Ændring af IMEI på Siemens C25... ?
Fra : Morten Lundstrøm

Dato : 09-01-03 16:17

Er der nogen problemer i at ændre IMEI koden på min Siemens C25 til én fra
min gamle smadrede Motorola ?
Problemet er at jeg mistede den for længe siden, og meldte den stjålet, jeg
fik den så med posten fra politiet nogle dage efter, og ringede og sagde at
jeg havde fået den igen. Jeg har rykket flere gange for det, men de har
STADIG ikke fjernet IMEI spærringen.
Så nu vil jeg ændre IMEI koden så jeg slipper for det bøvl, er der nogen
problemer i det, udover at det ikke er lovligt ? Her tænker jeg på
tekniske/netværks problemer..

MVH
Morten

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-01-03 16:29

"Morten Lundstrøm" <semizealot@iname.com> wrote in

> Er der nogen problemer i at ændre IMEI koden på min Siemens C25
> til én fra min gamle smadrede Motorola ?

Det burde der ikke være - så længe der ikke er to med samme nummer på
skulle det vist ikke gøre noget.

> Så nu vil jeg ændre IMEI koden så jeg slipper for
> det bøvl, er der nogen problemer i det, udover at det ikke er
> lovligt ? Her tænker jeg på tekniske/netværks problemer..

Ikke lovligt ? - hvorfor skulle det ikke være lovligt ?

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...

Fra : Thomas/8700unlock.dk

Dato : 10-01-03 19:41

> Ikke lovligt ? - hvorfor skulle det ikke være lovligt ?
det er ikke tilladt at ændre serienummeret!!!
du må jo heller ikke fjerne dit stelnummer fra bilen og derefter give den et
andet.

Hilsen Thomas
www.8700Unlock.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-01-03 00:02

"Thomas/8700unlock.dk" <NOKIAthomas@8700Unlock.dk> wrote in

> det er ikke tilladt at ændre serienummeret!!!

Siger hvem ?

> du må jo heller ikke fjerne dit stelnummer fra bilen og derefter
> give den et andet.

Det er fordi det er registreret i motorregisteret. Der findes så
vidt vides ikke et tilsvarende register for mobiltelefoner.

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...

Fra : Kasper Vibe Grevsen

Dato : 11-01-03 01:30

> Det er fordi det er registreret i motorregisteret. Der findes så
> vidt vides ikke et tilsvarende register for mobiltelefoner.

Teleselskaberne har så vidt jeg ved et IMEI register så de kan slå en
telefon op, hvis det skulle blive nødvendigt. Hos Sonofon er IMEI,
telefonnummer og unlock koder i hvert fald registreret - formentlig i samme
register.
Der er også et internationalt blacklistregister over stjålne og spærrede
telefoner.

Hvis politiet har mistanke om, at en bestemt telefon bruges i forbindelse
med kriminallitet tror jeg også de - med dommerkendelse - kan spore denne
telefon løbende ud fra IMEI nummeret. Det kræver dog at teleselskaberne vil
hjælpe dem.

Med mindre det er fordi man har behov for at skjule sig for loven eller
telefonen er stjålet ser jeg ingen grund til at forsøge at ændre IMEI. Hvor
stor straf der evt. er ved at forsøge ved jeg ikke.

--
mvh Kasper Grevsen / Unlock Århus
www.unlock.dot.nu med nyt design

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-01-03 13:30

"Kasper Vibe Grevsen" <kaspervg@mail1.NOCAPSstofanet.dENMARk>
wrote in news:avnoh5$3c2$1@sunsite.dk

> [...]
> - formentlig i samme register.
> Der er også et internationalt blacklistregister over stjålne og

Ingen af dem svarer til motorregisteret - motorregisteret er
statsligt.

> Med mindre det er fordi man har behov for at skjule sig for
> loven eller telefonen er stjålet ser jeg ingen grund til at
> forsøge at ændre IMEI. Hvor stor straf der evt. er ved at
> forsøge ved jeg ikke.

F.eks. den situation der udløste denne tråd syns jeg da er en
udemærket grund til at skulle ændre sit imei nummer.
Jeg kunne ikke forestille mig der er en straf for det, men lad os da
spørge i dk.videnskab.jura : er det ulovligt at ændre IMEI nummere på
sin mobil telefon ?

XFUT : dk.videnskab.jura

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...

Fra : Fischer

Dato : 11-01-03 07:54

> Siger hvem ?

Det gør Telestyrelsen sikkert.
Jeg er også ret overbevist om at det ikke er tilladt at ændre IMEI-nummeret.
Det ville da også give kaos hvis alle gjorde det - det kunne hurtigt give
nogle sammenfald i numre.

Der findes en omfattende dansk tele-lovgivning. Der skal det nok stå et
eller andet sted:
http://www.tst.dk/wimpdoc.asp?page=tema&objno=95024089
Der står måske ikke direkte "Det er forbudt at ændre IMEI-nummeret ...",
lovtekst er sjældent så specifik. Men jeg tror nok det skal være der.

*Fischer
OBS: Hvis nogen vil sende mig en mail, så fjern årstallet i adressen.