Loop Hitech
Fra : Martin Sørensen

Dato : 08-01-03 16:58

Hej

Hvad kan og må et Loop Hitech 2 (den gamle model med stor bremsekant) koste
???

Mvh
Martin Sørensen

Fra : Johan

Dato : 09-01-03 09:13

> Hvad kan og må et Loop Hitech 2 (den gamle model med stor bremsekant)
koste
> ???

Det kommer fuldstændig an på, hvilken stand det er i. Efter min vurdering
skal det fremstå og fungere som nyt, hvis det skal koste meget over 2000 kr.

Mvh.
Johan Gadegaard

Fra : Christian Andersen

Dato : 09-01-03 22:03

> [...]
> skal det fremstå og fungere som nyt, hvis det skal koste meget over 2000

Har du et til salg da?????
Hilsen
Christian

Fra : Johan

Dato : 10-01-03 15:22

> Har du et til salg da?????
> Hilsen
> Christian

Nej, jeg har haft hjulet, men byttede til Traditional 2W.

Fra : Christian Andersen

Dato : 10-01-03 17:39

Fra : Christian Andersen

Dato : 10-01-03 17:40

> Nej, jeg har haft hjulet, men byttede til Traditional 2W.
>
>Hvorfor?
Hilsen
Christian

Fra : Johan

Dato : 10-01-03 18:35

Det er meget simpelt. Fordi der efter min mening ikke laves bedre hjul! En
bremse er til langt det meste fiskeri unødvendig. Det er langt vigtigere, at
modstanden er jævn. I de få tilfælde, hvor det er nødvendigt at bremse, har
jeg altid en pålidelig bremse ved hånden, nemlig hånden. Til meget fiskeri
er jeg også interesseret i at bremsemodstanden er så lav som muligt, og det
opfylder de gamle Loop hjul meget fint.

Jeg kan også godt lide, at de er så simpelt opbygget, at selv jeg kan
overskue alle dele. Kommer der skidt i hjulet, dypper jeg det i vand, og så
kører vi igen.

Johan Gadegaard

Fra : Christian Andersen

Dato : 10-01-03 18:47

> [...]
> kører vi igen.
>
> Johan Gadegaard
>
> Jeg er ubetinget enig i hvad du skriver, men. Sagen er således at jeg
mangler et hjul fra Hi-tech serien for at have et hjul fra hele Loop`s
hjulserie. Derfor er jeg interesseret.
hilsen christian

Fra : Jens Larsen

Dato : 12-01-03 13:31

Hej Johan

Jeg er bestemt ikke enig i din antagelse af at bremsen er overflødig. De
fleste fisk kan køres uden brug af bremsen, og jeg syntes også tidligere at
en bremse var overflødig, men efter jeg var så heldig, at løbe ind i en af
de store "basser", fandt jeg ud af hvor meget en god bremse kan betyde for
fighten af store fisk. Med en god bremse, mener jeg kork-teflon skivebremser
som du finder dem på Bauer og Vision hjul. De fleste andre afgiver linen i
ryk, og er til mere skade end gavn. Med en god bremse kan du belaste dit
udstyr og fisken maskimalt!

Det er ikke så tit man får chancen med de store fisk, hvorfor så miste dem
pga. mangelfuldt udstyr.

Mvh Jens

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 12-01-03 14:22

> [...]
> udstyr og fisken maskimalt!
>
> Det er ikke så tit man får chancen med de store fisk, hvorfor så miste dem

Hej Jens

Jeg går bestemt ikke rundt og haler den ene store kæmpe op af vandet efter
den anden. Et par gode fisk er det blevet til, men ikke så mange. Når jeg
alligevel tør påstå, at bremsen til langt det meste fiskeri er overflødig,
læner jeg mig og af andres erfaringer tilsat den smule logisk tankegang, jeg
kan præstere. Andres erfaringer er i dette tilfælde baseret på tusindvis af
laks.

Jeg kan sagtens se bremsens relevans til big game fluefiskeri i
stillestående vand, og for så vidt også til torsk, sej, gedder osv. fra
flydering.

Men til laks i elvene mener jeg, bremsen er til mere skade end gavn. Alt jeg
har set, underbygger det. Alt jeg selv har oplevet underbygger det, og så
sent som i sommer mistede en af mine kammerater en god laks, der gik amok,
da han forsøgte at bremse den. Præcis samme sted fik jeg selv en 9-kilos. Da
de indledende rusk og lidt forvirrede manøvrer var overstået, svømmede den
ned mod en nakke. Da den nærmede sig nakken, havde jeg meget svært ved at
holde hånden fra spolekanten. Nedenfor er der et par kilometer meget hårdt
vand, hvor fisken helt sikkert var gået tabt. Det var der, min makkers fisk
genvandt friheden. Men jeg holdt nallerne i ro, og laksen stoppede lige før
nakken. Jeg tvivler på, at der gik mere end 10 minutter, før jeg havde
laksen, og da havde jeg ikke en eneste gang rørt spolekanten, undtagen da
jeg kanede den på land.

Når man hiver en fisk i snuden, vil den instinktivt forsøge at svømme den
modsatte vej. Det behøver man ikke at have fanget mange fisk for at forvisse
sig om. Jo stærkere fisken er, jo stærkere vil den også svømme modsat. Havde
jeg rykket hårdt i snuden på den fisk, havde jeg med stor sandsynlighed
provokeret den til at gå over nakken og ud i friheden. Den eneste fisk, der
for alvor stak af for mig, var en grilse. Den kom jeg uforvarende til at
bremse, da noget af løslinen havde viklet sig omkring hjulet. Den stoppede
først langt forbi 100 meter mærket! Havde jeg vidst, at den ikke var større,
havde jeg bare bremset den, men det var jeg ikke sikker på på det tidspunkt.

