Tag med ud og fisk
Fra : Eva

Dato : 11-01-03 11:55

Kan nogen hjælpe mig med tekst og becifringer til det gamle Gitte
Hænning-nummer "Tag med ud og fisk"????

Så bliver jeg henrykt!

Hilsen Eva

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 11-01-03 12:59

Eva wrote:
> Kan nogen hjælpe mig med tekst og becifringer til det gamle Gitte
> Hænning-nummer "Tag med ud og fisk"????

Hej Eva
Du må en tur på biblioteket, find IMUDICO bind 1.
Der står sangen med noder og det hele på side 11.

Det er ikke lovligt at sende copyrightede tekster/noder på nettet.

/Søren og Anette
--
Anette & Søren Faarborg
The Flying Hotdogs: Ikke så meget snak - bare god musik

Fra : / / dentro / /

Dato : 11-01-03 15:38

"Flying Hotdogs" <info@[NOSPAM]flyinghotdogs.dk> skrev i en meddelelse

: Det er ikke lovligt at sende copyrightede tekster/noder på nettet.

Kan man så ikke bare skrive becifringerne til "Gitte Kænning - Tag med ud og
sejle"?

Jeg tror ikke Gitte Kænning har taget patent på nogen af hendes sange ;oD

Alternativt kan man vel bare skrive en af akkorderne forkert, fx den første.
Så er det jo ikke den samme sang. Så må man bare gætte sig til den første
akkord, og det der vel ikke være problemer i - at gætte én akkord?

/ / dentro / /

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 11-01-03 23:49

/ / dentro / / wrote:

> [...]
> første. Så er det jo ikke den samme sang. Så må man bare gætte sig
> til den første akkord, og det der vel ikke være problemer i - at

Tja...alle andre mennesker får løn for deres arbejde,
hvorfor må komponister og tekstforfattere så ikke få det for deres arbejde?
Bare en sølle bid af biblioteksafgiften når vi låner deres
nodebøger/sangbøger - ganske gratis.....

/ Flying hotdogs

Fra : Lars Bernau

Dato : 12-01-03 00:06

In article <3e209f5e$0$83355$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
info@[NOSPAM]flyinghotdogs.dk says...

> Tja...alle andre mennesker får løn for deres arbejde,
> hvorfor må komponister og tekstforfattere så ikke få det for deres arbejde?

Hvorfor skal komponister og tekstforfattere have løn for det samme
arbejde igen og igen og igen ?
--
Lars Bernau
"Diskussioner ødelægges tit af folk,

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 12-01-03 05:15

Lars Bernau wrote:

> Hvorfor skal komponister og tekstforfattere have løn for det samme
> arbejde igen og igen og igen ?

Du får lige et meget langt svar

Fordi der er så latterligt lille et beløb de får pr gang.

En dygtig kunstmaler får et stort beløb når hans/hendes kunst bliver solgt,
nok til at leve for i relativt lang tid..
En dygtig skuespiller kan blive fastansat med fast hyre på statsstøttede
teatre.En dygtig klassisk komponist kommer på Finansloven.
En dygtig rytmisk komponist får et beløb der er mindre end en måneds SU når
et pladeselskab køber musikken. og derefter et latterligt lille beløb når
det nummer bliver spillet i DR (ikke en fregne alle de andre gange hvor det
bliver spillet på feks lokalradioer)
Der falder så lidt KODA penge når nummeret spilles live og det er så
det.....

Yeeahhhh...fedt at leve af sin musik....NOT!

....bortset fra at man så er nødt til at arbejde ved siden af som kassedame
eller taxichauffør for at betale sin husleje. Det er utroligt få der kan
leve af at være komponister her i landet....og derfor bliver ikke skrevet
/komponeret ret meget dansk musik....
Men selvfølgeliger der da mange der gerne vil undvære dansk
kultur/musik....men vi er stadig et par stykker der synes der bliver lavet
for meget kopimusik og for lidt ny original dansk musik.

Derfor ..støt de uddøende racer - danske musikere, tekstforfattere og
komponister. Drop pirateriet og Køb din musik, tekster og noder.

/ Flying hotdogs

Fra : / / dentro / /

Dato : 12-01-03 06:42

: Derfor ..støt de uddøende racer - danske musikere, tekstforfattere og
: komponister. Drop pirateriet og Køb din musik, tekster og noder.

I see what you mean. Men... Hvor meget tab er der på noder? Jeg ved ikke om
jeg er unormal, men de mange år jeg har spillet guitar, der har jeg købt 1
nodebog, og fået en 3-4 stykker i gave. Jeg køber sjældent nodebøger. - Jeg
får noder af min guitarlærer. Hvor mange af dem som spørger efter akkorder
til en sang her i gruppen ville gå ned og købe dem fysisk, hvis de ikke
kunne få dem via nettet? Ikke ret mange tror jeg. Eller er jeg galt på den?

Desuden har du da også selv tidligere udleveret akkorder her i gruppen. Men
nu er du bare lige pludselig vendt 180 grader eller hvad?

/ / dentro / /

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 13-01-03 03:31

/ / dentro / / wrote:
- Jeg får noder af min guitarlærer.

Det er....ret beset heller ikke lovligt.... med mindre din lærer/skole
betaler til CopyDan.

> Desuden har du da også selv tidligere udleveret akkorder her i
> gruppen. Men nu er du bare lige pludselig vendt 180 grader eller hvad?

