"Gauss-udglatning"
Fra : Poul Anker Gensmann

Dato : 08-01-03 14:13

Hejsa.

Vi sidder og plotter nogle TPD data fra computersimuleringer af en
platinoverflade.

Vores output fluktuerer ret meget og vi vil gerne have det til at se
lidt bedre ud.

Vi har fået at vide at vi kan gøre det ved at representere hvert punkt
på x-aksen ved en gauss fordeling men hvordan vi gør det og om det over
hovedet er det rigtige ved vi ikke....

Er der ikke nogen der kan hjælpe?

Vi plotter i xmgrace. Et exempel kan ses på
http://www.pbk.dk/~pbk1912/tpdplot.jpg

På forhånd tak,

--
Poul Anker Gensmann og Kenneth Carlson

Fra : Martin Petersen

Dato : 08-01-03 14:29

"Poul Anker Gensmann" <gensmann@pbk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vi har fået at vide at vi kan gøre det ved at representere hvert punkt
> på x-aksen ved en gauss fordeling men hvordan vi gør det og om det

Jeg tror du skal over i news:dk.edb.grafik

- Martin

Fra : Poul Anker Gensmann

Dato : 08-01-03 14:52

On Wed, 8 Jan 2003 14:29:11 +0100
"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> wrote:

> Jeg tror du skal over i news:dk.edb.grafik

Jeg vil tro der er flere i denne gruppe der har arbejdet med TPD og
xmgrace, hvorfor jeg spurgte her.

--
Venlig hilsen/Kind regards Poul Anker Gensmann
Contact info at http://pa.gensmann.dk

Fra : Christian Vandsø

Dato : 08-01-03 15:28

On Wed, 8 Jan 2003 14:13:15 +0100, Poul Anker Gensmann
<gensmann@pbk.dk> wrote:

>Vi har fået at vide at vi kan gøre det ved at representere hvert punkt
>på x-aksen ved en gauss fordeling men hvordan vi gør det og om det over
>hovedet er det rigtige ved vi ikke....
>
>Er der ikke nogen der kan hjælpe?

En gauss udglatning foregår ved, at hvert punkt vægtes ud fra en
gauss fordeling. Det er en simpel formel hvor man kan angive
standardafvigelse og dermed vægte værdierne forskelligt - i.e.
udglatte mere eller mindre kraftigt.

Tegner man gauss kurve ligner det en mexikanerhat (i 3D - i 2D er det
tværsnittet af en sådan). Forestil dig at du kører denne hat hen over
hver værdi. Det nye punkt (i.e. punktet i den udglattede version)
udregnes som et gennemsnit af nabopunkterne, dog med den forskel at de
vægtes forskelligt. Dem i toppen af hatten vægtes mest, og jo længere
ned af siden man kommer, jo mindre vægtes de. Dvs det punkt man er
kommet til vægtes, fornuftigt nok, mest.

/Christian

Fra : Poul Anker Gensmann

Dato : 08-01-03 15:58

On Wed, 08 Jan 2003 15:28:18 +0100
Christian Vandsø <christian@fabel.invalid> wrote:

> [...]
> ned af siden man kommer, jo mindre vægtes de. Dvs det punkt man er
> kommet til vægtes, fornuftigt nok, mest.

Tak for forklaringen.
Nu mangler vi bare at finde ud af hvordan vi gør det med 650
(x,y)-punkter fra en csv fil i xmgrace...

Fra : Christian Vandsø

Dato : 09-01-03 10:15

On Wed, 8 Jan 2003 15:58:10 +0100, Poul Anker Gensmann
<gensmann@pbk.dk> wrote:

>Tak for forklaringen.
>Nu mangler vi bare at finde ud af hvordan vi gør det med 650
>(x,y)-punkter fra en csv fil i xmgrace...

Hvis de ligger i en kommasepareret fil kan du vel blot gøre det i et
vilkårligt program/programmeringssprog. Et regneark eller 10 liniers
perl kode. Derefter gemmer du den udglattede funktion som csv og
importerer i dit proprietærprogram.

/Christian

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 09-01-03 17:14

Christian Vandsø <christian@fabel.invalid> writes:

> [...]
> vilkårligt program/programmeringssprog. Et regneark eller 10 liniers
> perl kode. Derefter gemmer du den udglattede funktion som csv og

Folk der smoother deres data er utroværdige :)

Jeg kender ikke xmgrace, men det lå tilfældigvis på min computer. Der
er et menupunkt der hedder

data -> transformation -> convolution

Hvis I folder med en gauss, så svarer det til at gauss udglatte.
http://mathworld.wolfram.com/Convolution.html

Resten kan I sikkert finde i users guide :)
http://plasma-gate.weizmann.ac.il/Grace/doc/UsersGuide.html

_Running_ _averages_
The running average popup allows you to compute some values on a
sliding window over your data. You choose both the value you need
(average, median, minimum, maximum, standard deviation) and the length
of the window and perform the operation. You can restrict the
operation to the points belonging to (or outside of) a region.

_Seasonal_ _differences_
The seasonal differences popup is used to subtract data from a period
to data of the preceding period (namely y[i] - y[i + period]). Beware
that the period is entered in terms of index in the set and not in
terms of abscissa!

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/

Fra : Poul Anker Gensmann

Dato : 08-01-03 16:58

On Wed, 8 Jan 2003 16:03:56 +0100

> Helt i orden. Det var et forslag, ikke en ordre. Jeg syntes det lød
> som grafisk arbejde, men måske jeg tog fejl?

Det er grafik - vi plotter jo nogle datapunkter. Men det er bla.
matematiken vi spørger om...

Fra : Poul Anker Gensmann

Dato : 09-01-03 17:12