Gud give mig tålmod...
Fra : Peter B P

Dato : 11-01-03 14:30

var i dag i Hillerød for at hjælpe en ældre daaame (en af mine farfaders
slyngveninder) med en computer - mere specifikt, en gammel Performa
6200.

At tænke sig at jeg sad med en tilsvarende maskine i 4 år... kære Gud i
himlen, hvor var den sløv. 40 MB RAM, .5 GB HD, Mac OS 8.0 og et no name
56 K modem (!) og Netscape Communicator 4.73 er en mikstur der kan få
selv Methusalen til at dø af alderdom før berlingske.dk er loadet.

Ikke desto mindre vil jeg gøre mit for at fikse computeren så daaamen
kan emaile med sin datter, som bor i New Zealand. Så den får en 8.1
opdatering, iCab 2.8.2, Eudora Light, AppleWorks 5 og en go gang
diskWarrior + PlusOptimizer. Så skal vi se om vi kan få lidt fart over
feltet...

Wish me luck.

--
regards, Peter - +45 5192 3981
http://haxor.dk/about.html

Fra : Mikael Kern

Dato : 11-01-03 16:52

> Mac OS 8.0 og et no name
> 56 K modem (!) og Netscape Communicator 4.73 er en mikstur der kan få
> selv Methusalen til at dø af alderdom før berlingske.dk er loadet.

> Wish me luck.

Og prøv eventuelt med 8.1 som er udrenset plus nyeste Explorer...

mvh Mikael Kern
--
Arbejdskraft tilbydes: Video, foto, streaming, internet, Mac...

Mikael Kern - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman
EFP/ENG/OB/SNG Rentals - http://www.kern.dk

Mikael Kern Film, DK-2000 Frederiksberg, Denmark
Mail: kernRE@MOVEkern.dk
(:-{d)

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 11-01-03 20:47

Mikael Kern <"=?iso-8859-1?Q?=F8vspampost?="@kern.dk> wrote:

> Og prøv eventuelt med 8.1 som er udrenset plus nyeste Explorer...

Ja, det har jeg i sinde... alt andet end Netscape Communicator.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-01-03 22:23

Hej Peter

Peter B P wrote:

> var i dag i Hillerød for at hjælpe en ældre daaame (en af mine farfaders
> slyngveninder) med en computer - mere specifikt, en gammel Performa
> 6200.

Det er da ellers en go' gammeldaws slider!

> [...]
> 56 K modem (!) og Netscape Communicator 4.73 er en mikstur der kan få
> selv Methusalen til at dø af alderdom før berlingske.dk er loadet.

Hvad med at smide en 8.6 på istedet for? - Den er noget hurtigere end
8.1... Du skal så blot huske at have fat i 'Fonts Manager 1.0 Update' til
den også.

barber overflødigt netværksting væk, og den vil blive hurtigere end du kan
forestille dig.

> [...]
> opdatering, iCab 2.8.2, Eudora Light, AppleWorks 5 og en go gang
> diskWarrior + PlusOptimizer. Så skal vi se om vi kan få lidt fart over

Du bør seriøst overveje at bruge FreePPP 2.6.2 til opkobling fremfor ARA.
FreePPP er bedre og mere stabil en ARA i et hvilket som helst af OS 8
versionerne.

Husk også at køre Norton SpeedDisk... PlusOptimizer er _ikke_ nok.

Og hvilken version af Eudora Lite? - der er flere af dem, der har grimme
fejl i både datohåndtering og skrifthåndteringen med de danske bogstaver.
Alternativt kan jeg stærkt anbefale Pegasus, hvis det skal være meget enkel
og hurtig. Og Nisus Email 1.6.1 er lige så hurtig, og den kan jo som
bekendt bruges direkte med et TB program eller via sin egen tekstengine.

> Wish me luck.

Go on! - 2-3 timer, så burde den køre som en drøm...

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 11-01-03 22:47

> Hej Peter

> Det er da ellers en go' gammeldaws slider!

Jep - havde selv en 5200. Suk, nostalgi.

> Hvad med at smide en 8.6 på istedet for? - Den er noget hurtigere end
> 8.1... Du skal så blot huske at have fat i 'Fonts Manager 1.0 Update' til
> den også.

Ja, det er rigtigt... men så skal jeg til at ominstallere, det er mere
omstændeligt end blot at opdatere til 8.1.

> barber overflødigt netværksting væk, og den vil blive hurtigere end du kan
> forestille dig.

Jeg plejere at fjerne Apple Guide og Speech Manager. De sluger en del
ressoucrer på ældre Mac'er.

> Du bør seriøst overveje at bruge FreePPP 2.6.2 til opkobling fremfor ARA.
> FreePPP er bedre og mere stabil en ARA i et hvilket som helst af OS 8
> versionerne.

Uenig. Fra 8.0 og fremefter var der mange problemer med FreePPP. Jeg var
glad for FreePPP under 7.5.x... men ikke senere. Der var Apple's egen
PPP ganske tilstrækkelig.