Absolut. Det er da fedt når man kan hjælpe..........men det er jo heller
ingen skade til at tænke sig om.
Slet ikke når man, som vi ,har fået et par eftertrykkelige spark bagi.)
( hvis du har rigtig god tid, så tjek
http://home.worldonline.dk/alxj/index.htm laaangt debatarkiv)

Vi har jo bare fulgt den oldgamle kotume blandt musikere, nemlig at dele
tekster og klodser i lange baner.
Men de sidste par års pirateri har i den grad handicappet den dansk
musikproduktion, så vi er landet i det rene "best of "- helvede.
Sammen med internettet kom holdningen til at alt skulle være gratis....den
har vi også nydt. Det er da fedt at bare få forærende alt hvad man skal
bruge af info, uden man behøver at lette måsen fra stolen..............men
der var lige et par herrer der gjorde os opmærksomme på, at det vi synes var
"bare hjælpsomhed" faktisk tager brødet ud af munden på andre musikere.
Mange af de musikere som vi holder mest af og som vi har samlet tekster fra
i årevis, har i dag svært ved at holde skindet på næsen...på grund af
pirateri og på grund af pladeselskabernes "go safe" strategi med kun at
udgive plader som med 98% garanti vil kunne sælge nok til at give overskud.
Derfor skal mange af vores favoritter i dag i højere grad end nogensinde
leve af de penge de får ind via salg og biblioteksudlån af nodebøger, sammen
koncerter og Cdsalg. Sidstnævnte udgør et stadig mindre del af
årsindkomsten.
Vi vil gerne være med til at hjælpe danske musikere til at kunne leve af
deres musik....derfor er vi vendt 180 grader.
Det er ikke det samme som at vi ikke gerne så et megadatabase med tekster og
klodser på nettet. det så vi meget gerne.....men vi har også forståelse for
at hvis komponister skal lave ny musik, skal de også have råd til at betale
deres husleje og andre faste udgifter.
Der er stadig meget musik der ikke er udgivet på papir..i bøger eller
enkeltblad....og som er svære at opdrive.
men populistiske numre som "ta med ud og fisk"...findes på
biblioteket....derfor den lidt kontante udmelding herfra...om lige præcis
det nummer.

Derudover er det glimrende hørelære at lytte numre af selv....

/ Flying Hotdogs

Fra : sv-e

Dato : 21-01-03 04:53

> [...]
>sammen
>koncerter og Cdsalg. Sidstnævnte udgør et stadig mindre del af

Måske nogen her i gruppen kunne give et link til en objektiv vurdering
af det påståede og fungerende pirateris indflydelse på cd salg i
almindelighed.
Man må vel også indregne denne nye cd-r afgift, som jo skal betales af
alle, uanset om man skal bruge cd-r skiven til kopi af musik/licens
behæftede programmer, eller andre ikke agiftspligtige formål.

Ærligtalt kan det være svært at tro på de etablerede pladeselskaber
nogensinde vil satse på andet end det som ovennævnt kun med 98% garanti
vil kunne sælge.

Det er vist længe siden der er kommet noget enestående mht.
nyudgivelser, hvis man tager en lytter på P3, virker udvalget ihvertfald
ikke prangende.

Hvis man suser lidt rundt på MP3.com, er der faktisk en del små
musikperler at opdage, også danske, og disse er for de flestes
vedkommende selvfinansierede projekter.

Hvis man ønkser at støtte græsrødderne i dansk musik, så tag ud og hør
musiken på de små spillesteder, hvis man køber en cd, går der vist ikke
mange kroner til græsrødderne. Dermed ikke sagt at jeg støtter pirateri,
for det gør jeg ikke.

En tidligere aktiv musikant, og medlem af koda.

sv-e

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 21-01-03 13:18

sv-e wrote:
> Måske nogen her i gruppen kunne give et link til en objektiv vurdering
> af det påståede og fungerende pirateris indflydelse på cd salg i
> almindelighed.

Der er en statistik for salget af danske fonogrammer på www.ifpi.dk
Der er op til flere artikler om pirateri indflydelse på salget på
www.koda.dk
Som medlem af Koda har du modtaget en revideret statistik for sidste års
salg i sidste numemr af Kodabladet.
(Salget af CD'er i DK faldt for andet år i træk i forhold til året før, var
ialt 21% lavere i 2002 end i 2001. Salget ligger nu på 11,9 millioner solgte
CD'er årligt imod 20,3 millioner CD'er i år 2000 )

Og du kan finde flere links og statistikker på Klaus Kjellerups side
www.dansermeddrenge.dk hvor der også kører en god debat om
emnet i debat forum.
Derudover kan det anbefales at følge med i nyhederne på
http://www.antipiratgruppen.dk/home.asp

/ Flying Hotdogs

Fra : Robert Piil

Dato : 21-01-03 13:58

On Tue, 21 Jan 2003 13:17:50 +0100, "Flying Hotdogs"
<info@[NOSPAM]flyinghotdogs.dk> wrote:

> [...]
>ialt 21% lavere i 2002 end i 2001. Salget ligger nu på 11,9 millioner solgte
>CD'er årligt imod 20,3 millioner CD'er i år 2000 )

Der kan jo være mange andre grunde til nedgangen i salget. Fx generel
nedgang i forbruget, der vil ramme overflodsindkøb som musik er hårdt.
Man kunne også postulere at udbuddet er blevet mindre mangfoldigt. Der
er sikkert også mange andre gode grunde, der også burde tages med i
overvejelserne.

> [...]
>emnet i debat forum.
>Derudover kan det anbefales at følge med i nyhederne på

Det var da nogle pænt subjektive links du har fundet der. Har du nogle
objektive?

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 21-01-03 14:07

Robert Piil wrote:
> Det var da nogle pænt subjektive links du har fundet der. Har du nogle
> objektive?

Hvis det skal være salgsopgørelser fra ikke-branchefolk, for at være
objektive,
kommer det nok til at knibe.

Beklager, det er kun branchefolk som Ifpi og Koda, der laver den slags
statistikker.

/ Flying Hotdogs

Fra : Robert Piil

Dato : 22-01-03 01:59

On Tue, 21 Jan 2003 14:06:53 +0100, "Flying Hotdogs"
> [...]

