Katten tisser på stuegulvet.
Fra : MacLasse

Dato : 09-01-03 18:36

Hej allesammen.
For et par måneder siden fik vi en killing, som er vores første og
eneste kat. Den er et sølle efterårsskravl, der sjældent gider ud.
Heldigvis skider den i kattegruset, men den har fundet et bestemt hjørne
af stuen til urinal. Møgirreterende. Jeg håber i har andre forslag end
den der med at holde dens snude i pletten mm., for den hjælper ikke.

På forhånd tak for råd. MacLasse.

http://www.kandu.dk/

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 09-01-03 22:31

men den har fundet et bestemt hjørne
> af stuen til urinal.
Forudsat at kattebakken står et godt fredeligt sted, og bliver renset hver
dag, og din kat er sund og velstimuleret så....
Køb nogle foliebakker, put grus i, og stil en der hvor katten tisser. Hvis
den tisser ved siden af den, så stil en på det sted. Bliv ved og ved. Til
sidst bruger den bakken. Ved godt dit hjem kommer til at ligne
måne-base-folie... men det virker. Når det er blevet en vane at bruge
bakken, så kan du begynde at fjerne dem lidt af gangen. Måske det kun er
den første du skal bruge... måske skal der flere til.Som regel er det en ret
kort periode (1-2 uger). Det handler simpelthen om at få brudt vanen....
Men det trick virker altså kun hvis det bare er en vane, ikke hvis katten
vil fortælle jer et eller andet med tisseriet.

Desuden er det vigtigt at du ikke vasker tisse-pletterne af i ex klorin.
Brug noget andet desinficerende rengøringsmiddel. Jeg har god erfaring med
Matas egen.

>Jeg håber i har andre forslag end den der med at holde dens snude i pletten
mm., for den hjælper ikke.

Det er da vist hunde man gør sådan med...?

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Pia J

Dato : 09-01-03 22:30

"Nina, Tender Tribes" <NOSPAMnina@knus.dk> wrote in message

> Det er da vist hunde man gør sådan med...?

Forhåbentlig ikke.... Det eneste man lærer hunden/dyret er, at far er
sadist.

:Pia

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 09-01-03 22:41

> Forhåbentlig ikke.... Det eneste man lærer hunden/dyret er, at far er
> sadist.

Okay, hvad ved jeg om det, jeg har jo aldrig haft hvalp. Synes bare at have
hørt at man "dypper" deres snude....
Nå, men så kan vi vist konkludere at det hverken gælder for hunde eller
katte....

Nina

Fra : Pia J

Dato : 09-01-03 22:36

> Okay, hvad ved jeg om det, jeg har jo aldrig haft hvalp. Synes bare at
have
> hørt at man "dypper" deres snude....

Det var for 50 år siden. Hunden har ikke den form for logik, den forstår
seneste handling og dennes konsekvens - for en hvalp har en tisseplet ingen
forbindelse med det øjeblik den blev produceret, derfor lærer den ikke
noget. Du har 3 sekunder til at korrigere en handling, ellers kan du godt
glemme det, for det har hunden.

:Pia

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 10-01-03 07:56

Nonsens - en hund er væsentlig klogere end du tror!
Kim

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 10-01-03 07:57

> Nonsens - en hund er væsentlig klogere end du tror!

og væsentlig klogere end nogen katte!!!

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 10-01-03 08:22

Det er vist en idiot der har skrevet den nedenstående, eller også havde
jeg ikke lige fået min morgenkaffe. Hunden er naturligvis klogere end
nogen kat!
Kim

Fra : Helle Andersen

Dato : 10-01-03 09:58

"Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> wrote in message
> Det er vist en idiot der har skrevet den nedenstående, eller også havde
> jeg ikke lige fået min morgenkaffe. Hunden er naturligvis klogere end
> nogen kat!

Og det glæder jeg mig *helt vildt* til at du kommer med
noget seriøs dokumentation på ????

--
Helle
http://kattenet.dk

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 10-01-03 10:19

Hej Helle

Man kan for eksempel kigge i psykolog og adfærdsforsker Stanley Corens bog
"Din intelligent hund" og læser hvorfor intelligens er en nødvendighed for en
avanceret flokstruktur som findes blandt ulve, hunde og mennesker (o.a.) samt
kombinationer af disse racer. Desuden kan man kigge på de forskellige
opgaveløsninger som racerne kan foretage - og her kan jeg ikke lige pege på
nogen teoretiker, men selv om man tager højde for kattenes ofte ligegyldige
holdning, så mener jeg ikke at kunne spore en intelligens der når hundene til
sokkeholderne. Der er naturligvis stor forskel på både hunde og katte - og
jeg skal ikke kunne sige om de klogeste katte kan måle sig med de dummeste
hunde, men jeg tvivler stærkt på at nogen kat kan konkurrere med nogen
brugshund.

Mvh
Kim

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 10-01-03 10:30

On Fri, 10 Jan 2003 10:18:39 +0100, Kim Vestergaard Hornbech
<kvho97@hum.auc.dk> wrote:

> [...]
>jeg skal ikke kunne sige om de klogeste katte kan måle sig med de dummeste
>hunde, men jeg tvivler stærkt på at nogen kat kan konkurrere med nogen

   Det synes jeg at du skulle prøve at forklare min veninde som
har verdens nok dummeste Westie - og en uhyggeligt intelligent kat -
når hun bare sætter sig til at gø efter alle der kommer ind - mens
katten vælger opførsel efter om det er mænd eller kvinder der kommer
ind.... Mænd får noen bank mens kvinder finder en nuuuuuusselig misser
der slanger sig på gulvet. Denne kat kan forresten et bredt udvalg i
døreåbning, åbning af køkkenskabe, brødkasser osv. ...

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Anders Møller

Dato : 10-01-03 10:39

On Fri, 10 Jan 2003 10:30:22 +0100, Trine Stubbe Teglbjærg
<snoe@nospam.dk> wrote:

> Denne kat kan forresten et bredt udvalg i
>døreåbning, åbning af køkkenskabe, brødkasser osv. ...

Min lille Andy hopper selv op og tænder lyset, når han vil ud på
badeværelset og lege. Han er 6 mdr. gammel, og stadig killing af rang.

Jeg mangler blot at læse ham at slukke efter sig ;)

/Anders

Fra : Niels Peter

Dato : 10-01-03 10:36

"Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
dummeste
> hunde, men jeg tvivler stærkt på at nogen kat kan konkurrere med nogen

Er det egentlig ikke den gamle med, at katten kan ikke lære at adlyde
ordrer, altså er den dum, bare i moderne forklædning?

