Siamesere
Fra : Inger og Jakob

Dato : 11-01-03 11:49

Hej allesammen

Jeg går og overvejer at anskaffe en siameser. Jeg var ude hos en pige, som
havde en siameser-dame på omkring tre år, som var meget sød, rolig, kælen og
kontaktsøgende, og som jeg faldt for. Jeg har derfor prøvet at læse lidt om
racen, men der står, at siamesere er meget livlige og meget frække.

Jeg er ikke interesseret i en kat, som jeg konstant skal hive ned og væk fra
alting (lidt ballade er dog helt i orden, det må man altid forvente fra en
kat). Det, som jeg godt kan lide, er en intelligent kælen kat, der gerne vil
være sammen med sin ejer, og meget gerne nyde at ligge på skødet og blive
kælet for.

Er der nogen som har erfaring med siamesere? så vil jeg meget gerne høre
lidt mere om racen - og jeg vil gerne høre om både de gode og de negative
sider.

Jeg har forresten en steriliseret Maine coon-dame på 10 måneder i forvejen,
og jeg er ikke interesseret i avl, så jeg regner med, at jeg skal have en
hankat, som skal kastreres.

Med venlig hilsen
Inger Gjerløv

Fra : Battlefield´s

Dato : 11-01-03 11:56

Hej
Jeg har haft siamesere siden 1989 og Jo.... de er meget livlige
Jeg må sige at det nok ikke er en race for jer hvis I gerne vil have en
rolig kat. Siameseren er en aktiv kat der skal være med til alt hvad man
fortager sig. De er også meget snakkende, nogen synes det er et charmerende
træk andre synes det er for meget.
Selvfølgelig findes der individuelle forskelle som f.eks. din venindes
siameser. Men generelt er siameseren en af de livligste racer.
Jeg synes jo det er dejligt med katte der er aktive og intelligente, jeg er
ikke til katte der bare ligger og sover hele tiden.
Siamesere er også ekstra kælne, nogle gange kan det være lidt besværligt
altid at have en kat eller to på skødet.
Jeg kan kun anbefale jer at læse om racen eller besøge opdrættere eller evt.
en udstilling inden I endeligt beslutter jer.
Hilsen Vibeke

---

Fra : maz

Dato : 11-01-03 15:06

Hehe....du har jo næsten skrevet det hele Vibeke... :0))
Siamesere er præcis som Vibeke har beskrevet... rigtige højtsnakkende
'klistrekatte'...hvor de fleste også gerne vil bæres rundt på....og ja, de
vil gerne sidde på skødet HELE tiden....bare man gør antydning til at ville
sætte sig ned, så har man en kat eller to på skødet.. :)) - som Vibeke
skrev - nogen elsker deres personlighed (heriblandt jeg selv)og andre synes
det er for meget.. Til gengæld er det nogle af de mest hengivne katte der
findes :))

De fungerer bedst i selskab med andre katte (meget meget få vil helst være
alenekatte) og de er absolut ikke egnede til at være alene hjemme i lang tid
ad gangen - de er DYBT afhængige af deres mennesker og MEGET krævende. Er
man derfor ikke ret meget hjemme skal man ikke vælge siamesere -det er synd
for katten. Det er heller ikke børnevenlige katte - siamesere bryder sig
generelt ikke om larm og støjende børn (lidt ældre børn er derimod fint).
Og som Vibeke også skrev -tag ud og besøg et par opdrættere før I bestemmer
jer....
:)) maria

Fra : Pia J

Dato : 11-01-03 15:08

"maz" <mackSLET@DETTEmail.dk> wrote in message

> vil gerne sidde på skødet HELE tiden....bare man gør antydning til at
ville
> sætte sig ned, så har man en kat eller to på skødet.. :))

Der er simpelt hen elastik i - jo mere man skubber dem væk, desto hurtigere
kommer de tilbage...

:Pia

Fra : Trine Piltoft

Dato : 11-01-03 14:42

Hej Inger!

