Hvilken type lysstofrør? Er der forskel?
Fra : [5471] Michael

Dato : 10-01-03 17:19

Jeg har et 250 liters akvarie, har 3 moderplanter men de har stort set kun
blade ved overfladen. Jeg går ud fra, at de får for lidt lys, og da mine rør
er af ældre dato, vil jeg prøve at skifte dem ud, men hvilke skal jeg købe?
Jeg har et par 36W/830 liggende - kan de mon bruges?
Vandtemperaturen er på 28 grader og lyset er tændt i 10 timer.

--
\!/
(@@)

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 10-01-03 18:15

[5471] Michael wrote:
> [...]
> Jeg har et par 36W/830 liggende - kan de mon bruges?
> Vandtemperaturen er på 28 grader og lyset er tændt i 10 timer.

Det første, der slår mig er temperaturen. Hvorfor er den så høj? Husk at
høj temperatur kræver megen gødning, CO2 og lys, hvis alt skal være
optimalt.

Derudover vil jeg sige at bl.a. Triton-rør er blevet anbefalet mange
gange her i gruppen. Jeg synes også det er et godt rør.

Tropica anbefaler nogle specifikke farver i deres lille, grønne pamflet.

Citat:
"Lysstofrør der giver planterne god vækst og hæmmer visse alger er:
Sun-Glo, Osrams Lumilux 22 eller Phillips 94."

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 10-01-03 18:37

Ved du hvilket farvespektre de har? Saltvandakvarister bruger tritonrør pga.
af de farver som fiskene får.

--

Venligst, / With regards,
Thomas Schreiber

Fra : Peter N Adolfsen

Dato : 23-01-03 20:54

Jeg har igennem flere år brugt Philips 94, og det er et glimrende lys til
planterne, men knap så godt til at få farverne fremhæve fiskenes farver. Jeg
kan varmt anbefale dem hvis det er planterne der bliver taget hensyn til. En
anden faktor der er væsentlig er at de kan købes i en el forretning til
meget rimelige penge, jeg mener at jeg plejer at give under en 100 kr. for
et 36 W rør.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 10-01-03 19:53

[5471] Michael wrote:
> Jeg har et 250 liters akvarie, har 3 moderplanter men de har
> stort set kun blade ved overfladen. Jeg går ud fra, at de får
> for lidt lys

Det tror jeg også - og måske mangler de lidt næring ?

> , og da mine rør er af ældre dato, vil jeg prøve
> at skifte dem ud

Absolut en god idé - efter et år har de fleste rør mistet
meget af kraften.

> men hvilke skal jeg købe?

Jeg bruger Triton - der er fine - giver et meget
naturligt - men kraftigt - lys, som planterne trives godt
ved, men de er også lidt dyre......

> Jeg har et par
> 36W/830 liggende - kan de mon bruges?

Kender dem ikke - hvad med bare at prøve
dem i en periode ?

> Vandtemperaturen er på
> 28 grader

Lyder varmt - det har de færreste planter vist godt af ?

> og lyset er tændt i 10 timer.

Det lyder helt OK !

Jan Vestergaard
Email: jan@NOSPAMjve.dk Inet: www.jve.dk
Ved mail fjern NOSPAM - men newsindlæg bør normalt besvares i
gruppen.

Fra : [5471] Michael

Dato : 10-01-03 22:02

Vandtemperaturn skyldes at beboerne er discus.

--
\!/
(@@)

Fra : Annie og Torben

Dato : 12-01-03 20:39

Et 36w/830 er ikke lavet til akvarier men til fabrikker, kontorer,
forretninger og skoler.
Phillips køre med et aquarelle 36w/89. 2450 lm. (lumen, som er den totale
lysmængde der stråler fra lyskilden) Og K. 10000(farvetemperaturen, som her
vil svare til dagslys)
Til sammenligning vil et alm. 36w/830 have 3350lm. og 3000 K = Kelvin. Altså
et lidt højre lysudbytte men meget mere gul-hvidt lys.
Selv bruger jeg et Phillips aquarelle TLD 30w/89 og et
Sylvania Gro-lux rør. Om det så er nr.1 tja, det skal jeg ik kunne sige. Men
det kan kun være bædre en alm. rør.
Hel og lykke med lyset.