Niels Peter

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 10-01-03 10:38

Hej NP
Jo, den forklaring kan muligvis bruges til den sidste del af min påstand,
men nødvendigheden
af intelligens for at få en flok til at fungere, kan vel dårligt affærdiges
på den konto?
Kim

Fra : Niels Peter

Dato : 10-01-03 10:51

> [...]
påstand,
> men nødvendigheden
> af intelligens for at få en flok til at fungere, kan vel dårligt

Med mennesker har man jo fundet ud af i de senere år, at der er mere end
én slags intelligens. En af dem er den sociale, som naturligvis er meget
udbredt blandt flokdyr som hunde, mennesker og andet godtfolk.
For et delvist solitært dyr som katten er det selvfølgelig ikke den type
intelligens, der er mest brug for. Men netop en hunkat i vild tilstand,
som mutters alene skal klare sig selv OG opfostre killinger OG smide
hannen på porten, når han har gjort sit OG forsvare sig selv og
killingerne mod rovdyr osv. kan ikke klare alt det, hvis den er dum som
en dør.
Det er også min erfaring med tamkatte, at hunkattene har en betydeligt
højere gennemsnitsintelligens end hankattene, der i naturen ikke skal
lave andet end at rejse rundt efter ***** - hvor mange brikker kræver
det?
Jeg tror stadig, det mere er et spørgsmål om motivation end om
intelligens, når katte ikke lærer så meget som hunde. Der er ikke
grænser for hvilke komplicerede og halsbrækkende kunster end kat kan
udføre, hvis den selv synes, det er sjovt....

Niels Peter
--
www.bluewhite.dk
Cats Are People, Too!

Fra : Steffler

Dato : 10-01-03 14:14

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in message

> Det er også min erfaring med tamkatte, at hunkattene har en betydeligt
> højere gennemsnitsintelligens end hankattene, der i naturen ikke skal
> [...]

Hov hov..

/S

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 10-01-03 20:40

Ja, det er jo spørgsmålet om det egentlig ikke er intelligens, at de netop
ikke hænger sig i "uvæsenlige" detaljer, og kun "laller" rundt og spiller
dumme indtil det er tid til det vigtige. For når det gælder, så er de der
skam, og de ved præcis hvor langt de kan gå....
Jeg vil ikke vove at påstå at hunkatte er mere intelligente af den grund. De
er mere hormonelle og svinger mere. Hannerne er mere jævne, og ja, de virker
lalleglade, og det kan opfattes som dumhed. Jeg tror egentlig bare de får
det bedste ud af det hele. Det er ski da intelligent.
...og egentlig vil jeg sige at mine hanner kan klart flere hunde-kunster end
mine hunkatte kan....
De åbner skuffer, skabe, kender alle rutiner, forstår at sno sig så man får
opmærksomhed osv....

Nina
www.tendertribes.dk

Fra : "Carsten Sørensen"

Dato : 10-01-03 21:40

On Fri, 10 Jan 2003 10:35:32 +0100, Niels Peter wrote:
> Er det egentlig ikke den gamle med, at katten kan ikke lære at adlyde
> ordrer, altså er den dum, bare i moderne forklædning?

Og det gør den netop til et klogt dyr i min bog :) Altså ikke at
forveksle med en flue som normalt heller ikke dresseres til diverse
hundekunster (hov!)

Hvem gider lystre et menneske når der er så meget andet der er mere
spændende? Hvis vi ikke behandler dem ordentligt skrider de da bare, og
det forstår jeg godt. Det er netop det som gør at jeg er 0%
hundemenneske (som et link til en test sendt på nyhedsgruppen
afslørede). Jeg kan virkelig ikke lide hunde, de savler, de lugter, de
skal konstant bekræftes i at de eksisterer, og så eksisterer de næsten
kun i kraft af at de har et menneske, de kan ikke kende forskel på en
tæve og dit ben; det er kun med menneskets hjælp de har overlevet!

Katte er nogle fantastisk fascinerende dyr med deres egen vilje og hvem
kan være i tvivl om den uhyre komplicerede flokstruktur (hvis
flokstruktur da ER tegn på intelligens, jeg har ikke læst de nævnte
bøger) der er kommet frem på det seneste ved iagttagelse af huskatte i
deres nabolag? Vi er ikke engang begyndt at forstå hvad en kat er.

En hund er der bare. Den er let at forstå. Og den er ikke voldsomt
interessant.

Carsten Sørensen

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 13-01-03 08:29

Hej Carsten

Men er en tomat ikke mere intelligent end en kat så? Mine katte kommer ofte
når jeg kalder - det har jeg aldrig oplevet med en tomat. Manglende
lydighed er ikke noget påvisning af intelligens. Det er det modsatte heller
ikke, men derimod kompleksiteten af de opgaver et individ formår at løse.
Jeg formoder i øvrigt at du aldrig har "kendt" nogen hund, for så ville du
vide at de ikke blot er der, at de skinker lige så lidt som en kat og at
deres adfærd på ingen måde er flad!

> , og så eksisterer de næsten
> kun i kraft af at de har et menneske, de kan ikke kende forskel på en
> tæve og dit ben; det er kun med menneskets hjælp de har overlevet!

Nonsens - prøv at kigge dig rundt i verden. Rigtigt nok er antallet af
hunde højere end det ville være hvis de ikke levede sammen med mennesker,
men det samme er tilfældet med katte.

Katte har naturligvis også en spændende flokstruktur, men hvis vi endnu
ikke er begyndt at forstå intelligensen bag denne, er jeg bange for at det
er fordi der ikke er så meget at forstå. Katte kan for eksempel ikke jage i
fællesskab. Hunde og ulve kan derimod arbejde sammen og for mig at se er et
sådant koordineret og struktureret samarbejde et godt bevis på intelligens.
Jeg har selv tre katte og det er naturligvis også interessant at betragte
samspillet mellem dem, men det gør dem jo ikke intelligente.

Mvh
Kim

Fra : Helle Andersen

Dato : 13-01-03 09:34

> [...]
et
> sådant koordineret og struktureret samarbejde et godt bevis på

Sludder. Det eneste det er et bevis på, er at det er det
som oprindeligt har været det mest praktiske i dyret
naturlige habitat. Der er intet, der understøtter din påstand om, at jagt i
fællesskab skulle være et tegn på større intelligens. Jeg mener til gengæld
heller ikke, at det er det modsatte - de to arter er bare forskellige.

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 13-01-03 10:18

Hej Helle

Jeg kan ikke forstå hvordan du kan betvivle at det kræver en væsentlig form for
intelligens når en ulveflok jager. En del af flokken indleder jo jagten på
byttet, disse individer udskiftes efterhånden som de bliver trætte, inden
byttet dræbes i et bagholdsangreb udført af hovedparten af flokken som blot har
ligget på lur mens jagten foregik. Det samspil som er nødvendigt mellem
individer i et sådant jagtselskab, kræver alt andet lige mere intelligens end
at sætte sig til at vente ved et musehul! Dermed ikke sagt at katten er dum -
for som du ganske korrekt anfører, er det meget svært at sammenligne
forskellige former for intelligens.

Mvh
Kim

Fra : Helle Andersen

Dato : 13-01-03 10:32

> Jeg kan ikke forstå hvordan du kan betvivle at det kræver en væsentlig
form for
> intelligens når en ulveflok jager.

Det betvivler jeg skam bestemt heller ikke. Jeg er ikke
uenig med dig i, at det er intelligent adfærd.

> Det samspil som er nødvendigt mellem
> individer i et sådant jagtselskab, kræver alt andet lige mere intelligens
end
> at sætte sig til at vente ved et musehul!

Katten gør hvad den er skabt til - og jeg mener absolut
ikke, at man kan beskylde den for at være mindre
intelligent, fordi den er solitær jæger. Som andre har
nævnt har den i andre sammenhæng en langt mere
kompliceret social struktur end f.eks. hunden.

