|
| Hvem saelger Lose IP telefoner? Fra : Frej Jensen |
Dato : 10-01-03 21:36 |
|
Er paa udkik efter
noget alla Cisco's
79xx serie.
| |
Arne Keller (10-01-2003)
| Kommentar Fra : Arne Keller |
Dato : 10-01-03 21:35 |
|
On Fri, 10 Jan 2003 21:36:26 +0100, Frej Jensen
<root@removethisstart-her.dk> wrote:
>Er paa udkik efter
>noget alla Cisco's
>79xx serie.
Det gør alle Cisco forhandlere vel ?
Derudover er der disse producenter:
Avaya
Siemens
Nortel
3Com
Alcatel
Ericsson
og sikkert flere
--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.
Spørgsmål om netværk ? www.net-faq.dk
| |
Bjarke Hansen (10-01-2003)
| Kommentar Fra : Bjarke Hansen |
Dato : 10-01-03 21:39 |
|
"Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message
news:3e1f2bde.46902992@sunsite.dk...
> Det gør alle Cisco forhandlere vel ?
>
> Derudover er der disse producenter:
> Avaya
> Siemens
> Nortel
> 3Com
> Alcatel
> Ericsson
>
> og sikkert flere
Har du ellers testet IP telefoner?
Jeg tænker på delay på forbindelsen.... Er der stadig en masse telefoner,
der venter et stykke tid for at være sikker på at have fået alle pakkerne..
Eller er der telefoner hvor det kan instilles efter netværkstype.. Så
delay´et bliver så lille som muligt? hvis det hele fx kører på LAN netværk,
så behæver delay´et jo ikke være så stort..
| |
Arne Keller (10-01-2003)
| Kommentar Fra : Arne Keller |
Dato : 10-01-03 21:45 |
|
On Fri, 10 Jan 2003 21:39:00 +0100, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote:
>"Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message
>news:3e1f2bde.46902992@sunsite.dk...
>
>> Det gør alle Cisco forhandlere vel ?
>>
>> Derudover er der disse producenter:
>> Avaya
>> Siemens
>> Nortel
>> 3Com
>> Alcatel
>> Ericsson
>>
>> og sikkert flere
>
>Har du ellers testet IP telefoner?
Ja, jeg har testet en del forskellige systemer tidligere.
Gennem det sidste år har jeg et antal gange hjulpet med at opsætte
testinstallationer.
>
>Jeg tænker på delay på forbindelsen.... Er der stadig en masse telefoner,
>der venter et stykke tid for at være sikker på at have fået alle pakkerne..
>Eller er der telefoner hvor det kan instilles efter netværkstype.. Så
>delay´et bliver så lille som muligt? hvis det hele fx kører på LAN netværk,
>så behæver delay´et jo ikke være så stort..
>
Delay er normalt ikke et problem, se bare når du taler i mobil med en
anden her er der ofte stort delay men det betyder ikke noget i
virkeligheden (indenfor rimelighendens grænser)
--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.
Spørgsmål om netværk ? www.net-faq.dk
| |
Bjarke Hansen (10-01-2003)
| Kommentar Fra : Bjarke Hansen |
Dato : 10-01-03 21:53 |
|
"Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message
news:3e1f2faf.47879857@sunsite.dk...
> Ja, jeg har testet en del forskellige systemer tidligere.
> Gennem det sidste år har jeg et antal gange hjulpet med at opsætte
> testinstallationer.
Hvilken producent var så den mest opløftende oplevelse, hvis vi ser væk fra
Avaya?
> Delay er normalt ikke et problem, se bare når du taler i mobil med en
> anden her er der ofte stort delay men det betyder ikke noget i
> virkeligheden (indenfor rimelighendens grænser)
Nu ved jeg ikke hvordan IP telefoner er opbygget... men hvis de få gange jeg
har prøvet IP telefoni via computeren.. Så er de programmer udformet således
at de venter alt for langt tid på pakker, så delay´et ofte vil være omkring
1 sekundt...
hvis delay via internt netværk ikke er mere end mobiltelefoni, er det jo
fint.. Men hvordan vil telefonen så fungere over internettet, hvor der er
200ms pingtid, fx til USA´s vestkøst?
