MS Windows
briani 27239
XP og forvrængning på lydkort
Fra : Kjeld Flarup

Dato : 10-01-03 21:36

Jeg har et problem efter jeg har skiftet over til XP. Når jeg afspiller lydfiler
så vil lyden efter nogle sekunder begynde at lyde skinger og hurtigt er den
totalt forvrænget. Hvis jeg stopper og genoptager så lyder det godt et par
sekunder igen og så forvrænger det.

Jeg har prøvet at skifte lydkort men med samme resultat.

Men hvis jeg kører lyd ind fra f.eks. en microfon så er der ingen problemer.
Er der nogen der har gode ideer, eller skal jeg blot skifte over til min Linux box.

--
------------------------- Med Liberalistiske Hilsner --------------------------
Civilingeniør, Kjeld Flarup - Mit sind er mere åbent end min tegnebog

Fra : Madsen

Dato : 10-01-03 21:49

Kjeld Flarup skrev:

> Jeg har et problem efter jeg har skiftet over til XP. Når jeg
> afspiller lydfiler så vil lyden efter nogle sekunder begynde at
> lyde skinger og hurtigt er den totalt forvrænget.

Har bundkortet VIA chipset?

Madsen.

Fra : Kjeld Flarup

Dato : 10-01-03 23:39

Madsen wrote:
> Har bundkortet VIA chipset?

Uha, det ved jeg ikke, det er et godt 3 år gammelt ASUS motherboard, så det er
godt nok ikke af nyere dato.

Fra : Madsen

Dato : 10-01-03 23:57

Kjeld Flarup skrev:

> Uha, det ved jeg ikke, det er et godt 3 år gammelt ASUS
> motherboard, så det er godt nok ikke af nyere dato.

Ok. Hvis det er et 3 år gammelt bundkort så kører WinXP temmelig
sikkert ikke IRQ-sharing på det. Visse bundkort, og specielt dem
fra Creative, kan godt have problemer med IRQ-sharing.
(IRQ-sharing er noget nyt i Win2000/XP. Det findes ikke i Win9x).

Du kan læse mere om IRQ-sharing her:
<http://support.microsoft.com/?kbid=252420>

Hvis det er et VIA chipset, hvilket du kan finde ud af ved at
søge efter navnet på bundkortet på en søgemaskine som f.eks.
<http://www.google.com>, så er det muligt at du kan få problemet
til at forsvinde ved at installere den såkaldt latency-patch.

<http://download.viahardware.com/vlatency_v019.zip>

I FAQ'en til ovenstående patch står der bla. følgende:

Madsen.

Fra : Kjeld Flarup

Dato : 11-01-03 10:59

Madsen wrote:
> <http://download.viahardware.com/vlatency_v019.zip>

Tak for referencen. Jeg har undersøgt og fundet ud af at det ikke er et via
chipset jeg har. Og mit lydkort har også IRQ 10 helt for sig selv.

Men der står noget mere i FAQ'en i denne pakke som jeg lige skal eksperimentere
lidt med. F.eks. noget med hvor PCI kortene sidder, så det skal jeg nok til at
lege lidt med.

Fra : A. K.

Dato : 11-01-03 15:13

"Kjeld Flarup" <kjeld.flarup@liberalismen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
eksperimentere
> lidt med. F.eks. noget med hvor PCI kortene sidder, så det skal jeg nok
Jeg har lidt samme problem, hvis jeg afspiller lyd med Mediaplayer, så
hakker det og bliver forvrænget, indtil jeg minimerer Mediaplayer, så lyder
det normalt, men lige så snart vinduet kommer op igen, så forvrænger lyden,
Jeg troede det var mit Asus I-Panel, der var skyld i det, men selv om jeg
afmonterede det, så var problemet der stadig.

--

Hilsen
A . K. Esbjerg

Fra : Madsen

Dato : 11-01-03 14:50

Kjeld Flarup skrev:

> Tak for referencen.

Velbekom.

> Jeg har undersøgt og fundet ud af at det ikke er et via chipset
> jeg har. Og mit lydkort har også IRQ 10 helt for sig selv.

Så burde alt jo være i orden.

> Men der står noget mere i FAQ'en i denne pakke som jeg lige skal
> eksperimentere lidt med. F.eks. noget med hvor PCI kortene sidder,
> så det skal jeg nok til at lege lidt med.

Det var måske værd at forsøge. Så vidt jeg husker så har man også
mulighed for at stille på PCI Latency i BIOS på visse bundkort.
Muligvis er det ikke muligt i dit, men hvis du kan, så var det nok
også værd at forsøge.

Du er ikke den eneste der har eller har haft problemet:
<http://groups.google.com/groups?as_q=PCI%20Latency&ie=UTF-8&oe=UTF-8&as_ugroup=dk.edb.*&lr=&hl=da>

Der er nævnt nogle BIOS-indstillinger her f.eks.:
<http://groups.google.com/groups?q=PCI+Latency+group:dk.edb.*&hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&selm=3B14F430.1928E3D7%40mail1.stofanet.dk&rnum=8>

Madsen.

Fra : Kjeld Flarup

Dato : 11-01-03 20:38

Madsen wrote:
> [...]
> mulighed for at stille på PCI Latency i BIOS på visse bundkort.
> Muligvis er det ikke muligt i dit, men hvis du kan, så var det nok

Bingo.
PCI latency var sat til 0, så jeg satte den op til 32 som var den anbefalede
værdi i nogle af de artikler som google fandt.

Så nu kører det uden knas, så tusind tak for hjælpen.

Fra : Madsen

Dato : 11-01-03 21:15

Kjeld Flarup skrev:

> PCI latency var sat til 0, så jeg satte den op til 32 som var den
> anbefalede værdi i nogle af de artikler som google fandt.
>
> Så nu kører det uden knas, så tusind tak for hjælpen.

Velbekom og tak for tilbagemeldingen.

Madsen.