>objektive,
> kommer det nok til at knibe.
>
>Beklager, det er kun branchefolk som Ifpi og Koda, der laver den slags

Nu er det jo ikke kun salgsopgørelser dine links henviser til, men
også hvad der udledes af dem jeg opponerer imod.

Man kan næppe betragte Koda eller antipiratgruppen som upartiske i
denne sammenhæng. Det samme gælder for så vidt Klaus Kellerup.

Jeg spurgte dig sådan set af oprigtig nysgerrighed, fordi jeg ikke er
faldet over (jeg har heller ikke ledt meget) materiale om emnet fra
nogle der repæsenterer andre interesser. Jeg har heller ikke set noget
fra uvildige kilder. Jeg mener begge dele skal med, for at der kan
komme en meningsfuld og nuanceret diskussion ud af emnet.

Under alle omstændigheder må man forholde sig til virkeligheden, og
det betyder at man som pladeselskab er nødt til at tænke nye tanker,
hvis der skal produceres musik af en ordentlig kvalitet. Al den jamren
over tingenes tilstand, bringer ikke noget som helst konstruktivt med
sig.

Selvom jeg moralsk set er noget forarget over at den ulovlige brug af
musik, er jeg alligevel overbevist om, at det er en sund udvikling
(musikalsk set), vel vidende at det selvfølgelig kommer til at gøre
ondt på nogle musikkere undervejs. Det er jeg selvfølgelig ked af, men
jeg kan ikke se hvordan det kan undgås, løbet *er* kørt.

Selv er jeg i stor stil - med god samvittighed - begyndt at benytte
biblioteket til at udvide min pladesamling, men jeg lever musikalsk
set også i et andet årtusinde, så jeg er ikke så afhængig af
aktualitet. Når jeg så tænker efter, så køber jeg faktisk heller ikke
færre plader, end jeg før har gjort, nærmest tværtimod. Jeg må hellere
se at få investeret i endnu en ny CD-reol.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : sv-e

Dato : 21-01-03 14:14

Robert Piil wrote:

> Det var da nogle pænt subjektive links du har fundet der. Har du nogle
> objektive?

Præcis, det som jeg udover den subjektive holdning efterlyser, er måske
lidt selverkendelse, i en verden vor musik i høj grad er blevet
byggeklodser, og ikke nye og enestående kompositioner, er det med min
bedste overbevisning svært stadig at tro på den ultimative ophavsret.
Jeg mener helt seriøst at hvis man ser alle udgivelser efter i sømmene,
er der måske 1 - 2 % af de udgivne værker, som kan fremstå som direkte
uinspireret af andre kendte genre og numre.

Ergo hvis vi så alle laver musik som mere eller mindre er basseret på
noget vi har hørt før, hvem har så egentlig ophavsretten, plagiatet
eller plagiatet af plagiatet, eller ............?

vh
sv-e

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 21-01-03 14:46

sv-e wrote:
> Jeg mener helt seriøst at hvis man ser alle udgivelser efter i
> sømmene, er der måske 1 - 2 % af de udgivne værker, som kan fremstå
> som direkte uinspireret af andre kendte genre og numre.

Vil du dermed sige at det kun er de 1-2% der kan have ophavsret på deres
arbejde, og dermed få lov til at tjene penge på deres musik? At alle andre
musikere/komponister/tekstforfattere skal levere musik til verden uden at
måtte tjene penge på det, bare aflever ved kasse 1 uden mulighed for
indtjening for det arbejde?

> Ergo hvis vi så alle laver musik som mere eller mindre er basseret på
> noget vi har hørt før, hvem har så egentlig ophavsretten, plagiatet
> eller plagiatet af plagiatet, eller ............?

Indenfor alle kunstarter lader kunstnere sig inspirere af hinanden. Det er
et umuligt forlangende at en komponist skal opfinde en helt nye genre hver
gang han/hun skriver et stykke musik.

/ Flying Hotdogs

Fra : sv-e

Dato : 21-01-03 17:23

Flying Hotdogs wrote:

> [...]
> musikere/komponister/tekstforfattere skal levere musik til verden uden at
> måtte tjene penge på det, bare aflever ved kasse 1 uden mulighed for

Giver det ingen penge at sælge en cd, spille et job ? Måske dem som
virkelig har ophavsretten på muskikken, ikke længere er istand til at
hæve deres vederlag.

> [...]
> et umuligt forlangende at en komponist skal opfinde en helt nye genre hver

Fint, så kan der jo med bedste vilje heller ikke være tale om en suveren
ophavsret

Jeg ved tingene er stillet på spidsen, men det er vel også fordi dette
emne måske trænnger til en revurdering.

vh
sv-e

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 21-01-03 22:17

sv-e wrote:

> Giver det ingen penge at sælge en cd, spille et job ?

Der er INGEN danske musikere der kan leve af de to ting alene. CD produktion
og markedsføring er for dyr og CDsalget er for lavt nu, - og der er ikke
publikum til så mange koncerter der skal til for at spille en normal løn ind
til samtlige bandmedlemmer.
Ophavsretten giver komponister og tekstforfattere et tilskud så de
sammenlagt med indtægterne fra konceter og Cdsalg, kan betale deres husleje
o.s.v.

>Måske dem som
> virkelig har ophavsretten på muskikken, ikke længere er istand til at
> hæve deres vederlag.

Det må du lige uddybe...forstår ikke hvad du mener...

> Fint, så kan der jo med bedste vilje heller ikke være tale om en
> suveren ophavsret

Det vil sige du vil tilbage til stenalderen, hvor ingen ejede noget som
helst men alt var fælles eje, og det blev betragtet som normalt at kopiere
hvad andre lavede/fremtryllede af gode ideer?
At forlange den suveræne ophavsret efter de betingelser vil jo føre til at
ingen på denne jord ville kunne skabe noget som helst, - for der vil ikke
være penge til at skabe det for. Ingen vil investere i noget der ikke kan
tjene sig selv ind igen. Her taler vi ikke bare musik men også alt andet. I
yderste konsekvens...vil du sætte verden i stå Tror du Bill Gates
arbejder videre på Windows o.s.v hvis han ikke længere må eje ophavsretten
og dermed tjene penge på det?

