgen Helbo:

>Men logfilerne på serveren sagde altså det modsatte.

Du bluffer, Hans Jørgen. Du skyder vildt omkring dig med løse
påstande[*], som du garanteret ikke har det mindste belæg for. Det har
til formål at give indtryk af ophøjet saglighed og ekspertise, men du
har selv indrømmet andet steds i tråden, at ikke engang DIS's server
har du forstand på, så vil du ikke godt stikke piben ind og lade være
med at lægge røgslør ud - eventuelt give plads for en anden på din
post?

[*] På min arbejdsplads kalder vi det noget andet, men lad nu det
være.

Kurt Hansen

Fra : John Thomsen

Dato : 23-01-03 18:57

On Sun, 12 Jan 2003 08:52:13 +0100, Kurt Hansen <kurt@towle.dk> wrote:

>Du bluffer, Hans Jørgen. Du skyder vildt omkring dig med løse
>påstande[*], som du garanteret ikke har det mindste belæg for. Det har
>til formål at give indtryk af ophøjet saglighed og ekspertise, men du

Hvad der næsten er meget værre, og som hvemsomhelst med kontakter i
udlandet kan erkyndige (dejligt ord, ikk?) sig om, er at DDA
efterhånden står med et ganske blakket ry, som helt uforståeligt
tilbagestående og kaster en glans af U-land over selve Nationen.

Sic transtit gloria Mundi

Venligst
John

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 12-01-03 06:31

Lars Jørgen Helbo wrote:

> Det er noget vrøvl. Belastningen på serveren faldt mærkbart,
> da den begrænsning blev indført.

Tja, det kommer vel helt an på med hvilke briller man ser - med mine er det
da ret indlysende at belastningen falder med mulighederne for resultat.
Lige undtagen hvis man i forvejen kender alle data er det jo håbløst at få
resultat - og så har man jo egentlig ikke brug for opslaget, hvilket ganske
indlysende giver plads for de der endnu ikke har opdaget bedrageriet.

Der er nu ingen grund til igen at tage den diskussion op, for har man den
"embedsmandsholdning" til problemet er det alligevel spildte ord på
Balle-Lars. Det kan nu ikke hindre, at der de facto er adskillige der har
tilbudt deres hjælp gennem tiden - men DDA har jo sat sig hårdt og brutalt
på rettighederne til de data der grundlaget for et brugbart privat
initiativ, selv om de imho rettelig ikke tilhører dem. Resultatet bliver, at
der er nogle gode forsøg på at lave noget fornuftigt, der falder til jorden
alene fordi organisationene ikke helhjertet bakker op om initiativerne, men
stikker hovedet i busken med undskyldninger som Lars' postulater.

Et webhotel og domæne koster i dag så lidt at selv den fattigste
bistandsklient har råd - 100MB plads og fri trafik koster omtrent det samme
som en pakke cigaretter - i kvartalet. Måske måtte man gi' en skærv mere
p.g.a. den store belastning, men det var jo nok til at overkomme. Og
zipfilerne - bare kom med dem - så skal de såmænd nok blive lagt til
download og inden længe vil der sikkert også være søgeværktøj - ganske
sikkert er der er en af de dygtige programmører der hurtigt skal få noget op
at stå, bare der bliver givet adgang til det. Og det helt uden statskassen
opdager det. Skal det også koste noget, så pyt - jeg accepterer gerne en
"medlemsafgift".

Men, nej - der er sat en effektiv prop i hullet, for "eksperterne" i Odense
vil under ingen omstændigheder have konkurrence til deres CD-butik - slet
ikke fra amatører, som de trods alt er kloge nok til at indse det er umuligt
at konkurrere med )
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
http://www.genealog.dk

Fra : John Thomsen

Dato : 23-01-03 18:57

> [...]

>De kan også løses ved at fjerne den tåbelige begrænsning på 100 Hit, som
>tvinger folk til at søge igen og igen og igen på noget som de burde

Samt genindføre zip-download af de indtaste materialer.

Det vil svare lidt til Q8's QvikTank, at man lige kan gå ind og hente
den eller de, man ønsker at søge i, fremfor at man skal silde sin og
andres tid "ved kassen" med at lave den ene søgning efter den anden.

Venligst
John

Fra : John Thomsen

Dato : 05-03-03 11:06

>De kan også løses ved at fjerne den tåbelige begrænsning på 100 Hit, som
>tvinger folk til at søge igen og igen og igen på noget som de burde
>kunne få i eet hug.

Ku' de ikke overtales til bare at hæve begrænsningen i
størreslsesorden som pristallet/alm. inflation ))

Venligst
John

Fra : Krabsen

Dato : 11-01-03 17:44

Undskyld mit bramfri sprogbrug Lars, men det lyder altså som noget gedigent
vås..
Du er nødt til at dokumentere det med oplysning om:
1. Antal records i databasen.
2. Ca. totalstørrelse på basen (da karakterer pr. record jo er svingende)
3. Antal opslag i databasen.

Uden at kende disse tal er mit gæt, at vi taler om en investering på max 100
kilokroner:

Jeg er ligeglad med serversoftware/db-software. Det er et politisk valg,
hvor der findes billige alternativer. Vi snakker jo ikke om grunddatabasen,
men om en aflastningsserver.

Vi snakker om en ekstra server (to, hvis det er delt op på
applikationsserver og database-server), software, der kan være stort set
gratis - og en daglig rutine med dublering af databasen.
Og man får altså meget linux-server for 50.000.

Hvad med belastningsudjævning? Jo, hvis fordelingen er halvdelen fra USA er
det jo let nok:

...Dansksproget søgeside server 1
...Engelsksproget søgeside server 2

Det rammer nok ikke helt galt..

mange hilsner fra en, der ellers ikke vil blande sig i den tredie puniske
krig..

Krabsen

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 11-01-03 18:17

On Sat, 11 Jan 2003 17:44:21 +0100, "Krabsen" <news@krabsen.dk> wrote:

>Uden at kende disse tal er mit gæt, at vi taler om en investering på max 100
>kilokroner:

+ løn til en systemprogrammør eller to i et par år.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 11-01-03 18:25

Sat, 11 Jan 2003 18:17:29 +0100, skrev Lars Jørgen Helbo:

>+ løn til en systemprogrammør eller to i et par år.

*LOL* - nu er det min tur til at slå en skraldende latter op )))

Hvis ikke det er overkill helt ude i hampen, så ved jeg ikke hvordan
det ellers skal karakteriseres.

Det er dæleme noget af en påstand og den kræver altså at du - om ikke
dokumenterer i detaljer, så dog sandsynliggør dette sindsyge beløb.
Hvad skal disse systemprogrammører lave i så lang tid?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Familien Kristensen

Dato : 11-01-03 18:32

> + løn til en systemprogrammør eller to i et par år.

Det du skriver, (udtræk af de tidligere tråde) opfatter jeg som
"Det haaaar vi prøvet - og det virkede ikke". ¨
Hvad sker der ved at drøfte mulighederne i dette forum?
Hvad sker der ved at være lidt åben over for forslag?

Hilsen Jeannie Kristensen

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 11-01-03 19:43

On Sat, 11 Jan 2003 18:31:33 +0100, "Familien Kristensen"
<Vaelg.svar@til.afsender> wrote:

> [...]
>Hvad sker der ved at drøfte mulighederne i dette forum?
>Hvad sker der ved at være lidt åben over for forslag?

