NT som "router"
Fra : Lars Hjortø

Dato : 08-01-03 17:58

Hej med jer.

Jeg har en gammel Pentium 75 som jeg har tænkt mig at bruge som ADSL-router
i stedet for det "speedstream-skrot" der fulgte med fra Tele-DK til mit
ADSL.
Jeg har en gammel NT 4.0 server liggende som jeg havde tænkt mig at bruge.
Er det en god idé, eller er det for besværligt, og hvordan gør jeg i givet
fald?
I maskinen sidder der to stk. netværkskort hvor jeg havde tænkt mig at bruge
det ene (10 MBit) som forbindele til ADSL-linien og det andet (100 MBit) som
forbindelse til switchen.
Hvis jeg gør det på den måde og får skidtet til at virke, behøver jeg så
firewall på andre maskiner end serveren, og hvordan bærer jeg mig ad med at
angive de nødvendige adgangsbetingelser til serverens firewall? Jeg kan jo
ikke se hvad der sker på den, eller er der noget jeg har totalt misforstået?
Håber der er nogen der kan hjælpe.

--
Venlig hilsen Lars.

Fjern nospam fra min mail-adresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 08-01-03 18:09

Der er nok det nemmeste i verden !
Du skal blot installere de to kort med TCP/IP og enable IP Forwarding på
dem - så virker den som router.

Men du har jo ingen NAT eller firewall, så jeg er ikke sikker på det virker
uden en eller anden NAT-router software.

HTH
Martin Bilgrav

Fra : Lars Hjortø

Dato : 08-01-03 19:26

"Martin Bilgrav" <bilgravCUTTHISOUT@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men du har jo ingen NAT eller firewall, så jeg er ikke sikker på det
virker
> uden en eller anden NAT-router software.

Kan man ikke installere det på NT? Findes der noget shareware der kan gøre
det? Har ikke meget lyst til at skulle ud og investere ret mange penge på
det.

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 08-01-03 19:44

Således skrev "Lars Hjortø" <lars.hjortoe@nospampost2.tele.dk> i
dk.edb.netvaerk Wed, 8 Jan 2003 19:26:04 +0100:

>Kan man ikke installere det på NT? Findes der noget shareware der kan gøre
>det? Har ikke meget lyst til at skulle ud og investere ret mange penge på
>det.

Jeg har haft meget glæde af Nat32 under Windows 95/98. Jeg har ikke
prøvet den under NT, men jeg kan ikke se at der skulle være nogle
problemer der.

<http://www.nat32.com>

Knud
--
To know recursion, you must first know recursion.

Fra : Lars Hjortø

Dato : 08-01-03 20:43

> [...]
>
> Men du har jo ingen NAT eller firewall, så jeg er ikke sikker på det
virker
> uden en eller anden NAT-router software.

Hej Martin

Nu har jeg lige læst lidt om emnet på nettet. Vil det sige at det jeg kalde
routersoftware faktisk hedder NAT? Eller har jeg ikke forstået en bønne?
Hvis jeg har ret skal jeg altså installere en eller anden form for
styresystem, noget NAT-software til at "uddelegere" IP-adresserne og sørge
for at trafikken på internettet ryger det rigtige sted hen og en firewall
til at beskytte mit LAN. Denne firewall skal så (helst) kunne konfigureres
via browser, da jeg ellers er afhængig af at kunne komme til serveren.
Jeg har ellers brugt den gratis udgave af Zonealarm, men den kan jeg vel så
ikke bruge længere? Skal jeg stadig have firewall på den andre maskiner,
eller er det nok med den på maskinen med NAT-softwaren?
Jeg vil samtidig godt have installeret web- og FTP-server og måske også en
mail-server på denne maskine. Er der noget i vejen for det?

Håber ikke i bliver alt for trætte af mit "spørge-jørgen" syndrom.

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 08-01-03 21:13

> Hej Martin

ja, daw :)

> Nu har jeg lige læst lidt om emnet på nettet. Vil det sige at det jeg
kalde
> routersoftware faktisk hedder NAT? Eller har jeg ikke forstået en bønne?

