Nyt lille netværk
Fra : Flemming

Dato : 07-01-03 22:49

Jeg har aldrig konfigureret et netværk før, men nu prøver jeg...

Jeg har en Linksys router. Til den har jeg tilsluttet en hjemme-pc (PC1),
som kører XP, og en bærbar pc (PC2), som kører Win98 (det er en arbejds-pc
og dette kan ikke ændres).

Begge PC'ere kan komme på nettet, og nu vil jeg gerne kunne udveksle filer
mellem dem, og bruge min hjemme-printer fra den bærbare.

PC1 får IP 192.168.1.100 og PC2 får IP 192.168.1.101. PC1 kan pinge sig
selv. PC2 kan pinge PC1, men ikke sig selv. Det ser ud som om det er PC1,
der er problemet? Skal der ændres i routerens opsætning?

Begge PC'ere tilhører samme arbejdsgruppe. Hvis jeg går ind under
netværkssteder, så kan PC2 se sig selv, mens PC1 intet ser. På PC1 får jeg
efter lang ventetid beskeden "XXX er ikke tilgængelig.Du har muligvis ikke
tilladelse til at bruge denne netværksressource. Kontakt serverens
administrator for at finde ud af, om du har adgangstilladelse. Listen med
servere i dette netværk er ikke til rådighed i øjeblikket.". XXX er
arbejdsgruppen.

Jeg har forsøgt mig lidt under netværksopsætning mv. for at finde problemet,
men uden held. Begge PC'ere har klientprogram til MS netværk og fil- og
udskriftsdeling installeret.

Er der nogen, der kan hjælpe

Flemming

Fra : Flemming

Dato : 07-01-03 23:21

Nu skal man jo passe på med at være for hurtigt ude. Jeg har også Norton
Antivirus installeret, og det viste sig, at da jeg deaktiverede firewallen,
så virkede det.

Nu er spørgsmålet i stedet: Er der en sikkerhedsrisiko ved denne
deaktivering. Eller hvordan kan jeg indstille firewallen, så den tillader
den nødvendige kommunikation.

Flemming

Fra : Georg Adamsen

Dato : 11-01-03 14:19

On Tue, 7 Jan 2003 23:20:47 +0100, "Flemming" <flemming@mail.dk>
wrote:

> [...]
>
>Nu er spørgsmålet i stedet: Er der en sikkerhedsrisiko ved denne
>deaktivering. Eller hvordan kan jeg indstille firewallen, så den tillader

Hvis du har en rimelig ny firewall, så er der en guide til
lokalnetværk hjemme, som finder de nødvendige IP og MAC-adresser og
konfigurer firewall'en, så de tillades.

Mvh. Georg

Fra : Flemming

Dato : 12-01-03 21:10

"Georg Adamsen" <ga-list01@familien-adamsen.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du har en rimelig ny firewall, så er der en guide til
> lokalnetværk hjemme, som finder de nødvendige IP og MAC-adresser og
> konfigurer firewall'en, så de tillades.
>
> Mvh. Georg

Tak for tippet.

Jeg bruger Norton Firewall. Men jeg kan ikke se, hvos jeg skal indstille.

Flemming

Fra : Georg Adamsen

Dato : 13-01-03 18:42

On Sun, 12 Jan 2003 21:10:14 +0100, "Flemming" <flemming@mail.dk>
wrote:

>"Georg Adamsen" <ga-list01@familien-adamsen.dk> skrev i en meddelelse

>firewallen,

>Tak for tippet.
>
>Jeg bruger Norton Firewall. Men jeg kan ikke se, hvos jeg skal indstille.

Du skal åbne Firewall, vælge Assistant og bladre, indtil du ser et
eller andet med "Udfør guide til hjemmenetværk". Den ordner det. Jeg
tror, det er under "Internet-zonekontrol" eller noget i den stil.

Mvh. Georg

Fra : Flemming

Dato : 14-01-03 22:59

Det virkede.