P-piller nu?
Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 10-01-03 10:47

Hejsa.
Emily er nu i sin 3. løbetid (det er 3 uger siden hun sidst var i løb),
Aurora er netop startet på sin første. Det er ikke specielt belastende -
faktisk har det den positive bivirkning, at de er blevet kælne *G* - men
alligevel vil jeg gerne spørge, om det er nu, vi skal i gang med p-pillerne?

Jeg har ventet så længe som muligt for at undgå bivirkningerne ved pillerne.
Jeg synes ikke, de virker specielt frustrerede (har hørt om siamesere, der
hverken spiser eller sover under løbetid), men Emily har faktisk tabt sig
lidt, og det kan jo også blive svært at udstille dem, hvis de hele tiden går
i løb.

De blev 10 måneder i går, så der skal tidligst avles på (en af) dem til
august. Hvad ville I andre gøre, jer der har fertile hunner som skal i avl?

Mvh. Else.
--

www.geocities.com/gyldenk

Fra : Niels Peter

Dato : 10-01-03 10:55

"Else Gyldenkærne" <gyldenkaerne@no-junk.post.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:avm4s3$c9c$2@sunsite.dk...
> [...]
til
> august. Hvad ville I andre gøre, jer der har fertile hunner som skal i

Jeg ville sætte dem på p-piller. Det er rigtigt, at der kan være
bivirkninger af p-piller, men det skal vejes op mod det psykiske og
fysiske stress, det før eller siden vil føre til, hvis de får lov at
løbe hele tiden.
I så fald vil løbetiderne blive længere og længere og pauserne imellem
kortere og kortere, og til sidst løber de konstant.

Niels Peter
--
www.bluewhite.dk
Cats Are People, Too!

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 10-01-03 20:10

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> I så fald vil løbetiderne blive længere og længere og pauserne imellem
> kortere og kortere, og til sidst løber de konstant.

Okay. Man bliver jo bare lidt afskrækket når alle vejledninger siger, at man
_ikke_ bør bruge p-piller til avlshunner (guderne må vide, hvem der så skal
bruge dem *S*)

Mvh. Else.

Fra : Birgitte

Dato : 10-01-03 14:52

Jeg ville også give p.piller, er ellers stærkt imod dem, men på den anden
side vil løbetiderne som regel blive kraftigere og kraftigere og komme oveni
hinanden, det er jo heller ikke så godt.
Jeg vil prøve at starte op med 1 p.pille f.eks søndag og så 1/2
efterfølgende søndag og igen 1/2 efterfølgende søndag osv., måske kan hun
nøjes med så lille et kvantum, hvis ikke kan man jo prøve at give hende en
hel f.eks hver 10 dag jo mindre hormon des bedre.
Jeg vil så ca 2 mdr før forventet parring fjerne p.pillerne og lade hende få
en fuld løbetid inden parring ved nr 2 løbetid.
Så får du nemlig kroppen renset igennem for homoner, og livmoderen bliver
også rigtig renset igennem.
Missehilsner fra Birgitte
DK True Trust
www.truetrust.dk
birgitte@truetrust.dk

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 10-01-03 20:12

Hej Birgitte.
Tak for den grundige vejledning.
Er p-piller receptpligtige, eller kan de købes i håndkøb på apoteket?

Mvh. Else.
--

www.geocities.com/gyldenk

Fra : Camilla Baird

Dato : 10-01-03 20:21

On 10/01/2003 20:11, in article avn6cq$7r8$2@sunsite.dk, "Else Gyldenkærne"
<gyldenkaerne@no-junk.post.tele.dk> wrote:

> Hej Birgitte.
> Tak for den grundige vejledning.
> Er p-piller receptpligtige, eller kan de købes i håndkøb på apoteket?

> [...]

De er receptpligtige, med mindre du køber dem direkte hos dyrlægen.

--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Niels Peter

Dato : 10-01-03 20:27

"Else Gyldenkærne" <gyldenkaerne@no-junk.post.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:avn6cq$7r8$2@sunsite.dk...
> Hej Birgitte.
> Tak for den grundige vejledning.
> Er p-piller receptpligtige, eller kan de købes i håndkøb på apoteket?

De er på recept ...

Niels Peter

Fra : Freedom

Dato : 10-01-03 20:52

Birgitte, det var en god anvisning du kom med der, men går det også når man
har en fertil hankat gående, jeg er nemlig bange for at han vil parre hende
uden jeg opdager det?

Jeg har hørt at det er bedre at give p-piller inden den første løbetid, er
der noget om det? Det anbefalede min dyrlæge også at jeg gjorde!

