Hjælp til tydning - Sidse Hansdatter ver. ~
Fra : Heino Rost-Nielsen

Dato : 08-01-03 21:01

Hej igen

I lyset af sidste succesfulde henvendelse her prøver jeg igen.

Igen har jeg placeret et billede af en kirkebogsindførsel på
dk.binaer.historie, denne gang fra 1801

Som I ser er der tale om samme ægtepar som før og et barn med samme navn
blot født året før!
(hun må så være død umiddelbart efter fødslen siden et nyt barn fødes 12
måneder senere og gives samme navn)

Her er jeg usikker på et par ord i teksten - her er hvad jeg kan tyde:

1801
Sidse Hansdatter af Abildøre

Den 4de martij blev husmand Hans
Ibsen og Hustrue Ane Jens Datter
i Abildøre født en Datter, som
blev kaldet Sidse - ??????????
??????? Kone bar hende - fad
derne vare Lars Michelsen, Peder
Jensen, Ole Nielsen, Karen Niels D:
og Niels Villumsens Kone alle
af Abildøre

På forhånd tak

Heino Rost-Nielsen

rost.nielsen@get2net.dk

Fra : Birger Hartmann

Dato : 08-01-03 21:30

Hej Heino

Jeg mener der skal stå Skoleholder S??dings kone bar. Men der er et par
bogstaver i navnet jeg er i tvivl om. Måske Sinding.

Med venlig hilsen

Birger Andersen

http://medlem.spray.se/birgerha3

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 08-01-03 22:41

On Wed, 8 Jan 2003 21:29:52 +0100, "Birger Hartmann"
<birgerha@tdcadsl.dk> wrote:

>Hej Heino
>
>Jeg mener der skal stå Skoleholder S??dings kone bar. Men der er et par
>bogstaver i navnet jeg er i tvivl om. Måske Sinding.

Enig, og det passer med FT-1801 for Egebjerg sogn, hvor Abildøre
ligger. I husstand nr. 3 finder vi Skoleholder Reimer Sinding, 62 år
og hustru Christen Hansdatter, 45 år.

--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Arne Feldborg

Dato : 09-01-03 01:54

"Birger Hartmann" <birgerha@tdcadsl.dk> skrev Wed, 8 Jan 2003 21:29:52
+0100

>Jeg mener der skal stå Skoleholder S??dings kone bar. Men der er et par
>bogstaver i navnet jeg er i tvivl om. Måske Sinding.

Jeg kan tilslutte mig: Skoleholder Sinding

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Flemming Aasklint

Dato : 08-01-03 22:30

> [...]
> Hej igen
>

> Her er jeg usikker på et par ord i teksten - her er hvad jeg kan tyde:

Hej Heino

Skoleholder Sindings Kone.

PS: Jeg har Sidse Hansdatter og et par generationer
af efterkommere i min Database - de tilhører godt nok ikke
min slægt ( Aner ikke hvordan jeg har fået dem).
Er du interesseret i dem?

--
Mvh.
Flemming Aasklint