Ligning
Fra : jkv

Dato : 09-01-03 00:18

Hejsa...

Er der en der kan opstille en ligning der giver resultatet til dette
spørgsmål? gerne med fyldestgørende forklaringer(hvis mulig, kun ligninger
med en ubekendt) ;)

gange så gammel som Sønnen. Hvor gammel er hver af dem?<<

/jkv

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-01-03 00:33

jkv skrev:

>gange så gammel som Sønnen. Hvor gammel er hver af dem?<<

   m = 30 + s
   m + 8 = 4 * (s+8)

--
Bertel

Fra : LR

Dato : 09-01-03 00:44

> m + 8 = 4 * (s+8)

Ups, ja, skal det være (s + 8) eller s?

Opgaven er ikke helt præcis her, så man må jo se, om man også får en
fornuftig alder ud af (s + 8).

Mvh,

Lasse

Fra : Kim Hansen

Dato : 09-01-03 12:35

"LR" <lar@tdcadsl.dk> writes:

> Ups, ja, skal det være (s + 8) eller s?
>
> Opgaven er ikke helt præcis her, så man må jo se, om man også får en
> fornuftig alder ud af (s + 8).

Jeg tror godt du kan gå ud fra at sønnen også er blevet 8 år ældre i
løbet af de 8 år.

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-'`' -. ;-;;,_ | Jeopardy.

Fra : Brian Lund

Dato : 09-01-03 18:33

> m = 30 + s
> m + 8 = 4 * (s+8)

Bumbumbum... så skal jeg bare lige finde ud af hvordan jeg løser 2 ligninger
med 2 ubekendte på min nyerhvervede ti-89 :)

Fra : Henning Makholm

Dato : 09-01-03 20:52

Scripsit "Brian Lund" <vult2@hotmail.com>

> Bumbumbum... så skal jeg bare lige finde ud af hvordan jeg løser 2 ligninger
> med 2 ubekendte på min nyerhvervede ti-89 :)

Det er forhåbentlig en spøg?

--
Henning Makholm "... and that Greek, Thucydides"

Fra : Brian Lund

Dato : 10-01-03 03:04

> Scripsit "Brian Lund" <vult2@hotmail.com>

> Det er forhåbentlig en spøg?

Ja delvist, jeg vil bare gerne vide hvordan jeg løser 2 ligner med 2
ubekendte på min lommeregner... jeg kunne selvfølgelig spørge min lærer...
:)

Fra : Henrik Koksby Hansen

Dato : 10-01-03 12:12

>ligninger

>Ja delvist, jeg vil bare gerne vide hvordan jeg løser 2 ligner med 2
>ubekendte på min lommeregner... jeg kunne selvfølgelig spørge min lærer...
>:)
[...]

Kender ikke TI89 - men kunne løsningen ikke være at plotte dem og
aflæse skæringspunktet... :)

/Henrik

Fra : Mads

Dato : 11-01-03 16:16

"Brian Lund" <vult2@hotmail.com> wrote in message news:<3e1e29ea$0$245$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
> [...]
>
> Ja delvist, jeg vil bare gerne vide hvordan jeg løser 2 ligner med 2
> ubekendte på min lommeregner... jeg kunne selvfølgelig spørge min lærer...
Ligninger med flere ubekendte kan nemt løses ved brug af matricer. TI
har lavet en FlashAPP til dette, som du kan finde hvis du går ind i:
APPS &#8211; flashAPPS &#8211; Simultaneous Eqn Solver.

Først skal du dog omskrive de to ligninger:
m = 30 + s
m + 8 = 4 * (s+8) <=>

Sæt de to variabler: m og s til a1 og a2:
a1 = 30 + a2
a1 + 8 = 4 * (a2+8) <=>

sæt de to variabler på venstre side af = , og konstanterne på den
højre:
a1 &#8211; a2 =30
a1 &#8211; 4*a2 = 8 * 4 &#8211; 8 = 24

Vælg en 2x2 matrix i Simultaneous Eqn Solver og indsæt koefficienterne
til a1 og a2:

   a1   a2   b1
1   1   -1   30
2   1   -4   24

Tryk F5 og så får man løsningen:
x1=32
x2=2

Hvor x1 er værdien af a1 og x2 er værdien af a2 som løser
ligningssystemet: så m = 32 og s = 2.

Dette er nok måden som man løser ligningssystemer med flere ubekendte
på, når lommeregneren skal bruges.

Fra : LR

Dato : 11-01-03 17:03

> Dette er nok måden som man løser ligningssystemer med flere ubekendte
> på, når lommeregneren skal bruges.