Ikke spor, men disse forslag skulle gerne være en smule realistiske.

Større statslige bevillinger er med sikkerhed ikke realistisk i
øjeblikket.

Det er med sikkerhed heller ikke realistisk at lade frivillige udføre
arbejde på en server, der er opstillet bag en statslig firewall og
underlagt statens regler for IT-sikkerhed.

Selvfølgelig kan vi gerne drøfte mulighederne her; men sådan en
diskussion må og skal i et vist omfang forholde sig til virkeligheden.

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 12-01-03 06:24

Lars Jørgen Helbo wrote:
> On Sat, 11 Jan 2003 18:31:33 +0100, "Familien Kristensen"
>
> Ikke spor, men disse forslag skulle gerne være en smule realistiske.
Hvad snakker vi nu om?
Embedsmandsrealisme eller folkelig sund fornuft?

Det er for længst gået op for de fleste, at DDA ikke magter opgaven. Dertil
er DDA for bundet i embedsmansdens tankegang, hvor det ikke handler om at
løse opgaven, men om at få så mange bevillinger som muligt til det maksimale
antal medarbejdere. Det er derfor man taler om "årsværk" og millionbudgetter
til at administrere en opgave, det ville tage en kvik skoledreng en
eftermiddag at løse - alene fordi han var uvidende om at han ikke ville
kunne )

> Det er med sikkerhed heller ikke realistisk at lade
> frivillige udføre arbejde på en server, der er opstillet
> bag en statslig firewall og underlagt statens regler for
> IT-sikkerhed.
Hvad med lidt nytænkning - det er jo ikke statshemmeligheder, men offentligt
tilgængelige data uden den fjerneste begrænsning. Man kan vel lade være med
at lade den være direkte koblet sammen med følsomme statslige net - det er
vel ikke nogen betingelse for dens virke?
I det hele taget er det noget vrøvl at snakke om IT-sikkerhed og offentlige
tilgængelige servere - der er slet ikke noget at bruge det til, når man lige
ser bort fra beskyttelse af selve serveren.

> men sådan en diskussion må og skal i et vist omfang
> forholde sig til virkeligheden.
Dårlig argumentation - min virkelighed er bedre end din!
Nhæ, Lars - på det punkt bliver vi nok aldrig enig.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 12-01-03 08:51

Sat, 11 Jan 2003 19:42:58 +0100, skrev Lars Jørgen Helbo:

> [...]
>arbejde på en server, der er opstillet bag en statslig firewall og
>underlagt statens regler for IT-sikkerhed.

Så flyt dog for pokker DDD-serven *udenfor* den skide firewall - det
er jo ikke kronjuvelerne!

Kurt Hansen

Fra : Krabsen

Dato : 12-01-03 10:16

Det er muligt om end efter mine erfaringer _laangt_ overdrevet.

Men jeg har ikke i dine mange svar i denne tråd (kan dog have overset det i
mængden) fundet de konkrete tal, som jeg bad om, så jeg må desværre betragte
_dine_ argumenter som uvederhæftige og udokumenterede.

mvh

Fra : Krabsen

Dato : 12-01-03 12:29

Hvad skal de lave? Se DVD-film, spille Pixeline eller lægge kabale?

Til sammenligning har programmeringen til stednavneregisteret vel totalt
taget et par _dage!_ at lave - incl. tilpasninger efter brugerønsker!
Jeg ved godt, at søgningerne i folketællinger er mere komplekse, men _så_
svært er det nu heller ikke, hvis vi snakker om en fornuftig
databasestruktur.

Fra : Alf Christophersen

Dato : 13-01-03 21:04

On Sun, 12 Jan 2003 12:29:05 +0100, "Krabsen" <news@krabsen.dk> wrote:

>Hvad skal de lave? Se DVD-film, spille Pixeline eller lægge kabale?
>
>Til sammenligning har programmeringen til stednavneregisteret vel totalt
>taget et par _dage!_ at lave - incl. tilpasninger efter brugerønsker!

Når først en ting fungerer,så ønsker publikum seg mer, og evt. et
bedre grensesnitt og så går ukene, månedene, årene og gjerne også
decennierne

Fra : Krabsen

Dato : 14-01-03 11:24

Ja heldigvis!!

For det er jo derfor, menneskeheden er kommet videre siden hulebotiden..
(man kan så diskutere, om det overordnet set har været en fordel for vores
verden, men _det_ er vist Off-Topic..)

mange hilsner
Krabsen

"Alf Christophersen" <alf.christophersen@basalmed.uio.no> skrev i en
meddelelse news:9m562vo36j4l4nfcrfsoi97s9aaa7mv9fc@4ax.com...

Fra : Kurt Hansen

Dato : 11-01-03 18:19

Sat, 11 Jan 2003 17:44:21 +0100, skrev Krabsen:

> [...]
>3. Antal opslag i databasen.
>
>Uden at kende disse tal er mit gæt, at vi taler om en investering på max 100

Okay, det lyder som et beløb der må kunne findes.

>mange hilsner fra en, der ellers ikke vil blande sig i den tredie puniske
>krig..

Der er skam ikke tale om krig. Der er tale om at forsyne Lars Jørgen
Helbo og/eller DDA med noget input til overvejelse. Når Lars Jørgen
ikke er en helt ligegyldig person i den sammenhæng, er det jo fordi
han er medlem af KOKI og har en ret nær kontakt til DDA.

I forne tider rasede der flammekrige her i gruppen. Det er lissom
blevet umoderne, ikk'? Jeg gider i hvert fald ikke deltage og hvis
du/Lars Jørgen ellers har lagt mærke til det, har jeg faktisk skrevet
pænt på det seneste og ikke forsøgt at yppe kiv og sådan skulle det
gerne blive ved med at være. men derfor kan det da godt være at tonen
kan blive lidt direkte engang imellem

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Otto Chr. Thygesen

Dato : 11-01-03 19:14

On Sat, 11 Jan 2003 17:05:34 +0100, Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
wrote:

> [...]
>nødvendige beløb (størrelsesorden 4-5 millioner) eller at der indføres
>brugerbetaling (f.eks. 20 kr./søgning). Hvilken løsning mener du, vi

Det ville unægteligt være rart med en nærmere specifikation af det
beløb på 4 - 5 millioner kroner, som umiddelbart forekommer
overraskende stort.

Er det et årligt beløb? Eller et engangsbeløb?
Jeg er ikke i tvivl om, at beløbet opgives baseret på grundige,
troværdige og dokumenterbare overvejelser, som vel næppe kan være
hemmelige.

Kan vi få en specificeret opgørelse over initialomkostninger og
driftsomkostninger? Det sidste på årsbasis.

For at blive i stand til at vurdere oplysningerne, vil oplysning om
nuværende omkostninger selvfølgelig være velkomne. En henvisning til
finansloven eller statens regnskab kan selvfølgelig ikke accepteres
som acceptabelt, det vil kun kunne opfattes som et forsøg på at gøre
nar af folk. Er beløbet ukendt, er der ikke noget at gøre ved det, men
det gør så selvfølgelig oplysningerne om de 4-5 millioner mindre
interessante, medmindre der er tale om dokumenterede merudgifter?