Definitions spg-mål, vil jeg sige.
Routning = din IP forwarding, men du mangle NAT - Dermed NAT sw
men nu er der jo mange opgaver en router løfter idag, og der skal du jo så
erstatte med et OS og 3. parts softwares.

> Hvis jeg har ret skal jeg altså installere en eller anden form for
> styresystem,
OS = "Check !"

> noget NAT-software til at "uddelegere" IP-adresserne
NAT = "Check !" - ikke til udelegere IP addresser, men til at skjule dem fra
internettet, da du helt sikkert ikke bruger officelle IP hjemme.

> og sørge
> for at trafikken på internettet ryger det rigtige sted hen
Routing = "Check !"
Det sker her via IP forwarding på NT4.0, ja.

> [...]
> via browser, da jeg ellers er afhængig af at kunne komme til serveren.
> Jeg har ellers brugt den gratis udgave af Zonealarm, men den kan jeg vel

Personligt vil jeg ikke stole på SW firewalls, af "personlig
firewall"-typen, da den ofte er ret nem at komme til at fejl konfigurere.
Det er også et meget politisk emne, hvilken firewall man vælger.
Men, ja, jeg ville aldrig gå på internettet uden, så du skal have en.
Jeg ved ikke hvad der findes på markedet af sw-firewall til hjemmebrug.
Så du må søge selv, eller andre må guide dig.

> Skal jeg stadig have firewall på den andre maskiner,
> eller er det nok med den på maskinen med NAT-softwaren?
tja, kommer vel an på hvad du vælger. Men skal man holde det op mod en HW
løsning, så er det jo kun router/firewall et sted, men der er mange der
stadig vælger at installere PFW software, mest pga Orme og Trojans modtaget
via E-mail.
Antivirus er lige så vigtigt som firewalls.

> Jeg vil samtidig godt have installeret web- og FTP-server og måske også en
> mail-server på denne maskine. Er der noget i vejen for det?
Jeg villle ikke gøre det !
Helt ærligt: Pentium 75mhz og du vil loade alt oven i hovedet på den - Den
klare det ikke....
Nej, du er bedre tjent med at holde dit "netværk" adskildt fra dit "Service"
Det giver for meget load på hosten, samt det bliver underligt at konfigurere
din Firewall sw, når du alligevel åbner en masse til samme hosts som
firewall.

> Håber ikke i bliver alt for trætte af mit "spørge-jørgen" syndrom.

Det er ok - Jeg kunne jo bare lade være med at svare, ikk ?
Held og lykke med det.

Mvh
Martin Bilgrav

Ps: Det er korrekt at Linux o.a. løfter denne opgave utroligt godt.
Tænk på at stort set alt den sw til NT, som du er ude efter, blot er en
kompilering af noget linux/unix til win32.
:)

Fra : Lars Hjortø

Dato : 08-01-03 21:40

--

> [...]
> Tænk på at stort set alt den sw til NT, som du er ude efter, blot er en
> kompilering af noget linux/unix til win32.

Tak for dine mange svar. Der er vist ikke andet at gøre end at starte fra en
ende af og prøve at få det til at virke. Det er trods alt lykkes mig at
fatte NOGET af det. Men måske jeg alligevel skal se mig om efter noget
Linux-noget. Det gode ved det er jo også at meget af det er gratis.

Fra : Per Bau

Dato : 08-01-03 18:18

"Lars Hjortø" <lars.hjortoe@nospampost2.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
bruge.
> Er det en god idé, eller er det for besværligt, og hvordan gør jeg i

Prøv med en af de mange 'færdige' router pakker baseret på linux. F.
eks. GNatbox Der booter og kører fra en diskette og har webinterface.
ellers findes der software som IPcop Smotwall og mange andre. Dette er
software bygget mod at løse den lille opgave du har.

/Per

Fra : Lars Hjortø

Dato : 08-01-03 19:28

"Per Bau" <perbau@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ellers findes der software som IPcop Smotwall og mange andre. Dette er
> software bygget mod at løse den lille opgave du har.

