X11 på OS X uden unixgejl
Fra : Martin Bredthauer

Dato : 07-01-03 22:46

Har i set Apples version af X11? http://www.apple.com/macosx/x11/

Det er simpelthen let at få windowsserver og windowsmanager op at køre
nu. Download, dobbeltklik install, that's it!

Har lige prøvet det og derefter hentet Abiword. Det virker med genie
effekt og det hele. Nu mangler vi bare at flere unixprogrammer kommer
med rigtige installationsprogramdele, så vi er fri for alt det Fink
sjov.

--
Mvh Martin

"Fishing is a jerk at one end waiting for a jerk at the other end"

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 07-01-03 23:08

spam_spam_spam@talent.dk (Martin Bredthauer) writes:

> Har i set Apples version af X11? http://www.apple.com/macosx/x11/

OK, det er fanme kool. En unørder måde at få X11 på Mac.

-j

--
Janus Sandsgaard
http://janus.dk

Fra : Jonas Voss

Dato : 07-01-03 23:20

In dk.edb.mac, Martin Bredthauer wrote:

> [...]
> effekt og det hele. Nu mangler vi bare at flere unixprogrammer kommer
> med rigtige installationsprogramdele, så vi er fri for alt det Fink

Næh, er straks er gået i gang med at downloade, det ser sgu' blæret ud!

"This must be a Thursday,' said Arthur to himself, sinking low over
his beer. 'I never could get the hang of Thursdays."

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 07-01-03 23:24

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Næh, er straks er gået i gang med at downloade, det ser sgu' blæret ud!

Hvis i finder ud af hvordan man kan få dansk tast. layout må i gerne
sige til.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-01-03 00:23

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> [...]
> effekt og det hele. Nu mangler vi bare at flere unixprogrammer kommer
> med rigtige installationsprogramdele, så vi er fri for alt det Fink

Har du eller nogen af I andre haft XDarwin på maskinen før? Jeg har ikke
turdet installere Apple's X11 af frygt for at det konflikter eller laver
ballade med XDarwin, så jeg kunne godt tænke mig at høre jeres
erfaringer.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jonas Voss

Dato : 08-01-03 02:23

In dk.edb.mac, René Frej Nielsen wrote:

> [...]
> turdet installere Apple's X11 af frygt for at det konflikter eller laver
> ballade med XDarwin, så jeg kunne godt tænke mig at høre jeres

Jeg har OroborOSX installeret, samt XFree86 i 4.2.1 inkarnationen.
Apples X11 starter fint, og er blæseme hurtig sammenlignet med
XDarwin, det er nærmest Aqua-hastigheder!

Lukker man Apples X11, venter nogle sekunder på at XDarwin terminerer
helt, og derefter starter OroborOSX er alt som det var før. Nu skal
jeg bare have OroborOSX til at bruge Apples X11, så kan det nok blive
skægt, sikke en hastighed man kunne få.

Summa summarum, jeg har ikke oplevet nogle grimme uheld ved at
installere begge. YMMW.

   "The trouble with the Internet is that it's replacing
   masturbation as a leisure activity." -- Patrick Murray.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-01-03 23:29

> [...]

> helt, og derefter starter OroborOSX er alt som det var før. Nu skal
> jeg bare have OroborOSX til at bruge Apples X11, så kan det nok blive

Hvad skal man med OroborOSX, når Apple har deres egen wm? Det er vel den
der sørger for den fine hastighed og gode integration med Aqua?

> Summa summarum, jeg har ikke oplevet nogle grimme uheld ved at
> installere begge. YMMW.

Det lyder jo godt.

Fra : Jonas Voss

Dato : 09-01-03 08:42

> Hvad skal man med OroborOSX, når Apple har deres egen wm? Det er vel den
> der sørger for den fine hastighed og gode integration med Aqua?

Netop. Apples X11 startede dog WindowMaker i stedet for at bruge sin
Aqua UI. Det viste sig at jeg blot skulle fjerne .xinitrc, så gik det
hele meget bedre, men til gengæld er min autofocus røget sig en tur
nu.

Øv.

   My theory of evolution is that Darwin was adopted.
-- Steven Wright

Fra : David Blangstrup

Dato : 09-01-03 10:36

> [...]

> Aqua UI. Det viste sig at jeg blot skulle fjerne .xinitrc, så gik det
> hele meget bedre, men til gengæld er min autofocus røget sig en tur

For os lægfolk: Beskriv lige hvilke programmer man kan bruge med Apple's
X11?

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark read my blog!

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 09-01-03 12:08

firstname@lastname.dk (David Blangstrup) writes:

> For os lægfolk: Beskriv lige hvilke programmer man kan bruge med Apple's
> X11?