Et seriøst svar kan vel som minimum forventes?

M.v.h.
O.C.

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 11-01-03 19:50

On Sat, 11 Jan 2003 19:13:49 +0100, Otto Chr. Thygesen
<thygesen@email.dk> wrote:

> [...]
>Jeg er ikke i tvivl om, at beløbet opgives baseret på grundige,
>troværdige og dokumenterbare overvejelser

Jamen der tager du fejl

Det er blot et gæt. Men lad os sige, at der skal købes noget hardware
og software, der skal lejes en forbindelse til Internet og der skal
ansættes et par velkvalificerede medarbejdere - måske to det første
år, og så en i de næste par år. Tror du så ikke, det er den
størrelsesorden, vi snakker om?

Men jeg synes altså heller ikke størrelsen af beløbet er særlig
interessant. For uanset hvor stort eller lille det måtte være, så er
jeg overbevist om, at kulturministeren vil afslå at bevilge pengene,
og hvad er så formålet med at regne et præcist beløb ud?

Fra : erik

Dato : 11-01-03 21:23

Nu er det præcise beløb jo ikke det intressante; men en specification
af behov for at få det hele til at gå lidt raskere (just my 2 cents).
Den firewall behøver ikke at lukke "alt" ude

Fra : Kurt Hansen

Dato : 12-01-03 08:53

Sat, 11 Jan 2003 19:49:57 +0100, skrev Lars Jørgen Helbo:

>Jamen der tager du fejl
>
>Det er blot et gæt.

Her kom så den endelige og ynkelige afsløring af narrerøven, Lars
Jørgen Helbo. Som en lygtemand prøver han at føre hele nyhedsgruppen
ud i mosen med sit - mildt sagt - useriøse forsvar for et useriøst
foretagende, der maltrakterer og økonomisk udnytter de data, som
seriøse amatørgenaloger bruger deres fritid på at sanke sammen og
donerer til fælles bedste i dette lands hidtil største, folkelige
IT-projekt.

Lars Jørgen Helbo bør snarest strittes ud af KOKI (og for min skyld
gerne også af DIS-Danmarks bestyrelse), for sådan en snog kan vi sgu
da ikke være tjent med.

For husfredens skyld vil jeg nu begynde at nedtrappe mine indlæg i
denne nytteløse diskussion. Rent undtagelsesvist vil jeg svare, hvis
nogen spørger mig direkte - ellers ikke.

Kurt Hansen

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 12-01-03 11:50

Sun, 12 Jan 2003 08:53:10 +0100 skrev Kurt Hansen:

> [...]
>
> Lars Jørgen Helbo bør snarest strittes ud af KOKI (og for min skyld
> gerne også af DIS-Danmarks bestyrelse), for sådan en snog kan vi sgu da

Jeg kan ikke tilslutte mig ordvalget, men ellers er jeg enig.

Trist at en ellers dygtig slægtsforsker er så useriøs og
manipulerende på dette punkt.

Og så vil jeg tilslutte mig opfordringen om at der gives
indsigt i belastningen af DDA's KIP-server.

Mvh,
Lars Lundin.
--
GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med
interesse i Danmark: http://www.lklundin.dk/gedcomp/

Fra : Steven

Dato : 12-01-03 21:30

"Lars Kr. Lundin" <news-gi-17@lklundin.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> manipulerende på dette punkt.
>
> Og så vil jeg tilslutte mig opfordringen om at der gives
> indsigt i belastningen af DDA's KIP-server.

I denne debat bør man nok træde varsomt, og vælge sine ord og argumenter med
rettidig omhu.
Derfor vil jeg blot i al stilfærdighed spørge de deltagende debattører om
følgende:
Hvorledes kan det være, at andre servere i offentlig regi kan arbejde med
"lynets" hast og betjene 10-50 gange flere brugere end det antal der har
været nævnt her?
Skal det forstås således, at DDD/DDA har udviklet et særligt program til at
løse netop denne opgave?
Ifald det er tilfældet, vil jeg så gerne spørge om hvorfor man dog ikke blot
har "adopteret" et allerede velfungerende program, i funktion i offentlig
regi, til at løse opgaven?
At et vist antal amerikanere søger i disse databaser, anslået her i gruppen
til vistnok omkring 500 dagligt, kan vel ikke medføre alle disse
irritationer hos de danske brugere med lang ventetid og time-out. Såfremt
det virkelig skulle være tilfældet er problemet nok ikke alene serveren og
fire-wall'en, men nok også selve programmeringen.
Der har ligeledes været talt om de angiveligt store beløb der skulle
investeres i ny programmering, PHP og meget andet. Hvis de danske
programmører ikke kan finde ud af arbejde til mindre end kr. 800 - 1.200 i
timen, skulle man måske vende blikket mod firmaer i udlandet, som foretager
sådanne programmeringer til en brøkdel af hvad det koster her i landet.
At skulle betale kr. 20,00 pr. hit, som det har været foreslået, forekommer
mig at være temmelig overdrevet!
Der er jo ingen grund til at være medvirkende til at udvide Gebyr-Danmark
til også at omfatte oplysninger om vore aner, som vi i bund og grund burde
være berettiget til at få kendskab til - uden beregning!
I modsat fald, vil vi meget snart komme til at ligne flere af de amerikanske
"foreninger" og databaser, som har set sig i stand til at opkøbe offentlige
registre og indføje oplysningerne i deres databaser, hvor brugere fremover
skal betale for at kunne få disse oplysninger. Californien er blot ét af de
steder hvor dette foregår.
Efter at have modtaget et venligt råd fra en af brugerne i denne gruppe,
indsendte jeg en GEDCOM-fil til Lars Kr. Lundin. Jeg siger mange tak for den
vejledning jeg modtog. Jeg har allerede har glæde og nytte af de
tilbagemeldinger jeg har modtaget.
Når Lars Kr. Lundin ser sig i stand til at udføre dette arbejde uden at
skulle have "betaling" pr. hit, virker det således noget søgt, at vi nu skal
til at betale for at få oplysninger i et tilfredsstillende tempo når vi
taler om DDD/DDA.
Jeg har desværre ikke selv deltaget i det store arbejde mange her i gruppen
har udført til glæde for rigtig mange brugere, men jeg må langt hen ad vejen
give Kurt Hansen ret i hans betragtninger. Omend mit ordvalg nok havde været
lidt anerledes!
Måske er den rigtige løsning, at kreere en ganske ny database, som ikke er
underlagt alle de snærende og besværlige bånd som meget i offentlig regi
automatisk medfører.
Jeg forstår til fulde fustrationen hos de mennesker, som har lavet et kæmpe
arbejde med at tilvejebringe de nødvendige oplysninger, og, som nu må vente
i timevis for at få de svar de ønsker. Såfremt jeg havde foretaget
indtastninger og efterfølgende skulle vente i dagevis for at få svar, var
jeg sku også blevet morderlig sur!

Med venlig hilsen

Steven

(ps. Jeg har i slutningen af 2002 meldt mig ind i af DIS)

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 12-01-03 19:11

Kurt Hansen skrev:
> Her kom så den endelige og ynkelige afsløring ....

Heller ikke jeg billiger ordvalget, der nok desværre virker modsat hensigten
på de fleste - men er ellers helt enig i den saglige kritik der ligger under
den bramfrie udtryksform.

