VHF Frekvensområde
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 07-01-03 17:59

Hej gruppe

Nogen der ved hvilket frekvens område VHF radioen arbejder i når vi taler
maritimt.

Frekvens området for luftfartens VHF ligger fra 108.000Mhz til 135.975Mhz
der er opdelt i 720 kanaler og med 25Khz interval

Så er der nogen der ved hvordan det er opdelt i det maritime hører jeg gerne
fra jer

Mvh.
JR

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 08-01-03 10:25

"Jan Rasmussen" <jr@XXXvejen-net.dk> skrev i en meddelelse

> Nogen der ved hvilket frekvens område VHF radioen arbejder i når vi taler
> maritimt.

Jeg kan varmt anbefale dig at kigge på
http://www.dkscan.dk/maritim.htm

Mvh Steen

--
Steen Eiler Jørgensen
"No, I don't think I'll ever get over Macho Grande.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 08-01-03 12:05

Hej Eiler

Siden er fin, men den fortæller ikke noget om området og adskillelsen. Så
den er ikke fyldest gørende...

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 08-01-03 12:12

> Siden er fin, men den fortæller ikke noget om området og adskillelsen. Så
> den er ikke fyldest gørende...

Man kan da se, at den laveste maritime VHF-frekvens er 155,5 MHz og at den
højeste er 162,025 MHz. Kanalafstanden er 25 kHz. Der er 32 duplex- og 29
simplex-kanaler. Rent allokeringsmæssigt går det maritime område vistnok
helt op til 174 MHz, men de sidste godt 10 MHz bliver vist ikke brugt til
noget foreløbig.

Mvh Steen

Fra : Fly

Dato : 09-01-03 12:32

Hejsa!

Måske et dumt/pinligt spørgsmål, men nu kommer det:

Sender/modtager en maritim VHF-radio som AM eller FM? Eller noget helt
tredie?
(Ja, jeg skal selv igang med et VHF/SRC kursus og anskaffe en VHF...)

--
-Fly
doktor_flyMONKEY@hotmail.com

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 09-01-03 12:59

"Fly" <doktor_flyMONKEY@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Sender/modtager en maritim VHF-radio som AM eller FM? Eller noget helt
> tredie?
> (Ja, jeg skal selv igang med et VHF/SRC kursus og anskaffe en VHF...)

Som jeg også har svaret dig i dk.teknik.radio.scanner så er maritim VHF
FM. Og ja, det er absolut anbefalelsesværdigt at have en VHF-radio ombord.

Mvh Steen

Fra : Sailor

Dato : 10-01-03 00:08

"Med hensyn til frekvenser på VHF, så findes der 3 ekstra kanaler
beregnet for intern kommunikation mellem fritidsfartøjer nemlig:
L1 155.500 Mhz
L2 155.525 Mhz
L3 155.650 Mhz
Heraf bruges L1 og L2 fortrinsvis i Danmark

Der findes yderlige 3 specielle kanaler for fiskere nemlig:
F1 155.625 Mhz
F2 155.775 Mhz
F3 155.825 Mhz

Alle VHF kanaler med FM modulation.