Alle grafiske programmer kørende på andre Unixmaskiner.

Lokalt installeret kan man fx afvikle Gimp (Photoshop klon) og
OpenOffice (MS-Office klon), og dia (grafværktøj). For mig er det
klart de andre Unixmaskiner der trækker.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-01-03 18:02

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> [...]
> OpenOffice (MS-Office klon), og dia (grafværktøj). For mig er det
> klart de andre Unixmaskiner der trækker.

Andre Unixmaskiner? Mener du ved at bruge X11 som klient?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 09-01-03 18:17

spam02@tdcadsl.dk (René Frej Nielsen) writes:

> Andre Unixmaskiner? Mener du ved at bruge X11 som klient?

Ja - altsaa at programmerne koerer paa de andre Unixmaskiner, og at
jeg ser dem paa Maccen. Fx har jeg lige installeret Oracle 9i paa en
Solaris maskine paa denne maade - det havde XDarwin problemer med.
Lige nu koerer jeg Jdeveloper under Linux via ssh over ADSL, det er
ogsaa ok.

Det koerer absolut acceptabelt.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-01-03 19:52

> [...]

> Solaris maskine paa denne maade - det havde XDarwin problemer med.
> Lige nu koerer jeg Jdeveloper under Linux via ssh over ADSL, det er

Det lyder smart, men jeg har aldrig set det i levende live. Det er jo
lidt mere fikst end f.eks. Timbukto eller Apple's Remote Desktop.

> Det koerer absolut acceptabelt.

Hvad kunne gøres bedre? Er ydelsen midelmådig, eller der andre problemer
med Apple's X11

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 09-01-03 23:21

spam02@tdcadsl.dk (René Frej Nielsen) writes:

> Det lyder smart, men jeg har aldrig set det i levende live. Det er jo
> lidt mere fikst end f.eks. Timbukto eller Apple's Remote Desktop.

Ulempen er så at der ikke er nogen indbygget mulighed for at "bevare"
Skrivebordet mellem sessionerne. Det kan man så bruge "vnc" til.

> Hvad kunne gøres bedre? Er ydelsen midelmådig, eller der andre problemer
> med Apple's X11

Ydelsen er som sådan fin, når man tager i betragtning af X11 er ret
snakkesageligt (læs: båndbreddeforbrug). -C flaget hjælper en del.

Sidder jeg direkte paa netvaerk med serveren, er der ingen smalle
steder :)

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-01-03 23:53

> [...]

> snakkesageligt (læs: båndbreddeforbrug). -C flaget hjælper en del.
>
> Sidder jeg direkte paa netvaerk med serveren, er der ingen smalle

Det må jeg have afprøvet en gang... Det er garanteret møjbesværligt at
sætte op

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 10-01-03 00:02

ssh -C -X11 thomas@supermule.dk /usr/bin/mozilla

--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewssNOSPAM200211@gen-v.net - ICQ:11413721
Al email sendt til denne adresse kan blive offentligtgjort.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-01-03 01:44

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200207@gen-v.net> wrote:

> ssh -C -X11 thomas@supermule.dk /usr/bin/mozilla

Ja, ja... når det først fungerer!

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 10-01-03 08:41

spam02@tdcadsl.dk (René Frej Nielsen) writes:

> Det må jeg have afprøvet en gang... Det er garanteret møjbesværligt at
> sætte op

Nej. Start X11 og åben et xterm (sitter på menuen). I denne skrives

"ssh -C -c blowfish -X monstermaskine.ude.i.byen.dk"

Vupti.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-01-03 11:04

On 10 Jan 2003 08:41:14 +0100, Thorbjoern Ravn Andersen
<nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> "ssh -C -c blowfish -X monstermaskine.ude.i.byen.dk"

Hvad så hvis monstermaskinen står i udlandet?

MVH

Martin Edlich

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 10-01-03 11:15

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> Hvad så hvis monstermaskinen står i udlandet?

Hvis du skal have hjælp til det, så er vi vist ovre i den der med 800
kroner i timen, oder was?

Herudover står monstermaskiner vist i Esbjerg eller Odense.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-01-03 11:25

On 10 Jan 2003 11:15:25 +0100, Thorbjoern Ravn Andersen

>Hvis du skal have hjælp til det, så er vi vist ovre i den der med 800
>kroner i timen, oder was?

Jeg fik bare lyst til at stille et af den slags spørgsmål jeg har fået
alt for mange af i de sidste par dage.
MVH

Martin Edlich

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 10-01-03 12:40

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> Jeg fik bare lyst til at stille et af den slags spørgsmål jeg har fået
> alt for mange af i de sidste par dage.

Så må det jo VÆLTE ind med penge :))

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-01-03 12:46

On 10 Jan 2003 12:40:20 +0100, Thorbjoern Ravn Andersen

Ach, gid det var så vel...