Iben

Fra : Battlefield´s

Dato : 10-01-03 22:21

Hej
Vi har prøvet at give to af vore hunkatte p-piller inden den første løbetid
på grund af at de gik sammen med en hankat.
Den ene har fået flere kuld uden problemer og er nu godt 8 år, der har
heller ikke været problemer med hende selv. Den anden er vores "lille ny"
som netop nu er kommet i sin første løbetid.
Vi overholder meget strengt intervallet mellem pillerne. Altid samme dag i
ugen. Det tror jeg nemlig er meget vigtigt.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Birgitte

Dato : 10-01-03 22:24

Man skal jo ikke tage fejl af hankattene, for selvom de for det meste går
rundt og er "lalleglade", så kan de lugte en hunkats hormonforandring lang
tid før hunkatten er i løbetid. Så hvis man har en fertil hankat gående
sammen med en fertil hunkat anbefaler man altid, at give p.piller til
hunkatten, før den kommer i første løbetid.
Der står på pakkerne, at en hunkat skal have 1 p.pille pr uge, men kan
mindre gøre det, er det vel det bedste?
Faktisk er det et meget højt indhold af homoner i forhold til kattens vægt,
så kan en hunkat holdes nede på blot 1/2 pille pr uge, er det da det bedste
vil jeg mene. Man opdager hurtigt, om hunkatten ikke har fået nok, da den så
allerede på 5-6 dagen vil vise tegn på en løbetid, gør hun det, må man give
en halv mere.
Nogle hunkatte kræver 1 pille pr uge for at holde løbetiden væk, hvor andre
kan nøjes med 1/2 pr uge og andre igen kan nøjes med 1/2 pr 10-14 dag, det
er så forskelligt, men det er da dumt at give mere, end det katten har behov
for.
P.piller er receptpligtige, men kan købes hos dyrlægen.
Husk altid, at lade hunkatten få en fuld løbetid og først blive parret ved
løbetid nr 2 efter p.pilleophør, det kan give defekter på killinger hvis man
parre lige oveni p.piller.
Missehilsner fra Birgitte
DK True Trust
www.truetrust.dk
birgitte@truetrust.dk

Fra : Battlefield´s

Dato : 10-01-03 22:34

> [...]
> løbetid nr 2 efter p.pilleophør, det kan give defekter på killinger hvis

Hej Birgitte
Er ovenstående noget du har beviser på?
Jeg har haft hankatte til avlstjeneste i ca. 12 år og har flere gange haft
hunkatte til parring i deres, efter p-pillerne, første løbetid. Det har ikke
givet problemer mig bekendt. Jeg tror ikke det gør nogen forskel selvom det
umiddelbart kunne lyde meget rigtigt.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 10-01-03 22:52

> [...]
ikke
> givet problemer mig bekendt. Jeg tror ikke det gør nogen forskel selvom

Som almindelige opdrætter (og ikke forsker) er det jo svært at bevise. Jeg
vil blot tilføje til debatten at iflg min dyrlæge er løbetid som en slags
"selvrenser" af livmoderen, og derfor vigtigt efter en lang periode med
p-piller, abort ol.
Jeg har altid ventet 2 løbetider inden parring, men ved jo ikke hvordan det
ville være gået, hvis jeg havde parret hunkatten lige efter p-pillerne er
ophørt....
Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Birgitte

Dato : 10-01-03 23:05

"Battlefield´s" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

ikke
> givet problemer mig bekendt. Jeg tror ikke det gør nogen forskel selvom

Hej Vibeke
Kan kun vidregive de informationer jeg altid får fra min dyrlæge,- og ja jeg
har haft et kuld defekte killinger for år tilbage, hvor jeg parrede lige
oveni p.piller.
Jeg har også haft en hunkat der aborterede halvvejs i drægtigheden,- hun var
også parret lige efter p.pille ophør.
Derimod har jeg aldrig haft problemer hvis jeg lod hunkatten få en løbetid
før parring, men om det er tilfælde eller ej ved jeg ikke.
Missehilsner fra Birgitte
DK True Trust
www.truetrust.dk
birgitte@truetrust.dk

Fra : Helle Andersen

Dato : 11-01-03 00:18

"Birgitte" <truetrust@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:avndkn$189$1@sunsite.dk...
> [...]
> er så forskelligt, men det er da dumt at give mere, end det katten har behov

Faktisk er der meget der tyder på, at det ikke er en god
idé, at give katten p-piller med svingende intervaller - men
så vidt jeg ved, er det ikke bevist. Hvis katten kan nøjes
med ½ pille hver 6 dag eller lignende, er det selvfølgelig
fint, men det er ikke godt, at lade katten komme på
grænsen af en løbetid, inden man giver den en p-pille, så
man f.eks. nogle gange giver med 10 dages interval og
andre gange med 7 dages. De hormonsvingninger, der
opstår, når katten er ved at løbe, som så stoppes med p-
pillerne, skulle være en af de mest markante cancerrisici -
lang mere risikabelt end at give den en stabil dosis, selv
hvis den er større.