Men synes du delay er så stort på mobil? Jeg prøvede lige via en TDC mobil,
og analog trådløs koblet på isdn linie.. Her kan man da ikke høre noget
delay
| |
Arne Keller (10-01-2003)
| Kommentar Fra : Arne Keller |
Dato : 10-01-03 22:59 |
|
On Fri, 10 Jan 2003 21:53:26 +0100, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote:
>"Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message
>news:3e1f2faf.47879857@sunsite.dk...
>
>> Ja, jeg har testet en del forskellige systemer tidligere.
>> Gennem det sidste år har jeg et antal gange hjulpet med at opsætte
>> testinstallationer.
>
>Hvilken producent var så den mest opløftende oplevelse, hvis vi ser væk fra
>Avaya?
>
Vi var en gruppe tele og datafolk som vurderede de tiigængelige
produkter på markedet.
Vurderingen foregik for ca 2 år siden, meget er sket siden.
Billedet var tydeligt at de "gamle" voice producenter har god
forståelse for faciliteter og funktioner og funktioner på tværs af
geografi, her havde Cisco meget større problemer end vi havde
forventet, det er dog tydeligt for alle at de har investeret i at få
tinge til at fungere, jeg har ikke siden haft mulighed for at vurdere
disse produkter.
--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.
Spørgsmål om netværk ? www.net-faq.dk
| |
Bjarke Hansen (10-01-2003)
| Kommentar Fra : Bjarke Hansen |
Dato : 10-01-03 23:11 |
|
"Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message
news:3e1f3d6c.51397245@sunsite.dk...
> Vurderingen foregik for ca 2 år siden, meget er sket siden.
Okay
Men er IP telefoni en død sild, når der tænkes på Ip til fast telefoni?
Er der overhovedet nogle firmaere i Danmark der tilbyder IP Telefoni, altså
man benytter IP telefoni til deres central, og man så kan ringe til
almindetelefoner?
Vi var ude hos i Firma og installere FWA, for at de kunne teste Ip telefoni
via denne... Kan dog ikke huske firmaets navn.. Men de havde nogle virkelig
smarte Mobilphones med indbygget GPS og hele deres telefoni fungere vist
via Ip telefoni..
| |
Arne Keller (10-01-2003)
| Kommentar Fra : Arne Keller |
Dato : 10-01-03 23:19 |
|
On Fri, 10 Jan 2003 23:11:04 +0100, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote:
>"Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message
>news:3e1f3d6c.51397245@sunsite.dk...
>
>> Vurderingen foregik for ca 2 år siden, meget er sket siden.
>
>Okay
>Men er IP telefoni en død sild, når der tænkes på Ip til fast telefoni?
>
Nej, IP telefoni får større og større markedsandel.
>Er der overhovedet nogle firmaere i Danmark der tilbyder IP Telefoni, altså
>man benytter IP telefoni til deres central, og man så kan ringe til
>almindetelefoner?
>
Det ved jeg ikke.
--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.
Spørgsmål om netværk ? www.net-faq.dk
| |
Martin Djernaes (10-01-2003)
| Kommentar Fra : Martin Djernaes |
Dato : 10-01-03 23:45 |
|
Hej Bjarke,
Jeg bruger en IP telefon dagligt og delay og echo er ikke det store
problem. Vaerre er det at de benytter "silence suppression" saa at du
oplever at hvis den i den anden ende ikke snakker saa bliver det helt
stille (eller en underlig susen). Det er meget anderledes end man er
vandt til. Naar man saa begynder at snakke skal de skifte fra
"suppression" til tale og jeg oplever at starten kan mangle.
Bjarke Hansen wrote:
> > Delay er normalt ikke et problem, se bare når du taler i mobil med en
> > anden her er der ofte stort delay men det betyder ikke noget i
> > virkeligheden (indenfor rimelighendens grænser)
>
> Nu ved jeg ikke hvordan IP telefoner er opbygget... men hvis de få gange jeg
> har prøvet IP telefoni via computeren.. Så er de programmer udformet således
> at de venter alt for langt tid på pakker, så delay´et ofte vil være omkring
> 1 sekundt...
Naar man snakker om IP telefoni er det de faerreste som snakker om
telefoni via Internettet. Dette foregaar som regel inden for et lukket /
kontrolleret netvaerk.
Hvad angaar software versioner af VoIP produkter saa er deres buffer
ofte for stor, hvilket skal forhindre at codec'en sulter hvis du laver
noget andet eller hvis der opstaa "klumper" i stroemmen. Det vaerste for
IP telefoni er jitter (og egentligt ikke delay). Jitter skal enten
loeses i netvaerket eller du skal have en rimelig stor buffer.