Ja, så længe de er linære :-/

Lasse

Fra : Mads

Dato : 12-01-03 10:22

"LR" <lar@tdcadsl.dk> wrote in message news:<3e204017$0$130$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

> Ja, så længe de er linære :-/
>
> Lasse

Jeg beklager fejlen med det lineære Jeg prøvede faktisk at sende en
rettelse med dette frem sammen med et andet forslag til hvordan man
kan bruge lommeregneren. Men denne rettelse er åbenbart ikke kommet
frem! Nå ok, men her er det andet forslag som vel opmærket ikke kræver
at linningerne er lineære:

Man også bruge solve() kommandoen:

Skriv: Solve(m+8=4*(s+8),s)|m=30+s
Resultat: s=2
Dette resultat indsættes i m=30+s.

Fra : Brian Lund

Dato : 12-01-03 23:49

> [...]
> kan bruge lommeregneren. Men denne rettelse er åbenbart ikke kommet
> frem! Nå ok, men her er det andet forslag som vel opmærket ikke kræver

Tak for svaret :)!

Fra : Mads

Dato : 11-01-03 17:26

> [...]
>
> Ja delvist, jeg vil bare gerne vide hvordan jeg løser 2 ligner med 2
> ubekendte på min lommeregner... jeg kunne selvfølgelig spørge min lærer...

Jeg fik desværre ikke det hele med i det først indlæg, men her er den
fuldstændige version:

[...]

Sæt de variabler m og s til a1 og a2:
[...]

Dette er den nemmeste måde som man kan løse et sæt af lineært
afhængige ligningssystemer med flere ubekendte på, når lommeregneren
skal bruges.

Man også bruge solve() kommandoen:

Skriv: Solve(m+8=4*(s+8),s)|m=30+s
Resultat: s=2
Dette resultat indsættes i m=30+s.

Solve metoden er ikke generelt lige så nem at anvende i praksis, især
når der er mere end 2 lineært afhængige ligninger. Men hvis man ikke
kan matrix regning så er solve() nok mere børnevenlig

Fra : LR

Dato : 09-01-03 00:35

m = s + 30 og m + 8 = 4 * s <=>
m = s + 30 og s = (m + 8) / 4 <=>
m = (m + 8) / 4 + 30 og s = (m + 8) / 4 <=>
m = 42 + 2/3 og s = 12 + 2/3

Mvh,

Lasse

Fra : jkv

Dato : 09-01-03 01:48

"LR" <lar@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:aviciv$o2g$1@sunsite.dk...
> m = s + 30 og m + 8 = 4 * s <=>
> m = s + 30 og s = (m + 8) / 4 <=>
> m = (m + 8) / 4 + 30 og s = (m + 8) / 4 <=>
> m = 42 + 2/3 og s = 12 + 2/3

Ifølge facitlisten er m=32 og s=2... Dette burde jeg nok have skrevet i min
indledende besked ;) Dette stykke er lidt besværligt imho ;)

Jeg tror måske fidusen er at finde s først, og derefter regne m ud....

/jkv

Fra : Henrik Koksby Hansen

Dato : 09-01-03 08:46

>m = s + 30 og m + 8 = 4 * s <=>
[...]

Sønnen bliver også 8 år ældre. :)

m = s + 30 + 8 = 4 (s+8)
<=>
m = s + 30 + 8 = 4s + 32

højre side:   s + 38 - 32 = 4s + 32 - 32
<=>
      s + 6 = 4s
<=>
      s - s + 6 = 4s - s
<=>
      6 = 3s
<=>
      2 = s

venstre side:   m = 2 + 30
<=>
      m = 32

            L = {s = 2, m = 32}

/Henrik

Fra : LR

Dato : 09-01-03 00:34

m = s + 30 og m + 8 = 4 * s <=>

Fra : SoftMan Brian

Dato : 10-01-03 00:09

> [...]
> med en ubekendt) ;)

> gange så gammel som Sønnen. Hvor gammel er hver af dem?<<

jeg startede bagfra.. om 8 år er foreskellen mellem dem stadig 30 år, og det
er 3/4 af mandens alder på det tidspunkt, hvilket gør at mandens alder vil
være 40, og sønnens 10 (1/4).

Det er så bare at trække 8 fra.

Det er mest formuleringen der gør det besværligt.

Hvis der stod:
en mand er 4 gange så gammel som hans søn, og aldersforeskellen er 30 år.
Hvor gamle var de for 8 år siden
Så er den lidt mere overskuelig