Browser
stl_s 3840
arlet 2470
Ny OS X browser fra Apple baseret på KHTML
Fra : Stig Nygaard

Dato : 07-01-03 23:06

Hej!

Jeg er ikke selv OS X bruger, men synes alligevel dette er spændende
nyt. Her i al ubeskedenhed sakset fra min egen hjemmeside:

Ny OS X browser fra Apple baseret på KDE/Konqueror teknologi!

7. januar 2003 - Steve Jobs har i dag annonceret en ny browser til Mac
OS X, baseret på Linux desktoppen KDE's "KHTML-teknologi" brugt i
browseren Konqueror. Browseren er døbt Safari, og kan downloades i en
beta-version hos Apple fra i dag.

Nu har jeg længe været begejstret for KHTML/Konqueror, men dens
forholdsvis begrænsede udbredelse grundet dens Linux/KDE tilknytning
har, trods alle dens gode sider og stærke standard-support, gjort det
til en lille spiller i kampen med Internet Explorer, Mozilla/Netscape og
Opera. Og vel er OS X ikke et "dominerende styresystem" set i det store
perspektiv, men det vil formodentlig alligevel betyde at webudviklere i
langt høj grad vil tjekke deres websider mod KHTML-baserede browsere end
før. Så selvom jeg ikke selv er OS X bruger, er dette rigtig godt nyt.
Det er også godt nyt fordi Apple har lavet en række forbedringer og
optimeringer på KHTML-teknologien som vil blive indlemmet i fremtidige
versioner af KHTML og Konqueror-versioner. Der er nu 4 meget stærke
webteknologier på "markedet": Internet Explorer, Gecko (Mozilla,
Netscape, m.fl.), Opera 7 og KHTML (Safari og Konqueror).

Links:

The Dot (KDE News):
http://dot.kde.org/1041971213/

Mozilla News (ja, selv dem):
http://www.mozillanews.org/index.php3?article=45d58165301d72abbadf37a69bb0d553

Safari's hjemmeside:
http://www.apple.com/safari/

Safari udviklernes første henvendelse til KDE-teamet:
http://lists.kde.org/?l=kfm-devel&m=104197092318639&w=2

Imponerende liste af updates udviklet af Apple til KHTML-teknologien:
http://lists.kde.org/?l=kfm-devel&m=104196912316326&w=2

--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk