Antityndekraft eller hvad
Fra : Magnus

Dato : 11-01-03 02:21

En lifter er en lille eller stor trekant bestående at balsa træ, sølvpapir
og kobber tråd, Se evt. dette link

http://jnaudin.free.fr/html/lifters.htm denne side går dog mest op i design
ikke så meget fysik/kemi

http://bel.150m.com/biefeld.htm Go` side

Jeg har selv lavet forsøget og det virker helt fint

Mvh
Magnus

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 11-01-03 20:21

Magnus skrev:
> Jeg har selv lavet forsøget og det virker helt fint

Ok. Hvor skaffer man balsa-træ. For jeg har lavet forsøget hvor jeg brugte
nogle andre træpinde og dette var nok grunden til den ikke ville flyve -
fordi lifteren vejede for meget. Jeg læste at den kun *lige* kan løfte sig
selv, når den er bygget rigtigt.

Jeg gad godt at kunne bygge den :)

Mvh. Bjarke

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-01-03 13:22

In article <3e1ff022$0$71697$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, bwp@bwp.dk
says...
> Ok. Hvor skaffer man balsa-træ. For jeg har lavet forsøget hvor jeg brugte

Enhver hobbyforretning med respekt for sig selv har balsatræ i
sortimentet.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 11-01-03 22:52

Jesper G. Poulsen skrev:
> Enhver hobbyforretning med respekt for sig selv har balsatræ i
> sortimentet.

Så har jeg nok spurgt de forkerte.
Men jeg vil prøve at lede lidt mere så.

Mvh. Bjarke

Fra : Sune Storgaard

Dato : 11-01-03 14:15

Bjarke Walling Petersen 's insignificant opinion was stated in:

> Så har jeg nok spurgt de forkerte.
> Men jeg vil prøve at lede lidt mere så.
>
> Mvh. Bjarke

Modelfly bygges oftest i balsatræ, så hvis ikke den lokalt hobbyforretning
har det, kan du prøve at høre omkring modelflybyggere.

Projektet ser ret interessant ud, post endelig hvis du får den i luften.

/Sune

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 12-01-03 09:06

Sune Storgaard skrev:
> Modelfly bygges oftest i balsatræ, så hvis ikke den lokalt hobbyforretning
> har det, kan du prøve at høre omkring modelflybyggere.

Ok ... det kan jeg også prøve.

> Projektet ser ret interessant ud, post endelig hvis du får den i luften.

Det vil jeg med glæde gøre :)

Jeg havde apropos også andre småproblemer med mit forrige forsøg - udover at
lifteren var for tung var der i starten også problemer med at jeg havde
placeret kobbertråden for tæt på aluminiumpladerne (ellers gav
strømforsyningen en for stor spænding). Dette resulterede i at der slog
voldsomme gnister mellem dem og sikringerne i min strømforsyning sprang.

Glæder mig til jeg får den op at flyve!

Mvh. Bjarke

Fra : Martin Petersen

Dato : 12-01-03 00:21

"Bjarke Walling Petersen" <bwp@bwp.dk> skrev i en meddelelse

Hej Bjarke...

Din tidszone er da vist gået fløjten?

- Martin

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 12-01-03 00:42

Martin Petersen skrev:
> Din tidszone er da vist gået fløjten?

Ups ja ... har lige geninstalleret min computer og har åbenbart glemt at
sætte tidszonen ... tak for oplysningen! :)
Den skulle passe nu ...

Mvh. Bjarke

Fra : Glenn Moeller-Holst

Dato : 12-01-03 12:33

Hej Magnus

Se her:

Første Mausonaut/Electronaut i "rummet"
http://cph.ing.dk/konf/root/rumfart/html/0122.all.html#246

Orville the mouse, the 1st Worldwide Electronaut - tests by JL Naudin:
http://lifterproject.online.fr/orville/index.htm
Citat: "...On January 8th, 2003, ORVILLE, the mouse, has done
successfully two historical flights as a test pilot of the Lifter
"Maximus". ORVILLE is now the 1st Worldwide "Electronaut " pilot which
has done a flight aboard a propellantless electrokinetic
craft....ORVILLE has returned to his house, it is in good health and is
still very cool and dynamic......"