> [...]
> løbetid nr 2 efter p.pilleophør, det kan give defekter på killinger hvis man

Jeg ved ikke, om det er korrekt - det er der vist delte
meninger om. En opdrætter, som jeg kender, der har haft
+200 kuld, parrer næsten altid i første løbetid og ser ikke
defekter oftere end nogen andre. Men jeg har ikke selv
erfaringer med det.

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Birgitte

Dato : 11-01-03 01:35

"Helle Andersen" <katte@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> pillerne, skulle være en af de mest markante cancerrisici -
> lang mere risikabelt end at give den en stabil dosis, selv

Jeg mente nu heller ikke, at man skulle fortsætte med at lade hunkatten nå
spidsen af en løbetid, men at man kunne prøve sig lidt frem for at finde den
rigtige dosis...
For mig virker det dumt, at give 1 p.pille f.eks hver søndag, hvis hunkatten
kunne nøjes med 1/2 pille og samme virkning.

> [...]
> +200 kuld, parrer næsten altid i første løbetid og ser ikke
> defekter oftere end nogen andre. Men jeg har ikke selv

Det kan godt ske at det ikke skyldtes p.piller og at der moske ikke findes
nok beviser på at det er p.pillerne skyld i defekte killinger, men kan man
modbevise det?
Jeg kan isåfald kun udtale mig om mine to hendelser med abort og defekte
killinger, at dyrlægen mente det var p.pillerne der havde skylden.
Og efter jeg er startet med at give hunkatten en fuld løbetid efter ophør af
p.pillen, har jeg ingen problemer haft.

Missehilsner fra Birgitte
DK True Trust
www.truetrust.dk
birgitte@truetrust.dk

Fra : Helle Andersen

Dato : 11-01-03 01:44

"Birgitte" <truetrust@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:avnoqm$5hv$1@sunsite.dk...

> For mig virker det dumt, at give 1 p.pille f.eks hver søndag, hvis hunkatten
> kunne nøjes med 1/2 pille og samme virkning.

Jamen, den del af det skrev jeg jo også, at jeg er enig i

> Det kan godt ske at det ikke skyldtes p.piller og at der moske ikke findes
> nok beviser på at det er p.pillerne skyld i defekte killinger, men kan man
> modbevise det?

Aner det ikke. Jeg har i så fald ikke kendskab til det.
Men p-piller kan i hver fald give defekter, hvis de gives i
en drægtighedsperiode. En del mener så, at katten ikke vil
gå i løbetid, hvis hormonerne ikke er tilstrækkeligt ude af
kroppen og at der derfor intet skadeligt er i det og har
erfaringer som bekræfter det. Jeg ved det, som sagt, ikke,
men ingen af holdninger er så vidt jeg ved et faktum.

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Pia J

Dato : 11-01-03 09:26

Det normale, som jeg har forstået og oplevet det, er at en hunkat på vej i
løbetid bliver overdrevet klæbende og nærmest ikke kan få nok af kæleri. Er
der andre reaktioner? Der kan naturligvis være sket noget i løbet af natten,
men Muddi har hele formiddagen knurret af samtlige husets dyr, klemt sig ind
i den ene krog efter den anden og brummet, vil jeg kæle hende løber hun væk.
Dette kan dog skyldes de mange elektriske næsekys hun har fået den seneste
tid.

Hun er nu faldet til ro alene på overetagen hvor hun har adopteret min mands
skrivebordsstol. Felix går op og flirter lidt med hende nu og da, men går så
igen, hundene kommer der kun hvis vi gør.

Kan det være hormonelt, eller er hun bare ved at få det så godt at hendes
"sande" natur kommer frem? Hun er i forvejen ikke en der sover i bunke eller
ligger ret meget på skødet.

Jeg er jo spændt på, om hun kan dele territorie med vores anden hunkat, som
har boet her hele sit liv og også er lidt konservativ.

:Pia

Fra : Battlefield´s

Dato : 11-01-03 12:00

Hej
Livmoderbetændelse kommer ofte i forbindelse med løbetid så det er jo også
en risiko at lade hunkatten få for mange løbetider. Derfor synes jeg ikke
rigtigt at det passer sammen med at løbetid skulle virke rensende.
Desuden anbefaler de fleste dyrlæger at man skal lade hunkatten blive parret
umiddelbart efter en evt. livmoderbetændelse så mon ikke selve graviditeten
også har en eller anden rensende effekt?
Hilsen Vibeke

---