Naturen er sådan indrettet, at der findes jægere for alle
slags byttedyr. Hvis alle arter havde samme adfærd og
dermed samme byttedyr, ville konkurrencen være for
hård og der ville blive overskud af nogle grupper at
byttedyr og dette ville ødelægge balancen - se bare hvad
vi mennesker har gjort i den sammenhæng. At katten er
en solitær jæger og derfor kun tager mindre byttedyr, er
derfor, i mine øjne, blot en måde at skabe en naturlig
balance på og ikke en måde at måle dens intelligens på.

I det hele taget mener jeg at det er helt forkert, at
sammenligne de arters intelligens. Jeg vil på ingen måde
påstå at hunde er dumme - vi taler bare om to forskellige
typer af intelligens. Vi kan allesammen finde diverse
eksempler, der "beviser" at enten katte eller hunde er
klogere, men i bund og grund er det en diskussion om
hønen og ægget.

--
Helle
http://kattenet.dk

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 13-01-03 11:19

Hej Helle

Dit argument om at naturen er viselig indrettet er særdeles interessant.
Arterne udvikler / har udviklet bestemte strategier for at overleve. Nogle
satser på hastighed som en af de væsentligst faktorer, andre camouflage, andre
igen samarbejde, osv. Min påstand er at katten har satset på klør og hurtighed
frem for samarbejde og deraf større behov for intelligens hvilket hverken er
bedre eller dårligere end hunden der har satset på samarbejde.

Mvh
Kim

Postscriptum:
Ægget kom før hønen – Hvor skulle hønen ellers komme fra? En hønelignende fugl
må have frembragt ægget. Det er vel sådan evolution finder sted?!?

Fra : Helle Andersen

Dato : 13-01-03 11:49

> [...]
er
> bedre eller dårligere end hunden der har satset på samarbejde.

Og min påstand er såmænd bare, at man ikke kan sætte
lighedstegn mellem evnen til at samarbejde og intelligens. I
begge tilfælde må man jo sige, at det handler om evnen til
at skaffe sig føde og her er begge arten rimeligt effektive.
Desuden er der også så mange andre aspekter, f.eks.
kompleksiteten i de sociale relationer, evnen til indlæring,
tilpasningsevne ect.

--
Helle
http://kattenet.dk

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 13-01-03 13:46

Hej Helle

Det var så en adfærdsforsker og psykolog der sætte det lighedstegn. ( at
samarbejde kræver intelligens) Men jeg kan godt se det måske er lidt
problematisk i andre sammenhænge (f.eks. myre omend samarbejdet har en anden
karakter). Men mener du at katten er hunden overlegen i de intelligenser du
nævner?

/Kim

Fra : Helle Andersen

Dato : 13-01-03 14:11

> Det var så en adfærdsforsker og psykolog der sætte det lighedstegn. ( at
> samarbejde kræver intelligens)

Jamen, jeg er ikke uenig i, at samarbejde kræver en form
for intelligens. Jeg mener bare ikke, at det er
ensbetydende med, at dyr, der ikke samarbejder,
*mangler* intelligens. Intelligens kan komme til udtryk på
flere måder efter min mening - hvoraf én af dem, kan være
evnen til at samarbejde.

Som andre har været inde på, har katte også en hvis evne
til at samarbejde - den kommer bare til udtryk i andre
situationer. Det er ikke usædvanligt at flere katte kan finde
ud af at samarbejde om, at jage en trussel væk og
hunkatte kan også samarbejde om flere kuld killinger og
skiftes til at jage.

Personligt finder jeg det både fascinerende og
imponerende, at katten netop er i stand til at skifte mellem
individualitet og samarbejde.

> Men mener du at katten er hunden overlegen i de intelligenser du
> nævner?

Jeg mener, at der er langt større kompleksitet i en
katteflok og deres flokadfærd er langt mere nuanceret og
subtil. Jeg har haft katte siden 1984 og har pt. 6 katte
sammen - og stadig finder jeg nye aspekter i deres
indbyrdes forhold, som overrasker mig og ofte imponerer
mig. De andre ting, jeg nævnte, tør jeg ikke rigtig gætte på
- det var bare eksempler.

--
Helle
http://kattenet.dk

Fra : Niels Peter

Dato : 13-01-03 14:21

> [...]
> Hej Helle
>
> Det var så en adfærdsforsker og psykolog der sætte det lighedstegn.

Man kunne vel lige så velunderbygget konkludere, at det kræver
intelligens at klare sig mutters alene?

Niels Peter
--
www.bluewhite.dk
Cats Are People, Too!

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 15-01-03 08:32

Ikke hvis man er den stærkeste eller den hurtigste eller har en anden
egenskab.
/Kim

Fra : Niels Peter

Dato : 15-01-03 11:05

> Ikke hvis man er den stærkeste eller den hurtigste eller har en anden
> egenskab.
> /Kim

Nu er det jo ikke nok at være stærk eller hurtig, man skal jo også vide,
hvornår man skal sætte styrken og hurtigheden ind og hvor meget man i
den givne situation skal dosere det osv.

Niels Peter
--
www.bluewhite.dk
Cats Are People, Too!

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 16-01-03 08:39

Fuldstændig korrekt, men jo hurtigere og stærkere man er jo mindre er det
nødvendigt at bruge hjernen. Modsat mennesket som ikke er hurtig, ikke er
stærk, ikke har store klør - blot har vi intelligens.
/Kim

Fra : Niels Peter

Dato : 16-01-03 08:49

> [...]
er
> stærk, ikke har store klør - blot har vi intelligens.

Så burde en skildpadde være lynende intelligent?

Niels Peter

Fra : Pia J

Dato : 16-01-03 08:45

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in message news:3e2662e2$0$135

> Så burde en skildpadde være lynende intelligent?

Det er den også, vandt den måske ikke over haren?

:Pia

Fra : Niels Peter

Dato : 16-01-03 08:59

> Det er den også, vandt den måske ikke over haren?
>
> :Pia

He, he, jo ....

Niels Peter

Fra : Niels Peter

Dato : 13-01-03 14:20

"Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Min påstand er at katten har satset på klør og hurtighed
> frem for samarbejde

+ evnen til at skjule sin tilstedeværelse for byttedyrene, til ud fra
indsamlede data at bedømme, hvilke musehuller, der er beboede, til at
undgå at opsøge de samme fangstpladser som alle de andre katte (hvis
mennesker kunne det tilnærmelsesvis så godt, ville vi aldrig have
myldretider) osv. osv.
Tilværelsen som solitær jæger kræver mindst lige så stor intelligens som
gruppejægernes, blot på nogle andre punkter.
Det er ikke nok at være hurtig, det er byttedyrene også ...

Niels Peter
--
www.bluewhite.dk
Cats Are People, Too!

Fra : Niels Peter

Dato : 13-01-03 09:52

> [...]

er et
> sådant koordineret og struktureret samarbejde et godt bevis på

Så er hunløver altså - som de eneste katte - intelligente?

Niels Peter
P.S. Så vidt jeg husker, foretrak Einstein at arbejde alene - han var
altså dum?

