Foder - skift til forebyggende for struvit~
Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 10-01-03 11:23

Hejsa,
Nu sidder jeg lige for at skulle indkøbe endnu en omgang foder og sidder så
og kigge på de forskellige slags.
Jeg bruger jo normalt Specific FXD, som mine katte forbruger ca. 254 g af om
dagen. Dvs det koster ca. 13 kr om dagen.
Men så kiggede jeg lidt videre og så at hvis jeg nu skiftede over til FCD,
som skulle forebygge struvitsten og krystaller - så skal mine katte dels
have mindre (ca. 210 g) og dels er kg-prisen mindre. Så der vil det kun
koste 10 kr om dagen af fodre kattene. Dvs hvis jeg skiftede foder ville jeg
kunne spare 100 kr om mrd.

Det forstår jeg jo ikke - fordi jeg ville jo tro at et specialfoder ville
være dyrere end det normal fuldfoder.

Mine katte (som er 2½, 2½ og 8 mrd) har slet ikke vist tegn på nogen
problemer, men er det bedre at forebygge? Eller er det bedst at lade dem
fortsætte på hvad de allerede har?

Er der for øvrigt nogen som har ca. angivelser for hvor meget en x kg tung
kat skal bruge af de andre mærker, og hvad gramprisen er? Det er jo lidt en
jungel selv at skulle ud og se alle priser.

Mvh
Vibeke

Fra : Signe Sørensen

Dato : 10-01-03 12:25

> [...]
> kat skal bruge af de andre mærker, og hvad gramprisen er? Det er jo lidt en
> jungel selv at skulle ud og se alle priser.

Hej Vibeke.

Dit indlæg kommer som sendt fra himlen.

Hvad er det for nogle mærker du gerne vil have priserne på??? Så skal
jeg kigge i gemmerne :)

/Signe

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 10-01-03 12:32

Hej Signe :)

> Dit indlæg kommer som sendt fra himlen.

Øh okay :) - der kan man bare se.

> Hvad er det for nogle mærker du gerne vil have priserne på??? Så skal
> jeg kigge i gemmerne :)

Faktisk så mange som mulig. Så alt hvad du orker at kigge efter ville være
super. Men Hills, Eukanuba, RC, eh - og alle de andre :)

/Vibeke

Fra : Katrine Nederby

Dato : 10-01-03 12:52

"Vibeke Jørgensen" <vibeke1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej Signe :)

> Øh okay :) - der kan man bare se.

> Faktisk så mange som mulig. Så alt hvad du orker at kigge efter ville være
> super. Men Hills, Eukanuba, RC, eh - og alle de andre :)

Hej Vibeke

Jeg ved ikke, om du kan bruge det til så meget, men jeg regnede på et
tidspunkt ud, hvad det koster at fodre mine katte. Jeg fodrede på det
tidspunkt med netop en blanding af Hill's, Hill's Oral Care, Eukanuba og RC
(Jeg har siden droppet RC'en). Jeg vejede nøje af og blandede en god portion
i foderspanden, og da spanden var tom efter et par uger, kunne jeg så finde
lommeregneren frem Resultat: 2,40 kr. pr kat pr dag.
Men det er med det forbehold, at man køber store portioner (min. 5 kg.
sække), og at kattene 2-3 gange om ugen får en portion dåsemad. Og så er
mine katte jo heller ikke så voldsomt store (3,5-? kg)

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 10-01-03 13:19

Resultat: 2,40 kr. pr kat pr dag.
> Men det er med det forbehold, at man køber store portioner (min. 5 kg.
> sække), og at kattene 2-3 gange om ugen får en portion dåsemad. Og så er
> mine katte jo heller ikke så voldsomt store (3,5-? kg)

Hej Katrine :)
Jov det er da gode oplysninger. Jeg køber selv de store poser (der ryger
alligevel 7,5 kg om mrd). Men så er det jo faktisk ikke særlig meget
billigere end det jeg fodre med. Idet mine kun lever af det, og er lidt
større. Jeg troede bare at Specific var et af de dyreste mærker.

Mvh
Vibeke

Fra : Jynis

Dato : 10-01-03 21:41

> [...]

en
> jungel selv at skulle ud og se alle priser.

Hej . Når i snakker priser på kattemad og antal gram pr. dag, synes jeg lige
at i skulle slå et smut ind om min hjemmeside . Der er både varedeklaration
og mængde pr. dag angivet. Hvor har i dog ret, katte og hunde mad er en stor
jungle. Man skal helst kunne læse "indenad", men jeg tror det er vigtig ,at
det ikke er fyldt med tilsætningsstoffer.
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Camilla Scharff

Dato : 11-01-03 15:20

"Jynis" <jynisFJERN@tdcadsl.dk> skrev...
> [...]
,at
> det ikke er fyldt med tilsætningsstoffer.

Det kan godt være at det er billigt, men efter min mening er der for lidt
råfedt og alt for meget magnesium - og så skal de simpelthen spise for store
mængder pr. dag.
Når jeg sammenligner med Eukanuba Lam, som jeg bl.a. bruger, er den
anbefalede dagsration for en kat på 4 kg 40 gram foder og en kat på 8 kg
anbefales 85 gram - I anbefaler 80-100 gram foder pr. dag, hvilket jeg ikke
lige kan få til at hænge sammen (katte er jo forskellige af størrelse...).

Mvh. Camilla