> Jeg ved tingene er stillet på spidsen, men det er vel også fordi dette
> emne måske trænnger til en revurdering.

Sikkert....men hvor langt vil du gå i det hellige kollektive fællesejes navn

/ Flying Hotdogs

Fra : sv-e

Dato : 21-01-03 23:05

Flying Hotdogs wrote:
> [...]
> Ophavsretten giver komponister og tekstforfattere et tilskud så de
> sammenlagt med indtægterne fra konceter og Cdsalg, kan betale deres husleje
Hvis varen er ok, kan den garanteret sælges for den rigtige pris, det
lykkedes jo dog for nogen.
Hvis der er for få puplikummer, kunnde det så være fordi der er for
mange om buddet ?

> Det må du lige uddybe...forstår ikke hvad du mener...
Ja kort og godt er der jo stjålet så meget igennem tiden, at det meste er
gammel vin på nye flasker, det er der sådanset ikke noget i vejen med,
men er det så ret og rimeligt med denne ophavsret ? Det er da godt at
der ikke er en eller anden smart forretningsmand som har taget copyright
på fjærten, så er man jo virkelig ude at skide hvis licencen ikke er i
orden

> [...]
> yderste konsekvens...vil du sætte verden i stå Tror du Bill Gates
> arbejder videre på Windows o.s.v hvis han ikke længere må eje ophavsretten

Hvad er det lige præcis som du mener med det, jeg har da aldrig talt om
fælles eje, der har du misfortolket eller ikke læst rigtigt. Jeg mener
faktisk at man skal kunne leve af at spille ved CD salg samt live
optræden, og når man har solgt en CD een gang, ja så er den betalt. Kan
man så ikke leve af det, må man jo skifte branche eller have sig et
ekstrajob.

Med hensyn til Bill Gates, ja så lever han jo meget godt op til dine
forventniger, de produkter som er de mest populære fra hans hånd har han
jo købt sig til, og derefter været en mester i markedsføring.

> Sikkert....men hvor langt vil du gå i det hellige kollektive fællesejes navn

Det var jo lidt af det samme som jeg kunne beskylde dig for, det system
som du
argumentere for, giver jo os alle sammen et fed regning med hensyn til
hvad bibliotekerne må spæde til med, derved er der jo faktisk skabt et
kollektivt fælleseje for ophavsretshaverene, hvor indskyderene
overhovedet ikke har et ord at skulle have sagt, fair?

Nå men vi kan jo nok konstatere at vi ikke er enige , men ganske
sjovt med lidt meningsforskelle.

Forøvrigt er der jo en del som går rigtigt langt i det kollektive
fællesejes navn, se lidt på linux verdenen, den har ikke biddraget meget
i den komercielle sammenhæng, men den har gjort en hel del mennesker en
hel del klogere på edb.Og de programmer som udvikles som opensource, for
du svært ved at bevise som dårligere end Microsofts produkter.

vh
sv-e

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 22-01-03 13:45

sv-e wrote:
> [...]
> live optræden, og når man har solgt en CD een gang, ja så er den
> betalt. Kan man så ikke leve af det, må man jo skifte branche eller

Fjerner du ophavsretten, fjerner du musikernes adgang til koda og gramex
penge, når feks
radio eller fjernsyn bruger musikken. Det vil - for nogle kunstnere, - give
en betydelig indtægtsnedgang.
Fjerner du ophavsretten betyder det at musik er fælleseje.
CDsalg - der skal sælges x-antal CD'er for at produktionen er betalt. Det
som pladeselskaberne vistnok kalder break-even. Først når omkostningerne er
betalt bliver der tjent penge.
Musikeren kan jo ikke leve af kærlighed og kildevand så længe .
Live optræden...der skal mange koncerter til for at hvert bandmedlem har
tjent det der svarer til en normal årsløn. Hvor mange gange om året tager du
til koncert og lytter til dit favoritband? 3-4 gange om året.?
En koncert på topniveau er jo som regel også dyr i opsætning. Scene, lyd,
lys,. en koncert arrangør der også skal tjene penge o.s.v.

> [...]
> mennesker en hel del klogere på edb.Og de programmer som udvikles som
> opensource, for du svært ved at bevise som dårligere end Microsofts

Der ER jo allerede i musikverdenen noget der svarer til open source..
nemlig alle de sites med free download af ophavsretsfri musik. My Music,
Vitaminic og lignende.
Men musikbrugere til jo ikke nøjes med den musik ukendte og upcomings lægger
ud til fri afbenyttelse, vel?
Om det er kvalitetsmæssigt dårligere musik der lægges frit ud.
Indspilningsmæssigt - måske, men selve kvaliteten i musikken?...tja, det
kommer vel an på hvem der lytter

/ Søren og Anette
Flying Hotdogs.

Fra : Lars Bernau

Dato : 22-01-03 16:54

In article <3e2db8b1$0$140$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
info@[NOSPAM]flyinghotdogs.dk says...

> yderste konsekvens...vil du sætte verden i stå Tror du Bill Gates
> arbejder videre på Windows o.s.v hvis han ikke længere må eje ophavsretten
> og dermed tjene penge på det?

Psst... hørt om Linux og Ogg Vobis ??

Fra : Benny Mortensen

Dato : 22-01-03 01:33

"sv-e" <sem@odin.dyndns.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for det gør jeg ikke.
>
> En tidligere aktiv musikant, og medlem af koda.