> Husk også at køre Norton SpeedDisk... PlusOptimizer er _ikke_ nok.

hvorledes gør Speeddisk det bedre end PO?

> Og hvilken version af Eudora Lite?

3.1 tror jeg =) ?

Ved det ærligt talt ikke, skal lige forske i hvilke eudoraer der er ude.

> [...]
> Alternativt kan jeg stærkt anbefale Pegasus, hvis det skal være meget enkel

Har ingen erfaring med den... hvornår er den sidst opdateret?

Og Nisus Email 1.6.1 er lige så hurtig, og den kan jo som
> bekendt bruges direkte med et TB program eller via sin egen tekstengine.

> Go on! - 2-3 timer, så burde den køre som en drøm...

Det er måske lidt optimistisk, men hvad, brugeren er ikke nørd, så det
går nok.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-01-03 00:47

Hej Peter

Peter Bjørn Perlsø wrote:

> Ja, det er rigtigt... men så skal jeg til at ominstallere, det er mere
> omstændeligt end blot at opdatere til 8.1.

Det er selvfølgelig rigtig, men med 8.6 får du både native muligheder for at
bruge HFS+ samt CarbonLib 1.0.4/1.1. Det vil give flere og bedre tilgange til
mange ting. - Men ok, det er måske at gå for langt, hvis den kun skal bruges til
mail...

> Jeg plejere at fjerne Apple Guide og Speech Manager. De sluger en del
> ressoucrer på ældre Mac'er.

Al TTS & SR software kan fjernes fuldstændig, hvis det ikke bruges. Du kan også
godt fjerne AG, men det er nu knap så tilrådelig, da der trods alt er nogle gode
tips at hente i guiden især for en ikke-øvet bruger. - I øvrigt så loades AG på
8.6 først, når den kaldes. - Det betyder, at det kun er selve udv., der er aktiv
i systemet, og svjh. bruger den kun 32kb RAM...

> Uenig. Fra 8.0 og fremefter var der mange problemer med FreePPP. Jeg var
> glad for FreePPP under 7.5.x... men ikke senere. Der var Apple's egen
> PPP ganske tilstrækkelig.

Hm, FreePPP 2.5 gav visse problemer på OS 8+ men 2.6.2 har jeg selv og dem, jeg
har installeret det for, aldrig haft problemer med. Og hvis du endelig 'kun' vil
bruge Macs egen PPP, så bør du vælge OT/PPP pakken, - den er bedre end MacPPP.

> hvorledes gør Speeddisk det bedre end PO?

PO optimerer og defragmenterer kun Directory File. Den flytter ikke og ordner
alle filer på harddisken. SpeedDisk - fra ver. 5+ både defragmenterer og flytter
filerne, så de ikke ligger hulter til bulter på harddisken. - SD er dog ikke så
god til at optimere (læs: strukturere) directory filen som PO er det.

> 3.1 tror jeg =) ?
>
> Ved det ærligt talt ikke, skal lige forske i hvilke eudoraer der er ude.

Hm, svjh. er seneste 'ægte' Lite version 3.1.3, - og så er der en ver. 4
et-eller-andet, men den er propfyldt med reklamebannere, hvis man ikke betaler
for den.

> Har ingen erfaring med den... hvornår er den sidst opdateret?

Pegasus? - hm... omkring '97-'98 - ca. samtidig med Eudora 3.1. Pegasus er
faktisk ret så hurtig og ualmindelig enkel i betjening, - og det, selvom det er
et ren 68k program, så kører den faktisk godt på selv en G3, - jeg har prøvet
den!

> Det er måske lidt optimistisk, men hvad, brugeren er ikke nørd, så det
> går nok.

OK, så 4-5 timer da... men så er der også inkl. en HFS+ formattering og
fuldstændig nyinstallering...

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 12-01-03 11:05

> Hej Peter

> Det er selvfølgelig rigtig, men med 8.6 får du både native muligheder for
> at bruge HFS+

Det får man også med 8.1 - desuden er der ike ,meget fidus i at bruge
HFS+ på en 500 MB HD.

samt CarbonLib 1.0.4/1.1. Det vil give flere og bedre tilgange til >
mange ting. - Men ok, det er måske at gå for langt, hvis den kun skal
bruges til > mail...

Og lidt websurfing.

> [...]
> så loades AG på 8.6 først, når den kaldes. - Det betyder, at det kun er
> selve udv., der er aktiv i systemet, og svjh. bruger den kun 32kb RAM...

OK.

> [...]
> dem, jeg har installeret det for, aldrig haft problemer med. Og hvis du
> endelig 'kun' vil bruge Macs egen PPP, så bør du vælge OT/PPP pakken, -

Nuvel.

> [...]
> defragmenterer og flytter filerne, så de ikke ligger hulter til bulter på
> harddisken. - SD er dog ikke så god til at optimere (læs: strukturere)

Jeg tror du forveksler diskWarrior med Plusoptimizer. DW reparere og
optimere kataloget - plusoptimiser omrokerer på selv arkiverne på
harddisken.