> hvis delay via internt netværk ikke er mere end mobiltelefoni, er det jo
> fint.. Men hvordan vil telefonen så fungere over internettet, hvor der er
> 200ms pingtid, fx til USA´s vestkøst?
Jeg bruger privat en pc software loesning til telefoni over Atlanten.
Til alm. brug er det egentligt fint nok "til den pris". Det er ikke
samme kvalitet som (europaeisk) telefoni, men dog alligevel rimeligt
brugbart de fleste dage!
> Men synes du delay er så stort på mobil? Jeg prøvede lige via en TDC mobil,
> og analog trådløs koblet på isdn linie.. Her kan man da ikke høre noget
> delay
Jeg husker ikke mobil nettets delay, men jeg mener det er noget under de
200ms.
Martin
| |
Arne (11-01-2003)
| Kommentar Fra : Arne |
Dato : 11-01-03 14:23 |
|
Jeg husker ikke mobil nettets delay, men jeg mener det er noget under de
200ms.
--------SNIP---------------
Hej
Jeg mener at huske at GSM telefonernes delay er omkring 60-70 ms pr codec
hvilket vil sige at der er 2 codec pr "vej" og det er derved et totalt delay
på 120-140 ms
plus selvfølgelig den forsinkelse der er mellem "enderne", men den er
normalt ikke så stor.
så ja , den totale forsinkelse er vel max 150 ms (indlands i Danmark) hvis
man f.eks ringer til Australien er
sagen slf en helt anden.
Læg mærke til at evt ekko vil komme med den dobbelte tid, altså 2x delay ~
300 ms
Men det er en helt anden historie
Hvis jeg husker galt så ret mig lige ikk
E
| |
Asbjorn Hojmark (11-01-2003)
| Kommentar Fra : Asbjorn Hojmark |
Dato : 11-01-03 21:54 |
|
On Fri, 10 Jan 2003 14:45:06 -0800, Martin Djernaes
<martin@djernaes.dk> wrote:
> Jeg bruger en IP telefon dagligt og delay og echo er ikke det store
> problem. Vaerre er det at de benytter "silence suppression" saa at du
> oplever at hvis den i den anden ende ikke snakker saa bliver det helt
> stille (eller en underlig susen).
Kan man ikke bare slå det fra? (Det kan man på Cisco-udstyr).
-A
--
Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon Postel
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/
| |
Martin Djernaes (13-01-2003)
| Kommentar Fra : Martin Djernaes |
Dato : 13-01-03 16:41 |
|
Asbjorn Hojmark wrote:
>
> On Fri, 10 Jan 2003 14:45:06 -0800, Martin Djernaes
> <martin@djernaes.dk> wrote:
>
> > Jeg bruger en IP telefon dagligt og delay og echo er ikke det store
> > problem. Vaerre er det at de benytter "silence suppression" saa at du
> > oplever at hvis den i den anden ende ikke snakker saa bliver det helt
> > stille (eller en underlig susen).
>
> Kan man ikke bare slå det fra? (Det kan man på Cisco-udstyr).
>
Som bruger eller som admin? Hvis det er som bruger vil jeg gerne
vide hvordan.
Martin
| |
Asbjorn Hojmark (13-01-2003)
| Kommentar Fra : Asbjorn Hojmark |
Dato : 13-01-03 17:06 |
|
On Mon, 13 Jan 2003 07:40:38 -0800, Martin Djernaes
<martin@djernaes.dk> wrote:
>> [om silence suppression / voice activity detection]
>> Kan man ikke bare slå det fra? (Det kan man på Cisco-udstyr).
> Som bruger eller som admin?
Admin.
> Hvis det er som bruger vil jeg gerne vide hvordan.
Det er det som sagt ikke, men det er nemt at gøre, hvis det er en
beslutning, man træffer for sin installation.
-A
| |
Martin Djernaes (13-01-2003)
| Kommentar Fra : Martin Djernaes |
Dato : 13-01-03 17:15 |
|
Hej,
Asbjorn Hojmark wrote:
> > Som bruger eller som admin?
>
> Admin.
Taenkte jeg nok.
> > Hvis det er som bruger vil jeg gerne vide hvordan.