Folk som vi alle kender som seriøse og med stor teknisk indsigt, der
allerede har bidraget til publiseringen af såvel data som programmer, har
gang efter gang tilbagevist de horrible påstande som Lars Jørgen Helbo
frembærer som slet skjult meddeler for Hans Jørgen Marker DDA. På denne måde
er Lars Jørgen Heldbo en ringe repræsentant for de slægtsforskere han
repræsentere.

Diskussionen er dog ørkesløs så længe de reelle oplysninger bliver
hemmeligholdt - hvad man måske ikke kan klandre andre end DDAs ledelse for.

Fra : John Thomsen

Dato : 23-01-03 18:58

On Sun, 12 Jan 2003 08:53:10 +0100, Kurt Hansen <kurt@towle.dk> wrote:

>Lars Jørgen Helbo bør snarest strittes ud af KOKI (og for min skyld
>gerne også af DIS-Danmarks bestyrelse), for sådan en snog kan vi sgu
>da ikke være tjent med.

Derfor bør man også videresende diverse Helbo-kritiske indlæg til DIS'
bestyrelse, for de går og gør sig det indtryk, at det går rigtig godt
her på Nyhedsgruppen, og at den åh så dygtige Helbo har fuldstændig
styr på diskussionerne.

Prøv at se Jer omkring! Ikke en enste af DIS' bestyrelse er
repræsenteret her på Nyhedsgruppen. Jeg har plæderet over for dem at
det var et ganske vigtigt foum at være repræsenteret på lige siden
1996, men undskyldningen har altid været tidsmangel og stort arbejde
med de øvrige bestyrelsesopgaver.

Kun en kort overgang var Svend-Erik Christiansen med, men uden at sige
noget væsentligt. Det behøver man sådan set heller ikke, men hvis blot
andre DIS-bestyrelsesmedlemmer dog *læste* med, og fik et indtryk af
den virkelige verden. Svend-Erik var iøvrigt den, der fik Helbo med,
og selv han er ikke altid lige begejstret over hvad han ser fra den
side.

Men nu er der snart Generalforsamling, og alle der har betalt
kontingent inden 1. februar har lov både at komme, stemme og tale, og
kan man ikke komme - til Taastrup - så kan man da sende en hilsen til
bestyr(t)elsen med sine tanker.

Venligst
John

Fra : Otto Chr. Thygesen

Dato : 12-01-03 12:43

On Sat, 11 Jan 2003 19:49:57 +0100, Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
wrote:

> [...]
>ansættes et par velkvalificerede medarbejdere - måske to det første
>år, og så en i de næste par år. Tror du så ikke, det er den

Nej, jeg er dybt uenig. Du kan i dag leje dig ind på en server med
alle ønskelige faciliteter for databasesøgning og med ca. 1 Gb plads
til data og 6 Gb dataoverførsel pr. måned for en årlig pris af ca.
5000 kr inkl. moms. M.h.t. medarbejdere, hvad taler du om? DDAs
database over folketællinger er jeg ved at mene, at jeg selv kunne
administrere alene uden større besvær eller tidsforbrug, endsige
betaling, det er i virkeligheden en yderst simpel opgave. Her bortset
fra pleje af indskriverne, men det hører jo heller ikke under
databaseadministration. Opfat ikke dette som et tilbud, jeg er for
gammel til at overtage et sådant job. Hvad resten af dine 4 - 5 mill.
kroner så skal anvendes til, er ikke godt at vide.

> [...]
>jeg overbevist om, at kulturministeren vil afslå at bevilge pengene,
>og hvad er så formålet med at regne et præcist beløb ud?

Når du med tilsyneladende sikkerhed opgiver specifikke tal, så går jeg
i min naivitet ud fra, at du er saglig og ved, hvad du taler om. Det
er/gør du altså ikke, så jeg kan kun fortolke tallet som et forsøg på
at slå folk så hårdt i hovedet, at alle indvendingerr og ubehagelige
spørgsmål forstummer. Men nu er tallet altså ikke interesant mere!

Må jeg endelig i al sagtmodighed gøre opmærksom på, at jeg adskillige
gange i de sidste to år har advokeret for, at DIS-Danmark tog
initiativ til at undersøge mulighederne for at få flyttet KIP ud af
statsligt regi, selvfølgelig i nært samarbejde med DDA. Min
begrundelse har været, at DDA ville være underkastet politiske
beslutninger, som nemt kunne blive ubehagelige for alle parter. Blot
en undersøgelse af mulighederne er hver gang blevet afvist af de
ansvarlige hos DIS-Danmark, bl.a. med henvisning til, at den hellige
grav var vel forvaret, in casu at KIP befandt sig fremragende hos DDA
og åbenbart med en forvisning om, at sådan ville det altid forblive.

I lighed med andre ønsker jeg ikke at involvere mig yderligere i denne
tråd. Erfaringsmæssigt bliver der aldrig tale om positiv debat, og
derfor ønsker jeg ikke at fortsat at deltage .

M.v.h.
O.C.

Fra : Hugh Watkins

Dato : 24-01-03 18:28

"Lars Jørgen Helbo" <lars@helbo.org> wrote in message news:u0g02v0se914jjjau3g14qq29n0l11m1hs@4ax.com...

> [...]
> nødvendige beløb (størrelsesorden 4-5 millioner) eller at der indføres
> brugerbetaling (f.eks. 20 kr./søgning). Hvilken løsning mener du, vi

typiske Dansk nul løsning

Ingen av den.

hvad med samarbjde med Rootsweb allers ancestry.com

kik på frebmd og grader (cry baby cry)

http://www.freebmd.org.uk

records).
<<

FreeBMD is kindly sponsored by RootsWeb, Ancestry.com and The Bunker.

lige som du lavede et index til all kontrabogerne fra 1837 til 1902

Births deaths and Marriages

circa 700 med efternavn Hansen fra:-

Deaths Dec 1837

HANSEN Thomas Wolton Gateshead 24 71

TIL

Marriages Dec 1902

Hansen Christina Marie W. Ham 4a 240
Hansen Martha Mile End 1c 865
Hansen Samuel Jacob Grimsby 7a 1385

If I search on volume 4a and page number 240

I get

Marriages Dec 1902

Eggleston Ellen W. Ham 4a 240
Hansen Christina Marie W. Ham 4a 240
Hanson Christina Marie W. Ham 4a 240
Pearson Ernest Charles W. Ham 4a 240
Seaton Thomas Robert W.Ham 4a 240

I get four names but who married who I cannot tell until I buy a certificate
for about £7 personally in London or more by post

The date is in October, November or December

births can easily be registerd one quarter too late

http://freebmd.rootsweb.com/progress.shtml

enjoy

Hugh W

begin 666 serve_bfmid=5647408&siteid=39101601&bfpage=name.dat
K1TE&.#EA`0`!`( ``````````"'Y! $`````+ `````!``$```("1 $`.P``
`
end

Fra : erik

Dato : 11-01-03 20:52

Nå der fik jeg da rigtig nok proppen af, håber der kommer noget ud af det.
Jeg vil bare sige, aldrig har jeg oplevet, at man som nu skal taste
SØG op til 10 gange, vente et minuts tid og ikke få noget svar.
Så jeg holder et browservindue åbent og hver gang jeg kommer
forbi PC'en prøver en gang til - og lige pludselig er der gevinst.
Denne tilstand er relativ ny.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 12-01-03 08:54

Sat, 11 Jan 2003 20:51:50 +0100, skrev erik:

>Nå der fik jeg da rigtig nok proppen af, håber der kommer noget ud af det.