MVH

Martin Edlich

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-01-03 19:21

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Herudover står monstermaskiner vist i Esbjerg eller Odense.

Det er åbenbart nødvendigt at følge med i alle mulige og umulige tråde
her i gruppen for at sikre sig, at man ikke bliver bagtalt. Vi har nu
ikke nogen fast maskine i Odense. Min kone er desværre så nærig. Ellers
ville det jo være ganske smart, hvis jeg kunne få lokket hende til at
købe en PowerBook. Man kan jo få MS Office billigt med. Med et
diskettedrev kunne hun således sagtens kunne udveksle dokumenter med sit
arbejde. Desuden ville det nye Keynote være alle tiders til hendes
foredrag.
Så er der bare det, at en er for lille og en er for stor, og så
ender vi ved 15" modellen. Og så kan vi jo ikke se forskel på vores
computere. Måske ville en 14" iBook egentlig være det bedste til hende.
Den bruger også en standardopløsning. Det passer sikkert bedre til
diverse projektorer, når man holder foredrag.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 08-01-03 16:20

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> turdet installere Apple's X11 af frygt for at det konflikter eller laver
> ballade med XDarwin, så jeg kunne godt tænke mig at høre jeres

Jeg havde xDarwin installeret, men smed selve den del der lå i
Applicationsmappen i skraldespanden og installerede Apples X11. Det
virker fint. Gå bare i gang.

Fra : N/A

Dato : 11-01-03 12:25

Fra : N/A

Dato : 11-01-03 12:25

Fra : N/A

Dato : 11-01-03 12:25

Fra : Per Rønne

Dato : 11-01-03 12:25

Jonas Voss <voss@dev.null.dk> wrote:

> Blæret. Tak!

Men upraktisk. Så hellere lave en lokal link:

Tastaturet kan i øvrigt sættes op ved i ~/Library/Keyboards at anbringe
en link på følgende måde:

ln -s /System/Library/Keyboards/Dansk.keymapping USA.keymapping

På den måde bliver kun én bruger berørt af ændringen.
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Jonas Voss

Dato : 11-01-03 12:42

per.ronne@invalid.dk (=?ISO-8859-1?Q?Per_R=F8nne?=) wrote:

> [...]
>
> ln -s /System/Library/Keyboards/Dansk.keymapping USA.keymapping
>
> På den måde bliver kun én bruger berørt af ændringen.

Smart, det er noteret.

The sooner you fall behind,
the more time you'll have to catch up. - Steven Wright

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 11-01-03 22:27

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> wrote:

> [...]
>
> ln -s /System/Library/Keyboards/Dansk.keymapping USA.keymapping
>
> På den måde bliver kun én bruger berørt af ændringen.

Jeg fandt flg. "work around" på Apples discussions sider:

"The US keymap seems to be hardcoded. A dirty workaround i found:
1. Create a folder ~/Library/Keyboards
2. Copy your keymap (Schweitzer.keymapping in my case) from
/System/Library/Keyboards to ~/Library/Keyboards
3. Rename it to USA.keymapping

This seems to do the trick for me. "

/System/Library/Keyboards er dog skjult, men kan kommes til via "Gå til
mappe" shift+æble+G

Fra : Per Rønne

Dato : 12-01-03 05:42

> [...]

> 2. Copy your keymap (Schweitzer.keymapping in my case) from
> /System/Library/Keyboards to ~/Library/Keyboards

Får det alt-tasten til at virke, eller fungerer det på samme måde som
ved den løsning jeg fandt frem? Der burde vel ikke være nogen forskel
mellem om der er tale om et link eller et kopi.

> /System/Library/Keyboards er dog skjult, men kan kommes til via "Gå til
> mappe" shift+æble+G

Jeg gik ud fra at det gjordes fra Terminal eller xterm.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 12-01-03 10:05

> [...]

> ved den løsning jeg fandt frem? Der burde vel ikke være nogen forskel
> mellem om der er tale om et link eller et kopi.

Nej, alt tstaen virker desværre ikke - øv! Så, ja kopi og link virker
nok ens.

> Jeg gik ud fra at det gjordes fra Terminal eller xterm.

Jeg kan bedst med drag 'n drop, så hvis jeg kan undgå terminalen gør jeg
det altid.

Fra : Per Rønne

Dato : 09-01-03 17:41

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Det er simpelthen let at få windowsserver og windowsmanager op at køre
> nu. Download, dobbeltklik install, that's it!

Og hvordan starter du så Apples X11?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 09-01-03 18:17

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) writes:

> Og hvordan starter du så Apples X11?

