MS Windows
briani 27239
win2k(eng) kan ikke snakke med win98 eller~
Fra : Carsten Riis

Dato : 09-01-03 18:27

Hej alle

Jeg har lige installeret win2k (engelsk udgave) + 3SP på min maskine.

Men nu kan de to maskiner tilsyneladende ikke udveksler filer, dele
printere og andet netværks-halløj.

Hvorfor kan de ikke det? Har jeg glemt nogle indstillinger eller er det
fordi den ene er noget winNT og den anden win98????
--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Jens

Dato : 09-01-03 22:14

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvorfor kan de ikke det? Har jeg glemt nogle indstillinger eller er det
> fordi den ene er noget winNT og den anden win98????

Det er ikke meget du oplyser om hvad det er for et net.
Hvordan er det sat sammen ?

Mvh Jens

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-01-03 11:31

Jens wrote:

> Det er ikke meget du oplyser om hvad det er for et net.
> Hvordan er det sat sammen ?

Ganske almindelig switch. Kablerne er med stik RJ-45.
TCP/IP protokol og hele molevitten er som det skal være.
maskinen med win2k kan også komme på nettet (Tiscali ADSL router), men
den kan ikke snakke med win98-maskinen.

Ingen dikkedarer.... Det kører perfekt (udover jeg ikke kan lukke min
maskine rigtig, når jeg kører win98. Det er et andet problem som jeg
ikke har fået løst), når begge maskiner har win98 kørende.

Fra : Jens

Dato : 10-01-03 13:26

> [...]
> maskine rigtig, når jeg kører win98. Det er et andet problem som jeg
> ikke har fået løst), når begge maskiner har win98 kørende.

Hvad er ipèrne på de to ?
hvad er subnetmasken på de to?
hvordan får de ipèn, er det fastindtastet eller dhcp ?
Er der dhcp i din router ? (jeg kender ikke den model)

mvh Jens

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-01-03 15:00

Jens wrote:

> Hvad er ipèrne på de to ?

192.168.1.2
192.168.1.10

> hvad er subnetmasken på de to?

255.255.255.0

> hvordan får de ipèn, er det fastindtastet eller dhcp ?

fast.

> Er der dhcp i din router ? (jeg kender ikke den model)

Cisco 677.

Det sjove er jo, at maskinerne begge fint kan komme på nettet. Det den
interne kommunikation som problemet.

Mit system er opsat: 2 computere til switchen -->> Routeren -->>
skilleboks -->> stikket i væggen --->> Tiscali-centralen.

Det er forbindelsen mellem de to computere som ikke fungerer, når den
ene maskine kører w2k(eng)SP3

Fra : Jens

Dato : 10-01-03 15:54

> Jens wrote:
> >

> Cisco 677.
Det siger mig ikke så meget om om der er dhcp i den, men det er ikke så
vigtigt.da ipèrne er iorden i forhold til hinanden

> Det sjove er jo, at maskinerne begge fint kan komme på nettet. Det den
> interne kommunikation som problemet.

Så løser vi det.

> [...]
> skilleboks -->> stikket i væggen --->> Tiscali-centralen.
>
> Det er forbindelsen mellem de to computere som ikke fungerer, når den
Og sp3 er en opdatering på 143 mb med sikkerhed og diverse andet som de
havde glemt at montere fra fabrikken af den slæde
Kan w2k se w98 ?
elle kan w98 se w2k?
Du skriver den ene ser den anden, men ikke hvilken det er.

Har du efter sp3 kontrolleret at dine mapper er delt på w2kèn ?

mvh Jens skriv gerne direkte

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-01-03 16:03

Jens wrote:

> Det siger mig ikke så meget om om der er dhcp i den, men det er ikke så
> vigtigt.da ipèrne er iorden i forhold til hinanden

Det er den router som blev leveret sammen med ADSL-forbindelsen.

Læs mere om den her:
http://www.cisco.com/en/US/products/hw/routers/ps295/ps326/index.html

> Og sp3 er en opdatering på 143 mb med sikkerhed og diverse andet som de
> havde glemt at montere fra fabrikken af den slæde

jep SP servicepack.

> Kan w2k se w98 ?

nej

> elle kan w98 se w2k?

nej

> Du skriver den ene ser den anden, men ikke hvilken det er.

Beklager. Når den min maskine kører win2k, så er der ingen kontakt
mellem de to computere.

Nå begge maskiner kører med win98, så kører det hele som det skal.

> Har du efter sp3 kontrolleret at dine mapper er delt på w2kèn ?

næh.

Men ved en kontrol fandt jeg ud af, at de var delte som de altid var.

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 10-01-03 17:10

On Fri, 10 Jan 2003 16:02:47 +0100, Carsten Riis <cr@carben.dk> wrote:

>Jens wrote:
[klip - en masse spørgsmål og svar]>

>næh.
>
>Men ved en kontrol fandt jeg ud af, at de var delte som de altid var.

Standard-shares, f.eks. C$, kan ikke ses af brugere via netværket.

Prøv derfor følgende:

1. Lav en ny share på et af drevene på Win2K-maskinen, f.eks C_Drive
for drev C:, og sæt læserettighed op for alle brugere

2. Kontroller, om serviceprogrammet "Fil- og udskriftsdeling til
Microsoft-netværk" er installeret på Win98-maskinen. Hvis ikke, så
installer serviceprogrammet.

Min egen opsætning: Win2K DK på én maskine, Win98 DK på en anden,
forbindelse mellem maskinerne via switch i LinkSys-router.

Hér kan Win2K-maskinen kun se Win98-maskinen, hvis ovennævnte
serviceprogram er installeret. Derimod kan Win98-maskinen uden
serviceprogram godt se shares på Win2K-maskinen.

--
Venlig hilsen
Gert

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 10-01-03 17:18

On Fri, 10 Jan 2003 16:02:47 +0100, Carsten Riis <cr@carben.dk> wrote:

>Men ved en kontrol fandt jeg ud af, at de var delte som de altid var.

Der skal oprettes brugere/rettigheder på 2k'ern, som modsvarer
brugernavne på win98.

Den med at du ikke kan lukke win98 ned kan løses med msconfig: noget
med "log hurtigt af nettet" skal ændres til "det modsatte".

--

/Dan MOrtensen

Fra : Jens

Dato : 10-01-03 18:16

"Dan MOrtensen" <dd@bagggesen.tld> skrev i en meddelelse
> [...]

Også I w2k ?

> Der skal oprettes brugere/rettigheder på 2k'ern, som modsvarer
> brugernavne på win98.

Nej ikke nødvendigvis

Mvh Jens

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 10-01-03 22:20

Dan Mortensen,

> Der skal oprettes brugere/rettigheder på 2k'ern, som modsvarer
> brugernavne på win98.

Hvis du aktivere "Guest" accounten kan alle computere få adgang til din
computer. De skal bare indtaste et tilfældig brugernavn.

Best Regards/Med Venlig Hilsen
--Glenn
E-Mail: tyrannoREMOVETHIS@mail.ikasths.dk
ICQ# 3806586