Hovedside:

http://jnaudin.free.fr/html/lifters.htm
Citat: "... 90 g Lifter "Coliseum" with 40 g [Mus] of payload..."

Lifters Performances Analysis by Jean-Louis Naudin:
http://jnaudin.free.fr/lifters/data/index.htm

PS: Hvor er dyrenes beskyttelses kommentar henne...

mvh/Glenn

Fra : Magnus

Dato : 12-01-03 14:34

He he, morsomt, så mangler vi bare at den kan løfte sin egen strømforsyning,

Men det arbejder/prøver jeg på, ved hjælp at smd komponenter, en
hjemmeviklet trofa og et spændings dobbler kredsløb

Mvh
Magnus

Fra : Glenn Moeller-Holst

Dato : 12-01-03 16:35

Hej Magnus

Var det ikke noget:

http://bel.150m.com/experiments.htm

Experiment 03 - Design of lightweight hv supply for lifter [med diagram]:
http://bel.150m.com/exp03.htm
Citat: "...The below picture shows the power supply unit, that is
battery operated. Weight is just 300g and power is approximately 80W at
45kV. Driver circuit consists of a 555 oscillator and BU508DF output
transistor. Capable of running continously at full power without
heatsink...."

Experiment 04 - Design of a remote controlled lifter:
http://bel.150m.com/exp04.htm
Citat: "...Following various unsuccessful attempts with radio controls
readily available on the market, I decided to convert one of the cheap
radio controls into an infra red system. Infra red transmission
eliminated all transient problems which were entering the RC receiver
unit via its antenna...."

Experiment 07 (09/04/02)- Heated Nichrome cathode lifter:
http://bel.150m.com/exp07.htm
Citat: "...

Conclusions:

1. The hotter the wire the higher the thrust

2. NO CHANGE in efficiency of the lifter

3. The hotter the wire, the greater the hv current consumption

4. Wire performs same function as in a vacuum tube (or X-ray tube)

5. The thrust of a lifter depends on the material used for the wire
..."

-

Tesla nørderne har endnu ikke opdaget, at ensrettet højspænding kan
anvendes til noget fornuftigt:

http://directory.google.com/Top/Science/Technology/Electronics/High_Voltage/Generators/Tesla_Coils/

Nikola Tesla Page, tesla coils:
http://www.eskimo.com/~billb/tesla/tesla.html

http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Lab/5322/fbt1.htm

Here is a very simple circuit that will provide high voltage (15-40kV)
sparks using a common ignition coil. The input is 12VDC at around 5 to 6
amps:
http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Lab/5322/coildrv.htm

mvh/Glenn

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 12-01-03 18:50

Magnus skrev:
> He he, morsomt, så mangler vi bare at den kan løfte sin egen
strømforsyning,

> Men det arbejder/prøver jeg på, ved hjælp at smd komponenter, en
> hjemmeviklet trofa og et spændings dobbler kredsløb

Du har vel set konkurrencen om at lave en lifter, der kan bære mere end 100
g ekstravægt:

http://jnaudin.free.fr/html/lftchallenge.htm

Hvis du laver en lifter der kan bære sin egen strømforsyning er der vel
grund til at deltage :)

Mvh. Bjarke

Fra : Magnus

Dato : 12-01-03 22:48

Ja, men jeg tror nok der går nogle måneder før jeg er kommet så langt, men
det kan da godt være jeg skal deltage

Mvh
Magnus

Fra : Brian Lund

Dato : 13-01-03 00:48

> En lifter er en lille eller stor trekant bestående at balsa træ, sølvpapir
> [...]

Jeg fandt en side hvor han fandt ud af at zinc gav et bedre løft end
aluminium, kunne man så ikke prøve med bladguld i stedet for
aluminiumsfolie?

