vector addition
Fra : Troels Thomsen

Dato : 08-01-03 09:52

Jeg har tre vektorer (2dim) der har fat i halen på hinanden. Disse kan så
adderes så jeg finder den resulterende vector. Men hvad hvis jeg vil regne
baglæns.
Hvordan finder jeg de ubekendte i nedenstående eksempel:
Polær notation: (længde, vinkel)

(4 , pi) = (L1 , pi/7) + (6 , V1) + (2 , pi/8)
eller
(4 , pi) = (1 , V1) + (6 , V2) + (2 , pi/8)
(flere løsninger)

Matrix regning ?

mvh Troels

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 08-01-03 11:27

"Troels Thomsen" <nej@tak.dk> writes:

> Polær notation: (længde, vinkel)
>
> (4 , pi) = (L1 , pi/7) + (6 , V1) + (2 , pi/8)
> eller
> (4 , pi) = (1 , V1) + (6 , V2) + (2 , pi/8)
> (flere løsninger)

I begge tilfælde kan du starte med at trække (2, pi/8) fra på begge
sider. Prøv derefter at tegne så får du nok en ide til hvordan du skal
komme videre.

..Henrik

--
Jacob: Because the theoreticians told me.
Prof. Vassilicos: Why do you believe theoreticians?

Fra : Martin Larsen

Dato : 08-01-03 12:23

"Henrik Christian Grove" <grove@sslug.dk> skrev i en meddelelse news:7gvg10kkcx.fsf@serena.fsr.ku.dk...

> I begge tilfælde kan du starte med at trække (2, pi/8) fra på begge
> sider. Prøv derefter at tegne så får du nok en ide til hvordan du skal
> komme videre.

Eller træk de 2 ligninger fra hinanden - så bliver det vist nemt.

Mvh
Martin

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 08-01-03 18:21

Martin Larsen wrote:

> Eller træk de 2 ligninger fra hinanden - så bliver det vist nemt.

Jeg er ikke sikker på at det skulle forstås som to koblede ligninger.
Det er med andre ord ikke sikkert at V1 står for det samme i begge
ligninger.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Troels Thomsen

Dato : 09-01-03 14:20

> Prøv derefter at tegne

Det var det jeg gerne ville undgå.

Jeg har forsøgt med rotationsmatrix'erne A1 og A2

[ cos v -sin v
sin v cos v ]

samt vektorerne V1 og V2

og så sige

destination = V1*A1 + V2*A2

og prøver så at løse det i matCad, men kan ikke helt styre det.
Bl.a.kan ikke gætte hvordan jeg ud fra matrix-regningen kan få to løsninger
når jeg løser for vinklerne v1 og v2.

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 09-01-03 15:30

> Det var det jeg gerne ville undgå.

Hvorfor dog det? En tegning hjælper tit til at forstå hvad der foregår,
så man kan se hvordan man skal løse problemet.

Jeg siger ikke du skal rode med passer, lineal og vinkelmåler for at
finde løsningen, men foreslår at du laver en tegning med en kendt vektor
(venstresiden), en linie der viser hvilke punkter du kan nå med den
vektor med kendt retning og en cirkel der viser hvilke punkter du kan nå
med vektoren med kendt længde. Så ville du kunne se at det handler om at
finde en skæring mellem en linie og en cirkel.

..Henrik

--
"Gud har skabt de hele tal, alt andet er menneskeværk" - Kronecker
"Gud har 'INTET' skabt. Alt andet er menneskeværk" - Flemming Topsøe

Fra : Troels Thomsen

Dato : 10-01-03 10:19

> Hvorfor dog det? En tegning hjælper tit til at forstå hvad der foregår,
> så man kan se hvordan man skal løse problemet.

Og istedet for at finde integralet af x^2 fra 7 til 8 kan man bare tegne
grafen, klippe papieret ud, og veje det.
Nej, det skal forstås på den måde at jeg _HAR_ løst det på den anden måde,
men synes det var irriterende, og tænkte der var en bedre og simpel måde.