> Hm, svjh. er seneste 'ægte' Lite version 3.1.3, - og så er der en ver. 4
> et-eller-andet, men den er propfyldt med reklamebannere, hvis man ikke
> betaler for den.

Det var først fra version 4 af. Det var der jeg holdt op med at rbuge
den.

> [...]
> det er et ren 68k program, så kører den faktisk godt på selv en G3, - jeg

Det er lidt for gammelt for mig... eller tak.

vh

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-01-03 20:29

Hej Peter

Peter Bjørn Perlsø wrote:

> Det får man også med 8.1 - desuden er der ike ,meget fidus i at bruge
> HFS+ på en 500 MB HD.

Nej, kun ca. 15%...

> Og lidt websurfing.

OK.

> Jeg tror du forveksler diskWarrior med Plusoptimizer. DW reparere og
> optimere kataloget - plusoptimiser omrokerer på selv arkiverne på
> harddisken.

Nej, jeg forveksler ikke PO og SD. PlusOptimizer defragmenterer og omrokerer i
selve MDB og Directory File strukturerne. Det gør, at visse filer nogle gange
flyttes - ja, men en optimering som SpeedDisk gør det, sker ikke med PO. Læs
instruktionsvejledningen og evt. også "Ask Al" på Alsofts hjemmesider.

Og du kan ved selvsyn se det, hvis du bagefter at have kørt PO bruger SD og
bare bruge kommandoen COM+L, så vil du rent grafisk se, at der ikke er 'ryddet
op' på harddisken.

> Det var først fra version 4 af. Det var der jeg holdt op med at rbuge
> den.

Det er jo også det, jeg skriver...

> Det er lidt for gammelt for mig... eller tak.

Godt nok er den gammel, men den er dog stadig fremragende! - Og så har den _EN_
meget stor fordel fremfor næsten alle andre mailklienter. Den er 100% ASCII
baseret og med ASCII styring af bl.a. også de danske specialbogstaver. Det gør
bl.a. at der aldrig vil blive problemer med at bruge forskellige skrifttyper og
tegnsæt ved mails. - Uanset hvilke mere eller mindre mærkelige udbydere og
deres serveropsætninger.

Og som sagt, - så er den endda meget hurtig og virker perfekt på selv G3!

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-01-03 19:00

> Hm, svjh. er seneste 'ægte' Lite version 3.1.3, - og så er der en ver. 4
> et-eller-andet, men den er propfyldt med reklamebannere, hvis man ikke
> betaler for den.

Eudora kan indstilles til tre tilstande. Der er kun reklamebannere, hvis
man bruger den fulde version uden at betale. Betaler man, slipper man
for dem. Indstiller man den til Lite-version er der ingen reklamer, men
så kan den heller ikke så meget. Det er dog rigeligt til min mor og
sikkert også til den ældre dame, der er tale om her. Hvor ville den
slags brugere dog have det nemmere med en permanent internetforbindelse,
OS X og Mail.app. I dag får man jo tit HTML-mail, og det kan Eudora ikke
altid håndtere så godt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 12-01-03 23:27

> [...]
> så kan den heller ikke så meget. Det er dog rigeligt til min mor og
> sikkert også til den ældre dame, der er tale om her.

Det er sådan jeg bruger den. Den har dog lidt karakter af "nag-ware". En
gang imellem dukker der et møg irriterende vindue op, som opfordrer til
at prøve paid eller sponsered mode.

> Hvor ville den
> slags brugere dog have det nemmere med en permanent internetforbindelse,
> OS X og Mail.app. I dag får man jo tit HTML-mail, og det kan Eudora ikke
> altid håndtere så godt.

Mange HTML-mails indeholder billeder, som ikke ligger i selve mailen,
men hentes fra en server, når man åbner mailen. Det kan slås fra i
Eudora, og det er faktisk lækkert, når man sidder med en
opkaldsforbindelse. Hvis man alligevel vil se det hele, så har Eudora et
menupunkt til at åbne mailen i ens standard browser.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-01-03 00:37

Thorkil Olesen <thorkil.remove.spam.block@pip.dknet.dk> wrote:

> [...]
> opkaldsforbindelse. Hvis man alligevel vil se det hele, så har Eudora et
> menupunkt til at åbne mailen i ens standard browser.

Det er rigtigt. Jeg bruger ikke Eudora mere, så jeg har glemt noget. Jeg
synes bare, at f.eks. Mail.app viser HTML-e-mail meget flottere. Se bare
på Apples egne eNews og den slags. Dem kan Eudora ikke vise helt godt.
En ældre dame vil måske have svært ved at forstå, hvorfor det ikke bare
vises rigtigt. Men det kræver jo en hurtige, permanent
internetforbindelse, hvis det skal fungere ordentligt.
--
Henrik Münster
Esbjerg