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 13-01-03 10:21

Hej Niels Peter

Løven er formodentlig blandt de mest intelligente af kattene så ....
Stadigvæk påstår jeg ikke at katten er dum. Det er man jo ikke blot fordi
andre er mere intelligente.

Kim

Fra : Niels Peter

Dato : 13-01-03 14:25

> [...]
>
> Løven er formodentlig blandt de mest intelligente af kattene så ....
> Stadigvæk påstår jeg ikke at katten er dum. Det er man jo ikke blot

Siden det lykkedes at lave IQ-tests, der kunne bruges på dyr (dem til
mennesker kræver jo, man har et verbalsprog), er billedet blevet noget
broget.
I nogle tests har katte scoret højere end chimpanser ...
Især den type test, hvor fodring udløses, hvis der trykkes på et antal
knapper i forskellige farve i den rigtige rækkefølge, er katte ret gode
til. Især i anden fase, hvor man pludselig ændrer rækkefølgen for at se,
hvor hurtigt dyret regner den nye "kode" ud ...

Niels Peter
--
www.bluewhite.dk
Cats Are People, Too!

Fra : Denise

Dato : 13-01-03 10:40

"Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> wrote in message
> Katte kan for eksempel ikke jage i
> fællesskab.

Hej Kim
Der findes undtagelser. Jeg havde engang 2 katte der kunne det der. Den ene
stod vagt i den ene enden af et bed, den anden gik ned i den anden ende og
jagede fugle op til den første. Det var udspekuleret samarbejde, for de
gjorde det flere gange.
Men jeg er godt klar over, at det vist ikke er normalt.
Ligesom den ene hentede leverpostej på køkkenbordet, som den skubbede ned
til den anden, selvom man ikke kan kalde det jagt, og dog
Hilsen Denise

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 13-01-03 11:24

Hej Denise

Særdeles interessant! Forskellen på hunde og katte er måske mindre end jeg
først have antaget. Hvad var det for nogle katte? (race, alder, køn?) Min
hankat som står for den største del af kattekriminaliteten, lader også de andre
smage tyvekosterne, men først når han er mæt!

Kim

Fra : Denise

Dato : 13-01-03 12:02

> [...]
andre
> smage tyvekosterne, men først når han er mæt!

Hej Kim
Det var nogle vildkatte han-killinger (brødre) i sort/hvidt, vi fik skaffet
os og som var taget for tidligt fra moderen. De blev fodret med
modermælkserstatning og babymad o.s.v., indtil de var gamle nok til alm.
mad Det var ca. i 1969/70. Pga deres alder, havde de ikke kunne nå at
lære noget særligt af deres mor tror jeg. Af og til kogte vi æg til dem,
pillede dem og gemte dem i huset. Så legede de sporhunde og de fandt dem
altid. Nu lugter kogte æg jo også af meget, og de var vilde med det .
Hvor gamle de var da de samarbejdede ved jeg ikke, men jeg tror de altid
gjorde det, måske mest da de var nogle unge lømler. De blev 16 år gamle. Den
første blev aflivet pga sukkersyge. Den anden døde ca. ½-1 år efter den
første, formodentlig af sorg, da der ikke var påviselig grund til nogen
sygdom.
Hilsen Denise

Fra : Mads P. R. Jorgensen

Dato : 13-01-03 14:40

Denise skrev i meddelelsen <>> Katte kan for eksempel ikke jage i

> [...]
>gjorde det flere gange.
>Men jeg er godt klar over, at det vist ikke er normalt.

Jeg har også oplevet at katte jager i fællesskab i to separate tilfælde:

Det ene tilfælde var to tamme kastrerede hankatte der boede et sted jeg
engang imellem besøgte. De havde en fast rutine når de kom ud på deres
veranda og så at der var fugle i haven. Først dukkede den ene kat forsigtigt
ned under verandaen og krøb forsigtigt igennem blomsterbedene hen til hegnet
hvor den lagde sig i baghold på en halv meter høj jordvold. Når
bagholdskatten så var på plads gik klapperkatten så i gang med stille og
roligt genne byttet henimod jægeren. Ikke så meget ved at angribe, men mere
ved blot at være der. Og så kunne den gå lidt frem og tilbage for at
dirigere duerne lige derhen hvor bagholdet lå. Det var ikke hver gang det
virkede, men når det gjorde var det altså imponerende.

Det andet tilfælde med fællesjagt var tre vilde hunkatte som også
praktiserede fælles jagt med klappere og jægere. Her kunne de endda variere
jagten, for der kunne være enten en klapper og to jægere, eller to klappere
og en jæger. Ellers var jagtmetoden stort set den samme som i første
tilfælde.

I begge tilfældene er der tale om at kattene allerede befandt sig i et
fællesskab: Hankattene var ikke i familie, men boede dog sammen og havde på
den måde et bånd. De vilde hunkatte var helt sikkert i familie med hinanden,
men om der var tale om en mor med to døtre eller tre søstre fandt jeg aldrig
ud af.

Så egentlig tror jeg at alle katte _potentielt_ kan finde ud af at jage i
mindre flokke, såfremt de korrekte omstændigheder er til stede.

Og så lige et par generelle kommentarer til intelligens-debatten:

Dels er det forkert at diskutere forskelle på brugshunde og racekatte.
Brugshunde bliver avlet efter ønskede praktiske egenskaber, og f.eks. Border
Collies kan jo lære et virkeligt imponerende arsenal af tricks. Men det
fordi netop menneskelig udvælgelse gennem århundreder har fremhævet netop
disse egenskaber, ikke fordi at de fjerne forfædre kunne det samme.

Racekatte bør nok mere sammenlignes med de der hunde med fine navne som også
bliver udstillet, og primært bliver bedømt på udseendet, og avles primært
efter et bestemt udseendes ideal.

Måske skulle man mere vurdere katte og hundes sociale egenskaber: Hunde,
uanset race, vil altid have behov for at være del af en flok med en social
struktur. Katte _kan_ være sociale dyr, og endda trives i en flok, men kan,
hvis omstændighederne kræver det, klare sig på egen hånd.

Og så med hensyn til det der med at løse opgaver og lære praktiske ting som
en indikation på større intelligens hos hunde: Jeg kan huske en
tv-udsendelse fra et par år tilbage, hvor man eksperimenterede med at lave
fulgefodringsautomater som egern ikke kunne komme til. Der blev lavet de
mest imponerende forhindringsbaner som egernene skulle komme igennem for at
komme frem til deres nødder. Og det lykkedes for egernene, så set ud fra det
samme vurderingsgrundlag som hunde vil jeg vove at påstå at egern er mere
intelligente end hunde. Hunde skal jo have nogen til at lære dem trickene,
egern kan lære lige så svære trick på egen hånd. Hva'be'har, Kim?

mvh
Mads

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 17-01-03 10:15

Hej Mads

Jeg mener godt at kunne huske udsendelsen, og på baggrund af mine erindringer
mener jeg at din konklusion er både tvivlsom og provokerende hvilket gør at jeg
godt kan lide den ). Hvad får dig til at konkludere at man ikke kunne "sulte"
en border collie (som tidligere nævnte Stanley Coren vurdere til at være den
klogeste hund) til at lære at betjene sådanne automater. Aktiveringskugler som
kan købes ved næsten alle dyrehandler betjener hunde uden instruktion. Tror du
en kat kunne betjene en automat? Jeg har aldrig set aktiveringsbolde til katte –
hvad er grunden mon? Vi har forsøgt at lave automater af små papkasser hvor en
kat med poten kunne fiske en pille op ad gangen uden at det har været den store
succes – mon vores katte er for mætte?

