Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Størrelse (i kb) på digitale
Fra : Ole Tranberg

Dato : 08-01-03 13:57

Når jeg overfører mine digitale billeder til min computer fra mit
kamera, har jeg lagt mærke til at de umiddelbart fylder relativt
meget.

Hvis jeg åbner billedet i stort set hvad som helst der kan læse
billedfiler, og gemmer det igen, så er den nye fil væsentlig mindre.

I Linux kan jeg via 'convert', konvertere billedfiler til det man nu
vil have (ændre størrelse, rotere, etc).

Hvis jeg kører et billede gennem convert, uden at ændre noget - det
vil sige at jeg "konverterer billedet til et magen til", så bliver
filen væsentlig mindre.

For at give et taleksempel, har jeg et billede der fylder 471 kb som
bliver til 214 kb, hvis jeg kører det gennem convert. Billedfilen
bliver altså ca. halvt så stort.

Hvordan kan det være? Jeg har prøvet at sammenligne de to billeder, og
de ser ret ens ud.

Jeg ved at der sker en forringelse af jpg-billeder hver gang man åbner
og gemmer det igen - men at det ligefrem kan komme til at fylde under
det halve undrer mig nu lidt. Desuden har jeg prøvet at køre den nye
fil gennem convert, og her kan jeg se at den 3. fil er lige så stor
som den 2.

Der ligger selvfølgelig også noget information om billedet i den
originale fil, som ikke er med i den nye. Information såsom hvornår
billedet blev taget, nogle af kameraets indstillinger osv - men det
fylder vel næppe så meget?

Er der en ekstra grund til at den originale fil fylder så meget, eller
er det blot sådan at min computer pakker billedet bedre, samt at den
ekstra information fylder en hel del?

--
Mvh,
Ole Tranberg

Fra : Madsen

Dato : 08-01-03 14:24

Ole Tranberg skrev:

> Er der en ekstra grund til at den originale fil fylder så meget,
> eller er det blot sådan at min computer pakker billedet bedre,
> samt at den ekstra information fylder en hel del?

EXIF-data fylder, en eventuel integreret farveprofil fra kameraet
fylder og hvis du gemmer et billede i JPEG i f.eks. kvalitet 5 så
vil det fylde væsentlig mindre i filstørrelsen end originalbilledet
og det er også blevet forringet. Muligvis kan du ikke se det, men
det er blevet forringet. Pas på det JPEG-format. Det ødelægger dine
billeder hvis du ikke bruger det med omtanke.

Madsen.

Fra : Lestat

Dato : 08-01-03 20:59

> [...]
> det halve undrer mig nu lidt. Desuden har jeg prøvet at køre den nye
> fil gennem convert, og her kan jeg se at den 3. fil er lige så stor

Kun hvis du re-komprimere billedet. Hvis du gemmer billedet uden at ændre på
kompressionen, så skulle der ikke blive pillet ved billedinformationerne.
Det ville være uhensigtsmæssigt.

L.

Fra : Peter Loumann

Dato : 08-01-03 22:08

On Wed, 8 Jan 2003 20:59:12 +0100, "Lestat" <kristian@wireframed.com>
wrote:

>Kun hvis du re-komprimere billedet. Hvis du gemmer billedet uden at ændre på
>kompressionen, så skulle der ikke blive pillet ved billedinformationerne.

Hmm - jo, hvis du åbner en jpg i et billedbehandlingsprogram og gemmer
det igen (filer -> Gem (som)) med uændret kompression, f.eks. 70%
(eller hvordan programmet nu udtrykker det), så sker der en ny
forringelse oven i den gamle, også selv om denne var de samme f.eks.
70%.

Løsning:

Hvis du bare skal omdøbe, så gør det i en filhåndterer / billedbrowser
uden at åbne filen.
Hvis du skal redigere billedet, så start med at gemme en kopi i et
tabsløst format, fortrinsvis billededitorens eget, f.eks. psd for
photoshop, ellers f. eks. tif eller png, og eksporter først til jpg,
når du er helt færdig med redigeringen.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : emj

Dato : 08-01-03 21:32

On 08 Jan 2003 13:56:46 +0100, Ole Tranberg <olebole@nospam.dk> wrote:

>Jeg ved at der sker en forringelse af jpg-billeder hver gang man åbner
>og gemmer det igen - men at det ligefrem kan komme til at fylde under
>det halve undrer mig nu lidt.

Hvis du blot åbner filen og gemmer den igen, uden at ændre noget ved
billedet og uden at ændre filens navn, så vil filen fylde nøjagtigt
det samme, som før og indeholde alle originale informationer.
Hvis du gemmer den under nyt filnavn, så vil den blive komprimeret
igen i den udstrækning dit 'convert'program er indstillet til at
komprimere.
Uanset om du kan se forskel eller ej, så ødelægger du dine
jpg-billeder, hvis du halverer filstørrelsen.
Hilsen emj

Fra : emj

Dato : 08-01-03 22:45

On Wed, 08 Jan 2003 21:32:25 +0100, emj <emj@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Hvis du blot åbner filen og gemmer den igen,

Undskyld.
Der skal stå følgende:
Hvis du blot åbner filen og lukker den igen...
Hilsen emj