Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Blænde- og
Fra : Peter Joergensen

Dato : 08-03-01 21:00

Hejsa!

Jeg har for et stykke tid siden fået et Canon T70 kamera (ældre analog
type med manuel fokus), og har nu suppleret op med to zoom-objektiver.

Den ene zoom, en Sigma 28-70, har en maksimal blænde på 3.5-4.5.
Spørgsmålet er så: Hvorfor er det ikke en konstant værdi? Når jeg zoomer
frem og tilbage ændrer det ikke på kameraets opfattelse af objektivet
(automatisk eksponering). Skal man selv tage højde for dette?

Jeg har fået den idé, at jeg vil have et polarisationsfilter. Der kan
man få to slags, lineært eller cirkulært polariserede - men hvad skal
jeg vælge? Jeg har fundet ud af, at når kameraet har manuel fokus er det
ikke en begrænsning. Det er klart, at den cirkulære ikke har problemet
med 'at den drejer med rundt når man fokuserer'. Men er der ellers ingen
forskel på de to?

Sigma-linsen har desværre det problem, at den pin, der indikerer overfor
kameraet hvorvidt der er valgt en manuel eller automatisk blænde, går så
stram, at det i praksis ikke virker. Er det totalt tåbeligt at prøve at
skille den lidt ad for at se om det kan fikses? Jeg har uden held prøvet
at smøre den med ganske lidt olie.

På forhånd tak -
med venlig hilsen
Peter Jørgensen

Fra : Fotografering.org

Dato : 08-03-01 22:42

> Den ene zoom, en Sigma 28-70, har en maksimal blænde på 3.5-4.5.
> Spørgsmålet er så: Hvorfor er det ikke en konstant værdi?

Det er linsens konstruktion der gør at den har højere lysstyrke ved
vidvinkel.

> Når jeg zoomer frem og tilbage ændrer det ikke på kameraets opfattelse
> af objektivet (automatisk eksponering). Skal man selv tage højde for
> dette?

Jeg mener da at kameraet selv skulle kunne se dette, men det sker jo kun ved
fuld blændeåbning.
Altså hvis du bruger automatik og kameraet vil bruge 1/250 s + bl. 8, så er
der jo ingen forskel når du zoomer.

> Jeg har fået den idé, at jeg vil have et polarisationsfilter. Der kan
> man få to slags, lineært eller cirkulært polariserede - men hvad skal
> jeg vælge?

Et AF kamera skal bruge et cirkulært. Du kan godt bruge et lineært.

--
Mvh:
Finn / Fotografering.org

Fra : Peter Joergensen

Dato : 09-03-01 12:40

> [...]
> fuld blændeåbning.
> Altså hvis du bruger automatik og kameraet vil bruge 1/250 s + bl. 8, så er

Ja, men jeg har skam prøvet det i mørke omgivelser, og kameraet vælger
hele tiden selv blænde 3.5. Men så er det nok bare endnu en defekt ved
det objektiv :(

> Et AF kamera skal bruge et cirkulært. Du kan godt bruge et lineært.

Men hvad er bedst? Eller er det ligegyldigt?

Mvh. Peter

Fra : Fotografering.org

Dato : 10-03-01 07:55

> Ja, men jeg har skam prøvet det i mørke omgivelser, og kameraet vælger
> hele tiden selv blænde 3.5. Men så er det nok bare endnu en defekt ved
> det objektiv :(

Ja, det lyder mystisk. Jeg har desværre ingen praktisk erfaring med dette.
De få zoom-objektiver jeg har ejet gennem tiderne har alle haft fast blænde.

> Men hvad er bedst? Eller er det ligegyldigt?

De giver samme effekt.
Det cirkulære er typisk dyrere og altså unødvendigt i dit tilfælde.

Fra : Peter Joergensen

Dato : 11-03-01 16:10

Hej igen,

> De giver samme effekt.
> Det cirkulære er typisk dyrere og altså unødvendigt i dit tilfælde.

Tak for svaret!

> [...]
> stram, at det i praksis ikke virker. Er det totalt tåbeligt at prøve at
> skille den lidt ad for at se om det kan fikses? Jeg har uden held prøvet

Hvad siger I mht. til at skille et objektiv lidt ad? Det må der da være
nogen der har prøvet, ellers må jeg jo bare selv prøve :)

Mvh. Peter

Fra : Peter Joergensen

Dato : 12-03-01 20:44

Hejsa!

Nu har jeg fundet svarene/løsningerne på mine problemer, som jeg for en
ordens skyld bringer her.

> [...]
> frem og tilbage ændrer det ikke på kameraets opfattelse af objektivet
> (automatisk eksponering). Skal man selv tage højde for dette?

Det viser sig, at det skyldes en mindre lysfølsomhed når man zoomer ind.
Selve lukker-mekanismen er ikke berørt, så kameraret tror det stadig er
blænde 3.5 fx, men der kommer ganske enkelt mindre lys igennem
objektivet. Når kameraet har TTL lysmåling er det intet problem;
kameraet sørger blot for at vælge en længere lukketid. Det vil dog
formentlig give problemer med min 'programmed flash', som har sin egen
lysmåler.

> [...]
> stram, at det i praksis ikke virker. Er det totalt tåbeligt at prøve at
> skille den lidt ad for at se om det kan fikses? Jeg har uden held prøvet

Jeg begyndte med stor omhu at skille objektivet ad, og fandt ud af, at
der var nogle spændinger mellem delene, og inden jeg fik taget alle
skruerne ud begyndte alting at virke bedre. Så jeg spændte jeg bare
skruerne til igen, og objektivet er som nyt :)

Så nu skal der fotograferes... Med go' gammel manuel fokus og film der
skal fremkaldes ;)

Med venlig hilsen
Peter Jørgensen