Det gør der med garanti ikke. Diskussionen har været oppe flere gange
før, uden at det har ændret noget. DDA har sendt Hans Jørgen Helbo i
felten som kanonføde. Hans notoriske vrøvl skal indhylde diskussionen
i en tåge der får alle til at miste orienteringen og til sidst ebber
debatten ud og Hans Jørgen Marker, DDA, kan slappe af i sit gyldne bur
et halvt års tid igen.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Hans Engmark

Dato : 13-01-03 20:47

On Sat, 11 Jan 2003 14:23:57 +0100, "erik" <fox44REMOVETHIS@mail.dk>
wrote:

>Hvad er der i vejen med den server ??

Efter at jeg i lang tid ikke har fulgt med i nyhedsgruppen, så giver
et tilbagekik en form for tryghed.

Mens verden hastigt ændres, så forandrer tingene sig ikke i lille
Danmark.

Her diskuteres stadig DDA, DIS og LJH som for 1-2-3 år tilbage.

At I gider.

Sic transit gloria mundi

mvh
Hans Engmark

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 13-01-03 21:31

Hans Engmark wrote:
> At I gider.
Nhæ, såmænd )
Men der sker dog - omend med meget små skridt - ændringer til det bedre.

Det tror jeg ikke kommer af sig selv, men blandt mange andre påvirkninger,
også er frugten af den debat der foregår her.
Måske var det alligevel kommet i en eller anden form, men ved at deltage
påvirkes resultatet forhåbentlig til at ramme målet for deltagelsen.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 14-01-03 00:49

Hans Engmark <hengmark@post6.tele.dk> skrev Mon, 13 Jan 2003 20:46:53
+0100

>Mens verden hastigt ændres, så forandrer tingene sig ikke i lille
>Danmark.
>
>Her diskuteres stadig DDA, DIS og LJH som for 1-2-3 år tilbage.

Du har både lidt ret og lidt uret (IMHO).

Mht. de interne arbejdsagnge på DDA (reservationer, registrering af
afleveringer, oplægning af data, osv.) er der sket kolosale forbedringer
i forhold til det kaos der herskede for 3 - 4 år siden.

Og dét skyldes ikke mindst at Dis-Danmark (via. Helbo og Svend Erik) har
lagt et betydeligt pres på folkene i Odense.

Kvaliteten af de udsendte Cd-er er også blevet væsentligt forbedret
efter den totale fiasko med DDD:1.

Men hvad angår tilgængliggørelse af resultaterne via Internet så er det
gennem de samme 3 - 4 år gået lige stik modsat (og stik modsat hvad man
oplever alle andre steder både i det offentlige og i det private).

Og det har altså ikke ret meget med serverøkonomi at gøre, og langt
mindre noget med folketællinger at gøre. Det har derimod noget at gøre
med DDA manglende erkendelse af at de ikke magter opgaven, og deres
ønske om alligvel at sidde tungt på den - tilsat en god del Parkinsons
lov.
Vi er simpelthen blevet gidsler i et spil vi ikke selv er deltagere i.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Jan

Dato : 20-01-03 11:57

Hvordan er rettighederne til KIP- filerne hvis man fik fat i orginalerne fra
indtasterne og så selv fik dannet en ny database uden om DDA ?
Evt. bruger cd'er som grunddata til en ny database ?

m.v.h.

Jan Frandsen

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 20-01-03 13:12

On Mon, 20 Jan 2003 11:57:17 +0100, "Jan" <janf@ofir.dka> wrote:

>Hvordan er rettighederne til KIP- filerne hvis man fik fat i orginalerne fra
>indtasterne og så selv fik dannet en ny database uden om DDA ?

Hvis du havde læst de tidligere indlæg i denne tråd, så ville du vide
at det for længst er forsøgt; men da utilfredsheden er omvendt
proportional med antallet af egne, færdiggjorte indtastningen, virker
det ikke rigtigt.

>Evt. bruger cd'er som grunddata til en ny database ?

Uden tilladelse fra DDA og den enkelte indtaster er det ulovligt.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 20-01-03 13:23

Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org> skrev Mon, 20 Jan 2003 13:11:48 +0100

>Uden tilladelse fra DDA og den enkelte indtaster er det ulovligt.

Rettelse: Det er muligvis ulovligt.

DDA har *ikke* ophavsret til de data der ligger på cd'en, kun til den
måde de præsenteres på. Hvorvidt indtasterne har ophavsret til dataene
er et pt. uafklaret spørgsmål.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 20-01-03 15:35

On Mon, 20 Jan 2003 13:23:04 +0100, Arne Feldborg
> [...]

>DDA har *ikke* ophavsret til de data der ligger på cd'en, kun til den
>måde de præsenteres på. Hvorvidt indtasterne har ophavsret til dataene

Der er ophavsret til cd'en - punktum!

Uanset om indtasterne har ophavsret til dataene, kan du altså ikke
bare kopiere dele af cd'en.

Fra : Robert Piil

Dato : 20-01-03 15:48

On Mon, 20 Jan 2003 15:34:58 +0100, Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
wrote:

>Der er ophavsret til cd'en - punktum!

Ja. Det medfører bare ikke at nedenstående automatisk er sandt.

Jeg mener du bevidst vildleder gruppen, når du så kategorisk fremfører
den påstand.

>Uanset om indtasterne har ophavsret til dataene, kan du altså ikke
>bare kopiere dele af cd'en.

Jeg vil gerne se en henvisning til den lovtekst - gerne med henvisning
til et eksempel på retspraksis - der så skråsikkert fastslår dette.

Hvad mener du fx med ordet kopiere?
Er der nogle praktiske eksempler på at domstolene betragter
afskrivning af originale kilder som havende værkshøjde?

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 20-01-03 16:11

On Mon, 20 Jan 2003 15:47:34 +0100, Robert Piil <piil@nospam.dk>
wrote:

>Ja. Det medfører bare ikke at nedenstående automatisk er sandt.

Jo, det gør. Selv hvis vi antager, at den enkelte indtastning ikke
skulle være omfattet af loven om ophavsret, Så må du ikke kopiere den
fra cd'en, idet cd'en som helhed er omfattet af ophavsretten.

> [...]

>Er der nogle praktiske eksempler på at domstolene betragter
>afskrivning af originale kilder som havende værkshøjde?

Hvorfor skulle jeg spilde min tid på at finde lovtekster til dig?

Hvis du virkelig mener, at du kan tillade dig at stjæle indtasternes
arbejde, så gør - og se hvad der sker.

Fra : Robert Piil

Dato : 20-01-03 16:33

On Mon, 20 Jan 2003 16:10:45 +0100, Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
wrote:

>Jo, det gør. Selv hvis vi antager, at den enkelte indtastning ikke
>skulle være omfattet af loven om ophavsret, Så må du ikke kopiere den
>fra cd'en, idet cd'en som helhed er omfattet af ophavsretten.

Hvad betyder kopiere?
Du har ret i at CD-en *som helhed* er omfattet af lov om ophavsret.
Hvorfor blander du det sammen med enkelte data på CD-en.

