Forslag til afstemningsprocedure til næste~
Fra : Claus Sørensen

Dato : 10-01-03 19:39

1. Vente med til den 1. februar med afstemningen.

Så har alle film med premiere i det forgangne år været oppe i mindst en
måned.

2. Ved afstemninger afkrydses de film man har set og en af disse vælges.
Der tildeles point ved at man får antal film man har set minus én.

Har man kun set én film i kategorien, så giver ens stemme 0 points.
Har man set fire film i kategorien, så giver ens stemme 3 points.

Så får dem, som har set flest film mest indfyldelse.

3. Tråde for hver kategori.

Så man i hver enkelt tråd kun diskutere én kategori. Trådene startes en
uge før afstemningen.

4. Prisuddeling via nettet.

Simpelthen afholde prisuddelingen via nettet. Kræver dog, at vi får
nominerede i hver kategori, så de (eller repræsentanter for dem fra
pladeselskab, fanklub eller lignende) kan inviteres til online chat
(som gemmes til eftertiden).

Hele arrangementet kan så ligge på hjemmesiden for eftertiden.

5. Forslag til kategorier

5.1. Bedste onliner/citat
5.2. Bedste/mest opfindsomme introduktion
Annoncering af titel, skuespillere m.v.
5.3. Bedste oversætter (årets Schumacher)
5.4. Bedste film hit (musik)

De herligste hilsner

Fra : Tenzel Kim

Dato : 10-01-03 20:50

Claus Sørensen wrote:

> 1. Vente med til den 1. februar med afstemningen.
>
> Så har alle film med premiere i det forgangne år været oppe i mindst en
> måned.

Lyder som en god ide. Jeg går f.eks. stadig og venter på Insomnia fra
Futureent. Nåede aldrig at få den set i biografen fordi jeg havde travlt
med andet skrammel som TTT :)

> [...]
> Har man set fire film i kategorien, så giver ens stemme 3 points.
>
> Så får dem, som har set flest film mest indfyldelse.

Hmm, så tror jeg vist hellere jeg må nominere alle de film jeg har lavet
på arbejdet, så skulle jeg have en rimelig chance for næsten selv at
kunne afgøre resultatet. :)

Hvis vi skal gøre det på den måde skal vi nok have udvalgt et mindre
antal nominerede fra start af da det give alle en bedre chance for at
have set nok til rent faktisk at få indflydelse. Alternativt kan man
sige at har man set mere end f.eks. 6 af de nominerede så kan ens stemme
højst tælle 6 point.

> 3. Tråde for hver kategori.
>
> Så man i hver enkelt tråd kun diskutere én kategori. Trådene startes en
> uge før afstemningen.

Ved ikke om det ville være nødvendigt.

> [...]
> (som gemmes til eftertiden).
>
> Hele arrangementet kan så ligge på hjemmesiden for eftertiden.

Lyder interessant men tror nu at det bliver lige lovligt omfattende. Og
for det andet så er det her jo en usenet afstemning og selv om det da
også er en del af nettet er det aligevel noget lidt for sig selv.

> 5. Forslag til kategorier
>
> 5.3. Bedste oversætter (årets Schumacher)

God ide, men endnu bedre navn :)

Tenz.

Fra : J.O.H

Dato : 11-01-03 08:00

> Lyder som en god ide. Jeg går f.eks. stadig og venter på Insomnia fra
> Futureent. Nåede aldrig at få den set i biografen fordi jeg havde travlt
> med andet skrammel som TTT :)

Den går stadig i Empire på Nørrebro. Afsted!
(hvis altså det er US udgaven vi snakker om)

JOH

Fra : Tenzel Kim

Dato : 11-01-03 23:44

J.O.H wrote:

> Den går stadig i Empire på Nørrebro. Afsted!
> (hvis altså det er US udgaven vi snakker om)

Det opdagede jeg lige i avisen idag så måske skulle jeg tage ind og se
den i biografen mens jeg venter på at min DVD-udgave dukker op.

Tenz.

Fra : HKJ

Dato : 10-01-03 22:20

"Claus Sørensen" <cs@chbs.dk> wrote in message
> [...]
> Har man set fire film i kategorien, så giver ens stemme 3 points.
>
> Så får dem, som har set flest film mest indfyldelse.

Hvad med dem der bare vil have indflydelse, de kan da også bare krydse at de
har set alle film!

Jeg mener at det er en dum ide, fordi det er alt for let at snyde.

Jeg ryster også på hovedet af dem der er sure fordi afstemningen gik dem
imod (det kunne jo være at deres mening ikke var den eneste rigtigt).

Fra : Brian Nilsson

Dato : 11-01-03 00:30

Hej i gruppen.

> 1. Vente med til den 1. februar med afstemningen.
>
> Så har alle film med premiere i det forgangne år været oppe i mindst en
> måned.

God ide!

> [...]
> Har man set fire film i kategorien, så giver ens stemme 3 points.
>
> Så får dem, som har set flest film mest indfyldelse.

Eller man sætter krys i alle felter og få mest indflydelse, selv om man kun
har set en film i den aktuelle kategori, med andre ord: Snydprocenten vil
blive høj. Dårlig ide!

> 3. Tråde for hver kategori.
>
> Så man i hver enkelt tråd kun diskutere én kategori. Trådene startes en
> uge før afstemningen.

God ide! Selv om det ender med mange tråd at skulle følge med i :-/

> [...]
> nominerede i hver kategori, så de (eller repræsentanter for dem fra
> pladeselskab, fanklub eller lignende) kan inviteres til online chat

Jeg tror ikke lige vi kan få de største stjerneskudspiller, til at komme ind
i et chat rum, bare for nogle få deltager i dk.kultur.film skyld. Nææ, lad
os bruge energien på noget andet.

