Plejehjem Frederiksberg
Fra : Flemming Holm

Dato : 09-01-03 21:17

Hej Gruppe
Jeg søger nærmere oplysninger om et plejehjem på Frederiksberg, Peter
Bangsvej 8, kaldet Sarepta og om et på Virginiavej 12, som skulle være
et hvilehjem for lærerinder. Begge eksisterede i starter af 1900
tallet
Hilsen Flemming

Fra : Philip Sampson

Dato : 10-01-03 18:47

Hej Flemming

Jeg har kigget i Trap. Sarepta kan jeg ikke finde oplysninger om, men om
hvilehjemmet på Virginiavej står der:

"Hvilehjem for lærerinder, Virginiavej 12. Oprettet 1878 af fru Maria
Bøjesen med det formål at skaffe ældre over 50 år gamle lærerinder fribolig
eller bolig til billig leje. Arkitekt C.J.S. Abrahams. 16 lejligheder, alle
til stærkt nedsat leje. Særlig bestyrelse". (Trap Danmark 1959, bind 2, p.
438).

v.h.

Philip Sampson

Fra : Arne Christiansen

Dato : 10-01-03 17:11

I Trap Danmark 1906, bind 1, s. 285, er der anført at Sarepta er en
filial af Diakonissestiftelsen. Den lå påPeter Bangsvej og var
sygepensionat for gamle, svage og hjælpeløse personer. Der var 41
pladser der kostede 1500, 1200 eller 1000 kr pr år. Trefløjet bygning
i 2 stokværk tegnet af arkitekt C. Lehnsdorf og opført i 1884-85.
Grundsten nedlagt 16/12-1884. Indviet 1/11-1885. Østfløjen er senere
forlænget.

Arne Christiansen
Langelinie 34 C
5230 Odense M
Tlf.: 6613 3134
Arne.christiansen@mail.dk
Jeg forsker bl.a. i navne Gommesen og Meyer
Homepage : http//home1.inet.tele.dk/arne_chr

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 10-01-03 17:35

"Flemming Holm" <foerby@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Bangsvej 8, kaldet Sarepta og om et på Virginiavej 12, som skulle være
> et hvilehjem for lærerinder. Begge eksisterede i starter af 1900
****************
Illustreret Dansk Konversationsleksikon bind 19 - 1936 fortæller blot:
1) Sarepta en fønisk by, nu Sarefend besøgt af profeten Elias (1.Kong. 17,9)
nævnes af Jesus (Luc. 4, 26) Korsfarerne byggede et mindekapel der.

2) Sygepensionat, Peter Bangsvej 8, Frederiksberg, med plads for 49 ældre
svagelige kvinder og mænd; oprettet af Den danske Diakonissestiftelse og
drives af denne.

3) Krasnoarmejsk.
Venligst
Flemming Svendsen udi Korsør.