Jeg kommer samtidig til at tænke på en gammel avisartikel hvor Bent Jørgensen
(tidligere direktør i Kbh. Zoo og zoolog) fortalte om dyrs intelligens (har
desværre ikke nogen henvisning). En af hans pointer var at når man sammenligner
mennesket med andre arter vil det altid ske på vores vilkår hvorfor de andre
arter bliver snydt. Det samme spiller formodentlig en rolle når man sammenligner
mellem to arter, men betyder det så at man overhovedet ikke kan vurdere
intelligens? Er det heller ikke muligt at sammenligne en sommerfugl med en
chimpanse?

/Kim

Fra : Niels Peter

Dato : 17-01-03 10:27

> [...]
Tror du
> en kat kunne betjene en automat? Jeg har aldrig set aktiveringsbolde

Grunden er, at du ikke har kikket længe nok efter dem - der findes
aktiverings"dimser" til katte. Jeg købte en til mine engang, en klar
plastdims indrettet nogenlunde som en åleruse, så det var rimeligt
besværligt at få fat i foderet.
De fleste af kattene fandt hurtig ud af fidusen, og så var det ikke
sjovt længere. Den ældste af mine russere, derimod, kikkede en enkelt
gang på den, pirkede til den og fandt så ud af, hvordan man skilte den
ad, hvorefter hun åd hele indholdet. Så gad hun heller ikke mere "been
there, done that!".
Det er jo desværre et fortolkningsspørgsmål, hvad det siger om deres
intelligens. Umiddelbart vil jeg sige, at de katte, der fandt ud af at
bruge den på den "autoriserede" måde, var rimeligt kvikke, mens hende,
der fandt ud af at skille den, må være ekstraordinært intelligent ...

Niels Peter
--
www.bluewhite.dk
Cats Are People, Too!

Fra : marianne hellemose

Dato : 17-01-03 10:26

Kim skrev
> Jeg har aldrig set aktiveringsbolde til katte -
hvad er grunden mon? <

Jeg købte min første aktiveringsbold til katte for 6-7 år
siden, til stor fornøjelse for kattene, og de er bestemt
ikke hverken sjældne eller svære at finde.

Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@KATTEparadis.tdcadsl.dk

Fra : marianne hellemose

Dato : 17-01-03 10:44

Hej Kim

Jeg er en af de utallige katteejere, der har levet med
vendte dørhåndtag og kroge på døre og vinduer, efter
en gang at være nødt til at hente nogle af kattene ind
fra haven, da en af mine kastrater havde lukket et vindue
op, mine katte er kun indekatte, så det var lidt chockerende lige pludselig
at finde halvdelen af dem i
haven, det er vel 10 år siden og fra den gang har jeg altid
som det første på en ny bopæl sikret vinduer og døre
og utallige er de gange hvor jeg har været rigtig glad for
at jeg ikke mere undervurdere kattes intelligens *GG*

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 17-01-03 11:12

Så har jeg ikke set ordentlig efter - beklager!
/Kim

Fra : Helle Andersen

Dato : 17-01-03 11:04

> [...]

Tror du
> en kat kunne betjene en automat? Jeg har aldrig set aktiveringsbolde til

Det kan de sagtens. Jeg har i hvert fald 6 stk. som ikke
ser noget problem i, at få tømt en aktiveringsbold meget
hurtigt

> Vi har forsøgt at lave automater af små papkasser hvor en
> kat med poten kunne fiske en pille op ad gangen uden at det har været den
store
> succes - mon vores katte er for mætte?

Muligvis, for her ville det med garanti ikke være noget
problem.

Mine kattes bedste "aktiveringsbold" hedder
dybfryseren Jeg må spærre døren til fryseren af, for det
er ikke den helt store udfordring for dem, at åbne den og
lave Tag-Selv-bord. Desuden må jeg have kroge på alle
de skabe, der potentielt indeholder noget spiseligt.

--
Helle
http://kattenet.dk

Fra : Mads P. R. Jorgensen

Dato : 17-01-03 12:57

Kim Vestergaard Hornbech skrev i meddelelsen
<3E27C99B.8E8D4C1A@hum.auc.dk>...

>Hej Mads

Hej Kim, lige en praktisk ting. De her nyhedsgrupper er ikke Jeopardy, så
svaret kommer _ikke_ før spørgsmålet her. Gider du ikke skrive dine
kommentarer nedenunder de ting du kommenterer? pft.

> [...]
erindringer
>mener jeg at din konklusion er både tvivlsom og provokerende hvilket gør at

Jeps, det var lidt provokerende, men du så ud til at fange pointen
udemærket. Dels mener jeg lidt det er at sammenligne pærer og bananer. Men
mon ikke du også på et tidspunkt har overvejet hvor provokerende det er
komme med påstanden at hunde er mere intelligente end katte i en
katte-gruppe?

> [...]
den
>klogeste hund) til at lære at betjene sådanne automater.

Det kan jeg heller ikke konkludere, siden jeg aldrig har undersøgt det eller
hørt om sådanne undersøgelser. Men alvorligt talt tror jeg ikke at en hund
(selv ikke min yndlingshund border collien) ville være i stand til at løse
en forhindringsbane svarende til egernene (bare tilpasset hundens fysiske
evner), simpelthen fordi hunde har en anden måde at søge føde på, nemlig
jagt. En ræv ville måske, tror jeg.

> [...]
en
>kat med poten kunne fiske en pille op ad gangen uden at det har været den

Sikkert. Eller også er det det klassiske kattetrick med at være helt med på
hvad det egentlig er du vil have dem til at gøre. De gør det bare ikke. De
gider ikke, og uanset hvad du gør, så boykotter de det, bare for at gøre dig
fustreret. Undervurder ikke kattes evner

> [...]
>intelligens? Er det heller ikke muligt at sammenligne en sommerfugl med en

Det er i hvertfald svært, for de fleste arter er jo specialicerede til at
opfylde deres plads i naturen bedst muligt, og i konkurencesituationer
bliver unødvendige egenskaber så skåret fra. Menneskets tæmmede dyr er så en
undtagelse, hvor vi avler dem efter egenskaber der ikke har noget at gøre
med overlevelse i naturen at gøre. Her er hunde så avlet efter egenskaber
der gør dem i stand til at samarbejde med mennesker, hvilket jo er nyttigt
nok, men er det intelligens?

I hvert fald vil jeg ikke turde sige noget definitivt om dyrs intelligens,
for det handler netop om at bedømme dyrene på hver deres meritter, ikke
nogle menneske-skabte 'kunstige' kriterier.

