Døde sommerfugleciklider
Fra : SantAna Sørensen

Dato : 08-03-01 19:48

Vi har et problem, der går specielt mig noget på.

Vi har et 74l akvarie, godt tilplantet, startet i august og nu
indeholdende: 9 røde neon, 4 bronze-pansermaller samt en mindre sugemalle
jeg ikke kan huske navnet på (den skulle ikke blive mere end 10-12 cm).
OK, der er også en del snegle, men det er ikke problemet.

Vi købte for godt et par uger siden sugemallen og 4 sommerfugleciklider,
men har nu kun sugemallen og en (skrantende) sommerfugleciklide tilbage.
Hvad der gør det endnu værre er at det samme skete da vi prøvede
sommerfugleciklider i efteråret: den første uge går der fint, men efter ca
2 uger bliver de stressede, mister farven, holder op med at spise, bliver
afkræftede og dør. Det tager 3-4 dage, medmindre vi afliver dem inden.
Alle de andre fisk stortrives; jeg synes sjældent jeg har set så flotte
røde neon.

Vi har en mistanke om, at grunden kan være for høj pH. Vi tilsætter
Vitakraft pH minus, men pH kryber opad igen i løbet at få timer, og det er
meget svært at holde den under 7. På den anden side, hvorfor viser det sig
først efter 2 uger? Jeg er også forbavset over hvor voldsomme mængder der
skal til, 35-40 ml til 10 liter vand.

Alle fisk er købt hos Neonfisken i Brønshøj, der gør de ikke andet end at
pH-sænke deres endnu hårdere vand. Ud over pH burde der ikke være noget
specielt galt med vandet. Vi bor i Holte, hårdheden er målt til ca 18GH og
jeg kan hverken finde nitrit eller nitrat i akvarievandet. Temp 25ºC. Vi
skifter ca 10% hver uge.

Det kan tilføjes at vi tidligere har holdt Tanginykiaciklider uden problemer.

Hvad er andres erfaringer med sommerfugleciklider og hårdt vand?

Gode råd om vandtilberedning modtages gerne! Det må kunne gøres billigere
end med pH-minus. Fosforsyre?

Vi vil nok sænke hårdheden, men mente at det var bedst at vente til vi
havde introduceret fiskene for ikke at give dem et chock.

Er der andre små, sydamerikanske ciklider til en tank som ovennævnte som
er mindre følsomme?

mvh, Martin

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 08-03-01 23:39

"SantAna Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Vi har et problem, der går specielt mig noget på.

<snip>

Jeg tror desværre ikke at du skal regne med at få tre gange så mange svar,
ved at du skriver tre 99,9% identiske indlæg.

Mvh Jonas

Fra : Aardvark

Dato : 08-03-01 23:58

Der skulle vel bare være fuldstændig klarhed på at vi forstod hvad der blev
spurgt om ? ;-D

/Brian

Fra : SantAna Sørensen

Dato : 09-03-01 21:05

In article <75Up6.179$gp5.13293@news101.telia.com>, "Aardvark"
<aardvark@aardvark.dk> wrote:

> Der skulle vel bare være fuldstændig klarhed på at vi forstod hvad der blev
> spurgt om ? ;-D
>
> /Brian
>
> Jonas Jacobsen <jonas@bgprint.dk> wrote in message

okokok - jeg ved det godt. Jeg skulle lige lære min newsreader at kende,
jeg troede ikke det var kommet på listen. Beklager.

mvh

martin