Kig i Applications.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Per Rønne

Dato : 09-01-03 20:28

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Kig i Applications.

Problemet var at det var det forkerte installationsprogram der blev
downloaded.

Fra : Tue Dissing

Dato : 09-01-03 23:44

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> wrote:

> Problemet var at det var det forkerte installationsprogram der blev
> downloaded.

Det eneste der er lidt træls er at det stadig er lidt tungt at køre
openoffice ! Ellers er det vildt lækkert. Bruger det hver dag !

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 09-01-03 23:55

Tue Dissing <tue@somersaut.dk> wrote:

> Bruger det hver dag !

Med US tast. layout?

Fra : Per Rønne

Dato : 10-01-03 04:44

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Med US tast. layout?

Uden at man kan /Lskrive danske tegn, og med en path som pludselig ikke
virker?

Jeg skal i øvrigt se at finde ud af, hvor man sætter default-path'en, så
'/Library/postgreSQL/bin' kommer ind.

Se nedenfor:

[G4] per% psql
psql: Command not found.
[G4] per% cat att
æøåæøåÆØÅ
[G4] per% /Library/postgreSQL/bin/psql
Welcome to psql, the PostgreSQL interactive terminal.

Type: \copyright for distribution terms
\h for help with SQL commands
\? for help on internal slash commands
\g or terminate with semicolon to execute query
\q to quit

per=# fxe

'fxe' står for 'æøå'.

Tastaturet kan i øvrigt sættes op ved i ~/Library/Keyboards at anbringe
en link på følgende måde:

ln -s /System/Library/Keyboards/Dansk.keymapping USA.keymapping

og derefter genstarte X11.app. Men altså med begrænset funktionalitet.

Apples X11.app er endnu ikke modent til brug uden for USA. Der er dog
også tale om en beta.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 10-01-03 08:43

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) writes:

> Jeg skal i øvrigt se at finde ud af, hvor man sætter default-path'en, så
> '/Library/postgreSQL/bin' kommer ind.

Du kunne flytte det over i din .tcshrc, eller rette "xterm" i menuen
til at være en login shell i stedet.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Per Rønne

Dato : 10-01-03 13:37

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Du kunne flytte det over i din .tcshrc, eller rette "xterm" i menuen
> til at være en login shell i stedet.

Hvordan gør man egentlig det sidste? Jeg ved, en option til xterm ;-(.

Men det første virkede dog. Men særlgt anvendligt er det nu ikke, før
man får en reel håndtering af dansk tastatur, og med fuld mulighed for
at indsætte danske tegn mv. Jeg kan jo ikke engang indsætte et \.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 10-01-03 13:46

> Hvordan gør man egentlig det sidste? Jeg ved, en option til xterm
> ;-(.

Applications-> Customize.

Tilføj "-ls" (se man xterm) til "xterm" kommandoen. (utestet).

> Men det første virkede dog. Men særlgt anvendligt er det nu ikke, før
> man får en reel håndtering af dansk tastatur, og med fuld mulighed for
> at indsætte danske tegn mv. Jeg kan jo ikke engang indsætte et \.

Ikke? Det er ellers paa tasten mellem ø og knækpil.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Per Rønne

Dato : 10-01-03 14:08

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Applications-> Customize.
>
> Tilføj "-ls" (se man xterm) til "xterm" kommandoen. (utestet).

Den var sat op, før jeg satte .tcshrc op.

> Ikke? Det er ellers paa tasten mellem ø og knækpil.

Ikke efter at man har fået sat dansk tastatur på, gennem den metode jeg
nævnte. Alt-kombinationer virker ikke:

Fra : Per Rønne

Dato : 10-01-03 14:37

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> wrote:

> Ikke efter at man har fået sat dansk tastatur på, gennem den metode jeg
> nævnte. Alt-kombinationer virker ikke

Jeg opdager dog netop at tasten lige til højre for å fungerer som en
slags skiftetast.

û giver | og Ü giver \.

Fra : Per Rønne

Dato : 10-01-03 17:16

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> wrote:

> Jeg opdager dog netop at tasten lige til højre for å fungerer som en
> slags skiftetast.
>
> û giver | og Ü giver \.

Og yderligere en information.

Ved at skifte til bash kan man så også /skrive/ æ, ø og å. X11 virker
dog klart ikke helt modent, men nu som et fornuftigt alternativt til
Terminal.

Tasten til højre for å virker nu helt normalt, /hvilket dog også betyder
at man har mistet muligheden for at skrive | og \. Uf, alligevel ikke
helt brugbart. Kan tilsyneladende heller ikke skive L i bash?

Fra : Per Rønne

Dato : 09-01-03 18:22

> Og hvordan starter du så Apples X11?

Jeg fandt svaret i en anden nyhedsgruppe: