AMD Duron 1300 Mhz - Vcore spænding
Fra : Per

Dato : 10-01-03 03:43

Hejsa!
Jeg har lige opgraderet mit Gigabyte GA-7ZX med en ny prosessor. Før havde
jeg en AMD Duron 750 Mhz siddende. På denne var Vcore spændingen ca. 1,6V.
CPU temperaturen lå på ca.35 grader celsius. (Dette ved normalt
internetbrug)
Nu har jeg så opgraderet til en AMD Duron 1300 Mhz. Vcore spændingen er nu
ca. 1,85V og temperaturen er på 47,5 grader celcius (iflg. SiSoftware
Sandra). Da jeg monterede CPU'en bøjede jeg den lille temperaturføler, der
sidder under CPU'en lidt op, således at den kom op og røre ved undersiden af
CPU'en. Dette kan jo selvfølgelig godt være årsag til den højere
temperaturaflæsning.
Er her nogen der ved om værdierne er for høje eller normale?
Det der bekymre mig lidt er Vcore spændingen, men bundkortet giver desværre
ikke mulighed for at ændre på den. Det skal også lige nævnes at der i
forbindelse med opgraderingen blev monteret en ny køleplade med blæser, som
er angivet til at kunne klare CPU'er op til 2200 Mhz.

--
Hilsen Per
som er så glad for sin 6722M "luksusliner"

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 10-01-03 11:17

Per wrote:

<snip>
> Nu har jeg så opgraderet til en AMD Duron 1300 Mhz. Vcore
> spændingen er nu ca. 1,85V og temperaturen er på 47,5 grader
> celcius (iflg. SiSoftware Sandra).
<snip>

AMD har nogle ganske gode techdocs, her er et link til det
relevante - du er interesseret i den del der hedder "Thermal
Design":

<http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/white_papers_and_tech_docs/24310.pdf>

Duron 1300 skal have 1,75V, og har en termisk effekt på max. 60W
(typisk 55,2W). De 47,5 grader celcius lyder ikke specielt højt,
men det er da klart at den vil blive sænket, hvis du kan få
Vcore lidt ned. Hvad siger andre måleprogrammer (f.eks.
Motherboard monitor) ?

Hvilket bundkort og hvilken køler har du ?

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
..dk-hierakiet har ikke nok spændende X-headers.

Fra : BadBack

Dato : 10-01-03 11:39

Thomas Alexander Frederiksen <thomasaf@mail.tele.dk> wrote in

> Hvilket bundkort og hvilken køler har du ?

Måske et Gigabyte GA-7ZX?

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 10-01-03 11:45

BadBack wrote:

> Thomas Alexander Frederiksen <thomasaf@mail.tele.dk> wrote in

> Måske et Gigabyte GA-7ZX?

ZX-hvad, der er temmeligt mange modeller der hedder GA-7ZX...

Er det et:

GA-7ZX/-1
GA-7ZXC
GA-7ZXE
GA-7ZX-H
eller et GA7-ZXR/-C

Jeg kan da godt gå ud fra at det er et ZX eller ZX-1, men jeg vil
hellere være helt sikker - beklager det ikke fremgik helt
tydeligt at det var det jeg mente

Fra : Per

Dato : 10-01-03 12:39

Thomas Alexander Frederiksen skrev:

> AMD har nogle ganske gode techdocs, her er et link til det
> relevante - du er interesseret i den del der hedder "Thermal
> [...]

Den havde jeg kikket på og det var efter at jeg havde været inde på den
side, at jeg begyndte at blive bekymret.

> Hvad siger andre måleprogrammer (f.eks.
> Motherboard monitor) ?

I bios siger den 1,83V temp. 42 grader
MBProbe siger 1,84V temp. 48,8 grader http://web.bham.ac.uk/pst829/mbprobe
SiSoftware Sandra siger 1,85V 49,1 grader

Hvorfor disse forskelle i temp.? Jeg troede faktisk at programmerne aflæste
i bios.

> Hvilket bundkort og hvilken køler har du ?

GA-7ZX -1 rev. 5.0 bios opdateret med sidste nye 7zx-FG
Spire WhisperRock III 5F263B1M3
www.spire-coolers.com

Såvidt jeg ved giver bundkortet ikke mulighed for at ændre på Vcore, da den
er automatisk detektet og indstillet.

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 10-01-03 19:45

Per wrote:

<snip>
> [...]
> 1,85V 49,1 grader
>
> Hvorfor disse forskelle i temp.? Jeg troede faktisk at

De aflæser værdien fra målechippen.