>
> Det er det som sagt ikke, men det er nemt at gøre, hvis det er en
> beslutning, man træffer for sin installation.
Ja, men hvis Admin beslutter at det er bedere at bruge "silence
suppression" (og jeg kender godt de tekniske grunde for at goere det)
saa er man som bruger solgt.
Nu vil jeg ikke sige at VoIP ikke kan bruges (for det kan det), men jeg
faar tit kommentarende "er du der?", "sage du noget?" eller "var det ja
eller nej?".
Begyndelsen af saetninger bliver (efter sigende: jeg kan jo ikke hoere
mig selv) klippet, korte saetningen (ja, nej,..) kommer ikke igennem.
Folk bliver forvirret naar der pludselig er *ingenting* i den anden ende
... og det eneste der sker er at man ikke lige gider at sige noget.
Hvis/naar de ovenstaaende problemer er loest, saa har jeg ikke noget at
klage over VoIP telefoni.
Martin
| |
Asbjorn Hojmark (14-01-2003)
| Kommentar Fra : Asbjorn Hojmark |
Dato : 14-01-03 00:30 |
|
On Mon, 13 Jan 2003 08:14:36 -0800, Martin Djernaes
<martin@djernaes.dk> wrote:
> Ja, men hvis Admin beslutter at det er bedere at bruge "silence
> suppression" (og jeg kender godt de tekniske grunde for at goere det)
> saa er man som bruger solgt.
I praksis ja.
> Hvis/naar de ovenstaaende problemer er loest, saa har jeg ikke noget at
> klage over VoIP telefoni.
Jeg opfatter det ikke som et problem med VoIP i sig selv, at
nogle administratorer vælger en konfiguration, der giver den
slags ulemper.
Jeg kender i øvrigt heller ingen danske administratorer, der
insisterer på den konfiguration, når man forklarer dem, hvordan
det virker i praksis.
Men telefoni er i meget høj grad kulturbestemt, og (også) tele-
fonkulturen i USA er nogle gange *radikalt* anderledes, end hvad
vi er vant til fra denne del af verden.
Så vidt jeg husker, arbejder du for Cisco, og det har været noget
af et uphill battle at få product management til at indse, at der
er nogle ting, der er nødt til at kunne justeres og andre, der er
nødt til at kunne understøttes, hvis man vil sælge telefoni her.
(Det er i øvrigt ikke anderledes end fx. ISDN, der havde samme
problem is starten, at det simpelthen var for stille/støjfrit i
forhold til, hvad vi var vant til, og så lavede man lidt kunstig
støj for at gøre os glade).
VAD og silence suppression kan heldigvis slås fra på CCM, og jeg
kender ingen CCM-installation herovre, hvor dette ikke er gjort.
Som sagt er det et spørgsmål om telefonkultur, og du har altså
valgt at bosætte dig et sted, hvor man har en ualmindelig ringe
telefonkultur (med min referenceramme).
-A
--
Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon Postel
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/
| |
Frej Jensen (10-01-2003)
| Kommentar Fra : Frej Jensen |
Dato : 10-01-03 22:13 |
|
On Fri, 10 Jan 2003 21:35:19 +0100, Arne Keller wrote:
> On Fri, 10 Jan 2003 21:36:26 +0100, Frej Jensen
> <root@removethisstart-her.dk> wrote:
>
>>Er paa udkik efter
>>noget alla Cisco's
>>79xx serie.
>
> Det gør alle Cisco forhandlere vel ?
Se, - Naevn lige saadan en (som maaske har en
prisliste et sted:)) .. hehe.. brugte aftenen
paa at lede mig snarlig blind!. (tak paa forhaand)
> Derudover er der disse producenter:
> Avaya
> Siemens
> Nortel
> 3Com
> Alcatel
> Ericsson
Det er i forhold til at vi skal have testet VOIP
fra en offentlig udbyder i US, - .. taenkte lidt
over Nortels(gamle Lucent?) telefoner?!.. Der er
vel ikke den store forskel?!.
... Frej
| |
Arne Keller (10-01-2003)
| Kommentar Fra : Arne Keller |
Dato : 10-01-03 22:35 |
|
On Fri, 10 Jan 2003 22:12:31 +0100, Frej Jensen
<root@removethisstart-her.dk> wrote:
>On Fri, 10 Jan 2003 21:35:19 +0100, Arne Keller wrote:
>
snip
>>
>> Det gør alle Cisco forhandlere vel ?
>
>Se, - Naevn lige saadan en (som maaske har en
>prisliste et sted:)) .. hehe.. brugte aftenen
>paa at lede mig snarlig blind!. (tak paa forhaand)
>
Eterra
Netdesign
TDC
.........
>Det er i forhold til at vi skal have testet VOIP
>fra en offentlig udbyder i US, - .. taenkte lidt
>over Nortels(gamle Lucent?) telefoner?!..
Nortel hedder stadig Nortel
Lucent tidligere enterprice division hedder idag Avaya
>Der er
>vel ikke den store forskel?!.
>
Jo det tror jeg der er, spørg udbyderen hvilken telefon han anbefaler.
--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.
Spørgsmål om netværk ? www.net-faq.dk
| |
Asbjorn Hojmark (11-01-2003)
| Kommentar Fra : Asbjorn Hojmark |
Dato : 11-01-03 21:56 |
|
On Fri, 10 Jan 2003 22:12:31 +0100, Frej Jensen
<root@removethisstart-her.dk> wrote:
> Det er i forhold til at vi skal have testet VOIP fra en offentlig
> udbyder i US, - .. taenkte lidt over Nortels (gamle Lucent?)
> telefoner?!.. Der er vel ikke den store forskel?!.
Jo, der kan meget vel være en ret væsentlig forskel. Der er for-
skellige standarder at understøtte (fx. H.323, SIP og producen-
ternes proprietære), og forskellige telefoner kan typisk ikke det
hele.
Spørg udbyderen 1) hvilke standarder, der understøttes og 2)
hvilket udstyr, han anbefaler.
-A
--
Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon Postel
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/
| |
Nick (13-01-2003)
| Kommentar Fra : Nick |
Dato : 13-01-03 09:49 |
|
"Frej Jensen" <root@removethisstart-her.dk> skrev i en meddelelse
news:pan.2003.01.10.22.12.31.200499.2268@removethisstart-her.dk...
> >>Er paa udkik efter
> >>noget alla Cisco's
> >>79xx serie.
Her finder du en fin IP-telefon (kører på en Linuxkerne ) som har HUB
indbygget, så du slipper for et ekstra dropkabel:
http://www.danbit.dk/produkter/2911.phtml
/Nick
| |
Asbjorn Hojmark (13-01-2003)
| Kommentar Fra : Asbjorn Hojmark |
Dato : 13-01-03 10:54 |
|
On Mon, 13 Jan 2003 09:48:31 +0100, "Nick" <nick@danbit.dk>
wrote:
> Her finder du en fin IP-telefon (kører på en Linuxkerne )
Ja, den er sikkert fin, hvis udbyderen kører H.323, men det
fremgik ikke af spørgsmålet.
Hvis man vil køre SIP, kan man fx. bruge Cisco 7940/7960.
Hvis man gerne vil have analoge telefoner på, kan man bruge en
lille gateway, der kan fås både som analog/SIP og analog/H.323,
som fx. Ciscos lille ATA.
Man kan også sætte lidt større gateways på, der kan forbinde ens
gamle telefonisystem med VoIP. Cisco har en lang række af boxe,
der kan det.
Det korte af det lange er imidlertid stadig, at man bør snakke
detaljeret med sin VoIP-udbyder om sagen, så man er sikker på,
man får noget, der vil virke.
> som har HUB indbygget, så du slipper for et ekstra dropkabel:
Ja, det er smart. Det har Ciscos telefoner i øvrigt også, og så
kan man køre power-over-ethernet, så man slipper for at have en
strømforsyning ved hver telefon.
-A
| |
Nick (13-01-2003)
| Kommentar Fra : Nick |
Dato : 13-01-03 11:02 |
|
"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev i en meddelelse
news:bq252vcv6kghdtpqkbd6pm3gaff0n7vbto@news.sunsite.dk...
> Ja, det er smart. Det har Ciscos telefoner i øvrigt også
Men Siemens' (som er ret solgt herhjemme) har ikke...
/Nick
| |
Asbjorn Hojmark (13-01-2003)
| Kommentar Fra : Asbjorn Hojmark |
Dato : 13-01-03 17:09 |
|
On Mon, 13 Jan 2003 11:01:37 +0100, "Nick" <nick@danbit.dk>
wrote:
>> Ja, det er smart. Det har Ciscos telefoner i øvrigt også
> Men Siemens' (som er ret solgt herhjemme) har ikke...
