Svævende oliedråbe i elektrisk felt.
Fra : Jonas Jalling

Dato : 09-01-03 21:03

Hej,

Undskyld hvis jeg er OT, men det var den mest passende NG synes jeg.

Jeg er blevet stillet følgende opgave:

En oliedråbe med massen m svæver imellem to plader med afstanden d og
feltstyrken E.
Bestem ladningen q.

Følgende er givet:
m_olie = 2.98 * 10^-15 kg
r_olie = 96 * 10^-8 m
d_plader = 6.0 * 10^-3 m
E_plader = 9.2 * 10^4 (V/m)
U_plader = 552 V

Hvordan finder jeg q ud fra det? Er der noget jeg har overset?

Jonas Jalling

Fra : Henning Makholm

Dato : 09-01-03 21:24

Scripsit "Jonas Jalling" <jonas@jalling.dk>

> Følgende er givet:
> m_olie = 2.98 * 10^-15 kg
> r_olie = 96 * 10^-8 m
> d_plader = 6.0 * 10^-3 m
> E_plader = 9.2 * 10^4 (V/m)
> U_plader = 552 V

> Hvordan finder jeg q ud fra det? Er der noget jeg har overset?

Hvis oliedråben svæver må det være fordi coulombkraften på den netop
opvejer tyngdekraften. Det skal du bruge netop to af de ovenstående
fem oplysninger til at beregne.

--
Henning Makholm "Khanivore is climbing out of its life-support pod."

Fra : Jonas Jalling

Dato : 09-01-03 21:48

"Henning Makholm" wrote:
<snip>
> Hvis oliedråben svæver må det være fordi coulombkraften på den netop
> opvejer tyngdekraften. Det skal du bruge netop to af de ovenstående
> fem oplysninger til at beregne.

Ja, nu fandt jeg ud af det. Havde ikke lige tænkt på tyngdekraften. Tak
for hjælpen

Jonas Jalling