Købskontrakt?
Fra : Kim Jørgensen

Dato : 08-03-01 22:29

Vi er ved at købe en hundehvalp hos det jeg vil kalde for en
køkkenopdrætter.

Hvad kan vi gøre for at sikre os for sygdomme og lignende, man taler jo om
at man altid har reklamationsret.
Men den vil jeg måske er lidt svær at tackle, i og med at det ikke bare er
en kaffemaskine der laver dårlig kaffe, men et levende væsen.

Da vi er rimelig grønne med dette, kunne jeg godt tænke med at vide om man
arbejder med en form for "kontrakt" ved privat hundekøb.

og jeg vil da gerne henvises til en, eller ha den mailet, hvis det er noget
man bruger.

Hilsner

Kim J.

Fra : Anne Mette Mørup

Dato : 08-03-01 23:34

Købsaftalen kan fås ved henvendelse til DKK's information, 56 18 81 56
(bestilling på telefonsvarer) eller 56 18 81 55.
Den sikrer dig dog ikke mod at hvalpen har arveligt betingede sygdomme. Du
vil jo nok hellere beholde hvalpen i mange år, fremfor at få pengene tilbage
på grund af sygdom. Hvad det angår, kan du selvfølgelig aldrig helt sikre
dig. Men hvis du vælger en hvalp, hvor opdrætterne har sørget for at
forældrene er undersøgt/frikendt for de sygdomme, der kan findes i racen er
du kommet et langt stykke. Men husk lige at den psykiske sundhed er ligeså
vigtig. Læs engang Dansk Kennel Klubs råd om hvalpekøb.
http://www.dansk-kennel-klub.dk/
Venlig hilsen
Anne Mette Mørup
Kennel Spring Swift
Løgstørvej 54
Strandby
9640 Løgstør
Tlf.: 98 63 64 11
Spring.swift.labrador@mail.tele.dk
http://www.members.tripod.com/springswift

Fra : Stine

Dato : 08-03-01 23:38

Hej
Er der stamtavle på den hvalp du er ved at købe ?
Hvis ja, og det er en DKK, kan du få fat i en standard DKK-købekontrakt ved
at ringe til dem.
Hvis ikke kan I jo selv lave en. Hvorvidt den er gyldig er jo en helt anden
sag.

Jeg betegner også mit hobby-opdræt som "køkken-opdræt", idet mine hvalpe
fødes & opvokser i køkken/alrum - jeg har dog kennelnavn og alle hvalpe er
stambogsført.

I mine købekontrakter er der alm. dækning for arvelige sygdomme/lidelser på
12 mdr. Alt efter hvad hunden købes til er der forskellig dækning. Selvsagt
er en manglende P1 ( tand) ikke alvorlig ved en familiehund, men er det til
avl / udstilling.

Derudover giver jeg så 24 mdr. garanti for HD. Ved grad C eller værre giver
jeg 50% af købsprisen retur og der må jo så selvfølgelig ikke avles på
hunden. Er HD så alvorlig at hunden skal aflives giver jeg 100% retur af
købspris.

Men for at sikre dig så godt som muligt mod arvelige skavanker er du nødt
til at sætte dig ind i hvilke forældredyr der er. Altså købe en hund med
stamtavle, se deres HD- resultater m.m.
Evt. tage ud at besøge faderen til hvalpene for at danne dig et indtryk af
dennes temperament m.m.
Iagttage tævens temperament, hvordan hvalpene reagerer m.m.
Med hensyn til temperament er det meget vigtigt at du studerer hvalpenes
adfærd, da de har en meget vigtig prægning i de 8 uger den går hos tæven og
opdrætteren.

Køber du en hund uden stamtavle, kan du nok næppe påberåbe dig garanti for
arvelige lidelser, da dette kan være svært om end umuligt at vide noget om,
og jeg vil mene at det er del af det at købe en blanding.

Du må da gerne maile mig privat, hvis du vil vide mere

Og held & lykke med købet, jeg håber vi kommer til at høre mere, når I får
vidunderet hjem

ps : noget andet du også kan, er at forlange en dyrlæge-attest på hvalpen og
som en god ting en vaccination mod parvo-virus ( skal stadig have de normale
vacc. )

Derudover vil jeg anbefale at læse bøger se tråden der har kørt tidligere
med gode hundebøger.

Stine Frandsen
Kennel Santippe's
http://santippe.homepage.dk

Fra : Telia

Dato : 09-03-01 00:28

Ved køb af hund gælder købeloven. Det er jo en "vare" til over 500.-. Det er
næsten umuligt at gardere sig mod sygdomme, men prøv at finde ud af, hvilke
skavanker, der er almindelige for racen. Selv om der avles på gode forældre,
er der altså visse skavanker, der desværre er almindelige hos nogle racer.
Det er f.ex. hofteledsdysplaci hos store hunde, dårlige rygge hos gravhunde
o.lign., dårlige hjerter hos Cavalier King Charles spaniel og jeg kunne
desværre blive ved. Har I chancer for at se begge forældre? Tag ALDRIG en
hvalp, der kryber sammen, men den frækkeste og mest nysgerrige. Lad ikke
jeres gode hjerte løbe af med jer, fordi I synes det er synd for den lille
forsagte stakkel.
Held og lykke
mambo