Animé
Fra : Jacob Herold Nielsen

Dato : 09-01-03 22:03

Hej gruppe.

Jeg har leget lidt med denne japanske tegnefilmsstil, og leder nu efter mere
til at tilfredsstille min higen efter tegnet action.

Indtil videre har jeg stiftet bekendtskab med blandt andet Ghost in the
Shell, Vampire Hunter D: Bloodlust og et par andre. Akira kender jeg, men
jeg har aldrig fået set den fra ende til anden. Gerne fantasy, men scifi er
også dejligt.

Hvad er der ellers? Nogen serier der er være at se nærmere på?

På forhånd tak.

--
Jacob H. Nielsen
http://boomtown.net - Nyheder, artikler og anmeldelser

Fra : psycrow

Dato : 09-01-03 22:21

GHIBLI!!! GHIBLI!!!

ahem....Når man har sagt anime, må man også (i hvert fald når det drejer sig
om film) sige Studio Ghibli (se bl.a. www.nausicaa.net). Deres film opfattes
af mange som nogle af de bedste i genren.
Personligt har jeg kun set Princess Mononoke, Spirited Away og Laputa:
Castle in the Sky. Spirited Away er en af de bedste tegnefilm jeg nogensinde
har set, men de andre skal også ses (også de, jeg ikke har set :) )

Derudover er der selvfølig tonsvis af andre geniale film og serier, men kig
evt. på www.geekculture.dk eller www.animeondvd.com for inspiration.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 09-01-03 22:24

"Jacob Herold Nielsen" <jacob@boomtown.net.invalid> writes:

> Hvad er der ellers? Nogen serier der er være at se nærmere på?

Spørgsmålet stilles med jævne mellemrum i gruppen og besvares
også. Jeg vil anbefale lidt søgning med Google groups.

Der ud over kan jeg anbefale Geek Culture's anime-sektion
(www.geekculture.dk), der har mange anmeldelser af film og serier.

Og lad mig straks sige: Du _skal_ se Neon Genesis Evangelion.
--
Peter B. Juul, o.-.o "I'd always conceived that [G'kar] was pronounced
The RockBear. ((^)) GUH-kar. Andreas started pronouncing it SHUH-kar.

Fra : Peter Tønnesen

Dato : 09-01-03 22:50

> [...]
er
> også dejligt.
>
> Hvad er der ellers? Nogen serier der er være at se nærmere på?

Tonsvis. Der er kommet gode forslag til søgning af info om genren, men vil
da selv lige tilføje et par stykker som ikke må misses

1: Angel Sanctuary - Serie i 2 dele - Genfødslen af gud. Kamp mellem
3vingede engle og dæmoner.

2: Ninja Scroll - Dæmoner, Ninjahelte og MASSER af blod

3: HELE Akira - En klassiker. Skal ses, en af de flotteste af slagsen
Futuristisk

4: Fist Of The North Star - Efter Armageddon samles de resterende
overlevende i grupper. Helte og skurker har hver deres "superkræfter" og de
bruges flittigt imod hinanden. Blodig og til dels.

5: Patlabor - I fremtiden benyttes enorme robotter af politiet til at
opretholde lov og orden. Desuden bruges de som arbejdskraf. Disse robotter
går amok og skal stoppes!

6: Hellsing - Lang serie om en vampyrer ala. Blade. Alucard (Dracula?) er
bare DEN tand sejere

Ens for ovenstående film er atmosfæren. Den er skide god, melankolsk og
trist. Lige som jeg godt kan lide det Elsker den håbløse verden de
fleste foregår i. Tjek dem ud på google, der findes MASSER af info om dem.
Brug evt. søgeordet MANGA

Jeg modtager også gerne forslag til gode Anime film udgivelser.

VH
Peter

Fra : Frost

Dato : 11-01-03 22:21

"Peter Tønnesen" <peto@privat.dk> wrote in message

> 6: Hellsing - Lang serie om en vampyrer ala. Blade. Alucard (Dracula?) er
> bare DEN tand sejere

Kan denne skaffes på region 2 DVD nogen steder? Amazon har et par region 1
DVD'er, men så skal der købes nyt hardware til enten PC'en eller Xbox'en...
Dog vil jeg lige sige at jeg aldrig har draget sammenligninger mellem Blade
og Hellsing. Hellsing har i modsætning til Blade (spillefilmen) en kanongod
historie og interessante personer.