Det er selvfølgelig et alt for tyndt grundlag at være påståelig på, men det
er som sagt heller ikke noget, jeg har opfundet. Metoden har kostet
tusindvis af laks livet. Også meget store laks. Forrige år så jeg Göran
Andersson lande en 8-kilos på ganske få minutter, uden at han på noget
tidspunkt bremsede den. Ingen vilde spring og ukontrollable manøvrer. Han
sørgede "bare" for hele tiden at tvinge den til at svømme.

Jeg ved godt, at der er landet mange laks ved hård brug af bremse. Men der
er vist ingen tvivl om, at de er landet under langt større dramatik, hvor
laksen i højere grad end fiskeren har styret slagets gang.

Johan Gadegaard

Fra : Martin Sørensen

Dato : 12-01-03 16:43

Loops "bremse" er jo ikke en egentlig bremse som feks en bremse på multihjul
eller lign.
"Bremsen" sikrer jo bare at du ikke får et overløb ved et pludseligt hårdt
ryk fra feks en laks. Den store spole diameter på loops hjul sikrer jo også
en blød start på udløbet!
Jeg kunne aldrig drømme om at bruge "bremsen" som en egentlig bremse, der er
jeg nok mere til hånden

Mvh
Martin Sørensen

"Johan Gadegaard" <johan.gade-fjern dette-gaard@mail.dk> skrev i en
meddelelse news:3e216c1d$0$71711$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 12-01-03 17:54

"Martin Sørensen" <ms@danhunters.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "Bremsen" sikrer jo bare at du ikke får et overløb ved et pludseligt hårdt
> ryk fra feks en laks. Den store spole diameter på loops hjul sikrer jo

Præcis! Det er netop det, der efter min mening gør den gamle Loop model så
god. At jeg tillige synes, det er mere "lækkert" at bruge end alle andre
hjul, er en anden snak, som nok er umulig at diskutere. Formålsløs også.

Johan

Fra : Jens Larsen

Dato : 12-01-03 16:57

Hej igen

Jeg havde jo ligesom gættet, at du er "Göran Andersson" fan

Jeg vil dig ret i, at bremsen under fight af laks, kan være til mere skade
en gavn, men er det ikke mere et udtryk for en handling i panik, de færreste
vil forsøge at bremse en laks under udløb v.h.a bremsen, men blot lade den
køre sig selv træt, hvorefter du kan bruge bremsen under den sidste del af
fighten, hvor det mere drejer sig om "tovtrækkeri" end hidsige udløb.
Situationen er en lidt anden, i en trang jysk å, hvor du ikke har samme
plads, og hvor fisken gerne borer i grøden i et forsøg på at smide fluen.
Hér kan bremsen være afgørende, idet du meget bedre kan styre fisken på
kort line og med et massivt pres.

Det ser ganske besnærende ud når Göran lader en laks udtrætte sig selv, men
også ret kedeligt. Jeg vil gerne have en god fight med masser af dramatik,
det er derfor jeg fisker.

Mvh Jens

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 12-01-03 18:27

> Jeg havde jo ligesom gættet, at du er "Göran Andersson" fan

Vil du dermed sige, at mine forsøg på at skjule det er mislykkede...

Jeg er nu ikke meget for idoldyrkelse og ophøjelse af folk til noget nær
gudestatus. Jeg mener såmænd at vide, at Göran Andersson prutter som os
andre! Måske endda når han fisker. Men man må lade ham, at han har nogle
evner, både teoretisk og i praksis. Og at se ham i funktion er for en
fluekastenørd som mig noget særligt.

> [...]
> køre sig selv træt, hvorefter du kan bruge bremsen under den sidste del af
> fighten, hvor det mere drejer sig om "tovtrækkeri" end hidsige udløb.

Her tager du fejl. Det er ikke de færreste, der forsøger at bremse laksens
udløb. Jeg har efter hånden set mange pilfingre på spolekanter og bremser
under udløb. På film fra diverse lakseelve kan man se det samme. Hånden på
spolen eller bremsen, og som regel kommer svaret prompte. Laksen går i
luften og bliver helt vild. Det kan endda gå så galt, at laksen bliver så
ophidset/skræmt, at den løber, indtil der ikke er mere bagline, og forfanget
brister. Også selvom bremsen slækkes.

> [...]
> plads, og hvor fisken gerne borer i grøden i et forsøg på at smide fluen.
> Hér kan bremsen være afgørende, idet du meget bedre kan styre fisken på

Ja, det kan du have ret i. Men jeg foretrækker til enhver tid at have den
samme modstand på hjulet. Præcis den modstand der forhindrer overløb og ikke
mere. Hvis jeg vil lægge fuldt pres på en havørred, der vil bore i grøden,
klemmer jeg linen mellem to fingre og evt. mod stangen. Hele tiden klar til
at slippe, hvis fisken løber.

> [...]
men
> også ret kedeligt. Jeg vil gerne have en god fight med masser af dramatik,

Det kedeligste er vel at miste en god fisk. Jeg har endnu ikke prøvet det
ved lakseelven, men jeg tvivler ikke på, at det sker. Jeg tvivler heller
ikke på, at det sker hurtigere og oftere, hvis jeg fremprovokerer vilde
reaktioner fra laksen.

For mig at se skal laksen på land så hurtigt som overhovedet muligt. Både af
hensyn til mine nerver, men i mindst ligeså høj grad af hensyn til fisken,
som utvivlsomt ikke bryder sig om det.

Johan