> [...]
> 5.2. Bedste/mest opfindsomme introduktion
> Annoncering af titel, skuespillere m.v.
> 5.3. Bedste oversætter (årets Schumacher)

Eller: 5.5. Dårligste taber!
UNDSKYLD!!!, hvis nogen tager "Dårlig taber" personligt! Men jeg ryster
altså på hovedet over at se nogle er "sur" over at LOTR vandt stort, det kom
også bag mig, selv om jeg naturligvis også havde stemt på den et pr. gange.
Men denne afstemning er bare for sjov, og hvis nogle går hen og bliver sure
over at lige deres film ikke vandt, så synes jeg vi skal stoppe med disse
afstemninger en gang for alle, mens legen er god!

Som en engang så rigtig skrev:
--- klip ---
Jeg vil leve i en verden, hvor al kommunikation
er baseret på frie og åbne standarder, så enhver
har friheden til at vælge.
Claus Sørensen, 2001
--- klip ---

Den overstået afstemning var fri og åben, som en sådanne skal være. Takker
for folkene bag afstemning af dk.kultur.film 2002, for det flotte arbejde,
og glæder mig til næste gang ...

--
- mvh. Brian Nilsson - solarbln@yahoo.dk -
http://home19.inet.tele.dk/bln/ng/visitkort.htm

Fra : Tenzel Kim

Dato : 11-01-03 06:57

Brian Nilsson wrote:

> [...]
> over at lige deres film ikke vandt, så synes jeg vi skal stoppe med disse
> afstemninger en gang for alle, mens legen er god!

Er der nogen der er blevet desideret SURE over at den vandt?? Personligt
syntes jeg måske det er lidt sørgeligt da der efter min mening er mange
andre film sidste år (oki måske ikke SÅ mange) der var bedre end TTT men
som reelt ikke havde en chance fordi de kun var blevet set af ganske få.
Ved at ændre lidt på afstemningsmetoden kunne det være at disse lidt
smallere film havde en bedre chance. Men sur over at den vandt,
overhovedet ikke. Det havde jeg egentlig forventet, men håbede dog på at
kunne blive overrasket :)

Tenz.

Fra : Brian Nilsson

Dato : 11-01-03 10:42

Tenzel Kim skrev:
> [...]
> smallere film havde en bedre chance. Men sur over at den vandt,
> overhovedet ikke. Det havde jeg egentlig forventet, men håbede dog på at

Jo, naturligvis skal mindre film da også have lov til at vinde, men så må de
vil sælge sig selv. Man kan på en måde sige jeg i løbet af år 2002 har
afgivet mine stemmer til mange film, ved ikke at tag en at se dem, men i
stedet at tag ind og se mange andre film. At så nogen ikke er sure som Kim
skriver, så er de iverfald utilfreds, for man vil ikke forsøge at ændre
noget med mindre man er utilfreds over et eller andet, som er gået en imod.
Man kan så sige jeg er "utilfreds" over dem der er "utilfreds".

Sidste pip fra mig i denne omgang ...

Fra : Tenzel Kim

Dato : 11-01-03 23:53

Brian Nilsson wrote:

> At så nogen ikke er sure som Kim
> skriver, så er de iverfald utilfreds, for man vil ikke forsøge at ændre
> noget med mindre man er utilfreds over et eller andet, som er gået en imod.

Man kan ikke ønske at ændre noget bare fordi man mener at det måske kan
gøres bedre? ed den holdning kom vi aldrig nogen vegne. Jeg er ikke
utilfreds med resultatet (og har egentlig helller ingen ret til det da
jeg aldrig nåede at få stemt) men derfor kan jeg da godt syntes at der
måske kan være bedre måder at foretage afstemningen på. Jeg er ikke
utilfreds med resultatet, jeg er bare af den opfattelse at som den
bliver afholdt nu så går den hen og bliver meget forudsigelig med vægt
på de helt store film precis som det er tilfældet med Oscar som efter
min mening også er blevet ufattelig kedelig og ligegyldig.

Tenz.

Fra : Claus Sørensen

Dato : 12-01-03 16:30

Tenzel Kim wrote:

> [...]
> jeg aldrig nåede at få stemt) men derfor kan jeg da godt syntes at der
> måske kan være bedre måder at foretage afstemningen på.

Det var faktisk også hovedårsagen til mit forslag.

Jeg synes, at dem som ser flere film også skal have mere at skulle have
sagt ved afstemningen. Af forskellige årsager, var jeg kun i biografen to
gange sidste år (2002) og begge gange for at se LOTR (hhv. FOTR i januar og
TTT i december).

De herliste hilsner

Fra : Tenzel Kim

Dato : 12-01-03 20:25

Claus Sørensen wrote:

> [...]
> sagt ved afstemningen. Af forskellige årsager, var jeg kun i biografen
> to gange sidste år (2002) og begge gange for at se LOTR (hhv. FOTR i

Må jeg så tage et vildt gæt og sige at din bedste biografoplevelse i
2002 var i forbindelse med Ringenes Herre? :)

Tenz.

Fra : Claus Sørensen

Dato : 13-01-03 11:44

Tenzel Kim wrote:

> Må jeg så tage et vildt gæt og sige at din bedste biografoplevelse i
> 2002 var i forbindelse med Ringenes Herre? :)

Ja - men ikke den bedste af de nominerede film (har set nogen af dem
hjemme).

De herligste hilsner