Fra : Henrik Rytter

Dato : 13-01-03 10:49

In article <avq1eb$rrv$1@news.cybercity.dk>, Frost
<dsl13738@NOSPAMvip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
> og Hellsing. Hellsing har i modsætning til Blade (spillefilmen) en kanongod

Den er ude i region 3 til ca 230 kroner for hele serien. Men det ændrer
nok ikke dit problem.

mvh
Henrik

Fra : Jacob Herold Nielsen

Dato : 13-01-03 14:28

> Den er ude i region 3 til ca 230 kroner for hele serien. Men det ændrer
> nok ikke dit problem.

Hvor? Og hvor mange afsnit er der?

Fra : Henrik Rytter

Dato : 13-01-03 15:07

In article <avuetn$8he$1@sunsite.dk>, Jacob Herold Nielsen
<jacob@boomtown.net.invalid> wrote:

> Hvor? Og hvor mange afsnit er der?

13 afsnit fordelt på 4 DVD'er.

Den er ude flere steder i Asien. Og der er ikke tale om DVD-rips men
officielle udgivelser.

Bl.a. hos dddhouse i Hongkong:
http://www.dddhouse.com/cms/dddhouse/en/index.jsp?action=productDetail&p
roductID=2341

Den er ikke på lager i øjeblikket men de skulle snart få den igen.

Jeg mener settet er identisk med den officielle udgivelse fra Singapore
som er anmeldt her:
http://www.dvdtimes.co.uk/index.cgi?page=Review&id=1156&story=3893

Der er også sammenligning med Reg 1 samt link til hvor man kan bestille
den.

mvh
Henrik

Fra : Jacob Herold Nielsen

Dato : 13-01-03 15:11

> 13 afsnit fordelt på 4 DVD'er.

Stort. Altså 230 kroner for alle 13 afsnit?

> Den er ude flere steder i Asien. Og der er ikke tale om DVD-rips men
> officielle udgivelser.

Engelsk tekst/tale?

Fra : Henrik Rytter

Dato : 14-01-03 10:29

In article <avuhd1$p8g$1@sunsite.dk>, Jacob Herold Nielsen

> Stort. Altså 230 kroner for alle 13 afsnit?

> Engelsk tekst/tale?

Japansk tale med valgfrie engelske undertekster.

mvh
Henrik

Fra : Jens Thomsen

Dato : 09-01-03 23:09

> [...]
er
> også dejligt.
>
> Hvad er der ellers? Nogen serier der er være at se nærmere på?

Du må endeligt ikke snyde dig selv for Cowboy Bebop.

http://www.geekculture.dk er altid et godt sted at læse anmeldelser og få
inspiration til næste indkøb.

MVH
Jens

Fra : Casper Kvan Clausen

Dato : 10-01-03 10:38

Jacob Herold Nielsen <jacob@boomtown.net.invalid> wrote:

> Hvad er der ellers? Nogen serier der er være at se nærmere på?

Det er der ganske afgjort.

Som nævnt er www.geekculture.dk et udmærket sted at starte, men her er et
par forslag i vidt forskellige genrer. Jeg har holdt mig til skiver som
findes i region 1 eller 2.

Gunbuster - Science fiction-serie fra Gainax, et af de tre mest berømte
studier. 1 skive m/ 4 afsnit (mener jeg det er, i hvert fald kun én skive).

Perfect Blue - thriller á la Hitchcock af den fabelagtige Kon Satoshi. Et af
de allerbedste eksempler på at anime er et medie og ikke en genre.
Spillefilm, 1 skive.

Hand Maid May - en sjov og sød serie, som er en god introduktion til
anime-udgaven af romantiske komedier, specifikt undergenren "dreng bor
sammen med en masse nuttede piger". 11 afsnit på 3 skiver. I samme
undergenre finder man shows som Tenchi Muyo (26 afsnit i box med 3 skiver)
og Love Hina (26 afsnit fordelt på 6 skiver).

Ping Pong Club - komplet afsporet komedie. Fækal humor af bedste (eller
rettere værste) skuffe. Nok det mest mavekrampeinducerende jeg har set. Jeg
kan ikke huske hvor mange skiver der er udkommet.