:)

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 13-01-03 00:54

"Brian Lund" <vult2@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> design

> Jeg fandt en side hvor han fandt ud af at zinc gav et bedre løft end
> aluminium, kunne man så ikke prøve med bladguld i stedet for
> aluminiumsfolie?

Ud fra den antagelse af Zink er mere ædelt end Aluminium og derfor bør et
endnu ædlere metal være optimalt?

--
------> END <------
Mikkel Magnus Christensen

Fra : Brian Lund

Dato : 13-01-03 01:01

> sølvpapir

> Ud fra den antagelse af Zink er mere ædelt end Aluminium og derfor bør et
> endnu ædlere metal være optimalt?

Jep, det var ihvertfald antagelsen i teksten, men han havde jo kun prøvet
med de 2 metaller svjv.

Fra : Glenn Moeller-Holst

Dato : 13-01-03 19:03

Hej Magnus

Til din orientering:

Her er hvad jeg kunne finde af "lødig" information om "Biefeld-Brown"
effekten på internettet:

http://www.grc.nasa.gov/WWW/PAO/html/warp/possible.htm
Citat: "... * 1991; Talley: Tests of "Biefeld-Brown" effect (results
negative)...."

-

http://jnaudin.free.fr/html/nasarep.htm

Citat:
"...
Sujet : FYI, New Std. reply on ACs, Lifters, etc.
Date : 07/06/2002 03:32:56
De : Marc.G.Millis@lerc.nasa.gov
The NASA Breakthrough Propulsion Physics (BPP) Project is aware of a
variety of work on "asymmetrical capacitors," "Lifters," or other
variations of the old Biefeld-Brown effect. At least five different
groups are working on this effect. Regrettably, most of these groups
have focused on promoting their claims through web sites, press
conferences and patents, rather than on publishing credible,
experimental results in peer-reviewed scientific literature. Such an
emphasis on marketing over reliability is tainting the topic with
sensationalism and is not providing the information needed to accurately
resolve the unknowns.
The "Biefeld-Brown" effect claims anomalous thrust from unusually shaped
capacitors that are charged to high-voltage. The claims are often touted
as "antigravity" devices or as the discovery of some other new physics,
despite the fact that credible investigations have concluded that ion
wind is being misinterpreted as the mysterious force. It is quite easy
to get visible thrust from ion wind effects.
There are, however, still some unresolved issues. Specifically, during
the Talley tests (ref. below), anomalous forces were observed during the
on/off transients -- anomalies that were never resolved. Also, the "folk
lore" on the topic suggests that the "real" effect will not appear
unless the voltage is above 14 kV and when there is a slight current
leakage across the capacitor.
For a credible assessment, study this report:
-------------------
Talley, R .L., (Veritay Technology, Inc. East Amherst NY), Twenty First
Century Propulsion Concept, PLTR-91-3009, Final Report for the period
Feb 89 to July 90, on Contract FO4611-89-C-0023, Phillips Laboratory,
Air Force Systems Command, Edwards AFB, CA 93523-5000, (1991).
-------------------
In addition, this more recent conference paper demonstrated that the
effects could be traced back to corona wind phenomena.
-------------------
Tajmar, M., "Experimental Investigation of 5-D Divergent Currents as a
Gravity-Electromagnetism Coupling Concept", in "Proceedings of the Space
Technology and Applications International Forum, (STAIF-2000)," El-Genk
editor, AIP Conference Proceedings 504, American Institute of Physics,
New York, 2000, pp. 998-1003.
REQUIRED NEXT STEPS:
There has not yet been RELIABLE, IMPARTIAL, and TESTABLE DATA published
on such claims (Capitalization for emphasis) that resolves the remaining
issues. A credible, objective, peer-reviewed publication about the
unresolved experimental observations of this effect, written with
sufficient detail for independent replication, is needed. To be
reliable, such publications must also address the variety of
conventional effects that might incur misinterpretations, such as ion
wind, corona discharges, electrostatic interactions, etc.
..."

mvh/Glenn

PS: Jeg er nysgerrig efter at høre hvor meget du har løftet og hvor højt?