MS Windows
briani 27239
WIN98 og XP på samme maskine
Fra : Søren Plate

Dato : 10-01-03 22:57

Jeg har to Dell maskiner: En der er leveret med WIN98 installeret og en med
XP Home Edition. Vil gerne have lagt XP ind på den første, så jeg valgfrit
kan boote op i begge OS. Har læst flere af indlæggene herom, men de er for
tekniske for mig. Har tænkt mig at købe System Commander 7. Hvis jeg bruger
denne, kan jeg så lægge XP ind fra Dells Gen-indstallations CD, som fulgte
med den anden maskine ?
Håber nogen kan hjælpe, inden jeg kaster mig ud i nye indvesteringer.
MVH Søren

Fra : Edmund

Dato : 11-01-03 07:09

Søren Plate wrote:
> [...]
> Commander 7. Hvis jeg bruger denne, kan jeg så lægge XP ind fra Dells
> Gen-indstallations CD, som fulgte med den anden maskine ?

Det er vist ikke helt lovligt at tage XPén fra den anden pc, og den er
måske låst til Bios så det ikke kan lade sig gøre.

System Commander har du ikke brug for, XP laver selv en bootmenu, hvis
Win98 er installeret først. Det er bedst at installere 98 og XP på hver
sin partition eller disk.

--
Mvh Edmund

Fra : Pico

Dato : 11-01-03 15:10

Søren Plate wrote:
> [...]
> Commander 7. Hvis jeg bruger denne, kan jeg så lægge XP ind fra Dells
> Gen-indstallations CD, som fulgte med den anden maskine ?
Jeg ved ikke om du kan bruge Dell's instalations CD. De er for det meste
knyttet til en Dell maskine, hvordan de så end gør det, da begge dine er
Dell er det muligt det kan lade sig gøre.
Du kan dog let finde ud af det, prøv at smide den i og hvis det kan lade
sig gøre installere du bare XP, den laver selv en bootmenu hvor du får
muligheden for at starte Win 98 eller XP.
For ikke at få kluder i systemet er det best at instalere på en anden
partion end Win 98 er på.
Din samvitighed angående at bruge den samme Win på 2 maskiner
vil jeg overlade til dig.
Pico

Fra : Søren Plate

Dato : 11-01-03 22:39

Pico wrote:
> [...]

Kan jeg partitionere min - eneste - harddisk uden at miste data, som de er
nu ?
Hvis ja - Hvordan gøres det ?
Foreløbig tak for hjælpen til Pico og Edmund

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-01-03 23:07

"Søren Plate" <plate@mail.dk> skrev :

>Kan jeg partitionere min - eneste - harddisk uden at miste data, som de er
>nu ?

Det ultimative program til det er Partition Magic, som er et
købeprogram til lidt under kr. 1.000,-, en virkende
demo-/trialversion findes ikke.

Men du kan bruge freewareprogrammet fips til
det.

Guide:
http://www.idg.net/english/crd_font_526756.html
(er på dansk, så hvorfor der står english i linket er ikke godt
at vide)

Download:
http://www.igd.fhg.de/~aschaefe/fips/