Jeg må indrømme, at jeg ikke har fulgt med i, hvad Siemens kan på
området. Jeg har ikke set en større Siemens VoIP-installation på
markedet.
-A
| |
Nick (13-01-2003)
| Kommentar Fra : Nick |
Dato : 13-01-03 12:02 |
|
"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev i en meddelelse
news:bq252vcv6kghdtpqkbd6pm3gaff0n7vbto@news.sunsite.dk...
> og så kan man køre power-over-ethernet, så man slipper for at have en
> strømforsyning ved hver telefon.
Hvor ser du udstyr til det? (Altså switches, NICs m.v.)
/Nick
| |
Asbjorn Hojmark (13-01-2003)
| Kommentar Fra : Asbjorn Hojmark |
Dato : 13-01-03 17:11 |
|
On Mon, 13 Jan 2003 12:02:18 +0100, "Nick" <nick@danbit.dk>
wrote:
> Hvor ser du udstyr til det? (Altså switches, NICs m.v.)
Udstyr, der kan levere power-over-ethernet? Det kan en række af
Ciscos switche, og hvis man ikke har switche, der kan det, så kan
man bruge Ciscos egne PoE-patchpaneler eller købe dem af 3.part.
IEEE har en arbejdsgruppe, der er ved at standardisere det. Jeg
har lige glemt nummeret.
Ciscos wireless access points kan i øvrigt også køre PoE, så man
slipper for en strømforsyning ved access-pointet. Det er (også)
ret smart.
-A
| |
Nick (14-01-2003)
| Kommentar Fra : Nick |
Dato : 14-01-03 10:22 |
|
"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev i en meddelelse
news:64p52vggrgejddgh0jqlao3eim3hr76aed@news.sunsite.dk...
> Udstyr, der kan levere power-over-ethernet? Det kan en række af
> Ciscos switche, og hvis man ikke har switche, der kan det, så kan
> man bruge Ciscos egne PoE-patchpaneler eller købe dem af 3.part.
> IEEE har en arbejdsgruppe, der er ved at standardisere det. Jeg
> har lige glemt nummeret.
> Ciscos wireless access points kan i øvrigt også køre PoE, så man
> slipper for en strømforsyning ved access-pointet. Det er (også)
> ret smart.
Det er alt sammen meget godt, Asbjørn, men nu er der andet i verden end
Cisco...
/Nick
| |
Arne Keller (14-01-2003)
| Kommentar Fra : Arne Keller |
Dato : 14-01-03 12:54 |
|
On Tue, 14 Jan 2003 10:21:39 +0100, "Nick" <nick@danbit.dk> wrote:
>"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev i en meddelelse
>news:64p52vggrgejddgh0jqlao3eim3hr76aed@news.sunsite.dk...
>> Udstyr, der kan levere power-over-ethernet? Det kan en række af
>> Ciscos switche, og hvis man ikke har switche, der kan det, så kan
>> man bruge Ciscos egne PoE-patchpaneler eller købe dem af 3.part.
>> IEEE har en arbejdsgruppe, der er ved at standardisere det. Jeg
>> har lige glemt nummeret.
>> Ciscos wireless access points kan i øvrigt også køre PoE, så man
>> slipper for en strømforsyning ved access-pointet. Det er (også)
>> ret smart.
>
>Det er alt sammen meget godt, Asbjørn, men nu er der andet i verden end
>Cisco...
>
Ja heldigvis
Men alle seriøse producenter har produkter til PoE både switche, acess
punkter og IP telefoner.
Det er en stor omkostning at installere 230V til et accespunkt i
stedet for at fremføre det i datakablet.
De gældende kabling standarder understætter også PoE.
--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.
Spørgsmål om netværk ? www.net-faq.dk
| |
Per (10-01-2003)
| Kommentar Fra : Per |
Dato : 10-01-03 22:59 |
|
"Frej Jensen" <root@removethisstart-her.dk> skrev i en meddelelse
news:pan.2003.01.10.21.36.26.703611.20251@removethisstart-her.dk...
> Er paa udkik efter
> noget alla Cisco's
> 79xx serie.
Prøv www.eads-telecom.dk
--
Hilsen
Per Jørgensen
| |
|
|