Jeg vil helst ikke have noget der er baseret på Linux, da jeg ikke er
særligt meget inde i hverken Linux eller netværk. Vil helst kun have én
"ubekendt" at slås med ad gangen.

Fra : Thunderbird @ 7100

Dato : 08-01-03 20:15

On Wed, 8 Jan 2003 19:28:10 +0100, "Lars Hjortø" <lars.hjortoe@nospampost2.tele.dk> wrote:

> [...]
>>

>Jeg vil helst ikke have noget der er baseret på Linux, da jeg ikke er
>særligt meget inde i hverken Linux eller netværk. Vil helst kun have én

Nu er det fixe at fx Smoothwall kan konfigureres gennem et webinterface når først at den er oppe og
kører.
Flemming Jacobsen
Der har overvejet at tage en tur til USA.
For derefter at tage en tur tværs over.

Fra : Thunderbird @ 7100

Dato : 08-01-03 18:25

On Wed, 8 Jan 2003 17:57:55 +0100, "Lars Hjortø" <lars.hjortoe@nospampost2.tele.dk> wrote:

> [...]
>ikke se hvad der sker på den, eller er der noget jeg har totalt misforstået?

Du kunne oveveje at ligge smoothwall ind i stedet for dit NT4 og derved få en mere komplet pakke.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-01-03 00:21

> [...]

> ADSL.
> Jeg har en gammel NT 4.0 server liggende som jeg havde tænkt mig at bruge.

Det er en skidt idé. Windows er ikke nogen særlig god routerplat-
form, NT er gammelt og de-committed, og man kan få anden (gratis)
software, der vil køre bedre på din hardwareplatform.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Lars Hjortø

Dato : 09-01-03 15:25

--

> [...]
> form, NT er gammelt og de-committed, og man kan få anden (gratis)
> software, der vil køre bedre på din hardwareplatform.

Lyder efterhånden MEGET som om jeg skal vælge at kaste mig kære NT i havet.
Hvilken gratis software vil du anbefale. Jeg er MEGET fattig og MEGET nærig.
Jeg har en Mandrake Linux (husker ikke version) og en Redhat Linux 7.2
liggende. Jeg vil foretrække at bruge Redhat-en da jeg har dokumentation til
den: Eller er Mandrake et bedre valg? Nogen der ved noget om dette?

Fra : Thunderbird @ 7100

Dato : 09-01-03 16:07

On Thu, 9 Jan 2003 15:25:14 +0100, "Lars Hjortø" <lars.hjortoe@nospampost2.tele.dk> wrote:

Brug en moothwall, den er baseret på redhat linux men kraftigt rydet op i. www.smoothwall.org den er
gratis og det eneste der kræves er enten at du brænder ISO'en ud ellers så kan du også lave en net
installation.

Fra : Lars Hjortø

Dato : 09-01-03 20:33

"Thunderbird @ 7100 " <dsl79930[Spam Nej TAk]@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:av3r1v4dtfjjeuv1m23oi1f562ena9jb8p@4ax.com...
> [...]
www.smoothwall.org den er
> gratis og det eneste der kræves er enten at du brænder ISO'en ud ellers så

Hej igen.

Nu har jeg hentet smoothwall og tilhørende dokumentation. Jeg har en gammel
120 MHz Pentium med 16 MByte RAM og 250 MByte disk stående. Kan jeg bruge
den hvis jeg stopper to netkort og et CD-rom drev i den? Det er alligevel en
skrammelmaskine med et lurvet grafikkort som ikke kan bruges til ret meget.
Betyder det noget hvis jeg bruger to 10 MBit netkort jeg alligevel har
liggende, eller bør jeg investere i to 100 MBit kort i stedet?
Jeg tænkte at jeg så kan bruge P75 til server. Det er en "rigtig" server
(Compaq prosignia) og der er monteret 192 MByte RAM i den.
Er det en bedre løsning frem for at have det hele på en og samme maskine.
Det var alt for denne gang, men lur mig om jeg ikke vender tilbage.