Som Vibeke ganske rigtigt skrev, så er siameseren generelt en aktiv race,
men der er selvfølgelig ingen regler uden undtagelse, og de fleste falder da
også en smule mere til ro med alderen.
Hvis I meget gerne vil have en siameser var det måske en ide med en voksen
kat, som man med sikkerhed kunne udtale sig om hvordan er af sind,
temperament og aktivitetsniveau. Der findes indimellem opdrættere der har en
voksen kat til omplacering, så måske kunne det være noget?? (Må hellere
tilføje at jeg ikke på stående fod kender til nogen omplaceringskatte).

Hvis ikke det kan være aktuelt med en voksen kat, vil jeg nok anbefale jer
at lede efter en race der lever op til jeres krav - der er så mange dejlige
racer at vælge imellem, så det må kunne lade sig gøre

Mvh. Trine

Piltoft´s Siamese & Oriental Shorthair´s
e-mail: piltofts@post.tele.dk
Web: http://home0.inet.tele.dk/piltofts/

Fra : Inger og Jakob

Dato : 11-01-03 16:07

Hej allesammen

Tak for svar. Jeg kan høre på jer allesammen, at siameseren er en meget
aktiv kat. Jeg kan godt lide, at de er så kontaktsøgende, men man kan måske
godt blive lidt træt, hvis de laver alt for meget ballade.

Jeg har også tænkt på at få en hellig birma, fordi jeg har hørt at de skulle
have et godt roligt og kærligt temperament, så det kan være, at jeg en af
dagene skulle høre, om der er nogen på nyhedsgruppen, der ved noget om dem.

Det er svært at skulle vælge en kat, for de er jo søde allesammen, og det
vigtigste for mig er at man kan have en god kontakt til katten, at den er
social - men jeg kan bedre lide en kat på skødet end en kat i gardinet ;)
men den må dog også gerne være lidt kvik.

Med venlig hilsen

Inger

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 11-01-03 16:41

Hej Inger.
Jeg har begge racer, og vil side, der er stor forskel på dem.
De er begge aktive, men på hver sin måde. En siameser ligger meget gerne på
skødet, og jeg vil som andre sige, den er næsten ikke til at slippe af med
igen. Og den snork sover.....
Men når den er vågen, så er den godt nok vågnen!!
Men min leger altid på gulvet eller i klaretræet eller sådan nogle steder.
Den hænger ikke i gardinerne eller går amok på inventaret. Et lille stykke
papir, en halskæde eller lignende kan være underholdning for siameseren i
timevis, hvorimod coonen ofte inddrager familiens øvrige medlemmer i legen,
og kræver at de deltager i legen, og selv deltager i alt hvad der foregår.
Coon'en har ligesom flere niveauer af aktivitet, hvor siameseren har 2. Et
tænd og et sluk! Når den sover, så sover den virkelig.
Selvom jeg er coon-opdrætter og elsker den race, må jeg sige at siameseren
virkelig er en skøn kat. Den er vanvittig sjov, meget social og meget
ligefrem. Den er ikke lumsk eller tilbageholdende. Men der kan jo
selvfølgelig være forskel på linierne og opdrætteren de kommer fra.

Der hvor du skal være opmærksom er nok nærmere om din siameser får nok
underholdning i en coon. De er sociale og har brug for kammerater. Selvom
jeg har 5 coon'er kan det somme tider godt knibe med at siameseren er
stimuleret nok, hvis jeg ikke lige har hængt ting og sager op i loftet, den
kan hoppe rundt med....
Jeg blev spurgt om jeg ville skrive en artikel til et siameserblad, om det
at få siameser når man har coon. Jeg har lagt den på nettet, du (og andre)
er velkommen til at læse den.
http://www.tendertribes.dk/nyt/siam/en_verden_til_forskel.htm

Håber du kan bruge det til noget. Held og lykke.
--

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Katrine Nederby

Dato : 11-01-03 19:49

"Nina, Tender Tribes" <NOSPAMnina@knus.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at få siameser når man har coon. Jeg har lagt den på nettet, du (og andre)

Sikken herlig artikel
Og hvor er Lilla-manden dog bare smuk - Lige sådan en siam, jeg drømmer om
engang at eje *suk*

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : Inger og Jakob

Dato : 12-01-03 09:49

Hej Nina

Tak for dit svar - det var meget opmuntrende læsning, for jeg synes ikke det
gør så meget, at katten som sådan er aktiv, det er mere, hvis den har lidt
tendens til at være "destruktiv", og det lyder det ikke, som den er. Jeg vil
snakke med opdrætteren og høre lidt nærmere, om hvordan hun oplever deres
aktivitetsniveau.

Jeg læste også din artikel, og jeg måtte smile for mig selv mange gange.

Jeg skal også tænke over det, om siameseren bliver stimuleret nok. Jeg er
selv meget hjemme, og så er det jo også Maine coon'en (Nut), som godt nok nu
kan være særdeles aktiv, men når hun bliver ældre, falder hun jo nok lidt
mere til ro. Jeg synes selv, at det er lidt synd for Nut engang imellem, at
hun ikke har nogen legekammerater, og selvom jeg er meget hjemme, så kan jeg
ikke være der for hende, på samme måde som en anden kat kan.

Med venlig hilsen
Inger

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 12-01-03 13:57

Hej Inger
Godt du kunne bruge mit svar til noget.
Jeg vil sige at en maine coon er klart mere terroriserende end en siameser.
Hvis en siam laver ballade, så stjæler den en eller anden dims, kan være et
stykke slikpapir, halskæde, tørret blomst eller sådan noget, og så fræser
den rundt med den, så selvfølgelig kan tingene gå i stykker, men jeg har
endnu oplevet at min direkte har ødelagt ting. Og mine coon'er er altså ikke
blege for at snuppe en potteplante i ny og næ, eller for den sags skyld lege
bavianer i dugen. Så det er snarere omvendt hvem der splitter hjemmet ad.
Men vær opmærksom på at der altid er problemer med en understimuleret kat,
så det er vigtigt du har aktiviteter til den.
Men ja, det er en hel anden type kat, og jeg har da måtte ændre en del
rutiner herhjemme efter jeg har fået siam. Ex går introduktion af nye ikke
så smertefrit nu, som det gjorde før jeg havde siam. Den har noget den gerne
vil fortælle de nyankomne, og man skal være lidt mere varsom, end med de
store langhårede "dovendyr"
Ligeså glad som den kan være, ligeså sur kan den være. Det skulle jeg vænne
mig meget til. For hvis en coon først siger så mange negative lyde, så havde
jeg ski ikke stukket fingerne ned til den. En siam skal man bare klappe og
fortælle at verden stadig drejer rundt .... og den stadig er verdens navle.
Så tør den helt op igen *G*
Jeg synes den lider at kronisk kold tud, og elsker at putte, det giver
selvfølgelig også nogle vanskeligheder mht hjemmet og stuetemperaturen.
Siamesere elsker huler, tæpper osv. Hvorimod mine coon'er gerne ligger midt
på gulvet. Jeg mindes at opdrætteren der kom med min Lilla-mand kiggede
rundt i stuen og udbrød "Jamen der er jo slet ingen sovesteder". Der er
mange sovesteder for coon'er, men hun havde ret, jeg har ikke en pejs med en
hule ovenpå, der er foret med uld stående *G* ´... men det har jeg så lavet
om på, og fået nogle varme puttesteder for siameseren. Og ellers bruger den
en coon-hale.

Du kan se lidt af dagligdagen her www.tendertribes.dk
Her er de seneste nye billeder http://www.tendertribes.dk/nyt/nyt.htm

Som jeg læser dine indlæg, så lyder det ikke som om valget af siam er helt
forkert for dig. Men tag endelig en snak med opdrætteren, eller ejeren. Hør
hvordan de linier er, spørg til forfædrene og opvæksten af killingen. Og
spørg hvorfor de skal af med den. Det er jo ofte fordi der er et eller andet
problem at man går af med sin kat. Det er ubehageligt at få overraskelser,
så hellere vide hvad man har at forholde sig til. God fornøjelse, jeg håber
du kommer frem til den rigtige beslutning og tag introduktionen med ro og
giv jer god tid og vær til stede indtil de er venner, ellers hold dem fra
hinanden. Det er trods alt ikke 2 killinger du sætter sammen.

Hilsen Nina