Jeg har en ide om, at nedgangen i mindre kroballer, det være sig både
indenfor dansktop genren, såvel som rock / pop genrerne, gør det mere end
svært for lokale bands at få det gennembrud de alle drømmer om. Det samt det
fakta at pladeselskaberne kun satser på sikre sælgere, og når de så har dem,
bruger så mange penge på markedsføringen, at der ikke bliver en krone til
musikere, komponister og forfattere. Man fristes til at tro, de har deres
egne reklame firmaer, så de beholder pengene selv. Jeg kan godt forstå at
det er svært at acceptere, når Peter A.G. skriver, at deres plader blev
genudsendt, og alle solgte til Guldplader, men der blev ikke en krone til
Gnags. Så syntes jeg ikke det kan skyldes manglende salg, det er vel fjerde
gang de udsendes, og har solgt godt alle gange. I gamle dage var det stort
og flot, at sælge til guld, men det er glansen åbenbart gået af. Så når
selskaberne ikke kan få pengene til at slå til, så får Piraten skylden. Den
seneste tid har jeg dog lagt mærke til det glædelige, at udvalget i detail
handlen var blevet bedre, om det så bare skyldtes julen, det vil tiden så
vise, i hvert fald var det pludselig dyrt at komme ind i forretningen, og
December blev en kostbar måned i pladeindkøb. Som jeg tidligere har sagt,
når man jager dem der er blevet en smule ældre ud af forretningen, så falder
salget. Ungdommen er jo den mindste gruppe der er, og da musikken var rettet
mod alderen 6 - 18 år, så man man regne med, at sigter man på den mindste
gruppe, får man også det mindste salg, og når den mindste gruppe, så også er
den gruppe der laver flest kopier, så er katastrofen total. Og altså helt
ærligt, så er der altså mange butikker hvor man når man har set udvalget, så
må ty til et Shania Twain udtryk "That don't impress me much"
Jeg har vist også før sagt, det er os, der er blevet lidt ældre en 35, der
har vænnet selskaberne til det gode salg, når selskaberne så selv vælger os
fra, så kan det altså ikke hjælpe de hyler Pirat, bare fordi deres salg går
ned. Hvad der undrer mig endnu mere er, de har ikke tænkt, hvad har vi
gjort galt, nej det er bare piraternes skyld. Sjovt nok kom der lidt hjælp
til piraterne fra en lidt uventet kant, nemlig i snakken om kopisikrede
cd'er, fra Robbie Williams, som sagde, at han kunne godt forstå de gjorde
det, for det gjorde han også selv, så mon ikke det bare er selskabernes
træk, for at holde snakken om piraterne i live. Kig i jeres egen reol, hvor
mange piratkopier har i selv stående. Føler du, du er noget specielt, eller
er du helt almindelig. Jeg gætter på, du er ikke nogen helgen, men du
holder meget af den originale skive hvis du kan finde den. Når du har set på
din egen samling, så kender du omfanget af Pirateri. Så er det gode
spørgsmål, er det bedre, eller værre end du troede.

M.V.H.....Benny..

Fra : sv-e

Dato : 22-01-03 08:02

Benny Mortensen wrote:
> [...]
> og flot, at sælge til guld, men det er glansen åbenbart gået af. Så når
> selskaberne ikke kan få pengene til at slå til, så får Piraten skylden.

Helt enig med Benny.

Jeg tror helt ærligt ikke at selskaberne sulter, det hele er jo så
snedigt anlagt at de stort set altid for deres penge og lidt mere hjem
på en udgivelse, mens kunstneren spises af med et minimalt beløb. Så
hvis man ønsker virkelig at gøre noget ved dette, ja så boykot de store
selskalber, og udgiv skiverne selv, det er vel trods alt bedere at
investere nogle penge i et projekt som man selv tror på, og forhåbentlig
tjene noget på det, end at være slave af det samme projekt år ud og år
ind, fordi nogle andre bestemmer afkastet.

Well så er der en risiko, men sådan er det jo at drive virksomhed.

/sv-e

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 22-01-03 13:31

sv-e wrote:
> [...]
> projekt år ud og år ind, fordi nogle andre bestemmer afkastet.
>
> Well så er der en risiko, men sådan er det jo at drive virksomhed.

Vi er absolut heller ikke uenige med Benny...
Musikverdenen, - ligesom resten af reklameverdenen, har herhjemme ikke
opdaget
"det grå guld" )
Men undgå de store de store pladeselskaber og udgive selv istedet...hmmmm.

En tanke...
Mange i dansktop genren, - som næsten ingen pladeselskaber vil røre -
er de sidste mange år blevet anklaget for stadig ringere kvalitet. Mange
dansktopkunstnere
udgiver selv deres materiale. ( og deres salgstal når så ikke de officielle
salgslister

Kunne man ikke meget nemt lande der ovre, i andre genrer også, hvis man ikke
kan/vil
i nærheden af de store og mega dyre indspilningsstudier? Der skal trods alt
en pænt slat penge
til at betale en god produktion. Gode producere og teknikere, kender jo også
deres værd.
Klaus Kjellerup angiver en god indspilning til at koste ca 250K...det er
vildt mange penge
for de fleste musikere....og så lige et tilsvarende beløb oven i til
markedsføring.

Det gode ved pladeselskaber er jo at musikeren kan koncentrere sig om det
han/hun er god til nemlig at spille musik, mens der er folk med
ekspertviden, der tager sig af alt det andet økonomi o.s.v.

Søren og Anette
Flying Hotdogs

Fra : sv-e

Dato : 22-01-03 14:24

Flying Hotdogs wrote:

> [...]
> han/hun er god til nemlig at spille musik, mens der er folk med
> ekspertviden, der tager sig af alt det andet økonomi o.s.v.

Hej
Søren & Anette
Svar på begge jeres inlæg !

Mht. indspilning i studie, ja så er der for mig at se forskellige
niveauer som man kan gribe det an på, hvis man møder op med eks. en
fremragende stemme, og skal have leveret numrene, ja så koster det jo
producenten en indspilning pr. nummer med et proff orkester, og sangen
skal så lægges på, med tilhørende øvetid, her er erfaringen hos sangeren
jo så en faktor.

