Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Retur til JapanPhoto
Fra : Peter Holm

Dato : 08-01-03 18:36

Hejsa,
jeg har lige fået fremkaldt 80 digitalfotos hos Japanphoto, som desværre er
meget dårlige i kvaliteten.
Har nogen erfaring med reklamation over dårlige farver/overbelysning ved
fremkaldelse hos dem.
Kan jeg få pengene retur? Jeg skal nemlig hurtigst muligt ha dem fremkaldt
igen (andetsteds) for det er en hastesag. Skal jeg satse og sende dem til
fremkaldelse et andet sted i dag, og så gå i JapanPhoto i morgen og få
pengene retur for de dårlige ?

mvh
Peter Holm
phc@mail1.stofanet.dk
http://home1.stofanet.dk/phc/
"The gab that seperates beauty from ugliness,
is the the gab that seperates reality from the Real"
Zizek om Lynchs "Lost Highway"

Fra : KNL DtP

Dato : 08-01-03 18:58

"Peter Holm" <phc*REMOVE*@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> jeg har lige fået fremkaldt 80 digitalfotos hos Japanphoto, som desværre er
> meget dårlige i kvaliteten.

Øv - det lyde som en kedelg oplevelse!

> Har nogen erfaring med reklamation over dårlige farver/overbelysning ved
> fremkaldelse hos dem.

Jeg har fået lavet 20x30 forstørrelser ved dem rigtig mange gange og har altid været
utrolig godt tilfreds med resultatet. Du skriver at farverne er dårlige og billedet
overbelyst - hvordan ser de ud på din skærm - og er denne indstillet korrekt?

Naturligvis kan det være deres maskine/kemi der er dårlig, men mulighed med at det du
ser på din skærm ikke modsvarer hvad deres maskine "ser" kunne også være gældende.

> [...]
> igen (andetsteds) for det er en hastesag. Skal jeg satse og sende dem til
> fremkaldelse et andet sted i dag, og så gå i JapanPhoto i morgen og få

Det er svært og sige om de vil give dig pengene retur, men hvis der er syn for sagen,
så må de jo gøre et eller andet.

Hvis du vil ha' lavet dem et andet sted, så skulle du prøve Struer Foto. De har
desværre ikke noget web-upload, så du skal maile billederne til dem - men printet er
altså i topklasse. Var forbi i dag og hentet tre stk. forstørrelser, og her var
farverne og skarpheden helt som de skulle være. Du kan også få dem til at sende med
girokort, hvis du ikke lige bor i området. www.struerfoto.dk

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-01-03 22:50

In article <3e1c6173$0$1769$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>, Peter Holm wrote:
> [...]
> meget dårlige i kvaliteten.
> Har nogen erfaring med reklamation over dårlige farver/overbelysning ved

Er det rå billeder fra kameraet med EXIF info ? Eller har du behandlet
dem og gemt dem uden ? Nogle labs laver nemlig automatisk farvekorrektur
hvis billedet er direkte fra kameraet, men undlader hvis EXIF info
mangler, og de dermed kan se at du selv har fedtet det på plads.

> [...]
> igen (andetsteds) for det er en hastesag. Skal jeg satse og sende dem til
> fremkaldelse et andet sted i dag, og så gå i JapanPhoto i morgen og få

Jeg ved ikke om du får penge retur. Men det burde du.

Fra : Peter Holm

Dato : 09-01-03 07:40

> [...]
> hvis billedet er direkte fra kameraet, men undlader hvis EXIF info
> mangler, og de dermed kan se at du selv har fedtet det på plads.

Jeg ved ikke hvad EXIF betyder, men jeg har ikke ændret på billederne.
Jo, et af billederne er ændret, da det er lavet i photoshop som et takkekort
med tekst på, som jeg har fået lavet 35 stk af. Men de resterende er direkte
fra kameraet uden manupulation, og er i samme dårlige kvalitet.

Mvh
Peter

Fra : emj

Dato : 09-01-03 08:10

On Thu, 9 Jan 2003 07:40:29 +0100, "Peter Holm"
<phc*REMOVE*@stofanet.dk> wrote:

>Men de resterende er direkte
>fra kameraet uden manupulation, og er i samme dårlige kvalitet.

Kan du ikke prøve at lægge et af de originale billeder ud på nettet,
som du har modtaget dårlig papirkvalitet af?
Hilsen emj

Fra : Peter Holm

Dato : 09-01-03 13:02

> Kan du ikke prøve at lægge et af de originale billeder ud på nettet,
> som du har modtaget dårlig papirkvalitet af?
Hilsen emj

Hejsa,
jeg kommer lige fra JapanPhoto, og som forventet konstaterer de, at de er
mit kamera der tager billeder som er for dårlige til fremkaldelse.

