Strinten fra hankatte
Fra : Frank Leegaard

Dato : 10-01-03 21:08

Hejsa gruppe

Når man læser meget af den internationale litteratur om katte støder man
ofte på at hankatte strinter inde. Jeg har da haft en del hankatte, men ikke
været ude for at nogen af mine har gjort det (endnu)

Hvad gør man bedst for at forhindre det?

- Frank

Fra : Nina El Falaki

Dato : 10-01-03 21:55

Man kastrerer!

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Frank Leegaard

Dato : 11-01-03 03:00

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> wrote in message
> Man kastrerer!

Ok, så langt er jeg også nået, men som jeg kan læse er det ikke altid nok -
Hvad så?

- Frank

Fra : Camilla Baird

Dato : 11-01-03 03:32

On 11/01/2003 02:59, in article
3e1f7aa5$0$11011$edfadb0f@dread12.news.tele.dk, "Frank Leegaard"
<frank.leegaard@mail.dk> wrote:

> "Nina El Falaki" <cats@feca.dk> wrote in message
>
> Ok, så langt er jeg også nået, men som jeg kan læse er det ikke altid nok -
> Hvad så?
>
> - Frank

Så kan man forsøge med en hormonbehandling. Det første man prøver med er en
intensiv p-pillekur på 1 pille om dagen I 10 dage - har han været fertil
længe og strintet meget, kan det være, man forlænger kuren. Er det derimod
blevet en dårlig vane... så aner jeg ikke, hvad man gør
--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Niels Peter

Dato : 11-01-03 11:55

> "Nina El Falaki" <cats@feca.dk> wrote in message
>
> Ok, så langt er jeg også nået, men som jeg kan læse er det ikke altid
nok -
> Hvad så?

Det hører nu til sjældenhederne - især i den situation, de fleste vil
stå med: den lille kælekilling er blevet voksen og følsom, og nu går den
ikke længere
I den situation er det stort set altid nok med en kastration - man skal
bare huske, at det ikke virker straks, men indenfor nogle uger.
Er der derimod tale om en han, som har været i avl, måske i årevis, kan
det godt ske, at adfærden bliver "hængende" trods kastration.
Strinteriet vil dog altid blive reduceret noget.
I mange tilfælde vil en kort, supplerende hormonkur efter kastrationen
kunne fjerne den sidste rest.
I nogle ganske få tilfælde vil der altid være en vis strinten tilbage,
dog i noget mindre omfang end før kastrationen.

Niels Peter
--
www.bluewhite.dk
Cats Are People, Too!