Men skal man selv indspille både musik og sang, ja så kunne man jo
forberede sine numre i øvelokalet og ikke som så mange af de rigtigt
store først begynde at lege med lyde osv. når man er i studiet, jeg ved
ikke hvad det koster at leje sig en dag i studie i dag, men jeg tror nu
man når et pænt stykke for mindre end Klaus K udtaler, og for de 250K
kan man jo købe en del udstyr.Eksempelvis er Phil Collins's første solo
plade produceret i han eget hjem ! Den har da givet ham hits.

Jeg tror også der findes en del musikere som måske ikke rammer det store
flertal, og de må erkende at musikken ikke alene kan give dem brød på
bordet, og disse ville jo heller ikke få det store ud af kodapengene, da
det jo så nok heller ikke er deres numre som lånes mest ud på
bilbioteket og sælges flest af i butikkerne.

Nu har jeg jo af ren nysgerrighed været på jeres hjemmeside og set mig
lidt omkring "for øvrigt pænt design", hvad har det kostet jeg at lave
jeres cd, det er måske for mange en mere realistisk målestok end hvad
det koster Klaus K, som måske i kraft af sit navn har råd til at være
lidt mere kræsen.

vh
sv-e

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 22-01-03 15:10

sv-e wrote:

> [...]
> producenten en indspilning pr. nummer med et proff orkester, og sangen
> skal så lægges på, med tilhørende øvetid, her er erfaringen hos

Ja, mange af de store orkestre "øver op" til indspilningen i studiet...og
det koster selvfølgelig.
At satse på first-take i en kvalitets indspilning i topklasse 100% fejlfri ,
med sang, og/eller soli, er nok lige i overkanten at håbe på, uanset hvor
dygtige folk man har med at gøre. De fleste musikere er jo pernittengryn, og
der er altid liiiige noget der kan gøres bedre/anderledes.

>.Eksempelvis er Phil Collins's
> første solo plade produceret i han eget hjem ! Den har da givet ham
> hits.

Mr Collins var jo allerede dengang en vellønnet trommeslager i Genesis, så
det har nok ikke været det helt skrabede hjemmestudie, han har haft...og
dog..det som nogen talte om var fint kompressorarbejde på trommerne, viste
sig jo at være en kassettebåndoptager der overstyrede )))

> [...]
> kodapengene, da det jo så nok heller ikke er deres numre som lånes
> mest ud på bilbioteket og sælges flest af i butikkerne.

Koda penge fåes jo også for radio/tvbrug og ikke mindst når kunstneren selv
opfører sine numre offentligt.
Det vil gå voldsomt ud over alsidigheden i og nyudviklingen af dansk musik,
hvis markedet kun levner plads til det bedst sælgende. Og dermed mindre
inspiration de enkelte genrer imellem.
At passe en almindeligt job ved siden af musikken er svært - fuldtidsjob
levner ikke meget plads til
kreativt arbejde....hvis man da bare har en smule privatliv man også gerne
vil dyrke.

> [...]
> jeres cd, det er måske for mange en mere realistisk målestok end hvad
> det koster Klaus K, som måske i kraft af sit navn har råd til at være

Tak for ros ...
Vores Cd er en superskrabet model. Indspillet i en god vens hjemmestudie, på
4 dage, mixet af samme ven
på en uges tid. Det var alle numre vi bruger ude, så vi kunne dem på
rygraden, så ingen øvehalløj der.
De fleste guitarsoli er first takes, ligesom rytme guitar. Sang blev først
lagt som cue sang, derefter kor og så endelig leadsang- de fleste i first
take. Trommer,bas og klaver var programmeret i forvejen. Coverdesign er
egen produktion....trykning hos Tocano 1000stk.......så pris alt i alt ca 25

..........og guderne skal vide det kunne være gjort en aller H.... masse
meget bedre ) Men vi manglede et "visitkort" og det blev det ikke
noget fint og fancy, men brugbart til vores brug.

Hvis..hvis vi tager os sammen til at indspille en CD igen....bliver uden
computerbrug til musikken , men levende musikere i et proff studie. Det er
dyrt...men det bliver så forhåbentlig også et produkt man selv er tilfreds
med, i den anden ende.

mvh/ Søren og Anette
Flying Hotdogs

Fra : sv-e

Dato : 22-01-03 16:19

Flying Hotdogs wrote:

> [...]
> levner ikke meget plads til
> kreativt arbejde....hvis man da bare har en smule privatliv man også gerne

Hej Søren & Anette
Så har vi efterhånden kogt diskussionen ned til det essientielle, nemlig
min kæphest, som det nævnes ovenfor mener i ikke at der er plads til
nyudvikling i dansk musik hvis ikke der var kodapenge, jamen det er jo
stadig kun dem som har skrevet eller får opført værker som reelt for
udbetalt vederlag, fair nok, men det gavner jo ikke dem som står og
sveder i øvelokalet for at præsentere noget nyt og som ikke er
ettablerede, og dem støtter eks. pladeselskaberne jo kun, hvis der
lugtes en god forretning, og så har de spirende løg jo allerede som i
selv har prøvet, måttet spytte 25k eller mere i en demo.

Alt i alt har jeg svært ved at se hvor kodapengene hjælper de uprøvede
talenter, efter min mening er koda en pengemaskine til de ettablerede
som er på markedet.

vh
sv-e

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 22-01-03 17:25

sv-e wrote:

> Alt i alt har jeg svært ved at se hvor kodapengene hjælper de uprøvede
> talenter, efter min mening er koda en pengemaskine til de ettablerede
> som er på markedet.