"Optikken på Canon Ixus V er dårlig, og de 2,1 MillPix er ikke nok til at få
gode billeder. Der er intet ivejen med fremkaldelsen!"

Sådan lød beskeden.
Jeg har lagt to fotos på min hp, som du/I meget gerne må kigge på, og
vurdere.
http://home1.stofanet.dk/phc/peter5.html (siden fylder 1,6 MB så det tager
lidt tid at hente den)

Mvh
Peter Holm

Fra : KNL DtP

Dato : 09-01-03 13:22

> [...]
> "Optikken på Canon Ixus V er dårlig, og de 2,1 MillPix er ikke nok til at få
> gode billeder. Der er intet ivejen med fremkaldelsen!"

Dårlig optik og for lille opløsningen kan ikke forklare at de fremkaldte billeder er
blevet overbelyst og gule. Det lyder mere som om JapanPhoto prøver at rede deres eget
skind!

> Jeg har lagt to fotos på min hp, som du/I meget gerne må kigge på, og
> vurdere.

.... hapset fra siden:

> Begge fotos er efter fremkaldelse overbelyste, og især begge personer på
> det andetbillede ser ud som om de har gulsot.
> Ansigtsfarven er helt forkert. Alt for gul

Jeg synes nu, at begge billeder på siden ser fine ud. Masser af detaljer i ansigterne
og ganske gode farver. Nu ved jeg ikke hviklen størrelse ud har fået lavat
papirkopierne i, men 10x15 cm skulle de nemt kunne klare, uden at blive pixlede -
hviklet heller ikke synes at være problemet, hvorved Japan Photo's udsagn om at
opløsningen er for dårlig falder på gulvet.

Alt i alt vil jeg mene, at de har stukket dig en løgn for ikke at komme til at betale
billedernes pris retur - eller lave hele dyngen om.

.... som jeg skrev i et tidligere, så skulle du ta' og prøve Struer Foto. Der er både
kvaliteten og servicen i hvertfald i orden (jeg har ikke nogen økonomiske interesse i
SF).

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Peter Holm

Dato : 09-01-03 13:34

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> wrote in message
> [...]
Der er både
> kvaliteten og servicen i hvertfald i orden (jeg har ikke nogen økonomiske

Ja, endnu engang støder man hovedet ind i en mur. Hvordan skal en
amatørfotograf argumentere imod dem? Jeg er så træt af den udprægede dårlige
service man får i en storby med kunder nok. Sådan var det sgu ikke ude i den
lille flække i vestjylland, som værnede om deres kunder.
Jeg vil helt sikkert prøve et mere seriøst sted næste gang. Jeg har nu
prøvet JapanPhoto, Opasia, A-Photo, PhotoCare og alle med dårligt resultat.
Det er tid for at give en krone mere per billede, og få noget ordentligt.

Mvh
Peter

Fra : emj

Dato : 09-01-03 15:23

On Thu, 9 Jan 2003 13:33:36 +0100, "Peter Holm"
<phc*REMOVE*@stofanet.dk> wrote:

>Jeg har nu
>prøvet JapanPhoto, Opasia, A-Photo, PhotoCare og alle med dårligt resultat.

Jeg vil personligt påtage mig at udskrive disse 2 billeder i en god
kvalitet på min lille hp photosmart 100 printer. Billederne du har
lagt ud på nettet fejler absolut ikke noget og det er mig en gåde, at
de kan ødelægge dem.
Hilsen emj

Fra : Peter Holm

Dato : 09-01-03 16:23

"emj" <emj@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> kvalitet på min lille hp photosmart 100 printer. Billederne du har
> lagt ud på nettet fejler absolut ikke noget og det er mig en gåde, at

Hmm, jeg kan ikke gøre andet end at græde. Jeg orker ikke flere opgør med
butikker der "har ret".
Sidst første det til en APS kamera der var til reperation gennem PhotoTeam 2
gange, og da det gik i stykker 3. gang var garantien udløbet. På det
tidspunkt havde jeg haft kameret til afbenyttelse 3 måneder sammenlagt.
Resten af tiden havde det været til rep. Nu ligger det så bare i skuffen og
er i stykker. Jeg hader dårlig service, og forretninger, der bare skal
redde deres egen røv!

Hvad kan jeg bruge som argument, hvis jeg alligevel vælger at gå i butikken
igen ?

Peter

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-01-03 17:36

In article <3e1d93e1$0$2550$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>, Peter Holm wrote:
> [...]
> er i stykker. Jeg hader dårlig service, og forretninger, der bare skal

Du har almindelig 5 års reklamationsret på samme fejl. Derfor skal
man altid få at vide hvad de har repareret/udskiftet.

Og når tingene er til rep, så har de 3 uger. Herefter giver du dem 8
dage, og i modsat fald øænsker du at hæve handelen.

> Hvad kan jeg bruge som argument, hvis jeg alligevel vælger at gå i butikken
> igen ?