Mads

Fra : asm

Dato : 10-01-03 19:10

> [...]
> avanceret flokstruktur som findes blandt ulve, hunde og mennesker (o.a.) samt

der findes også flokstrukture blandt kattedyr (omend det nok mere er
undtagelsen end reglen)
http://www.aalborg-zoo.dk/struktur/dyr/dyr/loeve/index.asp

> [...]
> holdning, så mener jeg ikke at kunne spore en intelligens der når hundene til

ifølge "animal inteligence" af edward lee thorndike*, er der ikke målbar forskel
på hunde og kattes intelligens, de er kort sagt lige dumme. de kan dog indoktrineres
gennem stimuli/respons til at udføre forskellige opgaver (hunde er dog nok lettere
at indoktrinere (imo) pga. af deres autoritetstro natur)

*Edward L. Throndike's pioneer investigations in the fields of human and
animal learning are among the most influential in the history of
Psychology. In 1934, the American Association for the Advancement of
Science elected Thorndike as the only social scientist to head this
professional organization. (men det er da ikke ensbetydende med at ham
stanley ikke også ved hvad han snakker om...)

jeg kan godt finde nogle links til hans forsøg hvis du er interesseret

> [...]
> jeg skal ikke kunne sige om de klogeste katte kan måle sig med de dummeste
> hunde, men jeg tvivler stærkt på at nogen kat kan konkurrere med nogen

....brugshund...

det siger vel også meget meget om mentaliteten hos hundeejere kontra
katteejere..

Hundeejere mener at hunde er mere intelligente end katte pga. deres evne
til at tage mod ordre, Katteejere ved at katte er mere intelligente af
samme årsag =P

MEN! når alt kommer til alt er det her en meningsløs diskution da
"intelligens" IMO _ikke_ er en kvantificerbar størrelse, men er meget
afhængig af hvad man vil bevise og hvordan man måler. (men det skal da
ikke være nogen hemmelighed at jeg mener at hunde gennemsnitligt har en
intelligens som en våd brosten, og at den intelligens de måtte beside er
omvendt proportionalt med deres størrelse) ;o]

--
/asm
//stavefelj, imaginære ord & kreativ tegnsætning siden 1973

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 13-01-03 08:48

Hej ASM

En forsigtig indskydelse - Man er formodentlig/forhåbentlig nået videre på de knap 70 år
der er gået siden Edward L. Throndike, men jeg er naturligvis interesseret hvis du har
en god lænke.

Min påstand er ikke at en hund er intelligent fordi den kan adlyde, men at man målrettet
har avlet på de hunde som i samspil med mennesker, får, kvæg o.l. har løst opgaverne
bedst. Derfor har man hos brugshundene fået (hvis man da ikke anfægter at målrettet avl
kan give resultater) hunde som er målbart klogere end andre hunde der er blevet avlet
efter udseende eller smag. (Jf. Coren som i øvrigt i samarbejde med en række trænere og
dommere opstiller forskellige intelligensprøver hvor de store og mellemstore hunde
klarer sig bedst (http://www.stanleycoren.com/e_intelligence.htm)) Mig bekendt har
katteejere aldrig lavet en tilsvarende udvælgelse.

Mvh
Kim

Fra : Niels Peter

Dato : 13-01-03 08:56

> [...]
bekendt har
> katteejere aldrig lavet en tilsvarende udvælgelse.

Nej, hvis der finder udvælgelse sted i forholdet mellem katte og
mennesker, er det kattene, der selekterer på menneskene

Niels Peter
--
www.bluewhite.dk
Cats Are People, Too!

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 13-01-03 10:23

Hej NP

Så det er katten der bestemmer hvem du skal parre dig med? Så må man jo håbe
at katten har god smag!!!

Fra : Niels Peter

Dato : 13-01-03 14:28

> Hej NP
>
> Så det er katten der bestemmer hvem du skal parre dig med? Så må man
jo håbe
> at katten har god smag!!!

Det må jeg jo hellere skrive, at den har - min kone er også på denne NG

Niels Peter

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 15-01-03 08:38

Jeg kan ikke andet end føle lidt med dig. Din kat bestemmer din kone, og
din kone bestemmer hvad du må sige ....... )
/Kim

Fra : Niels Peter

Dato : 15-01-03 11:06

> Jeg kan ikke andet end føle lidt med dig. Din kat bestemmer din kone,
og
> din kone bestemmer hvad du må sige ....... )
> /Kim

Jamen, jeg har det også hårdt - rart med lidt medfølelse )

Niels Peter

Fra : Denise

Dato : 15-01-03 11:22

> "Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse
> og
>
> Jamen, jeg har det også hårdt - rart med lidt medfølelse )
>
> Niels Peter

Fnys, mænd synes jo altid de har det hårdt, selv om de tit har det som
blommen i et æg.
Hilsen Denise

Fra : Niels Peter

Dato : 15-01-03 11:48

"Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> skrev i en meddelelse

> "Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in message

> Fnys, mænd synes jo altid de har det hårdt, selv om de tit har det som
> blommen i et æg.
> Hilsen Denise

Og sådan forholder det sig aldrig med kvinder?

Niels Peter

Fra : Denise

Dato : 15-01-03 12:18

> kone,

> Og sådan forholder det sig aldrig med kvinder?
>
> Niels Peter

Altså, nu var det hankøn vi snakkede om. Det andet kræver jo en længere og
mere dybdegående forklaring
Hilsen Denise

Fra : Niels Peter

Dato : 15-01-03 14:13

> [...]
>
> "Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in message

> Altså, nu var det hankøn vi snakkede om. Det andet kræver jo en

Du har aldrig overvejet en karriere på Christiansborg? Den var næsten
lige så god den med at "sagen er jo stadig til behandling i udvalget".

Niels Peter

Fra : Denise

Dato : 15-01-03 14:36

> [...]
>
> Du har aldrig overvejet en karriere på Christiansborg? Den var næsten
> lige så god den med at "sagen er jo stadig til behandling i udvalget".

*LOL*

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 16-01-03 08:35

Blommen i et æg? Er det mellem to piskeris?!? )
/Kim

Fra : Denise

Dato : 16-01-03 10:56

> Blommen i et æg? Er det mellem to piskeris?!? )
> /Kim

Ha, hvordan vil du få et piskeris ind i et æg ?
Hilsen Denise

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 17-01-03 10:17

Det kan jeg vise dig ved lejlighed - hvis du lægger køkken til
/Kim

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 10-01-03 20:34

> Det er vist en idiot der har skrevet den nedenstående,

.....eller en der poster 3 gange i træk *LOL*

Hunden er naturligvis klogere end
> nogen kat!

Nu er der jo mange måder at måle klogskab/intelligens på, så måske du skal
definere hvilken intelligens du mener hunden har mere af??

Hilsen Nina

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 13-01-03 08:50

Jeg vil blot henvise til Stanley Coren igen ....

Kim

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 10-01-03 07:55

Hej Maclasse

Begynd eventuelt at fodre katten der hvor den fejlagtigt tror den skal
pisse! Katte skulle efter signe ikke bryde sig om at pisse og spise samme
sted.

Mvh
Kim

Fra : Anders Møller

Dato : 10-01-03 08:34

On Thu, 09 Jan 2003 17:36:15 GMT, "MacLasse" <MacLasse.news@kandu.dk>
wrote:

>Møgirreterende.

Sludder - det er da -pisse-irriterende ;) Hvis den lavede stort på
gulvet ville det være møg irriterende..