Det har du tildels ret i ...men det hjælper jo med at skaffe penge til album
nr 2, fra et navn som er slået igennem. Det hjælper den komponist eller
tekstforfatter som ikke selv bryder sig om at optræde.
Der findes mange fremragende sangskrivere, som ikke selv kan lide at "polere
ego" på scenen

Og ikke mindst... Koda har mange gode tiltag til nytte for alle musikere,
etablerede eller ej.
Spil dansk dagen feks.
Direkte støtte og Blankbånds midler - som alle -også nye- musikere kan søge,
økonomisk hjælp til indspilning udgivelse, studietur, arbejdslegat o.s.v. I
2001 blev der brugt ca 32 mio kr til det.
Læs de nøjagtige tal på www.koda.dk under "om Koda"

/ Søren og Anette

Fra : Lars Bernau

Dato : 22-01-03 18:15

In article <3e2ec5e9$0$120$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
info@[NOSPAM]flyinghotdogs.dk says...
> Og ikke mindst... Koda har mange gode tiltag til nytte for alle musikere,
> etablerede eller ej.
> Spil dansk dagen feks.

Som kun støttes af et fåtal af danske radioer.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-01-03 04:26

> [...]
> han/hun er god til nemlig at spille musik, mens der er folk med
> ekspertviden, der tager sig af alt det andet økonomi o.s.v.

Hej Søren

De sidste indlæg her, syntes jeg ligesom giver mig grund til at komme med et
mere. Jamen jeg kan da godt forstå hvis Klaus Kjellerup er ked af, at det
koster Kr 250.000,- for at få lavet et album. Så må det da være så meget
mere skuffende for ham, at finde ud af, at der faktisk er mange steder, hvor
det ligefrem kan være svært at stampe et album med hans gruppe op af jorden.
Jeg var på deres hjemmeside, og læste, hvordan hans reaktion var, og hvad
han følte, da han for første gang så en piratkopi af en Danser med drenge
CD. Jamen jeg er da ikke noget skarn, jeg kan da godt forstå hans følelser,
jeg ville da også blive ked af det. Så for lige at checke, ja jeg ved
selvfølgelig godt, at jeg kunne købe cd'en på hjemmesiden, så gik jeg på
cdon.com, og lavede en søgning på Danser med drenge......Den fandt ikke
noget, så er det da ikke så mærkeligt, hvis de syntes deres salg er for
lille....Hvis man vil sælge, så skal varen være der, hvor folk køber plader.
Har de ingen, så er der udsolgt, er der udsolgt, så er jeg af den mening, at
der er basis for at sælge flere, når muligheden for at sælge flere er
udtømt, vil der stå nogen tilbage. De kan så gemmes, til nogen for brug for
en erstatning af en eventuel ødelagt skive. Nu er Danser med drenge nok
ikke lige dem jeg køber flest plader med, helt ærligt, har kun deres debut
album, medens jeg til gengæld var helt glad for Tøsedrengene. Se jeg tror
problemet ligger der, butikkerne opfører sig i grove træk, ligesom min
blitz, et kort mægtigt glimt, og væk er det, så alle der skynder sig at
købe, de får pladen, resten må undvære. Eller lad mig sige det på en anden
måde. En af mine meget gode venner, hørte en plade her hos mig, Back on the
road - med Red Squares, så den skulle han ind og have, og han gik i Aalborg
Stereo Studio, som påstod at gruppen ikke fandtes, og sådan en plade var
ikke udgivet, og den måtte han have hørt i udlandet. Tja, det kan sgu godt
være at Vestbjerg er udlandet, men han fik så plademærke og nummer, og
vendte tilbage til Aalborg Stereo Studio med dette, og de påstod stadig, at
den plade fandtes ikke, og fremdrog så en meget tyk bog, og viste ham, at
den stod der ikke......Nå spurgte min gode ven, hvad er det så for en der
stå der, og pegede på netop den plade, som han nu i lang tid havde prøvet at
få dem til at skaffe, og de kom til at se meget forlegne ud, men prøvede
alligevel at redde æren, hvilket efter min vens forklaring nærmest endte i
et skænderi, og med det resultat, at han havde det han plejede, et stort
ønske, men ingen plade. Alt i alt, gik der 18 måneder på denne måde. Så må
jeg indrømme, der lavede jeg min første piratkopi, så han kunne få musikken,
og af en eller anden mærkelig grund, så følte jeg ingen grund til at have
dårlig samvittighed. Det er nu meget længe siden jeg lavede den, og det er
stadig ikke lykkedes at skaffe den originale cd til ham. Så hvis de
sommetider syntes der laves for mange piratkopier, så bærer branchen måske
lidt mere af skylden selv, end de vil være ved. Vi kan jo også se det på
indlæggene i denne gruppe, hvorledes inddelingen er. Se hvor mange der
brokker sig over Åges indlæg.. Det sjove er, at de bliver ved med at
kommentere Åges indlæg. Fortælle Åge at han er bindegal, eller lidt småskør,
eller en musikalsk forvirret kugle, se det er de sgu gode til, men uanset
hvad man mener om Åge, så må man da sige, han er da virkelig en sådan en
fan, som alle musikgenrer ville være stolt af at have, om man så kan lide
Åge, eller den musik han slår på trommer for, se det er så op til en selv,
men han kæmper da for sin musik, det må man da lade ham. Så til de udøvende
kunstnere kan jeg da kun sige, læg pres på jeres pladeselskab, og få dem til
at sikre sig, at jeres plader er i forretningerne, så har man chancen for at
sælge noget, og så kan det være at den kvarte million fik lidt lettere ved
at finde hjem igen. Personligt er jeg holdt op med at bestille plader hjem
i forretningerne i Aalborg, for det ser ikke ud til, at de gider røre en
finger for at skaffe dem, så når jeg har bestemt mig for noget jeg ikke kan
finde, så prøver jeg Brian K, og lykkes det heller ikke, så må man jo ud på
lånemarkedet, og så lave en kopi, og så må jeg da nok indrømme, jeg skammer
mig ikke over mine kopier, for jeg har da nogen, antallet er begrænset, men
de er der, og så har jeg selvfølgelig en del kopier af LP'er som jeg har
kørt over på CD'er, men de tæller ligesom ikke med.

