Min hund løber hjemmefra....
Fra : usa

Dato : 08-01-03 23:00

Jeg har en dejlig islandsk fårehund på 9 måneder. Hun er nem,
lærevillig, glad, rolig og aktiv.....
Hun har et problem med biler på vejen. Vi bor på en gård med 50 meter op
til en landevej. De sidste 2 måneder er hun begyndt at løbe op til vejen
og jagter gøende alle de biler der kommer kørende. Når jeg vil hente
hende kan jeg ikke påstå hun er nem, lærevillig og glad - jeg kan
absolut ikke kalde hende til mig til trods for stemmeføring og godbidder
på alle niveauer.
Hvad gør jeg nu ?
Hilsen Ulla

http://www.kandu.dk/

Fra : Annette Skovbon

Dato : 09-01-03 03:21

Hejsa,
Jeg ville foreslå at du tog til noget hundetræning med hende. Derudover
træner indkald derhjemme alt hvad du kan. Indtil videre ville jeg,- hvis
jeg var dig bygge hende en løbegård. Hver gang hun får taget over, og
smutter op til vejen, forstærkes den dårlige vane hos hende, og det har
du vist ikke brug for.

Mvh. Annette
www.fugle-nettet.dk

Fra : Pia J

Dato : 09-01-03 08:48

"Annette Skovbon" <annetteskovbon@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> jeg var dig bygge hende en løbegård. Hver gang hun får taget over, og
> smutter op til vejen, forstærkes den dårlige vane hos hende, og det har

Da vi var i skotland fortalte en lokal bonde, at netop denne adfærd var
almindelig bland border collier som ikke fik lov at arbejde med deres
hyrdeinstinkt. De bliver lidt halvbløde i låget, en smule agressive og går i
gang med at hyrde biler. Vi oplevede det selv en dag vi kom kørende, den lå
på lur bag en parkeret bil uden for sit hus og sprang lige ud "i hovedet" på
os. Heldigvis havde jeg set den bag bilen og fik en "fornemmelse" - så vi
ramte den ikke. Men den var fuldstændig som hypnotiseret, ligesom en
jagthund der har fundet en fært.

Jeg ville give hunden nogen opgaver som er hendes i hverdagen, hente sutsko
og andre ting hvor den kan deltage i det daglige arbejde, og så vil den
garanteret synes det er sjovt med agility. Aktivering af de små grå er i
hvert fald nødvendig, ellers finder den selv på at aktivere dem, som du selv
har set. Hun kan ikke gøre for det, det er simpelthen hendes instinkt at
løbe efter bevægelige objekter og prøve at kontrollere dem.

:Pia