Nej, spøg til side, følg rådet med flere bakker og have tålmodighed.
Min Mis Andy tissede også på gulvet, men det viste sig at være fordi
han ikke kunne lide min exkæreste! :P

God weekend.

Anders

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 10-01-03 09:59

Så du skiftede kæresten ud for at få katten til 'ramme' kattebakken?!?
DET er holdning!
I øvrigt hedder det møgirreterende i et ord!
Mvh
Kim

Fra : Anders Møller

Dato : 10-01-03 10:13

On Fri, 10 Jan 2003 09:59:29 +0100, Kim Vestergaard Hornbech
<kvho97@hum.auc.dk> wrote:

>Så du skiftede kæresten ud for at få katten til 'ramme' kattebakken?!?
>DET er holdning!

Nej, men det faldt sammen i samme periode. Efter hun flyttede stoppe
missen med at tisse på gulvet.

>I øvrigt hedder det møgirreterende i et ord!

Det er ikke pænt at rette folks måde at stave på på NG, men nu du er i
gang kan jeg da fortælle at man staver det irrIterende :P

Derudover er det på nudansk op til een selv at bestemme om man vil
sammensætte ord - f.eks. i dag eller idag. Du kan begge dele.

Venligst,

Anders

Fra : Lisbeth Christensen

Dato : 10-01-03 10:36

"Derudover er det på nudansk op til een selv at bestemme om man vil
sammensætte ord - f.eks. i dag eller idag. Du kan begge dele."

- Ja, undskyld jeg bliver ved med at vade i det, men hvornår har de dog
lavet det om? Så længe tilbage jeg kan mindes har reglen været: På dansk
skrives sammensatte ord som altovervejende hovedregel i ét ord - med enkelte
undtagelser, hvor der er valgfrihed. Til gengæld ved jeg, at der på engelsk
er en tendens til at man begynder at skrive ordene sammen i stedet for at
skille dem (men okay - *det* er irrelevant *S*).

Spørgsmålet er helt seriøst ment - som uddannet sprogmenneske er jeg *meget*
interesseret i at høre om det, når Dansk Sprognævn laver om på ældgamle
regler og ikke informerer offentligheden om det .

VH Lisbeth

--
http://www.mactabby.dk - opdræt af maine coons.

- Cats come in many varieties...and every one is divine.

Fra : Anders Møller

Dato : 10-01-03 10:37

On Fri, 10 Jan 2003 10:35:31 +0100, "Lisbeth Christensen"
<mactabby@hotmail.com> wrote:

>Spørgsmålet er helt seriøst ment - som uddannet sprogmenneske er jeg *meget*
>interesseret i at høre om det, når Dansk Sprognævn laver om på ældgamle
>regler og ikke informerer offentligheden om det .

Min udtalelse var skam også seriøst udtalt! :) Jeg fortæller egentligt
bare om den måde min folkeskolelærer (se nu sætter jeg selv ord
sammen!) forklarede det til mig i sin tid. (Er pt. 24, så det er et
par år siden.. :) )

/Anders

Fra : Lars Wiberg

Dato : 10-01-03 16:16

Ikke iflg. http://www.dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet?M=1&P=idag

--
Lars Wiberg alias Slartibartfast /\ ASCII Ribbon Campaign
http://southend.dk/ \/ No HTML or RTF in mail

Fra : Lisbeth Christensen

Dato : 10-01-03 20:19

Nååårrhhh...jeg mente det da også nok )...syntes godt nok også, at hvis
den regel havde ændret sig siden jeg afsluttede min uddannelse for 3½ år
siden, så var det da godt nok gået hurtigt og stille for sig .

VH Lisbeth

Fra : Camilla Scharff

Dato : 11-01-03 15:05

"Anders Møller" <punto@jubiimail.dk> skrev...
> Derudover er det på nudansk op til een selv at bestemme om man vil
> sammensætte ord - f.eks. i dag eller idag. Du kan begge dele.

Ikke ifølge Dansk Sprognævn ... - sakset fra FAQ'en på www.dsn.dk (i øvrigt
en god hjælper med den slags småting :
"Ét eller to ord: i dag

Spørgsmål: Skal i dag skrives i et eller to ord? Fx jeg kommer i dag og i
dag skinner solen?

Svar: Man skal skrive i dag, altså i to ord. Der er tale om en
præpositionsforbindelse svarende til i morgen. Det hedder også i aften, i
går, i weekenden og på lørdag, altså i to ord. Det har ikke på noget
tidspunkt været i overenstemmelse med Retskrivningsordbogen at skrive
udtrykket i et ord."

Mvh. Camilla

Fra : Anders Møller

Dato : 10-01-03 10:16

<kvho97@hum.auc.dk> wrote:

>Så du skiftede kæresten ud for at få katten til 'ramme' kattebakken?!?
>DET er holdning!
>I øvrigt hedder det møgirreterende i et ord!

Hvis det nu var "pisse irriterende" - ville du så også sammensætte de
to ord ?

Pisseirriterende ser for mig ligeså forkert ud som møgirriterende ;)

Anyways, diskussionen hører slet ikke til her derfor min OT

/Anders
--
Anders Møller
Punto 16v

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 10-01-03 10:17

> Så du skiftede kæresten ud for at få katten til 'ramme' kattebakken?!?
> DET er holdning!
> I øvrigt hedder det møgirreterende i et ord!

Vel gør det ej! Hvis du absolut skal være pernitten, så få lige dine vokaler
på plads ;-P
(skåret ud i pap: det hedder møgirr_i_terende)
Anyway, stavemåden har da ikke spor med katte at gøre, såeh mon ikke man kan
sige, at det var en møgirriterende bemærkning i en katte-ng

Mvh. Else
--

www.geocities.com/gyldenk

Fra : Anders Møller

Dato : 10-01-03 10:25

On Fri, 10 Jan 2003 10:16:50 +0100, "Else Gyldenkærne"
<gyldenkaerne@no-junk.post.tele.dk> wrote:

>Anyway, stavemåden har da ikke spor med katte at gøre, såeh mon ikke man kan
>sige, at det var en møgirriterende bemærkning i en katte-ng

Enig, Fru Gad eksisterer også på NG! :)

EOD!

/Anders
--
Anders Møller
Punto 16v

Fra : Mone

Dato : 16-01-03 09:54

Hej Maclasse.

Jeg ved ikke om du får noget ud af alle de indlæg der kommer på dit
spørgsmål, men jeg syntes godt nok ikke rigtig det har noget med "katten
tisser på stuegulvelt" at gøre.

Jeg håber hver gang der kommer en mail om dette indlæg, at der er kommet
svar du kan bruge, men nej, det er det samme hver gang.

Nu kunne jeg jo bare slette mig på listen over "katte", men da jeg er
meget interesseret i katte, så syntes jeg ikke jeg har lyst til det.

Derimod, syntes jeg det ville være en god ting, om indlæg om alt det som
ikke handler om katte, kunne fortsætte i en anden gruppe.

Hvad mener du om det???

Med venlig hilsen
Mone

http://www.kandu.dk/

Fra : Ann K.