M.V.H.....Benny..

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 27-01-03 23:18

Hej Benny
Enig..langt hen ad vejen, men du tager oplevelser med gamle plader/CDer og
gør det til hele branchens problem.
Red Squares var store i midten/slutningen af 60erne, genudgav deres gamle
albums på CD for..hmm..er det ikke 4-5 år siden, de var på tilbud til 30 kr
stk.? Hvor længe skal man bruge hylde/lagerplads på CD'er der ikke sælger
længere?
Det bøvl med gammel/halvgammel musik kommer www.phonofile.dk til at kunne
gøre en hel del for, når de kommer ordentligt op og kører.

Du skrev også...
>Så til de udøvende
kunstnere kan jeg da kun sige, læg pres på jeres pladeselskab,........<

Problemet er at...så vidt vi har forstået...at der efterhånden er mange af
de etablerede kunstnere der ikke længere HAR noget pladeselskab.
Pladeselskaberne vil kunne bruge pegne på stensikre sællerter, altså hvor
forventningerne til salget ligger over de 20.000 stk. For 5-10 år siden var
et salg på 5-10.000 stk et okay salg, det er det ikke mere.
Musikerne må selv luske i banken og låne pengene til næste udgivelse, og det
er et gedemarked at få lov til at komme ind i diverse distributionsnetværk,
når kunstneren selv også er "pladeselsskab". Så det er svært også for kendte
navne at få deres Cd'er ud på hylderne, der hvor folk plejer at købe deres
musik.

mvh/ Søren og Anette

Fra : Benny Mortensen

Dato : 29-01-03 07:40

Hej igen Søren

Jeg klipper lige det hele. Men nu skal vi ikke bevæge os baglæns. musik har
ingen alder. Det skal ikke nødvendigvis stå henne på hylden, men skulle
kunne fremskaffes rimeligt hurtigt. hvis jeg har forstået Phonofile
rigtigt, så lyder det til at være det samme, som jeg har foreslået skulle
oprettes, bare således at det var forretningerne der gjorde det, udgifterne
ville for butikken være af ret små dimensioner. Problemet er bare, at hele
branchen er så fastkørt i ordet Piratkopi. Så det turde de ikke. Det var
altså ikke til at forklare dem, at det jo selvfølgelig ville være helt
lovligt. Hvad var det de ikke turde, gå ind på pladeselskabets server,
hente en cd hjem, incl cover, brænde og trykke, og afregne med
pladeselskabet. Det var bare for meget, det var for besværligt, og gud ved
hvad, men nu tyder det på, vi alle skal til at gøre det. Jamen det gør da
sagen nem, pladeforretningerne lukker, for kundegrundlaget forsvinder. Du
skriver så det er svært, at få pladerne ud på hylderne, næ det er ikke
svært, det kræver benarbejde, men svært kan det ikke kaldes. Jeg går ud fra
alle producenter og butikker ønsker at sælge, og tjene penge, det er vel i
grumme træk det, som det hele handler om. Nogle mennesker arbejder med deres
hovede. Det er dem Niels Hausgård kalder " De bogligt begavede ", andre
mennesker bruger deres muskler, dem kalder han Praktisk begavede, Se så
kommer musikbranchen, gad vide hvor de vil høre hjemme. Nogle af dem bruger
deres kræfter på at tage ud og spille, og tjener deres penge på den måde,
nogle udgiver også cd'er, og overlader arbejdet med disse til nogle andre,
det koster, men tager ikke musikerens tid, så han kan tage ud og spille.
Andre påtager sig så selv den rolle, og så kan det altså ikke hjælpe at
beklage sig over det er svært. Som sagt, tror jeg alle butikker vil tjene
penge, så de vil sikkert gerne sælge dem, men det kan godt være gruppen i
første omgang må stille 10 - 25 cd'er op i butikken, så butikken kan se om
det er en vare de vil føre, og så afregne for det antal de har solgt.
Ellers var det måske en ide at de forskellige fanklubber slog sig sammen, og
oprettede nogle salgssteder rundt i de større byer. Det kunne måske være
nogle gruppers våben, at få deres fanklubber frem i rampelyset, for hvem er
vel mere entusiastisk end en fanklub.

M.V.H.....Benny..

Fra : Eva

Dato : 12-01-03 13:32

Tjah....egentlig ville jeg jo ikke tage brødet ud af munden på nogen.....!
Skulle bare have en frisk sang med til nogle 4.klasses unger på mandag og
var desværre for sent ude til at nå biblioteket inden lukketid.....men I har
da selvfølgelig ret i at kunstnere af alle slags også skal have deres
velfortjente løn.
Til alt held findes jo så også muligheden at sætte sig med pen og blok,
støve "Bullerfnis"'en af og lytte sig frem.
Den napper jeg så, og beklager besværet for jer andre.
Hilsen Eva

Fra : Peter G

Dato : 12-01-03 10:33

> [...]

>kultur/musik....men vi er stadig et par stykker der synes der bliver
>lavet for meget kopimusik og for lidt ny original dansk musik.

Godt indlæg. :)

Kan jeg sætte en bestilling ind på et 30-minutter lang bas- of
kazoobaseret kvad hvor kongerækken indgår i teksten? Det vil ikke sælge
det mindste men være yderst originalt. Især hvis lydene fra vinglas der
bliver gnedet på kanten indgår. Det kan blive et symfonisk avantgarde
mesterværk a la Philip Glass.
Sådan lidt postrock iblandet lidt soul, dansktop og reggae.

"Det var Valdemar, Christian og Margrethe på deres Harley"

SN: Interpol - Untitled

--
M.v.h. / Kind regards, Peter. Email address works.
Gruppen har en OSS (Ofte Spurgte Spørgsmål), ja den har så: