Firewall til netværk?
Fra : Thomas Bang

Dato : 08-01-03 17:46

Hvilken firewall kan anbefales til et lille netværk? Der er i øjeblikket en
router fra TDC inden switchen, men jeg vil gerne have en firewall sat op i
stedet. Jeg har kigget på en Netgear FR114WGE til 1199,- men har ikke den
store forstand på firewalls. Duer den? Jeg har ikke tænkt mig at ofre flere
tusinde kroner på projektet, men vil heller ikke spilde 1199,- hvis det er
noget skrammel.

Kan nogen give mig et godt råd?

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com

Fra : Per Bau

Dato : 08-01-03 17:59

"Thomas Bang" <flash4@it.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
flere
> tusinde kroner på projektet, men vil heller ikke spilde 1199,- hvis

Hvis du ikke har forstand på firewall, hvorfor vil du så sætte en op?

Hvad forventer du at opnå?

Kører der nogler services på dit netværk der skal kunne nås fra
internettet?

Du bliver nødt til at fortælle noget mere om hvad det er du vil, ellers
kan ingen give dig et fornuftigt råd.

/Per

Fra : Thomas Bang

Dato : 09-01-03 09:08

"Per Bau" <perbau@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvis du ikke har forstand på firewall, hvorfor vil du så sætte en op?

Jeg har heller den store forstand på biler, men kører dog i en hver dag ...

> Hvad forventer du at opnå?

Som jeg forstår det, så er en firewalls funktion at hindre uvedkommende
adgang til vores netværk. Og det er egentlig det jeg forventer. Hvis jeg
tager fejl og det ikke er en firewall jeg har brug for til at sikre mig mod
uvedkommende besøg på netværket, hvad har jeg så brug for?

> Kører der nogler services på dit netværk der skal kunne nås fra
> internettet?

Hvad er en service der skal kunne nås fra nettet? Det eneste jeg kan komme i
tanke om i dag, er at vi har snakket om at sætte en ftp op på et tidspunkt.

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com

Fra : Per Bau

Dato : 09-01-03 12:55

> [...]
mig mod
> uvedkommende besøg på netværket, hvad har jeg så brug for?

En router med Nat funktionalitet, hvilket du har allerede har. Den gør
at man ikke kan få adgang til dine maskiner fra internettet, med mindre
du selv har konfigureret det i den.

> Hvad er en service der skal kunne nås fra nettet? Det eneste jeg kan
komme i
> tanke om i dag, er at vi har snakket om at sætte en ftp op på et
tidspunkt.

Det burde den router du har idag også kunne klare.

Jeg kan ikke se at du vil opnå noget ved at investere i en firewall i
forhold til det du har idag.

/Per

Fra : Thomas Bang

Dato : 09-01-03 13:35

"Per Bau" <perbau@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg kan ikke se at du vil opnå noget ved at investere i en firewall i
> forhold til det du har idag.

Vil det med andre ord så sige, at forskellen på den firewall jeg har kigget
på og min speedstream router er at firewallen har en indbygget switch?

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 08-01-03 18:10

Hvis du køber det seneste Alt Om Data er der en stortest af SOHO Firewalls.

HTH
Martin Bilgrav

Fra : René Løweneck

Dato : 08-01-03 21:47

Hej Thomas !

> [...]
flere
> tusinde kroner på projektet, men vil heller ikke spilde 1199,- hvis det er

Jeg kører med Dlink DI-604 som yderste firewall og det kører godt.

René Løweneck
www.loweneck.dk