Desuden er dataene jo - omend besværligt - tilgængelige fra andre
kilder, hvorfor en evt. ophavsret specifikt i forhold til CD'en vil
være svær at håndhæve, og så er vi tilbage ved om dataene i sig selv
har værkshøjde.

Man kunne også forestille sig at en bearbejdning af data (fx. rettelse
af fejl) kunne give dataene værkshøjde på ny. Jeg vil lige understrege
at det ovenstående blot er mulige scenarier omkring en evt. retssag.
Jeg kender ikke svaret, og tvivler på at du kan få en eneste jurist
til at udtale sig skråsikkert omkring det. Så er det jo godt at du
åbenbart er klogere.

>Hvorfor skulle jeg spilde min tid på at finde lovtekster til dig?

Det kan jo ikke tage meget tid at finde de links, for når du udtaler
dig så skråsikkert omkring emnet, har du naturligvis undersøgt
kilderne grundigt i forvejen. Nøjagtigt ligesom du vel gør med din
slægstforskning?

>Hvis du virkelig mener, at du kan tillade dig at stjæle indtasternes
>arbejde, så gør - og se hvad der sker.

Det er - af principielle årsager - ganske fristende at prøve, og
tanken har strejfet mig tidligere. Jeg holder mig dog tilbage, da jeg
forudser at de tidsmæssige ressourcer det ville koste, ville være
ganske betydelige, og så ville jeg alligevel hellere bruge tiden på at
komme rigtigt igang med slægtsforskningen.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 20-01-03 17:19

On Mon, 20 Jan 2003 16:33:24 +0100, Robert Piil <piil@nospam.dk>
wrote:

>Du har ret i at CD-en *som helhed* er omfattet af lov om ophavsret.
>Hvorfor blander du det sammen med enkelte data på CD-en.

Det er dig, der blander tingene sammen. Selv i det tænkte tilfælde, at
den enkelte indtastning ikke skulle være beskyttet af loven om
ophavsret, så har du alligevel ikke lov til at kopiere den fra cd'en.

Du har nemlig ikke lov til at kopiere dele af et ophavsretsligt
beskyttet værk, som der i så fald er tale om (her cd'en). Det gælder
uanset om disse enkelte dele i sig selv er beskyttet eller om de evt.
kunne findes andre steder i en lignende form.

>Det kan jo ikke tage meget tid at finde de links, for når du udtaler
>dig så skråsikkert omkring emnet, har du naturligvis undersøgt
>kilderne grundigt i forvejen.

Nej, det ville næppe tage lang tid. Men jeg ser ingen grund til det.

> [...]
>ganske betydelige, og så ville jeg alligevel hellere bruge tiden på at
>komme rigtigt igang med slægtsforskningen.

D.v.s. du holder dig tilbage, fordi det ville kunne medføre en
arbejdsindsats for dig - ikke fordi du respekterer det arbejde, som
andre allerede har lavet. "Flot" indstilling

Fra : Robert Piil

Dato : 20-01-03 17:38

On Mon, 20 Jan 2003 17:19:00 +0100, Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
wrote:

[snip]

Vi bliver ikke enige om, hvad lov om ophavsret indebærer i forhold til
indtastede folketællinger. Du holder på den eneste sandhed, jeg holder
på at verdenen - også på dette punkt - er mere nuanceret end som så.
Så har vi da det på det rene.

>D.v.s. du holder dig tilbage, fordi det ville kunne medføre en
>arbejdsindsats for dig - ikke fordi du respekterer det arbejde, som
>andre allerede har lavet. "Flot" indstilling

Hvorfor sætter du en smiley efter det? Mener du ikke hvad du skriver,
eller skal jeg blot lade være med at tage dig alvorligt?

Det du skriver er udtryk for nøjagtig den samme nedladende holdning
overfor alle dem, der ikke har indtastet en masse folketællinger, og
helst flere end dig. Hvis man ikke yder en stor indsats selv, har man
intet belæg for at have en anden holdning end de der gør.

Jeg dyrker ingen aktiv slægtsforskning selv, og derfor har jeg ikke
haft behov for hverken at benytte DDA's data eller 1801 CD-en, selvom
jeg da har prøvet begge dele af nysgerrighed. Derfor mener jeg da
stadigvæk at min holdning er lige så valid som din.

Din demagogiske måde at argumentere på har jeg ikke meget respekt for,
du starter gang på gang med at komme med en kendsgerning, hvoraf du så
afleder din subjektive sandhed. Det synes jeg er underlødigt.

I ovenstående tilfælde gør du det på den måde, at du afleder, at fordi
jeg ikke mener det er besværet værd (og omkostningerne kunne da tænkes
at være ganske store) at få afdækket domstolenes holdning til
ophavsretsspørgsmålet, så har jeg ingen respekt for indtasternes
arbejde. Jeg kan ikke se sammenhængen.

Det er dog rigtigt at jeg ikke har meget respekt for DDA, men det har
intet med min principielle lyst til at få undersøgt, hvor langt
ophavsretten egentlig går.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Alf Christophersen

Dato : 21-01-03 16:56

wrote:

> [...]
>uanset om disse enkelte dele i sig selv er beskyttet eller om de evt.
>kunne findes andre steder i en lignende form.

Du mener altså at man ikke kan gå til originalen for en folketelling
og skrive av der fordi opplysningene via CD er åndsversklovsbeskyttet
?

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 21-01-03 17:27

On Tue, 21 Jan 2003 16:56:00 +0100, Alf Christophersen
<alf.christophersen@basalmed.uio.no> wrote:

>Du mener altså at man ikke kan gå til originalen for en folketelling
>og skrive av der fordi opplysningene via CD er åndsversklovsbeskyttet?

Jo, selvfølgelig må man kan godt skrive af efter originalen. Men man
må ikke lave en kopi af et ophavsretsligt værk eller en del heraf.

I dette tilfælde må man altså ikke lave en kopi af cd'en eller en del
af den.

Fra : Alf Christophersen

Dato : 21-01-03 18:40

On Tue, 21 Jan 2003 17:27:23 +0100, Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
wrote:

>Jo, selvfølgelig må man kan godt skrive af efter originalen. Men man
>må ikke lave en kopi af et ophavsretsligt værk eller en del heraf.

Siden det ikke er noen forskjell på det som står skrevet, hvordan skal
da avskriveren bevise sin uskyld om du finner at X X har brukt
informasjon fra din CD og og saksøker vedkommende for ulovlig bruk av
din CD?+

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 21-01-03 21:23

On Tue, 21 Jan 2003 18:40:08 +0100, Alf Christophersen
> [...]

>da avskriveren bevise sin uskyld om du finner at X X har brukt
>informasjon fra din CD og og saksøker vedkommende for ulovlig bruk av

Det kan være et problem, men det ændrer ikke noget ved princippet

Fra : Arne Feldborg

Dato : 22-01-03 00:30

Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org> skrev Tue, 21 Jan 2003 21:23:18 +0100

>Det kan være et problem, men det ændrer ikke noget ved princippet

Jo.

Det ændrer i høj grad ved princippet. Lige netop dét er een af grundene
til at data på DDA's cd-rom ikke er ophavsretligt beskyttede.
(Det mente du iøvrigt også selv for et par år siden..)

