Fritfald ved buny jump
Fra : Søren

Dato : 08-01-03 18:57

Hej !

Hvis man falder ca. 4 sek _mens_ elastikken er slap, altså den er ikke
begyndt at blive strakt, hvor høj hastighed kommer man så op på? Hvis man
ser bort fra vindmodstand etc.

Søren

ps min bror sprang verdens højeste bungy jump: 134 m!

Fra : KNL DtP

Dato : 08-01-03 19:21

"Søren" <madklub@fjernwanadoo.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis man falder ca. 4 sek _mens_ elastikken er slap, altså den er ikke
> begyndt at blive strakt, hvor høj hastighed kommer man så op på?

V_start = 0
Tyngdeacceleration = 9,82 m/sec^2

Der er altså frit fald i 4 sek. og hvis vi ser bort fra elastikkens og luftens
modstand, så er der jo kun vor kære tyngdekraft, der virker på legemet, hvis masse
iøvrigt ikke har indflydelse på hastigheden.

9,82 m/sec^2 * 4 sek. = 39,28 m/sec ~ 141,4 km/h

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : LR

Dato : 08-01-03 22:07

Jeg tror, at luftmodstanden har en betydelig virkning med de hastigheder.
Prøv at stik armen ud af vinduet på motorvejen.

Lasse

Fra : Jon Larsen

Dato : 09-01-03 15:32

"LR" <lar@tdcadsl.dk> wrote in message news:avi3u7$qur$1@sunsite.dk...
> Jeg tror, at luftmodstanden har en betydelig virkning med de hastigheder.
> Prøv at stik armen ud af vinduet på motorvejen.
>
> Lasse

ja... er der ikke noget med at vindmodstanden stiger med kvadratet til/på
hastigheden ??? er dog ikke sikker i den sag...

et tillægsspørgsmål.... hvis man falder i et lufttomt rum ( hvor man
forestiller sif at kunne falde uendeligt) hvor det eneste der påvirker
kroppen er tyngdekraften, er der så en grænse for hvor stor en hastighed man
kan falde med ???? Jeg tænker her på om tyngdekraften eller legemets vægt
har betydning ?!?!?!?!?

Fra : Christian Vandsø

Dato : 09-01-03 15:42

On Thu, 9 Jan 2003 15:31:30 +0100, "Jon Larsen"
<jon-soegaard@larsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>kan falde med ???? Jeg tænker her på om tyngdekraften eller legemets vægt

Hvis du "falder" i et lufttomt rum uden ydre kraftpåvirkninger har
du konstant hastighed. Hvis du er under indflydelse af en tyngdekraft,
rammer du på et tidspunkt denne masse, eller også går du i kredsløb
omkring den. Tyngdekrafens indvirkning falder jo længere væk du er, så
hvis du er uendeligt langt væk (således at du kan falde uendeligt) er
tyngdekraften 0, og dermed har du kun initialhastigheden.

/Christian