Benjamin Franklin's Lightning bells
Fra : Ukendt

Dato : 09-01-03 02:10

Hej gruppe.

Har lige set noget på Discovery channel om lyn.

De snakkede meget kort om Benjamin Franklin ang. hans drage forsøg.
Meget kort fortalte de også om hans klokker. (Heh)

Det er disse lynklokker de snakkede om;
http://sln.fi.edu/franklin/bells.two.html
Hvor god er denne teori til at opfange om skyer (eller stormskyer) der er
positivt ladet er tæt på?

Kan man lave disse lynklokker til ens hjem også hvis teorien virker
udemærket?
Hvis ja har jeg lige et par spørgsmål ang dette;

Hvilken ledningstype kan/skal man bruge? Kan noget højtaler ledning bruges
eller fortrækkes rå kobber?
Og hvor højt oppe skal pinden være der skal opfange disse positive ladninger
være? Er lidt ever 2 meter nok eller hvad mener i?

Synes bare det kunne være sjovt med sådan to klokker som faktisk ringede
værd gang positivtladede skyer var i nærheden.

Mvh
Benny
--
Spil over nettet med gode odds, livebetting og meget mere:
http://www.gamebookers.com/cgi-bin/intro.cgi?rid=146876

Fra : Jakob Larsen

Dato : 09-01-03 19:29

> Synes bare det kunne være sjovt med sådan to klokker som faktisk ringede
> værd gang positivtladede skyer var i nærheden.

Hej Benny

Det ville sikkert være sjovt. Specielt når et lyn virkelig slår ned og
sætter hele hytten i flammer :)
Jeg ville nok holde mig fra at rode alt for meget med at føre en uisoleret
"lynafleder" gennem huset.

Med venlig hilsen
Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-03 19:45

"Jakob Larsen" <jkrogh@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> sætter hele hytten i flammer :)
> Jeg ville nok holde mig fra at rode alt for meget med at føre en uisoleret

Ja det ville nok være en god ide :)
Kan man lave noget ligende som er sikkert? Som kan måle positivtladedeskyer?

Mvh
Benny

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 09-01-03 20:09

In article <3e1dc328$0$83366$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, "Benny"
<ingenemail> says...
> Kan man lave noget ligende som er sikkert? Som kan måle positivtladedeskyer?

Et muret hus midt på en mark (langt fra civilisationen)...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-03 20:11

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> wrote in message
> In article <3e1dc328$0$83366$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, "Benny"
> <ingenemail> says...
positivtladedeskyer?

> Et muret hus midt på en mark (langt fra civilisationen)...

Orv. Det har jeg ikke :)
Mvh
Benny

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 09-01-03 23:57

In article <3e1dc91e$0$83364$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, "Benny"
<ingenemail> says...
> Orv. Det har jeg ikke :)

Det kan bygges for billige penge (genbrugsmaterialer). Og omkostninger
er godt givet ud ift. utilsigtet lynnedslag i privatboligen...

Fra : Dettmaring

Dato : 10-01-03 19:55

"Benny" <ingenemail> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe.
>
> Har lige set noget på Discovery channel om lyn.
>
> De snakkede meget kort om Benjamin Franklin ang. hans drage forsøg.
> Meget kort fortalte de også om hans klokker. (Heh)

Du kunne jo også - for et ved et tilfælde havde jeg nogle elever der spurgte
om lynpejlerne DMI bruger: jeg e-mailede så DMI , og her er svaret:

Elektrisk aktivitet i atmosfæren giver anledning til udsendelse
afelektromagnetiske bølger ("radiosignaler"). Når et lyn slår ned kandisse
måles flere hundrede kilometer væk, og ved at registreresignalformen kan man
skelne imellem lyn der går mellem skyer, og lynmellem skyerne og jorden - de
sidste er dem der registreres somlynnedslag. Det danske lynpdetektionssystem
Thorfinn består af 6sensorer (Rønne, Rømø, Gedser, Hellebæk, Sindal,
Bovbjerg) der hver isærregistrerer pejleretning og karakteristika for
lynaktivitet iatmosfæren. I hver af pejlerne sidder der en pladeantenne der
registrer ændringer i det elektriske felt og to rammeantenner der
registrerer ændringer i magnetfeltet. Det er i al væsentlighed pladeantennen
der registrerer at der har været et lyn og rammeantennerne der registrerer
retningen der til.De 6 pejlere står i forbindelse med en regneenhed på
DMI'shovedkontor på Lyngbyvej 100. På grundlag af pejleretningerne og
deøvrige informationer om lynene beregner vi derefter nedslagene og
viserdisse på Internettet og div. andre applikationer. Thorfinn viser
derforogså lynnedslag der sker i havet. Thorfinn registrerer med ca. 90%
sikkerhed lyn over 5 kA mellem skyerneog jorden på dansk landområde og i de
indre danske farvande. Udenfor detområde, og dermed også i farvandet udfor
Vendsyssel, falderdetektionseffektiviteten forholdsvis hurtigt, dog sådan at
kraftige lynkan registreres ganske langt væk. Thorfinn kan sagtens
registrere lyn iStockholm, og vore meteorologer har adgang til data fra lidt
nord forParis i sydvest til Ålandsøerne i nordøst. Vi har valgt ikke at
visedisse data på Internettet da systemets præcision og følsomhed falder
jolængere man kommer væk fra Danmark. Menneskeskabte fænomener skaber også
elektromagnetiske bølger iatmosfæren. For eksempel har vi set at et defekt
elektrisk hegn kan givesignaler der opfattes som lyn af en nærtstående
sensorenhed. I kraft afat vi har 6 sensorenheder placeret hundrede af
kilometer fra hinandenkan vi imidlertid med ret stor sikkerhed udelukke den
slags fejlsinaler. Hvis du vil læse mere om lyn tror jeg det bedste du kan
gøre er at søgepå internettet. Jeg prøvede lige og fik mange gode steder i
førsteforsøg. Rent frekvensmæssige skal man søge i langbølgebåndet måske
omkring 150 KHz - så det kan ikke udelukkes at en gammel langbølgemodtager
måske kan bruges som lyndetektor - det er bare at komme i gang med at
eksperimenterenæste sommer når lynene kommer igen. Der findes for øvrigt
lav-pris produkter(f.eks til golfspillere) på internettet som jeg vil tro
man kan prøve at kopiere. Med venlig hilsenDMI, Observationsafdelingen Erik
Bødtker Venlig hilsen
Carsten
www.fysikogkemi.dk
(niveau: folkeskolen)

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-01-03 20:26

"Dettmaring" <dettmaring@fjernedettestofanet.dk> skrev i en meddelelse news:avn4t4$qfl$1@sunsite.dk...

> førsteforsøg. Rent frekvensmæssige skal man søge i langbølgebåndet måske
> omkring 150 KHz - så det kan ikke udelukkes at en gammel langbølgemodtager
> måske kan bruges som lyndetektor - det er bare at komme i gang med at

Det undrer mig at ikke enhver ved at man også kan høre dem på
fm-båndet, mw etc. Jeg har faktisk somme tider brugt det til at måle
afstand eller høre om det er ved at drive over, da det har længere
rækkevidde end en visuel konstatering.

Mvh
Martin