Som loven er formuleret kan en direkte afskrift aldrig i sig selv opnå
ophavsret. Og uanset hvor meget man pakker den ind, så får man kun
ophavsret til indpakningen - ikke til selve teksten.

Spørg en jurist - eller flyt i det mindste den her diskussion over i
juragruppen, hvor den hører hjemme.

Hold dog for pokker snart op med at udtale dig skråsikkert om ting du
ikke har kendskab til og komme med postulater du ikke kan underbygge.

Synes du ikke det er nok, at du med dine 'autoritative' udtalelser har
formået at køre diskussionen om DDA's server fuldstændig af sporet.?

Tilsyneladende uden at du kender det reelle behov, uden at du ved hvilke
økonomiske rammer det drejer sig om, og uden at du vidste at DDA
allerede var igang med at løse problemet (indenfor det nuværende
budget), har du med dine skriverier på det nærmeste (igen) skabt
krigsstemning her i gruppen.
Men ikke een eneste kontrolerbar oplysning er du kommet med.!

Men dit indgående kendskab til DDA mv. kunne du jo bare have fortalt os,
at problemet allerede var ved at blive løst, og så havde den potte været
ude.!

FUT: dk.videnskab.jura
(hvilket betyder at svar på dette indlæg automatisk sendes til nævnte
gruppe, medminder svareren aktivt ændrer dette).

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Robert Piil

Dato : 22-01-03 02:07

On Wed, 22 Jan 2003 00:30:18 +0100, Arne Feldborg
> [...]

>ophavsret. Og uanset hvor meget man pakker den ind, så får man kun
>ophavsret til indpakningen - ikke til selve teksten.

Argumentet for den fortolkning er vel at en direkte afskrift ikke kan
opnå værkshøjde, og ikke at det er svært at opdage om endnu en
gengivelse er en gengivelse af originalen eller den første kopi?

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Alf Christophersen

Dato : 21-01-03 23:20

On Tue, 21 Jan 2003 21:23:18 +0100, Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
wrote:

>Det kan være et problem, men det ændrer ikke noget ved princippet

Er redd din tolkning er alt for snever, da åndsverkslovens forbud
gjelder alle former for kopiering, også utskrift på papir som også er
kopiering.

Derfor har Bern-konvensjonen så vidt jeg vet en passus at man skal
innehnte tillaltelse til å kopiere mer enn 10% av materialet og oppad
begrenset til X antall sider, tror det er 10 sider mot at man siterer
kilde.
Kravet dekker altså nedlasting av zip-filer, men medfører ikke forbud
mot å skrive ut en side med folketellingsdata om en familie. Din
tolkning om at det ikke er lov å kopiere så mye som en enkelt rekord
(datasett) ville også medføre at man f.eks. på det norske Digitalarkiv
skylle kunne kun se, men ikke notere ned eller skrive ut på skriver
noe som helst av det somfrem kommer på skjermen.

Derfor er layoutet som det er, man skal jobbe meget hardt om man skal
klare å søke frem og skrive ut så mye data fra en folketelling at man
kommer i konflikt med åndsverkslovene.

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 21-01-03 23:14

> Det kan være et problem,
.... ja, i praksis umuligt at bevise

> men det ændrer ikke noget ved princippet
Nhæ, men hvad skal man holde princippe i, når det i praksis er umuligt at
skille den lovlige gengivelse og den ulovlige kopiering.
I praksis kan man jo gøre som man lyster, da der næppe er nogen der
kan/vil/tør rejse en princippiel sag på et så spinkelt fundament.
Noget andet er det moralske hensyn til indtasterne, som jeg nok ville lægge
væsentlig større vægt på end end et højst tvivlsomt postulat om værkshøjde.
Nå, men nu håber vi på det bedste med den nye server - hvor der måske bliver
slækket på begrænsningen ... op til 125

Fra : Robert Piil

Dato : 22-01-03 02:04

On Tue, 21 Jan 2003 23:14:07 +0100, "Poul Erik Jensen"
<20030101news@genealog.dk> wrote:

>Nhæ, men hvad skal man holde princippe i, når det i praksis er umuligt at
>skille den lovlige gengivelse og den ulovlige kopiering.

Her vil jeg altså støtte Lars Jørgen. Diskussionen drejer sig i første
omgang ikke om moral, men om jura. Lad os endelig ikke forplumre
debatten med at inddrage de praktiske problemer.

Selv kunne jeg ikke drømme om at udnytte det praktisk besværlige i at
blive opdaget, hvis jeg var overbevist om at handlingen var ulovlig,
og jeg går - med en vis portion bevidst naivitet - at det forholder
sig sådan for alle andre slægtsforskere også.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Arne Feldborg

Dato : 22-01-03 02:23

Robert Piil <piil@nospam.dk> skrev Wed, 22 Jan 2003 02:03:47 +0100

>Her vil jeg altså støtte Lars Jørgen. Diskussionen drejer sig i første
>omgang ikke om moral, men om jura.

Og juraen handler hverken om retfærdighed eller moral, men alene om hvad
loven siger.

Og loven åbner ingen som helst mulighed for at en afskrift (af et ikke
beskyttet emne) kan få en selvstændig ophavsret.

FUT: dk.videnskab.jura

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 22-01-03 04:16

Undskyld Robert og Arne.

Det var ikke hverken for at forplumre, moralisere eller tilfører debatten
nogen dybere juridisk vurdering - men nærmest ment som et smil over den
groteske diskussion, der jo aldrig kan finde sin afslutning i dette forum.

Grotesk er det vel, at ingen formentlig nogensinde kommer med en løsning, da
der næppe bliver mulighed for at oprette et alternativ til det bestående.
Hvis nogen forsøger at udnytte de indtastede data, så vil der næppe blive
drevet klapjagt på disse - lige med undtagelse af protesterne fra dette
forum. DDA vil antagelig ikke rejse noget krav - og langt mindre nogen
enkelt indtaster. Og selv om det sker er udfaldet nogen tvivlsomt.

Nå, ja, så glæder det da mig, at det tilsyneladende har påvirket med den
kraftige kritik, som jeg fandt var særdeles massiv her i gruppen. Næsten 90
% af de mange der gav deres besyv var kritiske over for tingenes tilstand,
og det må da nok gøre et vist indtryk.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 20-01-03 23:38

Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org> skrev Mon, 20 Jan 2003 15:34:58 +0100

>Der er ophavsret til cd'en - punktum!

Hele debatten her bliver forplumret af at du hele kommer med postulater
og fremlægger dem som om det var konstaterede kendsgerninger.

>Uanset om indtasterne har ophavsret til dataene, kan du altså ikke
>bare kopiere dele af cd'en.

Jo det kan man juridisk set godt - det ligger helt fast.

I det omfang man selv kunne have fundet de samme data andre steder (evt.
i den originale kilde) så må man gerne tage de rå data fra cd'en, bare
man ikke tager opsætning og præsentation med.

Du må også gerne tage hele teksten til H. C. Andersen samlede værker fra
den seneste bogudgivelse - du må bare ikke kopiere selve bogen rub og
stub.

Det turde jeg godt tage en retssag på. Min eneste betænkelighed er
overfor de indtasterne der mener at have ophavsret til indtastningerne,
og som har givet DDA eneret til at distribuere dem.