> [...]
>
> Såvidt jeg ved giver bundkortet ikke mulighed for at ændre på
> Vcore, da den er automatisk detektet og indstillet.

Med sidste nye BIOS burde den salv kunne finde ud af det, så det
er da noget underligt noget du oplever...

Fra : Per

Dato : 10-01-03 23:04

Thomas Alexander Frederiksen skrev:

klip
> Med sidste nye BIOS burde den salv kunne finde ud af det, så det
> er da noget underligt noget du oplever...

Hvor har du dog ret.
Der er nok ikke så meget at gøre ved det.
Hvor varm må sådan en AMD Duron 1300 blive? Jeg tænker på om jeg vil få
problemer til sommer.

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 11-01-03 10:25

Per wrote:

> [...]
>
> Hvor har du dog ret.
> Der er nok ikke så meget at gøre ved det.
> Hvor varm må sådan en AMD Duron 1300 blive? Jeg tænker på om

Jeg plejer at lade mine maskiner lukke sig selv ned ved 65-70
grader, da det er 20 grader under max for selve indpakningen, så
du får nok ikke de store problemer.

Fra : Leony

Dato : 13-01-03 09:36

"Per" <Den-Vaade-Arm@fjernfritid.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor varm må sådan en AMD Duron 1300 blive? Jeg tænker på om jeg vil
> få problemer til sommer.

Hvis det er en Duron 1300 MHz med Morgan kerne så går grænsen ved 90 grader
i følge:
http://users.erols.com/chare/elec.htm
Så der er et stykke endnu.

Du kunne prøve at sende en mail til Gigabyte med spørgsmålet om hvorfor at
din processor's Vcore bliver sat så højt ved default.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Per

Dato : 14-01-03 19:01

Leony skrev:

> Hvis det er en Duron 1300 MHz med Morgan kerne så går grænsen ved 90
grader
> i følge:
> http://users.erols.com/chare/elec.htm
> Så der er et stykke endnu.

Jo, det er med Morgan kerne.

> Du kunne prøve at sende en mail til Gigabyte med spørgsmålet om hvorfor at
> din processor's Vcore bliver sat så højt ved default.

Det har jeg faktisk også tænkt på, men har bare ikke fået taget mig sammen
til at gøre det endnu.
Men mon man får et svar?

Fra : Leony

Dato : 15-01-03 09:50

"Per" <Den-Vaade-Arm@fjernfritid.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3e244f9a$0$157$edfadb0f@dread15.news.tele.dk

> Det har jeg faktisk også tænkt på, men har bare ikke fået
> taget mig sammen til at gøre det endnu.
> Men mon man får et svar?

De gange jeg har skrevet (dog ikke til Gigabyte, men Asus og
Western Digital) har de været flinke til at skrive tilbage og ret
hurtigt.
Man kan sige at du har alt at vinde og intet at tabe. E-mail er
jo en billig kommunikationsform.

--

Fra : Per

Dato : 19-01-03 01:44

Leony skrev:

> [...]
> hurtigt.
> Man kan sige at du har alt at vinde og intet at tabe. E-mail er

Nu har jeg skrevet til Gigabyte og forespurgt ang. Vcore spændingen. Så må
vi jo se om der kommer svar.

Fra : Leony

Dato : 19-01-03 13:21

> Nu har jeg skrevet til Gigabyte og forespurgt ang. Vcore spændingen.
> Så må vi jo se om der kommer svar.

Mon ikke, ellers så er det en lidt sørgelig support de har.
Vi krydser fingre osv.

Fra : Per

Dato : 21-01-03 16:57

Leony skrev:

> Mon ikke, ellers så er det en lidt sørgelig support de har.
> Vi krydser fingre osv.

Så har jeg fået svar fra Gigabyte (igår mandag). De sendte mig en ny
biosopdatering (som ikke findes på deres hjemmeside) og nu er det iorden.
Vcore ligger nu på 1,75V, så det må siges at være, som det skal være.
Umiddelbart er supporten fra Gigabyte OK.

Fra : Leony

Dato : 22-01-03 10:40

> [...]
> iorden. Vcore ligger nu på 1,75V, så det må siges at være, som det
> skal være. Umiddelbart er supporten fra Gigabyte OK.

Det må vi sige.
Hvorfor BIOS'en ikke ligger til download kan man så undre sig over, men
det kommer den jo nok.
Rart at det kom til at virke tilfredsstillende.