Du kan få en eller anden til at printe det ud på fotopapir, og så tage
det med. Deres fremkaldelser skal ihvertfald ikke være ringere end en
billig printer.

Derudover, så kan du kræve et nyt sæt hvor de ikke har farvekorrigeret,
da du ikke har anmodet om at dette skulle ske.

Fra : Peter Holm

Dato : 09-01-03 17:48

> [...]
>
> Og når tingene er til rep, så har de 3 uger. Herefter giver du dem 8
> dage, og i modsat fald øænsker du at hæve handelen.

Loven er én ting. Noget andet er hvad min mave kan klare, når butikken er på
bagbenene. Jeg orker ikke tage kampen op, når jeg hver gang skal gå
deprimeret derfra.

> Du kan få en eller anden til at printe det ud på fotopapir, og så tage
> det med. Deres fremkaldelser skal ihvertfald ikke være ringere end en
> billig printer.

Ja, det var selvfølgelig en mulighed. Er det rigtig fotopapir en sådan
printer bruger?

> Derudover, så kan du kræve et nyt sæt hvor de ikke har farvekorrigeret,
> da du ikke har anmodet om at dette skulle ske.

Jeg tror ikke de decideret har farvekorigeret - de har bare fremkaldt
dårligt.

Peter

Fra : emj

Dato : 09-01-03 18:12

On Thu, 9 Jan 2003 17:47:39 +0100, "Peter Holm"
<phc*REMOVE*@stofanet.dk> wrote:

>Ja, det var selvfølgelig en mulighed. Er det rigtig fotopapir en sådan
>printer bruger?

Ja, selvfølgelig. Har du ikke selv en printer?
Prøv at køb en pakke rigtigt fotopapir til den.

>Jeg tror ikke de decideret har farvekorigeret - de har bare fremkaldt
>dårligt.

Det er sådanset noget vrøvl. Enten farvekorigerer de pr automatik
eller de udprinter uden farvekorrektion. Det bestemmer kunden selv.
Man kan ikke snakke om "fremkaldelse" af digitale billeder.

Hilsen emj

Fra : Peter Holm

Dato : 09-01-03 18:30

> [...]
> eller de udprinter uden farvekorrektion. Det bestemmer kunden selv.
> Man kan ikke snakke om "fremkaldelse" af digitale billeder.

OK, det var bare beskeden i JapanPhoto. De sagde, at billederne var
fremkaldt som de _var_, og at det var meget dyrere hvis de skulle
farvekorigeres, hvilket man slet ikke kunne få gjort hos dem.
Mvh
Peter

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-01-03 21:28

In article <3e1da7a8$0$2553$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>, Peter Holm wrote:
> butikken

> Ja, det var selvfølgelig en mulighed. Er det rigtig fotopapir en sådan
> printer bruger?

Nej jeg tror ikke det er lysfølsom på samme møde, men det ligner meget
godt med blank overflade og det hele. Jeg har ikke en foto-printer da
min kun har 4 forskellige blækpatroner, men A5 billeder set på 50-60 cm
afstand kan man ikke se forskel på i forhold til alm. foto. Hvis man går
tættere på kan man se printeren prikker i himmel og skyer, hvor en
fotoprinters ekstra farver ville hjælpe.

> Jeg tror ikke de decideret har farvekorigeret - de har bare fremkaldt
> dårligt.

De fremkalder ikke, de printer. Og nogle steder gør det, at hvis EXIF
info (oplysning om kamera, blænde etc) er i billedet, altså det kommer
direkte fra kamera, så normaliserer de lige billedet, eller laver en
anden automatisk behandling.

Hvis EXIF info mangler, så antages at man selv har justeret billedet.

Nu har jeg ikke ret meget tid de næste 1-2 uger. Ellers kunne jeg da
godt have printet dem for dig, og gået med til Japan Photo. Jeg skal
have afleveret en rykker for min oplader som jeg indleverede inden jul,
og som dermed lige er løbet over 3 uger (bare synd med ferien).

Fra : Lars

Dato : 09-01-03 19:38

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message
> [...]
>
> Du har almindelig 5 års reklamationsret på samme fejl. Derfor skal
> man altid få at vide hvad de har repareret/udskiftet.

Hej

Det har jeg også en gang i tidernes morgen hørt - er der nogen der har en
link til hvor det står??

Mvh

Lars

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-01-03 21:19

In article <avkfj2$ss7$1@sunsite.dk>, Lars wrote:
> [...]
>
> Hej
>
> Det har jeg også en gang i tidernes morgen hørt - er der nogen der har en

Det er den almindelige forældesfrist for krav. De 2 første år
har du til at finde fejl. Og hvis du får nyt apparat gælder en
helt ny garanti/reklamationsret. Se evt www.fs.dk