Serial Experiments Lain - en serie der vel bedst kan beskrives som et
eksistentialistisk cyberpunk-drama. Man skal virkelig have tænkehatten på,
men så er der også garanti for en uforglemmelig oplevelse. 13 afsnit på 3
skiver.

Slayers - Fantasy-komediens nøgleværk. Der findes en film på 1 skive og tre
sæsoner á 26 afsnit/4 skiver. Filmen kan ses uden at have set serierne.

Andre har allerede nævnt Ghibli-film, så dem har jeg udeladt.

- Kvan.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 10-01-03 10:54

kvan@kvans.dk (Casper Kvan Clausen) writes:

> Gunbuster - Science fiction-serie fra Gainax, et af de tre mest berømte
> studier. 1 skive m/ 4 afsnit (mener jeg det er, i hvert fald kun én skive).

Jeg tror, at det er seks afsnit, faktisk.

Det er vigtigt at vide, at kan du ikke lide de to første afsnit, bør
du alligevel se resten, fordi serien skifter stil så meget, at den
næsten skifter genre

> Perfect Blue - thriller á la Hitchcock af den fabelagtige Kon Satoshi. Et af
> de allerbedste eksempler på at anime er et medie og ikke en genre.
> Spillefilm, 1 skive.

Hvad mere er: Et fantastisk eksempel på, at tegnefilm kan fortælle
historier på en måde, som live action ikke kan.

Denne film, Gunbuster og Ghost in the Shell udgør i øvrigt min hele
anime-samling. Jeg skal også have Neon Genesis Evangelion, når jeg får
råd.

> [...]
> men så er der også garanti for en uforglemmelig oplevelse. 13 afsnit på 3

Den nåede jeg aldrig helt igennem. Det er min klare plan at se den
hele engang, men jeg har ikke så travlt som med så mange andre
TV-serier. (The Shield, Buffy, Babylon 5, osv.)

Måske kræver Lain lidt mere erfaring med anime end jeg havde dengang
for helt at kunne følge med.

> Slayers - Fantasy-komediens nøgleværk. Der findes en film på 1 skive og tre
> sæsoner á 26 afsnit/4 skiver. Filmen kan ses uden at have set serierne.

Serien er meget, meget langtrukken og man opdager det stort set ikke,
hvis man har misset 3-4 afsnit.

(Nu får jeg tæsk.)
--
Peter B. Juul, o.-.o "Og hvis man vælter en planet
The RockBear. ((^)) alligevel, så smelter den."

Fra : KaiserSoze

Dato : 10-01-03 13:09

Hva med: Urotsukidoji: Perfect Collection

Den er lidt 'Hard Core' men bestemt værd at se.

http://uk.imdb.com/Title?0108461

Fra : Jacob Herold Nielsen

Dato : 10-01-03 13:43

> Hva med: Urotsukidoji: Perfect Collection
>
> Den er lidt 'Hard Core' men bestemt værd at se.

Har den allerede. :) Og ja, den er anderledes.

Fra : DumbWarrior

Dato : 10-01-03 13:33

DragonHalf.... Mener jeg den hedder. Den _skal_ ses. :P hæhæ

Forresten. Nu vi er i anime. Kan man leje sådanne film nogensteder... såsom
Neon Genesis Evangelion og dens slags ? Når men lever af en sølle SU, har
man ikke råd til de store dvd indkøb om måneden. Eller om året for den sags
skyld.

DumbWarrior aka Rune

Fra : Mathness

Dato : 10-01-03 23:40

On Thu, 09 Jan 2003 22:03:03 +0100, Jacob Herold Nielsen wrote:

> Hej gruppe.
>
> Jeg har leget lidt med denne japanske tegnefilmsstil, og leder nu efter
> mere til at tilfredsstille min higen efter tegnet action.

Hvis du kunne lide "The right stuff" er "Wings of honneamise" (aka "Royal
Space Force") et bekendskab værd. "Jin-Roh: The wolf brigade" er også en
god film. Ingen af dem er dog specielt action præget.

--
Thomas Klietsch m a t h n e s s @ z 4 2 . d k

Only a Sofa-Wrestler would dare attack The Mighty FurNiTaur.