Mærke på bundkort fra bios?
Fra : Camilla Krag Jensen

Dato : 09-01-03 00:15

Hej,
Jeg har en bærbar uden cd-romdrev. Den er af vanvare blevet
formateret og nu kan jeg ikke installere et styresystem på den fordi
det drev installationen skal komme fra mangler. Jeg har et externt
cd-drev (USB) og et stik at putte det i. Desværre understøtter min
bios ikke USB, så nu er jeg nødt til at opdatere biosen.

Nu er mit spørgsmål så: Hvordan ser man mærket på bundkortet hvis man
ikke kan bruge windows eller linux til at se det? Er der et sted i
biosen (Phoenix 4.0 6.0) eller et andet sted man kan se det. Jeg har
fundet det nummer der står når maskinen starter op, kan man bruge det
til at finde ud af det?

Jeg ved godt det sikkert er nemmest at skrue kassen fra hinanden og
kigge på kortet, men jeg er ikke meget for at skrue de der 12 skruer
der holder sammen på det hele ud.

Håber I kan hjælpe
Camilla

Fra : Martin Petersen

Dato : 09-01-03 01:23

"Camilla Krag Jensen" <mail@xoc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> biosen (Phoenix 4.0 6.0) eller et andet sted man kan se det. Jeg har
> fundet det nummer der står når maskinen starter op, kan man bruge det

Din bærbar har vel et modelnr.? Biosen finder du hos producenten af din
bærbare. Husk nu at bruge den rigtige.

- Martin

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 09-01-03 10:52

Camilla Krag Jensen wrote:
> Er der et sted i biosen (Phoenix 4.0 6.0) eller et andet sted
> man kan se det. Jeg har fundet det nummer der står når
> maskinen starter op, kan man bruge det til at finde ud af det?

Søg efter det nummer på www.google.com evt. sammen med
producentens af maskinens navn eller lignende.

/Mikael

Fra : Camilla Krag

Dato : 09-01-03 13:15

Mikael Nørrelund Andersen wrote:
> Søg efter det nummer på www.google.com evt. sammen med
> producentens af maskinens navn eller lignende.

Jamen, jeg har søgt på Google på alt hvad jeg kunne komme i tanke om.
Hvis der er nogen der har mere held end mig ville det være lækkert.
Computeren er en "Supreme" der står ikke andet, kun et nummer bagpå:
TS30T. Jeg har søgt på nummeret og fik lidt, men intet på "supreme"
samtidig.

Her er en søgning til biosnummeret: ( N30T2/T3 BIOS rev. 30T2106A.ROM )
http://www.google.com/search?q=N30T2%2FT3+BIOS+rev.+30T2106A.ROM&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&btnG=Google-s%C3%B8gning&lr=

Er der stadig ingen der kan hjælpe mig med om man kan se bundkortets
fabrikat i biosen?

Camilla

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 09-01-03 15:22

Camilla Krag wrote:
> Computeren er en "Supreme" der står ikke andet, kun et
> nummer bagpå: TS30T. Jeg har søgt på nummeret og fik lidt,
> men intet på "supreme" samtidig.

Det er ikke en Delle?
---
DELL Inspiron 3500 (TS30T) (CPU Intel Celeron 300MHz,
HDD 4.2GB, RAM 64MB)
---
Taget fra
<http://www.jp.freebsd.org/PAO/LAPTOP_SURVEY/3_4.html>

Der er også et bud her:
<http://www.fnl.nl/pcmobiel/mobielarchief/1999/03/pcm_1999_03_25.htm>

BIOS download:
<http://www.bizcom-us.com/support%5C>

> Er der stadig ingen der kan hjælpe mig med om man kan se
> bundkortets fabrikat i biosen?

Måske du lige skal prøve at bruge en af de programmer der
kan se bundkortets fabrikant osv. for at tjekke om det er de
rigtige filer.
Sådan et program kunne være SiSoft Sandra:
<http://shor.ter.dk/293078338>

Eller det som John foreslår.

Mvh.
Mikael

Fra : Søren Hjarlvig

Dato : 09-01-03 18:12

Jeg mener at NEM computer på et tidspunkt solgte nogle bærbare under
navnet "Supreme", der i udpræget grad lignede Dells daværende Inspirion
serie - De kom sikkert fra samme fabrik i Taiwan.
Så det er da muligt, at du kan bruge en bios fra Dell, selvom det
selvfølgelig er lidt af et sats.
Ellers skal du komme et netkort i og lave en DOS bootdisk med
netværksunderstøttelse (hvilket absolut er lettere sagt end gjort). Så
kan du kopiere Windows installationsfilerne ned på harddisken fra en
anden computer.

Mvh. Søren Hjarlvig

Fra : o&u

Dato : 09-01-03 14:14

On 8 Jan 2003 15:14:58 -0800, mail@xoc.dk (Camilla Krag Jensen) wrote:

> [...]
>
>Jeg ved godt det sikkert er nemmest at skrue kassen fra hinanden og
>kigge på kortet, men jeg er ikke meget for at skrue de der 12 skruer

Prøv med programmet ctbios

http://www.biosworld.com/ctbios.htm

Det er et lille bitte dos program, der kan køres fra diskette

mvh

John