Hvad enten de har ret eller ej, så skylder man dem det hensyn at enten
de eller DDA bliver spurgt først hvis hele databasen skal flyttes.

Men lad os dog tage den diskussion i juragruppen i stedet for.!

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : John Thomsen

Dato : 23-01-03 18:58

On Mon, 20 Jan 2003 23:37:52 +0100, Arne Feldborg

>Jo det kan man juridisk set godt - det ligger helt fast.

Navnlig da man vel vil have en tilbøjelighed til selv at foretage en
art behandling, bla. ved at erstattet DDA's valgte format på filerne
til noget mere jordnært man kan arbejde med.

Hvordan vil DDA/LJH nogensinde bevise hvor data kommer fra? Man kan så
lystigt hævde selv at have SKREVET dem af...?

>Du må også gerne tage hele teksten til H. C. Andersen samlede værker fra
>den seneste bogudgivelse - du må bare ikke kopiere selve bogen rub og
>stub.

Til illustration af dette ligger vel hele hans samlede værker til fri
download fra Det Kgl. Bibliotek. Herefter er det sådan set frit for
enhver forlægger at gøre sig en egen opsætning - samt hvis han tør
binde an med at trykke og navnlig sælge den.

Venligst
John

Fra : Krabsen

Dato : 20-01-03 14:51

Det er en grov insinuation og nedvurdering af alle, der ikke tilfældigvis
har indtastet lige så meget som dig!

Ud fra denne argumentationsmetode er det ikke tilladt andre end
folketingsmedlemmer at kritiere lovgivningen. For det er jo dem, der har
lavet den.

Og så der det i øvrigt ikke rigtigt. Der er ikke nogen der har forsøgt at
danne en ny database: Der er derimod nogen, der har spurgt om_interessen_
for en sådan, og det er altså ikke det samme..

Der kom vel i retning af 90% utilfredse reaktioner.

Eneste konkrete svar fra dig var et, på trods af flere opfordringer
udokumenteret, udslynget millionbeløb.

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 20-01-03 16:01

On Mon, 20 Jan 2003 14:50:40 +0100, "Krabsen" <news@krabsen.dk> wrote:

>Det er en grov insinuation og nedvurdering af alle, der ikke tilfældigvis
>har indtastet lige så meget som dig!

Det var ikke et spørgsmål om retten til at kritisere. Det var et
spørgsmål om muligheden for at opbygge alternative databaser.

Fra : Krabsen

Dato : 20-01-03 17:17

Kritisere hvad?

Korrespondancen var denne:

Jan:

For mig er det et regulært spørgsmål (som i parantes bemærket ikke
involverer den 'ophavsretsbeskyttede' CD!).
Til det svarer du:

LJH:

> [...]
> at det for længst er forsøgt; men da utilfredsheden er omvendt
> proportional med antallet af egne, færdiggjorte indtastningen, virker

Dette kommenterede jeg som værende både en nedvurdering og faktuelt forkert,
hvilket jeg fortsat mener.

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 20-01-03 17:29

On Mon, 20 Jan 2003 17:16:50 +0100, "Krabsen" <news@krabsen.dk> wrote:

>LJH:

>Dette kommenterede jeg som værende både en nedvurdering og faktuelt forkert,
>hvilket jeg fortsat mener.

Det forstår jeg ikke.

Emnet har været diskuteret længere oppe i tråden.
Det har været forsøgt at etablere en alternativ database. Var det ikke
det du gjorde for et par år siden, og som du bl.a. fik en del af mine
indtastninger til?
Er det ikke også korrekt, at antallet af indtastere, som går ind i
alternative projekter er begrænset?
Er du uenig i, at tilfredsheden med samarbejdet med DDA er større
blandt indtastere end blandt ikke indtastere? Det er i hvert fald min
fornemmelse, specielt fornemmer jeg en væsentlig tilfredshed blandt de
mest aktive indtastere.

Fra : Krabsen

Dato : 20-01-03 18:11

> [...]
> Det har været forsøgt at etablere en alternativ database. Var det ikke
> det du gjorde for et par år siden, og som du bl.a. fik en del af mine

Nej, overhovedet ikke..

Det jeg har etableret, er en _download-service_. Det har intet at gøre med
en alternativ database.

Jeg mener sådan set ikke, at selve etableringen af en database er særlig
kompliceret/driftstung rent IT-mæssigt. Men er enig med dig i, at databasen
bør hænge sammen med administrationen af Protokoludlån, indtastersupport og
alt det der. Hvad enten det er i DDA-regi eller et andet 'formaliseret'
sted.

Min kommentar i denne tråd startede, fordi de fleste oplever
server-relaterede problemer, som ligner belastningsproblemer (time-out på
server skyldes i alt fald ikke fejl 40 hos brugeren!)

Her foreslog jeg, at man undersøgte muligheden for at etablere en
aflastningsserver - i princippet et spejl af den kørende, om end jeg rent
teknisk kan se en ide i at vælge anden platform, men lad nu det ligge.
Til dette forslag (om aflastningsserveren) kom du med et udsagn om 4-5
millioner, herunder et par programmør-årslønninger.
Et beløb, som jeg fortsat betragter som hentet op af en hat, da det er helt
udokumenteret.

Jeg kan godt komme med mit skøn over udgifterne, som jeg torr vil ligge
inden for det muliges kunst, men så længe du ikke dokumenter med tal for
belastningen af serveren vil det kunne kaldes lige så useriøst, hvorfor jeg
undlader.

> Er det ikke også korrekt, at antallet af indtastere, som går ind i
> alternative projekter er begrænset?

Og? Det hjælper jo ikke. Hvis en stor del af brugerne oplever problemer,
ja så har projektet problemer. Det er jo ikke indtasterne, der har
problemet - for de har jo dataene

> [...]
> blandt indtastere end blandt ikke indtastere? Det er i hvert fald min
> fornemmelse, specielt fornemmer jeg en væsentlig tilfredshed blandt de

Hverken uenig eller enig, og jeg finder det helt uinteressant. Som skrevet
ovenfor: Hvis en stor del af brugerne oplever problemer, ja så har projektet
problemer. Og de løses ikke ved at bruge teknikken fra den polske rigsdag.

mvh
Krabsen

Fra : John Thomsen

Dato : 23-01-03 18:58

> [...]

>danne en ny database: Der er derimod nogen, der har spurgt om_interessen_
>for en sådan, og det er altså ikke det samme..

Det vides da, at der rundt omkring i foreninger og på lokalarkiver er
oprettet del-databaser, som lever stille og godt

Prøv f.eks. at spørge Brian; hans arbejde er vel hele Holbæk amt
efterhånden, med alle mulige data samlet

Det fortælles også, at der er et initiativ i gang et sted i
Fredeiksborg amt på at lave en amts-database, hvor man vil kunne søge
alle de samme ting, som DDA ligger inde med, men kun om amtet forstås.

Det var præcis denne udvikling, jeg for flere år siden "advarede" mod,
ville blive en følge af deres bagstræberi. Citationstegnene fordi det
egentlig er lidt ambivalent; udbredelsen ser jeg også som et gode, men
der er altid en fare for forskelligheder i "fund".

Men vi kan så komme i en helt anden situation, hvis indtasterne (for
alvor) begynder *kun* at aflevere deres arbejder lokalt; så har DDA
pludselig et virkeligt problem!

Venligst
John