Udklægningstid på Maller
Fra : anneconda

Dato : 09-01-03 21:45

Mine maller har lagt æg over to dage på nogen blade.
Det ligner nærmest hvidt smuler.

Spørgsmålet lyder hvor længe er de om at blive udruget.

Skal man gøre noget specielt når de er udruget (Foder)

Fra : Madsen

Dato : 09-01-03 22:26

anneconda skrev:

> Mine maller har lagt æg over to dage på nogen blade.
> Det ligner nærmest hvidt smuler.

Hvad er der for nogle maller?
Mine mallers (Ancistrus Xenocara) æg er ikke hvide, men gule.

Madsen.

Fra : anneconda

Dato : 09-01-03 23:03

De ligner den på billedet
http://www.trutmund.dk/pic

Fra : Madsen

Dato : 09-01-03 23:13

anneconda skrev:

> De ligner den på billedet
> http://www.trutmund.dk/pic

Det ligner en Gibiceps (Glyptoperichtys gibiceps) med den store
rygfinne. Jeg tvivler stærkt på at den lægger hvide æg, men det er
da muligt at jeg tager fejl.
Mit umiddelbare gæt ville dog være at æggene er ubefrugtede eller
"kolde".

Madsen.

Fra : Carsten Gall

Dato : 10-01-03 11:17

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns92FEEC3A46798.thomas@madsen.tdcadsl.dk...

> [...]
> da muligt at jeg tager fejl.
> Mit umiddelbare gæt ville dog være at æggene er ubefrugtede eller

Samme mening har jeg. Samtidig tror jeg ikke at den almindeligtvis lægger
æg på bladene,
men under en sten/rod.

Carsten

Fra : N/A

Dato : 10-01-03 11:17

Fra : anneconda

Dato : 10-01-03 12:31

Hvis mallerne lægger æg under en sten eller rod.
Så må det være nogen andre end dem jeg har.
Ellers er der kun gubbyèr og små zebraciklider cirka 1 cm.
Forøvrigt har jeg også en reje men jeg mener at sådan en bærer æggene på
kroppen
ingen snegle eller lign.

Æggene kom på det ene blad den ene dag og på et andet blad den næste dag
på det første blad ser det ud til at (med lidt god vilje) at de er blevet
lidt længere (aflange)
æggene er iøvrigt på størrelse med et punktum .......

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 10-01-03 13:30

"anneconda" <anneconda@ishoejby.dk> wrote in message
> [...]
> lidt længere (aflange)
> æggene er iøvrigt på størrelse med et punktum .......

Lyder mest som snegle æg. Er æggene indkapslet i en gennemsigtig masse? Æg
vokser normalt ikke inden de klægger, men det gør snegle.

/Carsten

Fra : anneconda

Dato : 10-01-03 13:35

> Lyder mest som snegle æg. Er æggene indkapslet i en gennemsigtig masse? Æg
> vokser normalt ikke inden de klægger, men det gør snegle.
>
> /Carsten

Der forefindes overhovedet ikke skyggen af en snegl i akvariet, desuden kom
alle disse pletter i løbet af en times tid eller så

Fra : Carsten Gall

Dato : 10-01-03 13:34

anneconda <anneconda@ishoejby.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:avmegr$9na$1@sunsite.dk...
Æg

> Der forefindes overhovedet ikke skyggen af en snegl i akvariet, desuden
kom
> alle disse pletter i løbet af en times tid eller så

Kan du ikke trage et billed af dem!

Hvis det er æg, så passer hannen dem meget omsorgsfuldt, hvis der ikke
hele tiden er en fisk
ved æggene, så er det i hvertfald ikke fiskeæg.

Carsten

Fra : anneconda

Dato : 10-01-03 16:54

> Kan du ikke trage et billed af dem!

Her på siden er http://www.trutmund.dk/pi et billed af æggene på bladet
isoleret i et plastkrus med luftbobler for at cirkulere vandet og med en
pind ned igennem for at holde bladende under vand desværre kan billederne
ikke blive bedre

Fra : Carsten Gall

Dato : 10-01-03 17:16

anneconda <anneconda@ishoejby.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:avmq6g$oik$1@sunsite.dk...

> [...]
> pind ned igennem for at holde bladende under vand desværre kan billederne

Ok! det er der ikke noget at gøre ved! Men efter at have set på billedet,
tror jeg ikke at det er malle
æg. Begrundelsen for det, er at de ser alt for små ud, og dels synes jeg
der er alt for mange. Og så er
fiske æg runde og ikke af lange som den her. Fiskelarven ligger
sammenrullet inde i ægget og noget af det første
som bliver synligt, hvis det er æg, er øjenene. De bliver synlige allerede
efter 1-2 døgns forløb.
Jeg synes også at malle æg normalt er meget mere orangegule end dem her!

Hvis det mod forventning skulle være æg af Gibbiceps, tror jeg nok at det
en sjældenhed.
Gibbicepser plejer at bliver ganske store.

Carsten

Fra : Madsen

Dato : 10-01-03 17:23

anneconda skrev:

> [...]
> vandet og med en pind ned igennem for at holde bladende under vand
> desværre kan billederne ikke blive bedre

Hvis det virkelig er Gibiceps-æg, så er de vidt forskellige fra de
æg som mine Xenocara lægger. Desuden undrer det mig at hannen ikke
passer på dem.
Som Carsten skriver i <news:avm6kp$15jr$1@news.cybercity.dk> - så
tror jeg også at æggene vil blive lagt i en hule i stedet for frit
fremme på et blad, men jeg er ikke 100 % sikker da jeg ikke kender
den malletype du har. Jeg har kun haft en enkelt Gibiceps i min
akvarie-karriere og den kom jeg desværre til at sulte ihjel, da
jeg på daværende tidspunkt ikke vidste bedre.

Prøv f.eks. at se følgende link:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/akvarium/xenocara/aeg.jpg>
Sådan ser æggene fra mine Ancistrus Xenocara ud.

Madsen.