Hilsen Spørge-jørn og alle hans børn... )

Fra : Thunderbird @ 7100

Dato : 10-01-03 04:04

On Thu, 9 Jan 2003 20:33:22 +0100, "Lars Hjortø" <lars.hjortoe@nospampost2.tele.dk> wrote:

> [...]
>Det var alt for denne gang, men lur mig om jeg ikke vender tilbage.
>
>Hilsen Spørge-jørn og alle hans børn... )

Vekl hvis du har de to gamle maskine ville jeg faktisk hellere bruge 120 Mhz maskinen til server og
P75'en som router maskine. Men ellers så kan den p-120 fint bruges som router med 2 netkort og et
CDROM drev. Angående netkort der skal du være sikker på at dxe understøttes. Netkort baseret på
Realtek 8139 chipsettet virker for jeg har 3 af dem siddende i min rouer maskine og dem fandt den
fint.

Men såfremt at de netkort du har gfint kan findes af Smoothwall kan de principelt sagtens bruges,
dog ville jeg smide et 100 Mbps kort til den interne side for en sikkerhedsskyld.

Fra : Lars Hjortø

Dato : 10-01-03 13:25

meddelelse news:5sds1vobm6j4851c5bh5srg52bvm3mtd2i@4ax.com...

> [...]
understøttes. Netkort baseret på
> Realtek 8139 chipsettet virker for jeg har 3 af dem siddende i min rouer

P75 har 9 GByte harddisk og 192 MByte RAM mens P120 kun har 256 MByte
harddisk og 16 MByte RAM og det lader sig ikke sådan lige gøre at bytte
rundt på det, så jeg tror jeg vælger at gøre det på den måde.
Hvad er dxe?
Jeg har et 100 MBit DLink DFE-538TX baseret på DL10038C, et 10 MBit
(Realtek?) baseret på RTL8029 og endnu et 10 MBit af ukendt oprindelse
baseret på UM9008F liggende. Kan jeg bare stoppe dem i maskinene og se om
Smoothwall æder dem og ellers prøve at finde nogle andre der gør?

Venlig hilsen Lars

Fra : Thunderbird @ 7100

Dato : 10-01-03 14:15

On Fri, 10 Jan 2003 13:25:24 +0100, "Lars Hjortø" <lars.hjortoe@nospampost2.tele.dk> wrote:

> [...]
>baseret på UM9008F liggende. Kan jeg bare stoppe dem i maskinene og se om
>Smoothwall æder dem og ellers prøve at finde nogle andre der gør?

dxe skulle have været det.

Men angåened netkortetene der kan du prøve bare at sætte dem i maskinen og se om den kan æde dem og
kan det den er det jo godt nok. Men jeg vil gå ud fra at det 10 Mbps netkort der er baseret på
realtek 8029 er understøttet af den, men hvis du har hentet dokumentationen så mener jeg faktisk at
dee fremgår af den hvilke netkort der understøttes.

Fra : Lars Hjortø

Dato : 10-01-03 15:12

> [...]
> baseret på UM9008F liggende. Kan jeg bare stoppe dem i maskinene og se om
> Smoothwall æder dem og ellers prøve at finde nogle andre der gør?

Ups, kom lige til at tænke på at det er SCSI hd og CD i den maskine jeg vil
installere Smoothwall på, er det et problem? Det kører på en DTC3280
controller Jeg kan ikke boote på CD-ROM drevet, så jeg starter fra en
diskette.

Det var alt for denne uge. God weekend. Vender sikkert frygteligt tilbage
når jeg begynder at installerede.
Tak til jeg der har hjulpet mig med mit lille projekt.

Venlig hilsen Lars.

Fra : Thunderbird @ 7100

Dato : 10-01-03 21:32

On Fri, 10 Jan 2003 15:12:19 +0100, "Lars Hjortø" <lars.hjortoe@nospampost2.tele.dk> wrote:

> [...]
>når jeg begynder at installerede.
>Tak til jeg der har hjulpet mig med mit lille projekt.

Men godt at du kan installerer på en SCSI HD men er dog ikke sikker på dette.