Dato : 17-01-03 00:14

Hej Mone.
Blot en lille kommentar til dit indlæg, hvor du udtrykker håb om at
Maclasse har fået nogle brugbare svar.... Det allerførste svar fra Nina,
Tender Tribes er faktisk helt seriøst og nogenlunde, hvad de fleste af
denne ng's faste skribenter ville have svaret...
Maclasse _kunne_ jo også have brugt bare et par minutter på at kigge
lidt tilbage i gruppen... spørgsmålet om en strintende kat - hvad enten
det er i sofaen, sengen, stuegulvet, dynen, potteplanten eller andet -
har været besvaret op til flere gange indenfor det seneste.
Men OK - så får han (og du) lige den liste jeg gav d.15/12 - 02 og som
jeg senere også sendte til en anden...

>Citat begynd<
1. Katten kan have en urinvejsinfektion... fx blærebetændelse. En
dyrlægeundersøgelse vil hurtigt be- eller afkræfte dette - og ofte vil
en antibiotikakur hjælpe.
2. Katten kan være taget for tidligt fra moderen... dette kan i nogle
tilfælde give adfærdsproblemer...
3. Katten kan lige pludselig ikke lide kattegruset! Skift evt mærke...
4. En lille killing kan have svært ved at "nå frem" - der er jo så meget
som skal opleves, og så er der altså ikke tid til at "mærke efter"
Stil evt flere små bakker op...
5. Katten kan have fået en dårlig oplevelse på bakken, fx at bakken er
væltet mens den var igang med at gøre sig ren.... Prøv at stille bakken
et andet sted/skift bakken ud med en anden model, vask bakken med klorin
og dryp nogle dråber baldrian i gruset... ROS katten, når den gør sig
ren i bakken - giv evt en lille guf...
6. Selv om I har en skovkat, kan den sagtens være ved at være
kønsmoden... Kønsmodne katte markerer sig! ;-( Og de gør det allerhelst
på steder, hvor der lugter rigtig godt af deres mennesker... Få ham
omgående kastreret! Er der tale om markering _kan_ det gå hen og blive
en dårlig vane, hvis han får lov i længere tid... Sørg også for at han
ikke har adgang til de eftertragtede dyner "Ude af øje, ude af sind"
Spray desuden med Feliway de steder han har markeret, og forsøg evt at
vaske dyner/betræk med et vaskemiddel der dufter af citron (nogle katte
kan ikke lide citrusduften).

Husk at al rengøring efter urin skal foretages med Rodalon og ikke et
rengøringsmiddel på salmiakbasis - urin, der bliver gammelt ændres til
salmiak, så katten vil bare tro at salmiakduften betyder at _her_ skal
der markeres Bemærk at Rodalon er giftigt for katte, så husk endelig
at skylle godt efter med rent vand!
<citat slut>

At trykke en kats (eller hunds) snude ned i dens urin/afføring er IMO
både ulækkert og komplet virkningsløst!
Katten ved skam godt, hvordan dens urin lugter (!), så hvorfor dog bruge
tid på at "fortælle" den at urinen ligger lige dér?
Gør man det tilstrækkeligt mange gange, har man måske endda opnået at
katten viger tilbage for hænder (fordi den også synes at det er ulækkert
at få trykket snuden ned i urinen - specielt fordi den simpelthen ikke
fatter formålet med handlingen)... og som mange herinde ved er en utryg
kat ofte også lig med en kat, der tisser for at markere sig...
Dvs at man kan risikere at man fra at have en kat, som strinter for at
markere (fordi den er ved at være/er kønsmoden), lige pludselig har en
kat, der strinter fordi den har et adfærdsproblem...
Tro mig... den kønsmodne kats markeringsstrint er en hel del lettere at
afhjælpe (fx ved en neutralisering) end at få en utryg kat til at blive
tryg igen!

Håber så at det var svar nok

Mvh Ann

Fra : Mone

Dato : 17-01-03 01:44

"Ann K." skrev d. 17-01-03 00:14 dette indlæg :
> Hej Mone.
Hej Ann K.

> [...]
> Tender Tribes er faktisk helt seriøst og nogenlunde, hvad de fleste af
> denne ng's faste skribenter ville have svaret..

Jeg er helt enig i at der er kommet mange brugbare svar. Jeg har også
selv
skrevet et, som jeg mener kan bruges.

> [...]
> det er i sofaen, sengen, stuegulvet, dynen, potteplanten eller andet -
> har været besvaret op til flere gange indenfor det seneste.

Jep, det var faktisk også derfor jeg lavede dette indlæg, for at høre om
han/hun (måske) kunne lukke spørgsmålet, jeg skrev det ikke direkte, for
måske der var nogen som ville blive sure over at *jeg* blander mig i
hvornår et spørgsmål skal lukkes, for som jeg skriver, så kan jeg ikke
forstå hvad han/hun får ud af alt det som det har udviklet sig til. Så
helt enig,*hvor* er Maclasse henne???

> Men OK - så får han (og du) lige den liste jeg gav d.15/12 - 02.

Ja men så sige jeg tak, men jeg ved godt hvad man skal gøre, og jeg har
ikke problemer med at få mine katte til at bruge bakken

Hvorfor jeg skriver, "hver gang jeg får en mail, håber jeg der er et
svar der kan bruges", er fordi jeg *håber* at *nu* er det svar som
Maclasse har ventet på kommet. Hvad det så end er for et svar han/hun
venter på.

> Håber så at det var svar nok

Ja, svar nok til mig.

> Mvh Ann
Mvh
Mone

http://www.kandu.dk/

Fra : Katrine Nederby

Dato : 18-01-03 05:32

"Mone" <Mone.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

[snip]
> [...]
> hvornår et spørgsmål skal lukkes, for som jeg skriver, så kan jeg ikke
> forstå hvad han/hun får ud af alt det som det har udviklet sig til.

Ved ikke, om du er klar over det, men det oprindelige indlæg befinder sig
ikke kun på Kandu's hjemmeside, men på usenet - nærmere bestemt
nyhedsgruppen dk.fritid.dyr.kat, som igen er spredt på samtlige landets
nyhedsservere. Det er muligt, at man på Kandu's side kan lukke for flere
indlæg i tråden (De er ved at flytte i disse timer, så jeg kan ikke komme
til at tjekke), men tråden forbliver "levende" på usenet Og især i denne
gruppe har vi en tendens til også at "hyggesnakke". Derfor udvikler det hele
sig indimellem lidt OT

--
Mange hilsner
Katrine, som vist snart bør se dyner.

Fra : Denise

Dato : 17-01-03 07:28

"Ann K." <tsarsNO@SPAMos.dk> wrote in message

> [...]
> Tro mig... den kønsmodne kats markeringsstrint er en hel del lettere at
> afhjælpe (fx ved en neutralisering) end at få en utryg kat til at blive

Hej Ann
Kan du ikke lægge det op som forslag på vores hjemmeside (vælg
brugerfunktioner og indsend ide/forslag). Jeg mener det er et meget
fyldestgørende svar og så kan vi henvise til det en anden gang. Hvis du
lægger det op kan det være en af forfatterne på et eller andet tidspunkt
) læser det og redigere, jeg har selv et liggende.
Hils dyrene og manden
Hilsen Denise