Sær farve på malawi fisk -syge???
Fra : Peggy-Sue Rønnow

Dato : 08-01-03 21:48

Hej NG!

Jeg har en stribe unger af malawi i mit akvarie, hvor jeg på mine Socolofi
(ca. 5cm store) kan se en del sorte prikker rundt omkring på deres skæl.
Jeg kan ikke finde ud af om det er en sygdom, eller om det er en del af
deres udvikling.

Jeg kan ane lidt af det samme sorte på andet yngel også.... men det er meget
begrænset.

Nogen der har nogen ideer til hvad det kan være - og hvad jeg skal gøre mod
det, hvis det ikke er "naturligt" ???

Håber på hjælp!

Mvh Dennis

Fra : Carsten Gall

Dato : 09-01-03 10:57

Peggy-Sue Rønnow <psr.FJERN@boogies.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e1c8e6d$0$83831$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
meget
> begrænset.
>
> Nogen der har nogen ideer til hvad det kan være - og hvad jeg skal gøre

Så er det første spørgsmål! Hvad fodrer du med??

Hvis du fodrer meget med spirulina holdigt foder, så må du hellere
stoppe nu!
For spirulina har den effekt, at ved overfodring, kan der opstå
melanonisme(sortfarvning)
af fiskene, det ses selvfølgeligt lettest på en lys fisk.
Hvis man så stopper fodringen med spirulina, vil sort farvningen aftage
over tid, men der kan gå mange måneder før
det er helt væk.
Socolofi, mener jeg ikke har noget sort i sig ud over i rygfinnen, så det
er ikke noget i deres udvikling.

Carsten

Fra : Tina Bach Nygaard

Dato : 09-01-03 11:12

Jeg er helt enig med Carsten, dog vil jeg tilføje at sorte pletter også kan
opstå af stress. Er fiskende stressede kan de sorte pletter hurtigt
forsvinde igen.

Mvh Tina

Fra : Jan Bøgh

Dato : 09-01-03 17:03

"Tina Bach Nygaard" <tinab@dsr.kvl.dk> wrote in message

> Jeg er helt enig med Carsten, dog vil jeg tilføje at sorte pletter også
kan
> opstå af stress. Er fiskende stressede kan de sorte pletter hurtigt
> forsvinde igen.

Det har jeg aldrig hørt om.
Er det noget du selv har oplevet?
Hvis ikke, har du så en eller anden henvisning til en bog eller et netsted?

vh
Jan

Fra : Tina Bach Nygaard

Dato : 09-01-03 17:18

Det har jeg selv oplevet, indtil flere gange. Sidst var en Labidochromis
pearlmut der havde mange sorte prikker den var gennem længere tid blevet
jaget af sine artsfælder jeg tog den i "pleje" efter få dage var pletterne
væk igen. Men jeg skal ikke kunne sige om det er gnnerelt for alle
malawier??

Mvh Tina

Fra : Tina Bach Nygaard

Dato : 09-01-03 17:28

Ok fandt følgende link der siger at nogen former for sorte prikker kan være
forårsaget af parasitter.
Dvs. er det iregulære sorte pletter eller plamager kan det være gamle
skrammer og de forsvinder igen men regulære pletter kan være en fiskesygdom,
har aldrig mødt den selv.

http://www.fish-disease.com/Diseases.htm

MVh Tina

Fra : Jan Bøgh

Dato : 09-01-03 18:48

> [...]
> jaget af sine artsfælder jeg tog den i "pleje" efter få dage var pletterne
> væk igen. Men jeg skal ikke kunne sige om det er gnnerelt for alle

Jeg ikke det er et stress-symtom, der gælder fisk i almindelighed.
Til gengæld forekommer det mig sandsynligt at en cichlide,
der jages af sine artsfæller anlægger 'camuflagedragt' og
forsøger at dæmpe kønskarakteristika.

vh
Jan